Vierailija

Eihän tuo vauva nyt niin mahdottoman pieni ole, minun esikoiseni syntyi rv 36+4 ja painoa oli 2.100g. Häntä epäiltiin paljon pienemmäksi ja siksi synnytys käynnistettiin, vaikka kaikki virtaukset yms. oli hyvin ja vauva oli tosi pirteä mahassa. Syntyessään vauva oli tosi hyvä kuntoinen ja syönnit yms. sujui loistavasti.

Pienipainoisuutta kyllä tutkittiin raskauden aikana, eikä syytä oikein löydetty. Istukkakin oli pieni. Tyttö oli 1 vuotiaana 7,3 kiloa ja vähän yli 70 cm eli tosi pieni. Mutta nyt 5 v on pituuskäyrässä normaalikäyrän yläpuolella (vaikka ei mieheni kanssa ollaan melko lyhyitä) mutta laiha on edelleen.

Seuraavat 2 lasta olivat ihan normaalipainoisia syntyessään.

Kommentit (20)

Eli mahani onpieni ja lääkärin mukaan vauvakin on. Vauva kyllä liikkuu ja kaikki virtaukset on ok, mutta kokoa on vähän. Rv 36+4 2400g ja lääkäri sanoi vauvan tuntuvan käteen kuitenkin vielä pienemmältä.

Kaksi lasta olen aiemmin saanut ja he ovat olleet normaalipainoisia (3500 ja 3870) ja heissä onkin maha ollut isompi.

Onko kellään kokemuksia vauvoista jotka syntyvät pienipainoisina, miten elämä siitä lähtee eteenpäin sujumaan? Ottavatko kasvupyrähdyksen jossain vaiheessa, vai pysyvätkö pieninä aina? Kaikki kokemukset ja tieto otetaan kiitollisina vastaan

Jos on, niin ei kai siinä mitään erityistä, pienen vauvan kanssa se hoitaminen on ihan samanlaista kuin isommankin. :) Onko imetyksesi edellisillä kerroilla onnistunut hyvin? Nimittäin nyt jos koskaan niitä tissejä tarvitaan, jotta vauvan käyrät saadaan nousuun! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei myöhempiä ongelmia, olen tosin aina ollut pieni, nyt aikuisenakin. Sisarukseni olivat isompia syntyessään. Ystäväni vauva syntyi laskettuna aikana ja painoa 2,5 kg ja samoin on edelleen pienikokoinen (lyhyt ja hoikka), mutta muuten ei ole ollut mitään.

Nuo käsin tehdyt painoarviot ovat todellakin vain arvioita. Minulla on kahdesti käsin tehty arvio ollut 700-900g liian pieni. Luottaisin enemmän ultraan ja sen mukaanhan vauvasi ehtisi 3 kilon tienoille laskettuun aikaan mennessä.

Lääkäri sai siis ultran laitteilla kokoarvioksi 2400g, mutta sanoi kohdun ja vauvan tuntuvan käteen pienemmälle! Kaikki virtaukset ym oli ok. Lapsivettäkin oli normaali määrä.

Me vanhemmat olemme molemmat 175cm pitkiä, jos se nyt mitään tähän vaikuttaa.

Vanhemmat lapsemme ovat olleet 3500 ja 3800 painavia ja syntyneet täysiaikaisina.

Minullakin oli pieni raskausvatsa ja oma tyttäreni oli ns. pieni vauva eli vain 2700 g syntyessään (painoarvio rv 36 2500 g). Lisämaitoa piti antaa paljon tuttipullosta ja jouduin herättämään vauvaa syömään 3 tunnin välein. Neuvolassa mentiin miinuskäyrillä pari vuotta, mutta koko ajan kasvettiin kuitenkin omaan tahtiin. Nyt 3 vuotiaana tyttäreni on ottanut ikätoverinsa sekä painossa että pituudessa kiinni. Pituus on jopa plussakäyrällä.

Minulla oli raskausaikana vähän lapsivettä, joten lääkäri arveli tyttäreni pienen koon johtuvan lapsiveden vähyydestä. Napanuoravirtaukset minullakin olivat normaalit. Koska lapsiveden vähyys todettiin rv 36, jouduin äitiysplilla kontrolleihin kerran viikossa sekä synnytyksen käynnistämistä pidettiin todennäköisenä ennen laskettua aikaa. Tyttäreni syntyi kuitenkin normaalisti käynnistyneellä synnytyksellä 2 päivää ennen laskettua-aikaa:)

vielä kun olin synnytyssairaalassa niin vastaanottava kätilö totesi että teidätkin vamran että pientä vauvaa olet hakemassa...

kaksi tuntia myöhemmin kun tyttö syntyi niin painoi 3500g!! Siskot kun ovat painaneet syntyissään 2800 ja 2900...ei siis mikään pieni, vaikka maha oli pieni ja käsintunnustelemalla lapsi vaikutti vielä pienemmältä...

Eiköhän se tuo sinunkin vauvasi siis ehdi hyvinkin kasvaa normaalikokoiseksi:)

kolme raskautta, joka ikinen kerta oltu huolissaan vatsan pienuudesta, olen koko raskausajat mahtunut farkkuihini jne..

Kuitenkin kolme tervettä tytärtä olen saanut ja kaikki olivat syntyessään yli 3kiloisia, vaikka epäitiin olevan todella pieniä.

Kaiken maailman tarkastuksissa juoksin kaikkien kolmen raskauden edetessä ja peloteltiin ties millä, mutta aivan turhaan.

Minullakin pieni vauva, syntyessään painoi 2730g viikoilla 40+2. Oli hyväkuntoinen ja söi paljon, kasvoi hurjaa vauhtia ja pikkuisesta tytöstä tuli pulloposkinen vauveli :)

Nyt 4v on 100 cm ja 14kg, pieni ja pippurinen tyttö. Kuitenkin on kasvanut tasaisesti omalla käyrällään emmekä ole huolissamme, syö hyvin eikä ole sairastellut.

..Lisäänpä tähän vielä, että oma vauvani oli syntyessään tosi virkeä ja vauvanakin tosi jämäkkä ja hyväntuulinen. Ruokailut sujui hyvin ja uni maittoi. Enkä kyllä osannut ajatella tytärtäni mitenkään pienenä, vaikka hänen serkkunsa syntyi 2 viikkoa myöhemmin ja oli 1,5 kg suurempi:)

Meillä esikoinen syntyi rv 35+5 sectiolla raskausmyrkytyksen takia ja painoi vain 1820g. Vastasyntyneenä tarvitsi lämpökaappia pari päivää ja sokeritippa oli varman ainakin viikon, mut kaikki meni ok.

Vuoden ikäisenä paino oli 8,7 kg ja pituutta löytyi 71 cm. Nyt on kahdeksan ja ikäistensä kanssa samaa koko luokkaa.

Älä huolehdi turhaan, kyllä kaikki järjestyy ja on varmaankin myös hyvin.

Tsemppiä loppumetreille asti !!

Meillä painoarvio oli 3kiloa. Mulla oli pieni vatsa. Ennen synnytystä vielä lääkärit olivat varmoja, että enintään 3 kiloinen syntyisi...Oli kuitenkin hiukan reilu 4-kiloinen poika...Pieni maha selittyy varmaankin mun kohdalla sillä, ett kohtu on jotenkin taakse kallistustunt..lääkärien mukaan.

Mulla painoarvio oli rv 36 tuo sama 2400g. Vielä synnytyspäivänä (rv 39+3)ultrassa lääkäri sanoi vauvan olevan n. 3kg eli hyvin siro vauva olisi tulossa. Vauva painoi syntyessään 3466g eli ihan normaali.

Ultra laskee nuo painoarviot tiettyjen mittojen mukaan. Minun vauva oli pienipäinen, py 34cm, se kuulema pienenti tuota arviota.

Olen synnyttänyt myös 4kg ja 4300g painavat vauvat ja tiesin itsekin, että tulossa on "pienempi" kuin edelliset.

täällä masu näyttäis että viikkoi olis 20, todellisuudessa la oli 30.8 ja odottelee räjähtämistä. vauva 3,2 kg ja kaikki ok. aiheuttaa paljon kommentointia, loukkaavaakin mutta arvostelkoot. ite tiedän että vain kateellisia raskausarpineen.

Itse olin huolissani,kun maha oli niin pieni. Neuvolassa kuitenkin vakuuteltiin, että kaikki on hyvin, koska kohtu kasvaa käyrillä. En saanut aikaa mihinkään tutkimuksiin. Lapsen syntyessä sitten vain ihmeteltiin pienipainoisuutta. Nyt terve ja reipas 2-vuotias. Edelleen paino menee miinuskäyrällä,siinä omalla käyrällä.

Ja normaalipainoisella tarkoitetaan, jos täysiaikainen vauva syntyy vähintään 2500g.

Mä olen just samassa vaiheessa raskautta kun sä nyt. Eilen oli mulla rv 36+4 eli olen yhden päivän pidemmällä. Mä kävin eilen Tampereen yliopistollisessa sairaalassa ultrassa muista syistä (äitiyspoliklinikalla), joten Suomen pätevimmät ultraajalääkärit (3kpl) oli paikalla mua tutkimassa. MEillä siis vauva täysin terve, mutta muita juttuja tutkittiin.

Mulla oli eilen vauvan painoarvio 2500g. Syntymäpainoarvioksi laskettuna aikana sain 3200-3400g eli täysin normaali. Mulla on ennestään kaksi täysiaikaisena ja terveenä syntynyttä lasta ja he ovat kasvaneet täysin samoilla käyrillä raskausaikana kuin tämäkin masuvauva, toinen painoi syntyessään 3250g jatoinen 3440g.

Että ihan normaali lapsi sulla on siellä kasvamassa!

Sen voin sanoa, että synnytys on helppo kun ei tule mitään nelikiloista, mun kaksi aiempaa lasta on syntyneet yhdellä ponnistuksella =)

Ja mun lapset on nyt hiukan alle kouluikäisinä ihan normaalikokoisia ja täysin normaaleja ja terveitä, on taas tainnut sun lääkäri löpistä mitä sattuu...

Lapsen kokoonhan vaikuttaa myös vanhempien koko. Meillä mä olen 160 cm ja mies 175 cm eli ei memitään jättivauvoja näillä geeneillä osattaiskaan tehdä.

Leikattiin rv 37+4 perätilan ja kasvun pysähtymisen takia. Oli reilun viikon keskolassa tarkkailussa, mutta söi alusta asti hyvin ja oli kaikin puolin kunnossa. Mulle ei koskaan oikein selvinnyt, miksi kasvu pysähtyi.

Nyt 2-v. on pienehkö, mutta täysissä sielun ja ruumiin voimissa : )

ei ne välttämättä pieniksi jää. Huomannut että saman kokoiset (52cm ja noin 3500g) lapset kaveripiirissä oli yksi vuotisneuvolassa 72cm ja 86cm. Eli ei syntymäpituus siihen vaikuttanut että toinen jäi lyhyeksi ja toisesta tuli pitkä.

syntymäpaino oli laskettuna aikana 2500g. Syntymän jälkeen vauva pulskistui nopeaan, ja kasvoi hyvin omilla käyrillään, koko ajan tasaisesti kirien. Nyt eskari-iässä menee -10-käyrällä, joka on sama kuin äidillänsäkin aikanaan :) Terve lapsi on ollut koko ikänsä, ja nukkui vauvanakin hyvin.

Lapsella on kaikki kunnossa muutenkin. Pieneen syntymäpäinoon (alle 2500g) liittyy kohonnut riski sairastua aikuisena sydän - ja verenkiertosairauksiin, mutta muita riskitekijöitä en muista kuulleeni.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat