Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kurjalta tuntuu minustakin ja entistä kurjemmalta, kun luin kokemuksianne. En vaan osaa ottaa puheeksi tyttöjeni kanssa menkkoja.

Vanhimmalla on jo menkat ilmeisesti alkanut, ainakin on verta ollut alushousuissa. Ei olla puhuttu asiasta kertaakaan :-(

Voi että. Mitä mun pitäis sanoa.

Kommentit (15)

Kerran äiti kysyi muka ohimennen jotain aiheeseen liittyvää.

Elä nyt ittees liikaa piiskaa tuon asian takia, en mä ainakaan ole yhtään katkera äidilleni, ei se asia yllätyksenä tullut.

jo varmaan tytön ollessa 7-vuotias ja sen jälkeenkin vielä. Tytölläni kuukautiset alkoivat 14-vuotiaana ja olivat jo olleet puoli vuotta ennen kuin sain tietää niiden alkamisesta. Harmitti,kun ei ollut minulle niistä kertonut. Ei halunnut myöskään puhua asiasta juuri myöhemminkään. Pyytää toki ostamaan siteitä ym.

Toisilla kai ei sitten ole tarvetta jakaa asiaa äidin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Nyt voisimme kyllä sopia, että yhdenkään tytön ei tarvitse enää nolostella ja venyttää pennosiaan kuukautisten takia!

Ja ap, huomenna sanot tytöllesi, että anteeksi, ettet ole aiemmin osannut mitään sanoa, mutta tiedät kyllä, että kuukautiset on alkaneet. Älä käytä mitään kuukkiset, menkat, menskat tms. sanaa, todennäköisesti et osaa käyttää " oikeaa" termiä tyttäresi mielestä, joten puhu vain kuukautisista. Kysy, mitä siteitä tai tamponeita tyttösi haluaa, että tiedät ostaa oikeita, kysy, onko hänellä jotain kysyttävää. Sano, että toivot, että tilanne muuttuu, että voitte jatkossa puhua asioista ja että olet pahoillasi, ettet ole osannut olla tukena ja valistaa asiasta ajoissa. Sitten jututat myös muut tyttäresi, mutta älä valista heitä siitä, että kerron tästä nyt, kun sillä on menkat alkaneet. Nyt ota itseäsi niskasta kiinni ja juttelet tytärtesi kanssa ja tuet heitä olemaan ylpeitä omasta naiseudesta! Kyllä se hyvin menee. :)

Näin, tavalla tai toisella on lapsille kerrottava. Jos kovin on äidistä vaikeaa niin ostaa vaikka oppaan ja antaa tytölle luettavaksi. Kunhan ei hyssyttele ja

nolostele.

et ole puhunut?

Mitäs jos ostaisit vaikka jonkun aikuisten lääkärikirjan, jossa kerrotaan kuukautista ja muistakin seksiasioista ym. Sitten kutsuisit nämä molemmat tytöt " juttelemaan tyttöjen juttuja" ja hengessä että " me tytöt" . En tiedä, mikä paras tapa, serkkuni kertoi että hänen äitinsä oli tehnyt tästä sellaisen " tyttöjen jutun" ja tyyliin - me saadaan lapsia ja ollaan naisia!! Ja positiivisessa mielessä.

Ehkä sun kohdalla eka paras kysyä onko tällä vanhemmalla menkat alkanu ja kysyä tietääkö mitä se tarkoittaa.. voi kai kertoa miltä itsestä tuntunut pienenä kun ne alkoi ja jos on menkkakipuja niin kertoa miten niitä voi helpottaa. Älä vaan jätä nyt asiaa puolitiehen!!

Kahden kesken otat puheeksi heti huomenna ja kerrot että olet huomannut hänen kuukautisten alkaneen. Äidin ja tyttären tulee puhua asiasta. Mikä luonnollisessa tapahtumassa voi olla niin vaikeaa.

Omien kanssa olen puhunut jo tuossa 8-9 vuoden iässä. Meillä suhtautuminen on luontevaa sillä olen kertonut kuukautisista jo kun olivat pieniä heidän ihmetellessä äidin pieniä vaippoja.

Hain sinulle linkin johon voit nyt tutustua ja huomenna tyttösi kanssa kahden tai anna osoite niin tutkii itse

http: //www. jkl. fi/nuoriso/seutu/tietoa/ihmissuhteet/mieheksinaiseksi

Googlettamalla löydät muitakin. Sinulla on vastuu ja on hyvä tehdä lapselle selväksi että voi tulla raskaaksi kuukautisten alettua. Toki kerrot lisäksi että seksielämä on aikuisille tarkoitettua ei lapsille.

Ei vaan mitään höpönlöpön vaan ihan avoimesti ja häpeilemättä. Kohta sulla on yks teiniäiti siellä ja siinä sitten vastuuseen joutuukin...

Mun äiti tuli vessaan, missä itkin verisiä alushousuja ja sanoi " ota tuolta kaapista siteitä" . Siinä on koko saamani naiseuden valistus lyhyesti.

Se on iso muutos tytön elämässä ja äidillekin se joskus tapahtunut ensimmäisen kerran. Syytä on palauttaa mieleen omaa menneisyyttään ja jos häveliäs suhtautuminen on omassa kodissa valinnut on syytä miettiä miten ikävältä se on tuntunut. Viittaan tällä tuohon " patja" keskusteluun.

Ja nyt varsinkin harmittaa, kun luin tuota ketjua, ja kuinka moni on harmissaan äidilleen.

Mulla on siis neljä tytärtä, vanhin on nyt 15.... En vaan osaa ottaa puheeksi.

Kai mun täytyy huomenna jotain sanoa. En vaan tiedä mitä. Vaikea mennä yhtäkkiä tuollaiselle " isolle tytölle" mennä kuukautisista sanomaan, kun ei ole koskaan ennenkään mitään sanonut.

ap

Tämä vähän viivästynyt keskustelu on hyvä aloittaa anteeksipyynnöllä. 15-vuotias tietää jo aika hyvin missä mennään. TUrha yrittää myöskään olla kovin auktoriteetti asiassa, joka on jäänyt vähän huonolle hoidolle. Ihanaa, että haluat kuitenkin muuttaa asian paremmaksi! Tärkeintä mielestäni olisi, että hankit riittävän varaston kuukautissuojia ja erilaisia, joista tyttäresi voi sitten löytää itselleen sopivan.

Nyt voisimme kyllä sopia, että yhdenkään tytön ei tarvitse enää nolostella ja venyttää pennosiaan kuukautisten takia!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat