Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

entiseen tapaan treenata kaikissa laitteissa, punnertaa jalkaprässissä yhdellä jalalla ja tehdä yläkropan kiertoa...? Tuntuu vaan että onkohan se varmasti turvallista?

Kommentit (5)

Kaikki riippuu siitä, mikä kuntosi ja liikuntahistoriasi on. Jos olet aloittanut harjoittelun salilla vasta hiljattain, on syytä keventää hivenen verran intensiteettiä. Jos taas olet harjoitellut pidempään, olet hyvässä kunnossa ja TUNNET kehosi, voit jatkaa treeniä melkolailla normaalisti, toki fiiliksiä kuunnellen.

Varsinainen treenin muuttaminen on paikallaan n. raskauden puolivälin jälkeen ja uudemman kerran liikkeitä kannattaa tsekata vk 30-32 tienoilla, jolloin harjoittelua täytyy jo ehdottomasti keventää kehon valmistautuessa synnytykseen.

Yleisohjeena voisin sanoa, että liikkeet, joissa vatsaonteloon tulee reilusti painetta (syvät kyykyt ja jalkaprässi, maastaveto) ovat kovalla vastuksella riski. Sinuna vaihtaisin jalkaprässi-tekniikan kahteen jalkaan ja pienentäisin painoja hiukan.

Vartalonkiertoa voit tehdä niin pitkään, kuin hyvältä tuntuu, ja myöhemmin treenata vinoja vatsalihaksia kylkimakuulla. Suorien vatsojen tekeminen kannattaa pudottaa puolivälin jälkeen pois.

t. PT

eli lähinnä juuri suurilla painoilla jalkaprässiä. Kiertoliikkeitä (vatsakierto) tein laitteella vielä viikolla 37 mutta myöhemmin luin, että sitäkään ei suositella loppuraskaudessa.

Paras sääntö on kuunnella itseään ... eli ei kohtuutonta hikirääkkiä, jos sitä olet aiemmin harrastanut. Sykettä ei kannata viikon 20 jälkeen nostaa yli 150 muuta kuin satunnaisesti.

Kannattaa käydä salilla ja urheilla, mä kävin viikolla 37 saakka ja olin synnytyksen jälkeen heti tosi hyvässä ja sporttisessa kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kaiken sen, minkä itsekin olisin sanonut. Lisään vielä sen, mitä neuvolan terveydenhoitaja vastasi minulle esikoista odottaessani, kun mietin, millaista ja kuinka kovaa liikuntaa voi harrastaa. Hän kehotti kuuntelemaan kehoaan, välttämään riuhtaisuja jne., mutta muistutti siitä, että usemman lapsen äidit joutuvat raahaamaan vanhempia lapsia vaunuissa ja pulkissa lumihangessa, nostelemaan lapsia ja konttailemaan lasten perässä lattialla odotusaikana. Ei silloin voi välttää kaikkea liikuntaa ja välillä rehkimistäkin. Toki jos synnytystä ennakoivia oireita tulee, pitää yrittää arkea elää toisin. Tällä maalaisjärkisellä ajattelulla itse harrastin liikuntaa turvallisesti ihan loppuun saakka molemmissa raskauksissa. Nyt en enää kuitenkaan kolaisi painavaa loskalunta tai kaiveli puutarhasta kiviä rautakangella samalla apinanraivolla ja hikihatussa kuin esikoista odottaessani, vaikkei mitään ongelmia niistä silti tullut. Säästäisin vain muuten itseäni ja voimiani. Mitkään rehkimiset, urheilusuoritukset ja tekemättömät työt eivät kuitenkaan ole keskenmenon arvoisia.

Jos ei ole mitään erityistä, jatka kuten ennenkin. Neuvolasta kyllä kerrotaan lisää. Itsekin jatkan juoksuharrastusta, kunnes ei enää tunnu hyvältä. Ja jumpissa pitänee kohta täysin vatsallaan oleviin liikkeisiin hakea jotain muuta vaihtoehtoa.

Ekassa ultrassa (viikoilla 11-13) näet, ettei se pikkuruinen ihan pienestä liikahda. Mulla piti kääntää painelemalla vatsaa ja hyppimällä tasajalkaa lattialla, kun oli vain naama meihin päin eikä meinannu näyttää niskaa (siis sitä niskaturvotustahan siinä lähinnä mitataan). Siinä huomasin, ettei kyllä alussa ihan vähästä hätkähdä. Hoitaja sai painella vatsaa aika kovaakin, että mitään vaikutti.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat