Vierailija

Lapsen nyt pystyy tekemään minkälainen ääliö vaan...

Sivut

Kommentit (36)

minusta mikään saavutus. Toisaalta kymmenen lapsen kasvattaminen kunnollisiksi aikuisiksi on jo saavutus. Silti lapsi voi kasvaa kunnon aikuiseksi äidin tekemisistä riippumatta tai jopa niistä huolimatta, joten jos omista pojistani kunnon miehiä tulee, niin kovin suurta osaa kunniasta en itselleni olisi hamuamassa.

Sitten kun on saanut ne isoksi ja suht normaaleiksi ihmisiksi, voidaan puhua saavutuksesta.

Tälläkin hetkellä jotkut juopot ja narsistit pilaavat lastensa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta jotkut menevät tässäkin asiassa liian pitkälle viljelemällä seuraavan kaltaisia kommentteja

- kyllä nainen on nainen vasta kun sillä on lapsia

- lapsettomat eivät tajua mitä menettävät

- ihminen aikuistuu vasta kun saa lapsia

jne...

Ja sitten jos jokaiselle vastaantulijalle aletaan selittämään omista lapsista ja niiden viime aikaisista tempauksista, niin pakostikin tulee mieleen, että eikö tuolla ole elämässään muuta sisältöä kuin ne kakarat. Kyllä kai normaali-ihmiset puhuvat monipuolisesti ihmissuhteista, työ- ja opiskelujutuista, päivän tapahtumista, ajankohtaisista asioista, vaihtavat mielipiteitä ja niin pois päin eivätkä pakonomaisesti jankuta yhdestä ainoasta aiheesta vaikka vastapuolta ei kiinnosta pätkän vertaa.

ihmisestä tulee aikuinen vasta, kun hän kantaa vastuuta jostakusta toisesta kuin itsestään. En sano, että olisi pakko saada lapsi tämän saavuttaakseen. Mutta niin kauan kuin elämä on vain " minäminäminä" , ei ihminen ole aikuinen. Valitettavasti jotkut ihmiset, joilla on lapsia, ovat edelleen jumissa tässä vaiheessa. Vastuu tekee aikuisen.

Jokaisella ihmisellä on elämässään ihan omat tavoitteet, unelmat ja itsearviot... Se mitä kukakin pitää saavutuksena ei kuulu muille minkään vertaa...

Ja sinä joka vertasit ihmisiä kaneihin, kertoo paljon...

briljantteja esimerkkejä ap:ltä lainatakseni: ryijyn kutominen (what the fuck... ryijyt on rumia). Hienon taulun maalaaminen (aivan makuasia mikä taulu on hieno). Muutenkin koko lista kuulosti pinnallisen ihmisen laatimalta julistukselta siitä, miksi lapsia ei kannata tehdä. Tää kuuluu näihin mukavuus-ihmisiin, joka mieluummin ostaa hienon käsilaukun ja pitää asuntonsa designina kuin siivoaa pukluja tai vauvankakkaa. Saavutus voi olla mikä tahansa, minkä ihminen kokee elämässään merkitykselliseksi asiaksi. Musta nuo maratoonit menee samaan epämääräiseen lokeroon. Itse en pidä juuri minään sitä, että naapuri juoksee maratonin. So what, eipä jättänyt jälkeään maailmanhistoriaan.

Se, että on saanut lapsia, on todiste ainoastaan siitä, että on osannut harrastaa seksiä/muulla keinoilla saattanut siittiöitä ja munasoluja yhteen ja lisäksi on onnekas siinä suhteessa, että yleensä on hedelmällinen. Minusta mikään noista ei ole kauhean suuri saavutus.

Sitten voi jo olla vähän ylpeäkin, kun on onnistunut kasvattamaan lapsensa tasapainoisiksi ja kunnollisiksi aikuisiksi, mutta ei sekään vielä välttämättä mikään poikkeuksellisen erikoinen ja mahtava elämäntyö noin laajemmin katsoen ole.

Se on sitten tosiaan ihan toinen asia, että lapset ovat se rakkain ja itselle tärkein asia maailmassa. Mutta saavutus, ei niinkään.

Vierailija:

Lainaus:

Mua kiinostais tietää mikä ap:n mukaan sitten ON saavutus?

Kirjan kirjoittaminen, maratonin juokseminen, väitöskirjan tekeminen, vuorelle kiipeäminen, ryijyn kutominen, mielettömän hienon aterian tekeminen, hienon taulun maalaaminen, oman itsensä ylittäminen millä tavalla vain.

Lapsen tekeminen ei ihan oikeasti vaadi juuri mitään. Jollekin tosin voi ison synnytyspelon voittaminen olla iso saavutus.

Saavutuksia on kaikki sellaiset asiat, joita varten joutuu tehdä töitä.

Kielitoimiston sanakirjan mukaan:

MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0

saavutus: (huomattava) tulos, aikaansaannos. Taiteellinen saavutus. Tieteen uusimmat saavutukset. Huippusaavutus. Urheilu-, työsaavutus. Päästä parempiin saavutuksiin.

Eihän äitiys oikeasti ole mikään saavutus?

AP

Koska lapsissa on niin paljon semmoista elämänvoimaa ja iloa joka on aikuisten maailmasta kadonnut, että nautin suunnattomasti siitä, että saan seurata heidän elämäänsä. Enkä sitä muilta salaa. Totta puhuen minäkään en oikein tykkää siitä että lasten saavutuksilla ylpeillään. Siinä on jotai kieroutunutta + että se viestittää lapselle että suoritus ennen kaikkea.

Minä en ole ylpeä siitä, että olen äiti. Olen tietysti ylpeä lapsistani, mutta en äitiydestäni. Samaan tapaan en koskaan mieti sitä, että olen " nainen" , niin en myöskään mieti sitä, että olen " äiti" . Olen vain " ihminen" .

Kun minä näin nelikymppisenä mietin elämääni taaksepäin, niin lapset eivät kuulu " saavutuksieni" joukkoon. Ne kuuluvat elättyyn elämään, niin tekijöihin, jotka kuuluvat elämääni ja joita ilman en olisi se, mikä olen.

Mutta... ehkä tämä asia riippuu niin siitä, mitä kaikkea on elämässä tehnyt. Jos noita asioita on vähän, niin äitiys lukeutuu saavutusten joukkoon. Minulla on pari tutkintoa, pari kurssitusta, kolme ulkomaankokemusta jne. takanani.... niistä moni asia on vaatinut minulta huomattavasti enemmän kuin lasten tekeminen.

eli itselkeskeiset, kylmät, välinpitämättömät..

Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että mä olen todella ylpeä lapsestani ja itsestäni, että olen kyennyt luomaan jotain noin fiksua ja ihanaa.

" saavutuksia" ja mietin, voiko lapsen laskea siihen mukaan ja tulin siihen tulokseen, että kyllä ja ei. Kyllähän se on minkä tahansa yhteiskunnan kannalta tärkeä juttu, että on synnyttänyt lapsen ja hoitaa ja kasvattaa hänestä niin hyvää ja tasapainoista ihmistä kuin osaa.

Mutta toisella tavalla rajattuna saavutus ei ole raskaaksi tulo ja lapsen pungertaminen maailmaan, toisin kuin vaikka kirjan kirjoitus.

Mutta kyllä minusta lapsi on suurempi saavutus kuin maraton. Moni nainen ylittää itsensä synnytyksessä täysin, niin minäkin!

Maratonkin on vain itselle tehty urheilusaavutus. Ei siinä jää mitään maailmalle.

Minusta kuka tahansa lapsiaan hoitava isä ja äiti tekee arkena suurempia saavutuksia kuin salilla itseään trimmaavat ja kesäisin maratoneja vetävät itselleen eläjät.

Ja kyllä minäkin vielä joskus maratonin juoksen. Synnytyksen jälkeen olen varma, että huolellisesti valmentautumalla tulen siihen pystymään (jos ei tule ylläri selkä/jalkaongelmia).

Ihminen on sinä aikana joutunut henkisesti kasvamaan ja kypsyttämään itseään... ja erityisesti äidit kantavat lasta 9kk josta jokainen kuukausi voi olla rankkaakin koettelemusta ja tätä kaikkea seuraa raskas synnytys jonka jälkeen hormooni höperön on otettava pieni avuton ihmislapsi hoidettavaksi, hellittäväksi ja kasvatettavaksi...

Se on siten eri asia kuinka hyvin siinä onnistuu!!??

Kuka tahansa voi myös kirjoittaa kirjan, tehdä ruokaa, tehdä ryijyn, maalata taulun, perustaa yrityksen jne...

Eri asia on sitten onko ne hyviä ja kenen mielestä ja kuka on arvion tekijä!!!!

Saavutus on minusta sellainen jonka jokainen itse päättää. Kukaan muu ei voi toisen puolesta tietää mikä hänelle on elämässä ollut saavutus... Voin kutoa ihan paskan ryijyn jota muut haukkuu, mutta jos itse olen ylittänyt itseni ja koen sen saavutukseksi, se on silloin SAAVUTUS!!!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat