Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli meillä on syksyllä 3-v täyttävä pikku mies. Täällä tuntuu kaikki laittavan tämän ikäiset hoitoon. Poika kaipaa paljon tekemistä ja lapsi seuraa (ollaan käyty leikki ryhmässä kerran viikossa), mutta jotenkin tuntuu " kovalta" laittaa jo nyt tarhaan. En tunne Saksan hoitosysteemiä yhtään ja oisinkin kysynyt, minkälaisia hoito vaihtoehtoja täällä on.

Poika on hyvin arka ja joka päivä hoitoon vieti tuntuu rankalta=( Itse en tahtoisi poikaa vielä Kinder garteniin, mutta mieheni ja hänen vanhenpansa haluaisivat hyvin vahvasti..

Kommentit (6)

Hei!

Saksassa valtaosa lapsista on päiväkodissa ainoastaan aamupäivisin. Minun lasteni päiväkodissa suurin osa tulee noin puoli yhdeksältä ja haetaan kotiin jo puolilta päivin. Aamu- (klo 7-8), iltapäivä- ja kokopäivähoitoa on tarjolla vaihtelevasti.

Ryhmät ovat yleensä suuria; kahta hoitajaa kohti saa olla maksimissaan 28 lasta. Ryhmissä on lisäksi vaihtelevasti harjoittelijoita vakinaisten hoitajien lisäksi. Aluksi minusta ryhmän koko tuntui tosi suurelta, mutta täällä lapsia kannustetaan kovasti itsenäiseen toimintaan ja käytännössä lahes kaikki lapset pukevat, syövät ja käyvät vessassakin itsenäisesti muutaman hoitoviikon jälkeen. Tietysti toisten lasten esimerkkikin auttaa paljon. Ainakaan omat lapseni eivät suinkaan kotona kaikkea tätä itsenäisesti tee...

Päiväkoteja on tosiaan katolisen kirkon, evankelisen kirkon ja joissain paikoissa myös kunnan ylläpitämiä. Lehdestä luin, että kielitukea kuuluisi tarjota käytännössä ainakin täällä meilläpäin kaikille äidinkielenään muuta kuin Saksaa puhuville lapsille. Omani osallistuvat kahdesti viikossa tunnin ajan pienryhmässä tapahtuvaan leikinomaiseen kielitukiopetukseen.

Minun kokemukseni Saksalaisesta päiväkodista ovat olleet hyvin positiivisia. Jotenkin se vastaa enemmän suomalaista kerhoa kuin päiväkotia. Pääsääntöisesti lapset käyvät päiväkodissa mielellään ja meidänkin naapurustosta osa lapsista tahtoo mennä päiväkotiin lomienkin aikana.

terveisin

Nettiäiti

Meillä on myös iso syy tuo kielenoppiminen, ja poika viihtyy myös nykyään tosi hyvin kavereiden kanssa. On kuitenkin yksi rauhallisimmista siellä.

Meidän tilanne on se, että poika on päiväkodissa klo 09 - 15, on siis kokopäiväpaikka ja siellä poika saa siis syödä lounaan ja levätä jne. Esikoinen on koulussa ja kuopus (1v9kk) on kotona au pairin kanssa. Minä olen töissä mutta teen töitä kotoa käsin.

Tässä päiväkodissa on myös se kiva puoli, että poikamme ryhmässä on myös pieniä, eli 1-3 -vuotiaita joten sen takia ryhmä on pieni (15 lasta) ja hoitajia on 3 + harjoittelija. Olen ollut todella tyytyväinen. Esikoisemme tarha oli integraatiotarha eli siellä oli myös erityislapsia ja tästä syystä ryhmät oli pieniä ja hoitajia oli paljon. Siitäkin mulla on vain hyvää sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli tarkoitus kyllä vastata vähän pitemmästi :)

Siis Saksassa asutaan ja lapset ovat tarhassa 8.30 - 13.30. Täällä minusta tarhaan ei viedä niinkään sen hoidon tarpeen takia vaan tarha nähdään enemmänkin pedagogis- sosiaalisena ympäristönä, usein täällä määritelläänkin että tarha ei ole perhettä korvaava vaan perhettä täydentävä paikka. Olen itse kotona koska kolmas lapsemme on vielä pieni vauva, mutta isommat ovat tarhassa jo ihan siitäkin syystä että he siellä oppivat kunnolla saksan kielen ennen kouluun menoa. Meidän tarhassa on joka ryhmässä 20 - 25 lasta ja 2 hoitajaa. Aluksi tuo ryhmäkoko kauhistutti minuakin, mutta olen huomannut että lapsia tosiaan kannustetaan auttamaan pienempiään ja olemaan omatoimisia, ja tarhassa on niin viimeisen päälle turvalliseksi ja toimivaksi suunnitellut tilat ja pihat että kaksi hoitajaa pärjää varsin hyvin ison ryhmän kanssa.

Puolipäiväinen tarha on osoittautunut ainakin meidän lapsille tosi hyväksi ratkaisuksi ja kolmevuotiaskin menee mielellään tarhaan.

Kinderissä voi valita joko kokopäivähoidon tai osittaisen. Osittainen on klo 7.30-12.30 sitten on tauko ja jatkuu 14.00-16.00. Meidän lapsemme on osittaisessa hoidossa. Viemme lapsen n. 9-9.30 ja haemme klo 12-12.30. Emme vie iltapäivisin, vaikka saisimmekin. Tämä antaa ihanaa pientä omaa aikaa äidin aamupäivään ja mikä tärkeintä tuo lapselle sosiaalisia suhteita ja paljon tekemistä, mistä hän todella nauttii.

Olen kuullut myös hieman erilaisista kinderiajoista, mutta näin meillä. Päiväkoti on katolinen. On myös uskontoon sitoutumattomia kindereitä.

Olen todella tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseemme! Suosittelen hoitoon laittoa. En tiedä miten teillä esim. kieli sujuu lapsella, mutta jos suunnittelette jäävänne maahan siihen asti, että lapsi menee kouluun, on hyvä aloittaa " kielikylpy" jo varhain!

ehkä voit viedä pojan vain muutamana päivänä viikossa päiväkotiin? Asun myös Saksassa ja poikani on ollut kaksivuotiaasta lähtien koko päivän Kindergartenissa, eli siis aamulla viedään 08.00-09.00 ja haetaan 16.00-17.00. Näitä pieniä alle 3 vuotiaita tarhassa on 10kpl ja heille kaksi hoitajaa. Päiväkoti on kunnallinen. En voi muuta kuin kehua! Poika menee sinne mielellään, tykkää kun on ikäistä seuraa ja hoitajat on tosi mukavia ja huolehtivat hyvin lapsista. Täällä myös katolilaisia, evankelisia, yksityisiä ja kunnallisia päiväkoteja, aukioloajat vaihtelevat päiväkodeittain.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat