Vierailija

Luulin, että koen sitä! Mutta jokkut sanoo etten koe koska olen töissä ja lapseni on hoidossa OSAN päivästä!!!

Miten te isät pärjäätte kun missaatte lapsenne elämän?

Sivut

Kommentit (65)

Mulla 3-v. kotihoidossa, koska olen äitiyslomalla. Paineet virikkeistä ja lapsiseuran järjestämisestä ovat täyttä totta, lapsi vonkaa kerhoon ja kylään koko ajan. Mutta puistosa olen törmännyt äiteihin, jotka ovat eristäytyneitä ja reilusti yli 3-v. lapsella ei ole leikkikävereita vanhempien työttömyyden tms. takia.

Miten joku kestää sen, ettei näe lastaan kuin pari tuntia/päivä. Iltapimeällä n.17.00 haetaan hoidosta ja 20.00 lapsi meneekin jo nukkumaan ja osan tuosta ajasta lapsi tuijottaa pikkukakkosta ja äiti puuhailee keittiössä???

En ikinä voisi kuvitella itselleni tuollaista tilannetta. Ikävähän siinä tulisi puolin ja toisin. Ehtii sitä sitten vanhempanakin hoidossa olla.

Pienelle lapselle (0-2v) 8 tunni tarhapäivä on niin raskas, että kaikki tutut hoitajat ovat sanoneet, että älä hyvä ihminen mene töihin ennenkuin lapsi on isompi jos ei ole ihan pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä en pidä merkkinä rakkauden puutteesta sitä, että en halua olla kotiäiti. Lapsillani on hyvä hoitopaikka, josta he pitävät. Hoitopäivät eivät ole ylipitkiä, n.6h päivässä.

Tärkeää on ymmärtää, miten kokonaisuus saadaan hyväksi kaikille. Jos olisin jäänyt kotiin, olisin aina kireä ja riitaisa. Siinäpä olisi avain onnelliseen perhe-elämään... 1.5v /lapsi riitti kotiäiteyttä, sen jälkeen oli jo hyvä fiilis palata työelämään.

Raha ei ratkaissut meillä.

- 8

todellisuudessa on typerää (rahapula on eriasia)viedä pieni hoitoon, kun nykypäivänä ei ole pakko. Miksi vertaat entisaikoihin? Moni asia on muuttunut ja nykyään vauvojen ei onneksi tarvitse joutua laitokseen.

osoitan tämän numero 10:lle-

on monta tapaa olla hyvä vanhempi- osa on töissä- osa hoitovapaalla-

Ps.

lapsensa kasvuun ja kehitykseen liittyviä seikkoja ja sen edistymistä voi kysellä päivähoidon ammattilta, ilman syyllisyyden tuntoja...

Mutta toisaalta voidaan olettaa, että monilapsisessa perheessä sisarukset leikkivät keskenään, eivätkä vaadi äidin läsnäoloa ja leikkiseuraa jatkuvasti, jolloin äidillä jää aikaa kotitöihin :) Moni myös käyttää televisiota tai dvd:tä lastenvahtina, minä en.

Varmasti monilapsisessa perheessä on paljon enemmän pyykin pesua, silittämistä, jne. Samoin kotona oleva äiti tekee kaikki ruoat, minä en juuri kokkaa edes viikonloppuisin. Arkisin lapsi syö päivökodissa kaikki ateriat paitsi iltapalan, ja minä syön arkisin töissä. Viikonloppuisin syömme ruoan yleensä joko ravintolassa tai vanhempieni luona, joten minun " ruoanlaittoni" on lähinnä vaan sitä, että kuorin omenaa, mandariinia tai avaan jogurttipurkin. Se on ihan tietoinen valinta, en halua käyttää vähäistä yhteistä aikaamme siihen että kokkaan ja tiskaan. Toki teemme joskus tytön kanssa yhdessä ruokaa, esimerkiksi tänään teimme jauhelihakeittoa.

Uskon, että monilapsisen perheen arjen pyörittäminen on rankempaa kuin minun elämäni, vaikka perheessä olisikin kaksi vanhempaa.

T: 44, 47, 49, mitähän vielä

Lapsi on hoidossa 7,5 tuntia. Tästä ajasta hän nukkuu 2-2,5 tuntia eli aktiiviaikaa jää 5 tuntia. Siitä ajasta hän syö kolme ateriaa (aamupuuro, lounas ja välipala), ulkoilee 2-3 tuntia. Käy joinakin päivinä pari tuntia kerhossa kuten tekisi kotona ollessakin. Hoitaja kertoo jos jotain uutta on ilmennyt.

Meillä on aikaa aamut, illat, viikonloput ja runsaat lomat (töissä kunnalla - reilusti enemmän lomaa kuin yksityisillä eli 38 arkipäivää vuodessa joita ei siis vähennä lauantait).

Seuraavan aamun vaatteet laitan valmiiksi kun tyttöni nukkuu, eikä siihen mene kahta minuuttia kauempaa. Pyykin pesussa minulla ei tosiaankaan mene koko sunnuntaipäivää, niitä pestään tarpeen mukaan pitkin viikkoa. Eikä pyykinpesuun menevä aika ole lapseltani pois: hän auttaa minua laittamaan vaatteet koneeseen, enkä vahdi pesukoneen vieressä koko tuntia kun se pyörii. Pyykkien ripustamiseen narulle menee korkeintaan viisi minuuttia, senkin teen usein lapsen kanssa yhdessä.

Meillä ei todellakaan mene lauantai viikosta toipumiseen ja sunnuntai seuraavan viikon suunnitteluun. Työt teen työpaikalla, teen lyhennettyä työpäivää ainakin vielä tämän vuoden ajan.

T:44

Vierailija:

Lainaus:

katsotaan työ- ja tarhavaatteet, katsotaan kuka vie ja kuka tuo, katsotaan isän työmatkat, onko muuta yllättävää,samaten tarkistan onko kaikki ulkovaatteet yms. käyttökelpoisia vai pitääkö pestä/korjata ja käyn myös omat työni läpi.

Vierailija:

Lainaus:

Kotona hoidetut pääsevät muskareihin, kerhoihin, kylään ja puistoihin, koska kotona olevilla (tuntemillani) äideillä on suuremmat paineet siitä, että lapsi saa virikkeitä. Moni työssä käyvä ei välttämättä jaksa viedä lasta edes uimahalliin työpäivän jälkeen (ymmärrettävää), mutta kotona hoidettu pääsee taatusti erilaisiin paikkoihin.

Ei muskaria, ei jumppaa, ei kerhoja, ei leikkipuistoja. Äitihän ei katsos to-si-aan-kaan mene mihinkään perhekerhoihin tai leikkipuistoihin muiden pällisteltäviksi (itse on sanonut näin), eikä tytöt suostu menemään yksin kerhoon tms (ihmekös tuo, kun aina ollaan oltu vaan kotona tai omassa pihassa). Tytöillä on todella puutteelliset sosiaaliset taidot, ei onnistu edes se, että olisivat pihassa pari minuuttia minun tai jonkun muun äidin kanssa, sillä aikaa kun oma äiti käy kotona vessassa tms. Hirveä parku alkaa heti, kun äiti katoaa näkyvistä.

Olen varovasti ehdottanut että äiti veisi tytöt vaikka puistotädille (noin 200 metrin päässä olisi puistotätitoimintaa, ja ryhmässä on tilaa) mutta eihän äiti semmoisesta viitsi maksaa, kun ne voi ulkoilla kotipihallakin! Kotipihalla on seurana meidän tyttö 3v, ja samassa talossa asuva 5v poika, ei muita lapsia.

Tekisi mieli sanoa suoraan, että jos 3- ja 4½-vuotiaat lapset on täysin riippuvaisia äidin läsnäolosta, se ei ole enää ihan normaalia. Toki tytöt ovat vielä pieniä, mutta en tunne ainoaakaan muuta lasta joka olisi noin kiinni omassa äidissään, vaikka olisi ollut kotihoidossakin.

Eli ei kaikki kotihoidossa olevat taatusti saa virikkeitä, ei tosiaankaan.

kouluikään, emmekä saa mitään noista. Lapsilisät saamme. Miehelläni on isot tulot, eikä me muutenkaan olla yhteiskunnan tukia saatu.

Hienoa että saat pääsi nollattua noin nopeasti. Kaikkien työt eivät ole kyllä yhtä helppoja.

45

Vierailija:

Lainaus:

Lapsi herää kello 7. Hoitoon kello 8.15, syö aamupalan pk:ssa, joten aamulla on tunti aikaa leikkiä tai vaan olla äidin kanssa. Tarhaan on alle 50 metrin matka, minun työpaikalleni puoli kilsaa.

Haen lapsen tarhasta kello 16-16.30 Lapsi menee nukkumaan kello 21. Meillä on 4½-5 tuntia aikaa olla yhdessä. Lapseni ei istu telkkarin edessä, katsoo ainoastaan lauantaina Pipsa Possun. Lapsi syö päiväkodissa 2 lämmintä ateriaa aamu- ja välipalan lisäksi, kotona saa vain iltapalan arkisin, joten en ole kiinni ruuanlaitossakaan. Kylvyssäkään ei todellakaan käydä päivittäin, sitäpaitsi yhdessäoloahan sekin on kun minä kylvetän lasta.

Lauantait ei todellakaan mene viikosta toipumiseen (mitä se edes on?), eikä sunnuntaisin valmistauduta tulevaan viikkoon muuten kuin pakkaamalla tarhareppu valmiiksi illalla (mitä muuta valmistautumista se vaatisi?).

Sellaista elämä vaan on, että töissä on käytävä jos ei halua tukiaisilla elää. Lapseni täytti juuri 3 vuotta ja on ollut tarhassa lokakuusta asti.

MINÄ en vie lastani hoitoon, MINÄ teen niin ja näin, ja jos joku tekee eri tavalla kuin MINÄ, niin MINÄ en voi ymmärtää sitä, sillä MINUN tapanihan on tottakai se ainoa oikea.

Ja jos kyse ei ole äidin rahanahneudesta, miksi lapsi sitten lykätään hoitoon heti kun täyttää 3v ja kotihoidontuki loppuu?

Vierailija:

Lainaus:

Harvemmin " minäminäminä" pätee siihen, miten lasta pidetään kotihoidossa, että muka ÄIDIN itsekkyyden tähden? Enkä muuten tunne ainuttakaan perhettä, jossa esikoinen olisi viety hoitoon kun kotona pienempiäkin lapsia.

Ja todellakin suurin osa täällä missä asustan, ovat kotona siihen asti kun kuopus on 3-v. Muskarit, kerhot, liikuntaleikkikoulut, kyläilyt, ulkoilut, uimahallit ovat arkipäivää.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat