Seuraa 

Ehkä hiukan outo kysymys, mutta kun tämä vaivaa mieltäni.



Puhutaanko Raamatussa jotain dinosauruksista tai niiden aikakaudesta? Miksi ihmeessä Jumala sellaisen aikakauden olisi luonut? Ja miksi dinot tuhoutuivat?



Poikani on kiinnostunut hurjasti dinosauruksista, kuten arvaattekin ;)

Kommentit (19)

Jos ihminen luotiin ihan ensimmäisenä maailmaan niin missä ihminen oli silloin kun hirmuliskot valloittivat maata? Tahtoisin kuulla myös analyysin. :) Perin vaaralliset ja mahdottomatkin oltavat olisi ollut ihmisellä kun ei olisi ollut ravintoketjun huipulla...

Ja kuka semmoiseen haluaa uskoa? No ei kai kukaan! En minä ainakaan haluaisi uskoa, että semmoista paikkaa kuin kadotus on edes olemassa - mutta mitä se mihinkään vaikutta miten minä haluaisin asioiden olevan? Ei kadotus eikä Taivas eikä Jumala eikä mikään häviä sillä, että minä päätän olla uskomatta siihen ja uskonkin johonkin kivempaan vaihtoehtoon.



satuliinukka:

Lainaus:


Eli Jumala rankaisee jos ei usko?? Kuka haluaa uskoa jumalaan, joka rankaisee niitä, jotka eivät häneen usko? Taitaa olla sama väkivallan jumala jonka uskoa tännekin verellä ja väkivallalla aikoinaan tuotiin...




Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

' ' .. Tuntuu nii hullulle kun en osaa selostaa sitä,vaik sen nii vallan päivän kirkkaasti ymmärrän että se ei vois ol mitenkää muulla tavoin-On kaksi tietä ja ihmiset yksin voivat niistä kahdesta tiestä valita..' '



Tiedän mille sinusta tuntuu, sillä itse tunnen aivan sanoin, paitsi että päinvastaisesta asiasta! Onneksi uskon asiat ovat jokaisen oma pelastus/turmio, tuntuu kuin päätä seinään löis kun yrittää järkeistää uskovaiselle omaa ajattelutapaansa. Vaikka samoin te varmaan kanssani tunnette!! : )



Tuntuu vaan välillä niin käsittämättömälle kun ihmiset tuntuvat niin sokeana uskovan, etteivät meinaa omilla aivoillaan ajattella ollenkaan! En ymmärrä miten joidenkin mielestä jumalaan uskominen kumoaa tieteen!! Siis onko uskovaisten yleinen käsitys että tiede on saatanasta peräisin?



Onhan se tietenkin helpompaa turvata kaikessa jumalaan, sattui mitä vaan niin kaikki on ok, koska sehän on jumalan tahto... Siinähän poistuu kätevästi oma vastuullisuus omasta ja lähimmäisten elämästä! jos tulee mokattua nii



Kuten sanottu:

' ' .. Tuntuu nii hullulle kun en osaa selostaa sitä,vaik sen nii vallan päivän kirkkaasti ymmärrän että se ei vois ol mitenkää muulla tavoin..' '

nii tulimpa taasen lukee..just mitä itekki miettiny paljo..ja kun uskon Jumalan aivan ni iha ku oike järellä ymmärtäen..vaik ei järkee saa mitenkää sekoittaaka uskon kans..mut nii järkevälle vaa tuntuu..ett tosian kyl kaikeen vois löytyy selostuski..mut ku sit se ei enää oiska uskoo!

mut siis muaki nii kiinosta ain kysymykset ja AIVAN TODELLAKIN ..raamatusaha sanotaa nii moness kohtaa ett Jumalalle on yksi päivä kuin tuhat päivää ja nuii edellee ett se 7 päivää ei ole Jumalalle niinku me laskemme ja ym ym..mitä selostettu raamatussa.



ja toiseksi mite moni eläin nykyäänki viel kuolee sukupuuttoon ja muuttaa muotoonsa.. olosuhteista riippuen .niinku minä uskoisin ett ne kiraffitki on Dinosauruste jälkeläisii ja ne isot linnutki ja monet muut eläimet jotka ovat Dinosaurusten kaltaisia.



Aivan uskottavasati kirjoitettu tuo vastaus ett eka oli Dinosauruksia ja raamatussaki sanotaa ett viimitteks luotii ihmine..sitähä just olinki miettiny:kiitos vastauksista- Oon minäki vaa ihmisen nii utelias ett kaikest ain haluu kuulla-mutt oneks sitä saa iha " tyhmänki" ilma tietämisii uskoo vaa- ei se mitää satuiluu ja taruiluu oo!

se on tosi järkevää uskoo!ku siin on semmone palkka mitä muut katuu,ketkä eivät uskoneet-nii se vaa on.

ja kyl siitä palkasta sa nii useesti jo täälläki elämässä-ett kantsii uskoo-se on vaa nii ihmeellinen asia tuo usko ett muuta kaikee voiki järell selvittää,muttei just sitä uskoo-ennen ku sen saa ite omalle kohalle käsittää.



Etsikää ensin Jumalan valtakunta niin sinulle kaikki muukin annetaan,tuoki on raamatusta mikä on nii SELVÄÄ YMMÄRRYSTÄ..uskon kautta.

nii ei tartte epäillä sitäkää vaikka ku tiede nii monell lailla tahtoo saada ihmistä pois " uskomisesta"

Eihän kaikkiin kysymyksiin tarvitse etsiä Raamatusta vastausta. Dinosaurukset olemassaolo on tieteellinen fakta. Koska ihminen luotiin viimeisenä, ei Jumalan näkökulmasta ole mitään ongelmaa siinä, että dinosaurukset olivat ja menivät ennen kuin ihmistä olikaan.

ja luottamista tulevaisuuteen ...ym .positiivista,mutta kyl jokainen uskovainenki on iha samalla tavalla kuin jokainen ihminen vastuussa teoistaan ja sanoistaan ja tekemättä jättämisistään.



tämä on monimutkainen asia.. mutta onko kukaan ajatellut että lucifer oli langennut enkeli ennen kun jumala loi kaiken tämän. Milloin? Jumala oli antanut luciferin hallita jotain ja tämä ylpistyi haluten itselleen rikkauksia ja ylemmäksi jumalaa... Mitä lucifer hallitsi.. Missään ei ole sanottu että kuinka vanha maapallo multineen on ehkä ihmisen iässä miljoonia kuten on todettu dinojen luidenkin olevan.. täällä on saattanut olla juuri sen kaltaisia olentoja kun on löydetty jopa 100 000:ja tuhansia vuosia vanhoja " ihmisen" kaltaisia, mutta ei jumalan kuvia kuten me. suomenkielinen genesis on hebrean kielisestä poikkeava jossa sanotaan että maasta TULI autio ja tyhjä.



Joskus pitäisi antaa tieteen kulkea uskon kanssa käsitysten niin kaikkeen tulee todentotta järki. Olisiko niin että jumala poltti maan ja tuhosi kaiken, lucifer sai rangaistuksen.. aivan kuin tiede väittää että meteori räjäytti dinot. JUMALA ON OLLUT AINA tämä luomakunta on vain hieman yli 6000 vuotta vanha

..ettei uskontoa ja tiedettä voi sekoittaa!!! : )

uskonto on ihmisten henkilökohtainen keino löytää elämälleen tarkoitus ja selitys. Tiede on fyysisiä faktoja! Uskonto on mielikuvitusleikki, ihmisen pakoreitti todellisuudesta, aikuisten satu.

Pelottavaa, jos nämä kaksi täysin eri asiaa aletaan yhdistämään!!! Sitähän ne reppikset siellä jenkkilässä yrittävät..

' ' ..se on tosi järkevää uskoo!ku siin on semmone palkka mitä muut katuu,ketkä eivät uskoneet-nii se vaa on.

ja kyl siitä palkasta sa nii useesti jo täälläki elämässä-ett kantsii uskoo-se on vaa nii ihmeellinen asia tuo usko ett muuta kaikee voiki järell selvittää,muttei just sitä uskoo-ennen ku sen saa ite omalle kohalle käsittää.' '



Eli Jumala rankaisee jos ei usko?? Kuka haluaa uskoa jumalaan, joka rankaisee niitä, jotka eivät häneen usko? Taitaa olla sama väkivallan jumala jonka uskoa tännekin verellä ja väkivallalla aikoinaan tuotiin...



Vaikka realistisenä ihmisenä tiedänkin erottaa uskonnon ja tieteen kahdeksi täysin eri asiaksi, olen silti uskossa. En kristinuskossa, mutta uskossa. Uskon vanhoihin Suomen alkuperäis jumaliin, luonnon jumaliin, Jumaliin, joihin ihmiset uskoivat ennen kristinuskon miekalla levittämistä. Ja koen omassa uskossani olevani yhtä hyvä ihminen kuin muutkin - vaikka tieteellä asiat selitänkin. Oma uskoni tuo minulle lohtua ja rauhaa, muttei sumenna päätäni uskomaan sokeana asioita!

satuliinukka:

Lainaus:


Onhan se tietenkin helpompaa turvata kaikessa jumalaan, sattui mitä vaan niin kaikki on ok, koska sehän on jumalan tahto... Siinähän poistuu kätevästi oma vastuullisuus omasta ja lähimmäisten elämästä! jos tulee mokattua nii




Kyllä meillä uskovaisillakin on vastuu omasta elämästämme ja teoistamme. Ei uskovaiset istu kädet ristissä ja odota että kaikki hyvä tipahtaa taivaasta eteen. Mieluummin niin, että " Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itseään" .

Jos minä nyt vaikkapa jätän tenttiin valmistautumatta enkä sitten pääse tentistä läpi niin kyllä se ihan oma moka on. Tosin voin ajatella, että Jumala ei sallinut minun läpäistä tenttiä koska olin niin laiska etten viitsinyt lukea.



oravaskesi:

Lainaus:


Jos ihminen luotiin ihan ensimmäisenä maailmaan niin missä ihminen oli silloin kun hirmuliskot valloittivat maata? Tahtoisin kuulla myös analyysin. :) Perin vaaralliset ja mahdottomatkin oltavat olisi ollut ihmisellä kun ei olisi ollut ravintoketjun huipulla...




Ihminen oli itseasiassa viimeinen Jumalan luomistyössä. Hän teki ensin maan, jossa asua, sitten kasvit ja eläimet. Ihminen oli viimeinen :) Löytyy 1.Ms.1. eli heti Raamatun ekasta luvusta. Kukaan ei tiedä, kuinka pitkä luomisen aikainen päivä on ollut, joten ei voida tietää, onko ihmisiä ja dinoja ollut samaan aikaan. Oletettavaa on, että päivä on ollut pidempi kuin vuorokausi.

kuin edellisilläkin kirjoittajilla. Eli dinosaurukset elivät ennen ihmistä. Mikä tässä on ongelmana? Kuten joku jo mainitsikin, ei luomiskertomuksen seitsemän päivää ole sama aika kuin meidän ihmisten seitsemän päivää.



Miksi dinot sitten hävisivät? Muitakin sukupuuttoon kuolleita eläinlajeja on valtavasti ja valitettavasti lajien sukupuuttoon kuoleminen vain kokoajan kiihtyy. Miksi siis yleensä mikään laji on kuollut/kuolee sukupuuttoon? Eri selityksiä, joita itse olen kuullut dinosaurusten sukupuuttoon kuolemisen syyksi on ainakin: ilmastonmuutos, meteoriitin maahan törmäys sekä dinosaurusten kehittyminen liian suuriksi (ravintoa ei riittänyt). Varmaan nämä kaikki syyt ovat aiheuttaneet sukupuuttoon kuolemista.

monesti siitä olen kuullu...että jos ihminen liiaks alkaa järkeillä..nii siitähä on sit usko hävinny.

Minulleki nii tuo on semmone kynnys just varmaa ku nii hirmukivaasti ku järkeilen ...ja ku tuntuuki ett nii järellisesti ku uskon ja tykkäänki nähä vastauksia kaikee..

.toivoisin kyll säilyttäväni sen lapsen omaisen kirkkaan uskon kuiteski..kun onha just se lapsi laitettu uskovaisille esikuvaksi että jos ette usko niinkuin lapset...nii ettehä te sillo usko lainka...tai jottain nuin se menee.en nyt vaa muista sanoja oikein.



Mutta ei se syntii ole saada tietääkä asioita..mut siinäki piilee ne omat vaaransa...miten säilyisi se lapsenmielinen herkkä usko ,kun se nii nii herkästi voi muuttuu vaa yhks jären pauhinaks...eikä siinä ole enää sijaa sitte Jeesukselle.. ja ettei ees kuulis enää omassa tunnossa Jeesuksen johdattavaa ääntä ja alkaa tuntee ittensä vaa nii viisaaks... on se tuo Tiede sielunvihollisen kauheimpia juonia ja niinhän se Saatana muutti jo muotoaan siellä paratiisissa että sai ihmiset lankeemaa viekottelemalla ja just järkee viitaten että tuutte viisaiksi kuin Jumala . Tieteenpuu se oli kait mitä siinä luomiskertomuksessa verrataa,että Jumala oli yksin siitä puusta kieltäny hedelmää syödä,siinä tuliki ihmisille se kauhein lankeemus ja tuskaa vaa...

ei voi uskoa pääsevänsä taivaaseenka..nii ei siin oo muuta ku sen ihmisen oma käsitys että se uskovaisten Jumala olisi joku rankaiseva Jumala.

se on se ei uskovien oma epäusko..oma henkilökohtanen ajatustapa joka vie heidät ---pois Taivastoivosta ja heitä pitää sielunvihollinen tuon " tieteen" avullakin kourissaan,,etteivät van sitä ajattelutapaansa he jättäisivät-koska sielunvihollinsen voimat ovat suuret " kateudessaan(hänhän tietää kyllä Jumalan rakkauden,,ku Taivaasta putosi)ja nyt yrittää kaikin viimisin uusin voimin,,että ni monta kuin vain voi kanssansa tuhota tuhoutuisi!!

mutta" kuitenki rakastavan Taivaan Isän voimat on suuremmat! On hyvä että saa uskoa siihen-ihan sinäkin saisit..joka luulet että Jumala on rankaiseva Jumala.



Tuntuu nii hullulle kun en osaa selostaa sitä,vaik sen nii vallan päivän kirkkaasti ymmärrän että se ei vois ol mitenkää muulla tavoin-On kaksi tietä ja ihmiset yksin voivat niistä kahdesta tiestä valita.

paljon jälkeen dinojen. Ihmiset loivat tarustoja sen perusteella mitä he silmillään näki ja mielikuvitustaan apuna käyttäen. (He eivät nähneet dinosauruksia eikä alkuihmisiä)

Luomiskertomus ei ole kristityille ongelma. Sitä mitä järjellä ei voi ymmärtää/käsittää ei sillä päätään kannata vaivata. Silloin eletään pelkän uskon ja luulon varassa.





Luominen

1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.



3 Jumala sanoi: " Tulkoon valo!" Ja valo tuli. 4 Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä, 5 ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.



6 Jumala sanoi: " Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan." 7 Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui, 8 ja Jumala nimitti kannen taivaaksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni toinen päivä.



9 Jumala sanoi: " Kokoontukoot taivaankannen alapuolella olevat vedet yhteen paikkaan, niin että maan kamara tulee näkyviin." Ja niin tapahtui. 10 Jumala nimitti kiinteän kamaran maaksi, ja sen paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän nimitti mereksi. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.



11 Jumala sanoi: " Kasvakoon maa vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka maan päällä kantavat hedelmissään kukin lajinsa mukaista siementä." Ja niin tapahtui. 12 Maa versoi vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka kantoivat hedelmissään kukin oman lajinsa mukaista siementä. Jumala näki, että niin oli hyvä. 13 Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kolmas päivä.



14 Jumala sanoi: " Tulkoon valoja taivaankanteen erottamaan päivän yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia. 15 Ne loistakoot taivaankannesta ja antakoot valoa maan päälle." Ja niin tapahtui. 16 Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman hallitsemaan päivää ja pienemmän hallitsemaan yötä, sekä tähdet. 17 Hän asetti ne taivaankanteen loistamaan maan päälle, 18 hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeydestä. Jumala näki, että niin oli hyvä. 19 Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni neljäs päivä.



20 Jumala sanoi: " Viliskööt vedet eläviä olentoja ja lennelkööt linnut ilmassa taivaankannen alla." 21 Niin Jumala loi suuret meripedot ja kaikki muut elävät olennot, joita vedet vilisevät, sekä kaikki siivekkäiden lajit. Jumala näki, että niin oli hyvä. 22 Hän siunasi ne sanoen: " Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä." 23 Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni viides päivä.



24 Jumala sanoi: " Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karjaeläinten, pikkueläinten ja villieläinten lajit." Ja niin tapahtui. 25 Jumala teki villieläimet, karjaeläimet ja erilaiset pikkueläimet, kaikki eläinten lajit. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.



26 Jumala sanoi: " Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." 27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: " Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." 29 Jumala sanoi vielä: " Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne. 30 Ja villieläimille ja taivaan linnuille ja kaikelle, mikä maan päällä elää ja liikkuu, minä annan ravinnoksi vihreät kasvit." Niin tapahtui. 31 Ja Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kuudes päivä.



* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat