Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Koska tuo edellinen pino alkoi olla niin pitkä, niin aloitan tässä loppuviikoksi ja ensi viikon aluksi uuden pinon. Katkaistaan sitten se, kun mittaa alkaa olla " liikaa" ...

Tässä linkki viikon 2 pinoon:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9277785&p=&mpage=1&tmode=1...

Sivut

Kommentit (34)

Toinen itkee eikä voi sylistä laskea pois kun siihen edes vähän rauhottuu. Mies lähti kauppaan enkä nyt jaksa liinaa käyttää niin yksikätisenä tässä kirjotan:)

Vaatekoko: Meillä menee vieläkin 50cm vaatteet, poika nyt 51,8cm ja 3800g. Anopin tekemiä on suurinosa vaatteista a sit tuttaa ja ruskovillaa, meillä boikotoidaan henkkamaukkaa ja vähän muitakin ulkomaisia merkkejä:) Lahjaksi ollaan kyllä saatu kyseisiä merkkejä ja niitä käytetään, ei siinä mitään.

Onko teidän äitien esittelypinoa missään enää tallella?ois kiva tietää millasia ootte ja mistä päin?odotuspuolelta ei enää löytyny.

beijaflor

Kiitos kaikille liinailioille kun jaksoitte kokemuksista kertoa ja myös linkeistä. En kylläkään vieläkään tiedä mikä nyt sit olis se sopiva liina meidän käyttöön. Tarvitsen vain kädet vapaaksi et ehtii passata noita vanhempia lapsosiakin.

TEPPIS Voimia sen imetyksen kanssa. Oma päättelyni on et koska itsellänikin oli iso poika ja maito riittää juuri ja juuri (aikaisemmin ollut reilusti ylituotantoa) johtuu tuo siis pojan suuresta ruokahalusta joka vastaa jo melkeinpä kuukauden vanhaa.. siis määrällisesti. Olipas tuo nyt sekavasti toivottavasti ymmärrrät mitä yritän selittää. Ei siis ihme et maito ei meinaa riittää näin alkuun.. tosin pitäis ton määrän sit kasvaa kun poju tarvii kokoajan enemmän.. mene ja tiedä. väsyneen höpinöitä. :)

KOTITYÖT Niitä piisaa... uskoisin et käytän päivässä n.2-3h niiden parissa silitys, päivittäin imuroiti, tiskit, pyykit, lelut yms. sit velä viikol. suurempi siivous.

RUOKA: Meillä kokataan paljon ja kokeillaan uusia juttuja etekin viikol. mies ja minä olemme molemmat innokkaita kokkaajia. arkisin syödään tietysti aika perus juttuja, mut yritän piristää niitä sit jollain.

Josko menis hiulimaa..

nefili ja " pertti" 2vko

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ah ihanaa kun pihalla on lunta!! Ja lisää vaan pyryttää. Tosin kun se on tuollasta tuoretta märkää lunta niin koirat oli lenkin jälkeen kaks valkosta palloa jotka piti sulattaa suihkussa. Mutta parempi vastasatanutkin lumi kun se iänikuinen hiekka ja rapa.. Toivottavasti tuo lumi nyt vaan jo alkais pysyä!

Täällä olikin juteltu [b]kantoliinoista[/b]. Tyttömme nukkuu nytkin paraikaa kantoliinassa, ihan loistava kapine :)) Tarkoitus olis alkaa käyttää pihallakin tuota liinaa, vaunujen kanssa kun ei oikeen mettään pääse. Ja kun mettään on kuitenkin haukkujen kanssa päästävä ;) Meillä on [b]hug-a-bug[/b]-kantoliina, ja mikäli oikein muistan odotuspuolen keskusteluista niin MrsCruiserillla on samanmoinen? Tätä liinaa kyllä suosittelen ehdottomasti!! Kallis mutta ehdottomasti hintansa väärti! Muista liinoista en niin tarkkaan tiedä, mutta ainakin huggiksessa yksi sidonta kattaa kaikki asennot; siis lapsi on eri asennossa (kehto, kietaisux2, ...) mutta liinan sidontaa ei tarvi muuttaa. Eli kun tän yhden sidonnan opettelee niin that' s it :) Ja on tosiaan [b]molemmat kädet ihan vapaina[/b], lasta ei tarvi kannatella, ja pienellä vauvalla saa päänkin tuettua. Meillä alkuun kokeiltiin kehtosidonnassa oloa, nyt sitten ensimmäisiä kertoja tässä kietaisux2:ssa (huggiksen ohjeessa suositeltiin 4vkon ikää tähän). Tyttö tykkää ja ite pystyy tekemään kotitöitä tai palstailemaan ;)

[b]Vaatteet:[/b] Samoja merkkejä löytyy täältäkin niin kuin monelta muultakin; H&M, Lindex, Tutta... Nyt käytetään sekä 56cm että 60cm vaatteita. Osa 56 senttisistä, lähinnä H&M:n vaatteet, kävivät jo pieniksi, Tuttan 56cm mahtuu vielä hyvin. Tytöllä on vissiin pitkät kädet kun noi H&M:n 56cm bodyjen hihat on ihan liian lyhkäset vaikka muuten vielä ois ehkä päälle mahtunutkin..

Mutta nyt taidan antaa vuoron seuraaville ja poistua pyykkivuoren kimppuun.. Myöhemmin taas lisää :)

-nesselia & niisku tänään tasan 1kk!

Huh, meillä valvottiin viime yönä 01-05..no, kaipa se tästä, sängystä noustiin sit klo 11.

Liinailusta ainakin Nefili(?) kyseli. Meillä on käytössä kaislakehdon 5,6 metrinen trikooliina joka on kyllä tosi hyvä. Siihen saa tehtyä kaikki sidonnat kun se on niin pitkä. Toisaalta se pituus ehkä aluks vähän häiritsee ennenkun sitä oppii käyttämään. Mä en todellakaan vielä oo mikään mestari, mut harjottelen. Meillä Onni ainakin siinä viihtyy, kietasuxkakkosella oon solminu ja hyvin toimii. Ulos ei olla kyllä uskallettu vielä liinan kanssa..ehkäpä joku päivä.

Nyt siivoomaan.

Beijaflor

Josko minäkin vähän kirjoittelisin. Ei oikeen vielä ole päässyt mukaan yähän vauva puolen juttuihin, gallupit ja muut on jäänyt minun osalta vähän vielä paisioon. Uskoisin kyllä et tästä pian pääsee vauhtiin kun päivät saavat hieman rytmiä.

VAATTEET: Meidän pojulta sai het suosista unohtaa kaikki pikku vaatteet kun tuota kokoa oli syntyessä jo 55cm ja 4580g ja nyt on käytössä 56-62cm vaatteet ja ne 56 on jo aika nafteja. Merkeistä löytyy h&m, lindex, kapphall, kinderit.

LIINAILUA: Sitä mietin juuri tänä aamuna, rintareppu ei toiminut meillä ja siksi suhtaudun pienellä varauksella liinaankin... mut suunitelmissa olis sen hankkiminen. Eli nyt saa suositella! Mikä on hyvä???

Pahus taas jää lyhkäiseksi tämäkin, mut lapset tarviin apua.

nefili ja " pertti" 1vko ja 6p

Voin allekirjoittaa [b]joka ikisen sanan[/b], jotka kirjoitit. Juttelit todella viisaasti ja kypsästi asioista. Olet selvästikin joutunut miettimään näita juttuja.

Äitiydessä on minunkin mielestäni ihan liian paljon [b]tabuja[/b], joita voisi ravistaa vähän enemmän. Liikaakaan ei pidä valittaa, mutta kyllä on parempi joissakin asioissa nostaa kissa pöydälle! Onneksi itselläni on mahdollisuus jutella ihan kaikista asioista parin hyvän ystäväni kanssa. Silloin voi käyttää rankkaakin huumoria selviytymiskeinona ilman väärin ymmärtämisen vaaraa.

En todellakaan usko, että äitiys olisi auvoa ja onnea jokaiselle naiselle jokainen hetki. Tietenkin (?) siihen liittyy suuria, euforiaa lähenteleviä tunteita ihanasta vauvasta. Pakostakin taas välillä tulee esim. juuri noita [b]riittämättämyyden tunteita[/b. ]Itsekin tunsin viime yönä niitä, koin olevan melkeinpä [b]huono äiti[/b], kun mies tuli hetkeksi yöllä hoitamaan kipuilevaa ja huutavaa vauvaa. Järki sanoo toista, mutta onhan tässä niin suuret tunteet ja asiat pelissä. Senkin allekirjoitan, että onneksi ja toivottavasti suurin osa [b]äidiksi kasvamisesta[/b] on ehkä tehty jo esikoisen myötä. Toki joillekin se käy helposti, joillakin voi olla vähän kivisempi tie kuljettavana. Esikoisen myötä tulee myös ymmärrys, että vauva-aika on kovin lyhyt aika. MUTTA se ei auta juuri yön pimeinä hetkinä, kun vauva kipuilee. Silloin saa painia monenmoisten tunteiden kanssa. Tietenkin pääasia on se, että vauvan vaivat säälittävät ja ne ottaisi niin paljon mieluummin itselleen kuin antaisi toisen kärsiä. On todella kurjaa, kun ei voi auttaa pientä!

Meillä esim. viime yönä sain itse unta vasta klo 4. Silloin vauvalla vaivat helpottivat 3,5 tunnin huutosession jälkeen. Tai sitten hänellä yksinkertaisesti loppuivat voimat karjua, raukalla.

Mutta se yö on takana. Toivottavasti ensi yö on helpompi eikä viime öinen toistu ihan heti. Sen myönnän, että odotan välillä kovastikin

[b]aikaa, jolloin vauva on isompi ja masuvaivat toivottavasti historiaa[/b]. Esikoisen kohdalla meillä oli vielä vatsavaivojen lisäksi muita, suurempia murheita. En kyllä käsitä, miten silloin jaksoimme. Mutta siitä on selvitty hengissä, eiköhän tästäkin.

Oikein hyviä vointeja kaikille jouluntähdille ja ennen kaikkea " vaivattomia" päiviä kaikille vauvoille!

Iituli + tyttö 4 vk

PS. Yritän olla seuraavalla kerralla vähän positiivisempi. Tuon kauhuyön jäljiltä ovat tunteet pinnassa eikä maailma näytä kauhean ruusuiselta.

Olen käynyt muutamaan otteeseen etsiskelemässä joulukuisten pinoa täältä vauvat puolelta, mutta olen ollut ilmeisesti kovinkin sokea, kun sen vasta tänään löysin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Meidän pikkumies syntyi siis 29.12.06, mitat 4440g ja 54,5cm. Ihanan rauhallinen heppu on ollut tähän asti, toivottavasti on perinyt isänsä geenit rauhallisuudessa ja jatkaa samaa rataa.

Paino teki samat temput kuin siskoillansa eli, tippui, tippui ja tippui. 9 pv ikäisenä paino oli laskenut edelleen 4030g:aan eikä näyttänyt mitään merkkejä pysähtymisestä. Tuolloin minun oli pakko jo luovuttaa ja antaa lisämaitoa, myös neuvolan terkkarin mielestä oli hyvä vaihtoehto. 4 pv myöhemmin paino oli noussut jo 150g eli kai sitä täytyy todeta että minusta ei ole imettäjäksi!! Imetän kyllä edelleen säännöllisesti aina ruokailujen yhteydessä ja vauva imee hyvin ja innokkaasti, nielaisuista päätelleen saa jopa jotain irtikin =). Mutta täysimetykseen oma maito ei siis riitä, valitettavasti. Harmi sinällään, olin jo niin asennoitunut siihen että nyt tämä mamma ryhtyy imettämään.

KANTOLIINOISTA oli puhetta. Ollaan muutamaan otteeseen yritetty liinailua, väännetty joku hieno sidonta, olisiko ollut nimeltään kantoristi kakkonen tai jotain vastaavaa... Sidonta kyllä onnistuu hyvin, mutta vauvaa en osaa asettaa liinaan niin että hänen olisi mukava olla. Ehkäpä liina on minulle liian lyhyt tai jotain, olen itse 184cm pitkä eli liina saisi olla aika pitkä jotta sen saan kunnolla sidottua. Olisiko kellään hyviä vinkkejä tai linkkejä sidonta/liinailu-opastuksesta??

Olipas tosiaan mukavaa löytää taas nämä pinot, täytyy käydä ajan kanssa lukemassa alku vuoden pinot.

Teppis ja Noponen 2vk+1pv

Joukossa näyttää olevan muitakin, jotka eivät imetä laisinkaan...Harmillista kyllä, meilläkin kävi (taas!!) niin. Poika ei enää huoli rintaa ollenkaan, ihmettelee vaan rinnalla, että mitäs tuokin tuossa roikkuu :). Jouduin itse kohtutulehduksen vuoksi sairaalaan, ja sillä välin poika kotona isän hoidossa tottui helpolle pullolle. No, pääasia että saa ruokaa ja kasvaa. Mistä saankin aasinsillan...Eli te joilla vauva täysin pulloruokinnalla kuinka paljon menee korviketta kerralla/päivässä? Minusta kun tuntuu, että meillä on oikea suursyömäri tuo poika; syö usein ja paljon! Eli kerralla menee 90-110ml ja yhteensä taitaa mennä jo aika lähelle litra päivässä, veikkaisin n. 800-900ml. Vaikka kuinka koitan odottaa että poika olisi tosissaan nälkäinen niin siltikin max kaksi tuntia on syöttöjen välillä, monesti vaan tunti. Ei millään raaski toista huudattaa, kun näkee että tosissaan on nälkä ja aina uppoaa kaikki mitä annetaan, tosin kyllä pulauttelee aika useasti, että osa ainakin tulee sitäkin kautta ulos. Onneksi kuitenkin yöllä on pidempi tauko, syödään yleensä vain kaksi kertaa 22-7 välillä.

En nyt tietenkään hirveän huolissani tästä syömishommasta ole, kun poika kasvaa hyvin ja hymyilee ja seurustelee ahkerasti, kunhan ei vain ole nälkäinen. Olisi vain kiva kuulla muiden pulloruokkijoiden syömisistä, vaikkakin jokainen vauvahan on erilainen ja siten myös syömätavat on erilaiset :)

Mutta nyt kuuluu taas nälkäistä huutoa sängystä....

Tupulainen ja Eetu 5vko

viimeinkin.

Hei!

En ole ehtinyt (?) aiemmin kirjoitella tälle puolelle, mutta yritetään aloittaa tästä.

Poika, eli Veikkoko ilman kysymysmerkkiä syntyi sitten 25.12.06, 4210 ja 52. Neuvolan terkka kävi juuri toisen kotikäynnin, ja komen viikon ikäisenä painoa on 4700. Heh. Jättiläinen kasvamassa. Pituudesta ei tietoa.

Liinailusta: Olen saanut kaveriltani lainaan trikooliinan ja vauva-lehden kylkiäisenä kudotun liinan. Muutaman kerran olen kanniskellut trikooliinassa sammakkoasennossa (mikä lienee sidonnan nimi), kun muuta en ole vielä opetellut. Kudottu oli lyhyenlainen, täytyisi opetella toisenlainen sidonta sitä varten. Ja mitenkäs olette saaneet nuo " pienemmät" vaavinne kehtosidontaan, kun pää on äidin kainalossa ja jalat toisessa kainalossa vaavin pituuden takia. Vai olnko minulla ollut jotain perustavaa laatua väärin...?

Imetys sujuu, vaikka sitä kovasti olen epäillytkin. Sinulle joka kysyit siitä, että vauva tarttuu tissiin ja päästää hetikohta irti... Meillä sama juttu, ja vielä kun tuputan sitä tissiä, niin hermostushan siinä vauvalle tulee. No päätelmä on, että maha on jo täysi, haluaisi vain lupsutella, muttakun sitä maitoa vain tulee. jos vaihdan tutin suuhun rauha laskeutuu heti, ja pojalla on älytön imu päällä sen tutin kanssa. näin meillä.

jatketaan myöhemmin, syömähommat kutsuu...

t. Veikkoko ja äiti

Jäi viimeksi kesken kun vauva heräsi. Tottakai :)

Siis ruokahuoltoon menee eniten aikaa, kun eineksiä ei tässä huushollissa allergikon takia juurikaan käytetä ja leivon hänelle niin leivät kuin makeatkin itse. Ja kun itse olen " ruokarajoitteinen" eli en syö punaista lihaa, niin pääosin ruoka on kasvis-kala-kana -linjaa, ihan perusruokaa allergian rajoittaessa eksoottisimmat kokeilut ;P. Usein teen ison annoksen keittoa (broilerijauhelihakeitto on suosikki :9), jotain laatikkoa tai kastiketta ja loput pakastetaan sopivina annoksina. Pahus vain kun pakastin on aika pieni :D

[b]Iituli[/b], toit keskusteluun tärkeän aiheen, mielialan vaihtelut ja " baby bluesin" ! Mielestäni äitiydessä on edelleenkin turhia " tabuja" , joista on hirveän hankalaa ryhtyä keskustelemaan vaikkapa perhekahvilassa. Onneksi monet löytävät kanavan ajatuksilleen vaikka netistä tai jos oikein hyvä tuuri käy, voi ajatuksistaan puhua ihan oikeassa elämässä eikä tule heti tyrmätyksi :) Se ajatus, ettei äitiys ole aina auvoa,

Lainaus:

eikä sen tarvitsekaan olla

, herättää edelleen ihan yllättävän paljon vastustusta, näkeehän sen tämän palstan keskusteluissakin (tai siinä tavassa, millä kirjailija Anna-Leena Härköstä vastaan on " hyökätty" hänen uskaltaessaan kyseenalaistaa asioita, omaa äitiyttään).

Minä voin ihan rehellisesti sanoa, että esikoisen vauva-aikana olin välillä ihan rikki. Pitkään kestävä unettomuus ja itkuinen vauva saivat epätoivon ja välillä vihankin pintaan. En voi sanoa nauttineeni äitiydestä JOKA HETKI. Onneksi sentään edes hetken joka päivä :) Nyt ajoittain tulee pintaan pelon tunteita vauvan itkiessä mahavaivojaan, muistuu niin elävästi mieleen se hirvittävä [b]riittämättömyyden tunne[/b]. Nyt kun osansa huomiosta vaatii vielä vilkas leikki-ikäinenkin, on tuo riittämättömyyden tunne toisinaan kaksinkertainen...

Välillä väsyttää eikä oikein mikään huvita. Seuraavassa hetkessä kuitenkin huomaa jo iloitsevansa, kuten tänään, kun vauva herättyään HYMYILI! Suurimmat hymyt on nyt parin päivän aikana saanut isosisko :) Samoin mielialaa kohottaa vähän paremmin nukuttu yö, 4 tunnin unipätkän jälkeen maailma suorastaan laulaa :D On tämä helevetillinen työ, tämä äitiys, mutta ah niin palkitsevaakin onneksi :DDD

Äitinä joutuu väistämättä kohtaamaan oman epätäydellisyytensä. Toiset pakenevat tuota tunnetta " äitiyden suorittamiseen" , toiset masentuvat. Jotkut sitten vain kärvistelevät tuskiaan peitellen ja muutamat harvat onnekkaat ovat niin sinuja itsensä kanssa, että ymmärtävät ristiriitaisten tunteiden kuuluvan pakettiin. Kenties? Tällä kertaa minulla on helpompaa; olenhan jo kerran kipuillut ja ehkä kasvanutkin. En enää vaadi itseltäni täydellisyyttä, riittää, kun teen parhaani. Ja kuten Jari Sinkkonen ja muut lapsipsykologit/lastenpsykiatrit niin lohduttavasti sanovat; kyllin hyvä on riittävä.

No nyt vauva on hereillä, vieressä sitterissä jalalla keinutettavana ja esikoiselle paistuu uunissa pellillinen mustikkamuffineita. Kohta lähdetään perhekahvilaan. Enkä välitä siitä, vaikka joskus meinaa hermo mennä kahden pienen kanssa pukiesa ja lumessa tarpoessa, vaan muistutan itseäni siitä, että olen onnekas saatuani nämä ihanat lapset! Ja että vauva-aika on todellakin ohikiitävän lyhyt...

Tinuri

Voi tätä kurjaa keliä!! Taas tuulee niin mahdottomasti, ettei ulos halua lähteä, liukastakin on kun on tullut vettä ja lumet jonkin verran sulanu. =(

Tyttö voi kuitenkin hyvin. Eilen oli taas rauhallinen ilta/yö. Tuntuu, että nämä huutamistunnit tulee joka toinen ilta. Kai tyttö ajattelee ettei noi vanhemmat jaksa jos hän huutaa joka ilta. Päikkäreiden jälkeen oltiin niin iloisella päällä, hymyä sateli oikein roppakaupalla. Sillä jaksaa niin hyvin eteenpäin vaikka illalla sit taas huudettais. =)

G: Kauanko teidän vauvat on hereillä kerrallaan ja mitä te niitten kanssa teette silloin?

Meidän neiti valvoo n. 1-1½ kerralla päivällä. Illalla hän sit valvoo kauemmin 22 aikoihin, kun ite haluais mennä nukkumaan. =) Tietysti!

Meillä tietysti syödään, vaihdetaan vaippa ja seurustellaan kun hän on valveilla. Sitterissä hän ei viihdy kauaa, joten kun tyttö on hereillä, äiti ei tee juurikaan mitään. Liinaa en omista, enkä usko että sellaiselle olis edes käyttöä.

Voi kun kuuluu pauketta vaipassa kun hän tossa pinniksessä nukkuu. Hyvä että ilmat tulee pihalle. Kai noista tipoista sit on apua..

Mukavaa päivänjatkoa! Olisko huomenna uuden pinon paikka, kun tämä on venyny mukavan pitkäksi?!

rusina & piereskelevä tyttö =)

Toisella silmällä katselen Amazing Racea, toisella surffaan... ;)

Kantoliinoista vielä: mulla on Didymos, jota käytän ulkona & kaupungilla, siinä pysyy mielestäni sidonta pitkään tosi hyvänä. Kotona sisällä käytössä on trikoinen Pikku-ruu, joka on vähemmän kuuma. Mielestäni se on vähän valuvainen, siis sidonta löystyy, mutta voi olla käyttäjästä kiinni. Didyssä kannoin jo keskimmäistäkin ja se on kyllä liinoista paras. :)

Sitten ne vaatteet: Vauvalla tällä hetkellä (ja jatkossakin) vaatteet joko NameIt-merkkiä, Benettonia tai H&M:ltä. Lahjaksi saatu jotain muitakin merkkejä. Isommilla lapsilla Exit (NameItin " jatko" ), Benetton ja H&M. Pojalla jotain Cottonfieldiä aina, ainakin ruutukauluspaitoja jos ei muuta ja tytöllä Elleä, takkeja ja trikoita. Vauvan puen samaan tyyliin isompien kanssa ja isosiskon kanssa ainakin on helppo mätsätä värit (lähinnä vaaleanpunaista, valkoista ja ruskeaa käytössä tänä talvena). Olen aika tarkka lasten vaatteista, tosin ekaluokkalaisen kanssa täytyy vähän joustaa jo, viimeksi ostin hänen kovin toivomansa mustan hupparin, vaikka minusta musta ei ole kiva " pienelle" pojalle. Juhlapukeutumisesta meillä ei neuvotella, eikä kauheasti ole tarvinnutkaan, molemmat lapset on ihan fiksuja tapauksia. ;) Ristiäisiin isoveli laittaa valkoisen paidan, t.sin solmion, beigen slipoverin ja tsin. suorat housut, mustat kengät jalkaan. Isosiskolla tummanpunainen juhlamekko ja valkoinen neulebolero, mustat kengät. Vauvalle kasteen jälkeen on tummanpunainen juhlamekko (melkein samanlainen kuin siskolla) ja valkoinen pitsineuletakki.

Rotarokote meillä on mietinnän alla. Kiva kuulla mihin ratkaisuun muut päätyy. Meillä ei ole rotaa ollut koskaan, joten en osaa sitä erityisesti pelätä. Lisäksi uskon, että täysimetyksellä oleva vauva, jolla on vapaa pääsy rinnalle, ei niin kovin helposti kuivuisikaan. Eli ollaan kallistumassa rokottamattajättämiseen.

Kotityöt sujuu kohtuullisesti, vauva liinassa jos ei muuten. Pyykkimäärää yksi pieni vauva lisää yllättävän paljon... Onneksi on kuivausrumpu, ilman en selviäisi. Silityspinoa kertyy enemmän kuin ennen vauvan syntymää, mutta ei vielä ole tarvinnut kenenkään silittämättömissä vaatteissa kulkea.

Nyt iltapalaa itselle, ennen kuin vauva taas tulee maidolle.

t. frilla

[b]MrsCruiser[/b] neuvoi käyttämään [b]kantoliinaa[/b]. Olen itsekin miettinyt samaa. Se vain tuottaa vähän ongelmia, miten talvivauvan kanssa sen kanssa voi pelata ulkona tms. Toisaalta kyllähän sekin jo " riittää" , jos vauva ei nuku päivisin ja sen avulla saisi hommiaan tehtyä/vauvan rauhoittumaan. :-) Meillä tosin vauva nukkuu päivisin hyvin. Yöt ovat eri asia...

Ystäväni tiesi kertoa, että jos liinan sitoo oikeaoppisesti, liina osuu vauvaa sellaisiin sisäreisien pisteisiin, että se auttaa masuvaivoissa. Hän kertoi, että heillä auttoi kovasti se, että heidän toukokuussa syntynyttä vauvaansa käytettiin iltaisin lenkillä. Silloin paukkuja tuli paljon ja yöt olivat helpompia. Kesällä tietenkin liinan käyttö on vaivatonta, mutta eipä siitä tarvitse tehdä liian suurta ongelmaa talvikäytössäkään. :-D

Meillä toissa ilta ja yö olivat tosiaan aivan kauheita, mutta viime nukuttiin loistavasti lukuun ottamatta yhtä 2,5 tunnin sessiota. Nyt on taas itselläkin oikein loistava mieli. Olin jo eilen uupumuksessani ihan lannistunut ja toivoton, ja pelkäsin, että alkaako tästä sitten kauheat, säännöllisesti iltahuudot. Onneksi ei ainakaan eilen!

Sitten hömppögallup:

[b]MITÄ VAATEKOKOA VAUVANNE KÄYTTÄVÄT NYT? JA TOISEKSEEN MITÄ MERKKEJÄ SUOSITTE VAUVALLA?[/b]

Meidän 4,8-kiloisella ja 54,5-senttisellä vauvalla on käytössä noita ruotsalaisia merkkejä koossa 56 cm. Suurin osa merkeistä on ihan H&M:ää, Lindexiä, KappAhlia ja vähän Tuttaakin. 62-senttisissä vaatteissa on sitten jotain jenkkimerkkejä kuten Cartersia ja First Momentsia, joita on saatu lahjana/peritty serkkutytöltä. Itse olen ostanut pienistä koista (50-62 cm) vain yhden bodyn. Se onkin sitten asia erikseen, kuinka paljon olen tilannut isompia kokoja Jenkeistä veljeni kautta...

Hyvää viikonlopun jatkoa!

Iituli + ihanan rauhallinen tyttö 3 vk + risat

Jahas, saapa nähdä kauanko ehdin naputella, vauva hieman öhisee unissaan... Eilisilta oli taas aika itkuinen, nukuttelin yliväsynyttä vauvaa puolisentoista tuntia ja yritin tsempata itseäni, ettei noita ilmavaivoja voi loputtomiin jatkua... Pakko kokeilla Cuplaton tai Disflatyl, niin kurjaa on katsoa pienen miekkosen vatsakipuilua :( Tänäänkin oli vähän itkuisempi nukutussessio, ja LUPASIN vauvalle, ettei tuo ilkeä ilmavaiva enää kauaa vaivaa. Toivottavasti en tehnyt katteetonta lupausta!

[b]LIINAILU[/b] En ole vielä aloittanut, vauva on vielä niin pieni. Eikös vasta 5-viikkoisen voi laittaa muuhun kuin kehtosidontaan? Kaapissa odottaa esikoiselle hankittu 5,5-metrinen trikooliina ja kantopussia/Ergoa/Patapumia varten yritän säästää :) Itkuisen esikoisen kanssa liina oli ihan [b]must[/b], muuten en olisi saanut kertaakaan laitetuksi ruokaa tai tiskatuksi. No, nyt on sentään astianpesukone :P

[b]VAATEKOKO JA MERKIT[/b] Suurin osa 60-senttisistä on vielä isoja mutta 56-senttiset aika nafteja tuolle 55 cm pitkälle ja himpun yli 4 kg painavalle pojalle. Eri merkkien kokomerkinnöissäkin on aika huimia eroja, toisen 70-senttinen on pienempi kuin toisen 60... (Oh, vauva heräsi, tauko siis! ...Ää, unissaan huudahti, siellä nukuttiin " isoa kovaa" kädet pään yläpuolella kun kurkistin :))

Enpä oikein osaa sanoa suosivani mitään tiettyä merkkiä (perusköyhä :D), mutta esikoisen aikana huomasin Joha-merkkisten bodyjen ja puolipotkuhousujen säilyttävän tosi hyvin ryhtinsä tiuhoista pesuista huolimatta. Olen siis aika praktinen, hinta-laatusuhteen täytyy olla kohdallaan :D Perusvaatteita tulee ostettua niin halpahalliketjuista kuin noista ruotsalaisketjuistakin, kotimaisilla merkeillä on usein turhan paljon hintaa. Toki joskus ostan, aletangosta ;) Jos oikein pääsen " törsäämään" niin NameIt:it ovat kuoseiltaan ja malleiltaan kivoja vaatteita. Ja joka lapsella pitää olla yksi Marimekon raitabody tai pallopaita ;D *kikattaa*

Hmm, pyykkiä pitää pestä ja WC:kin odottaa pesua, mies helpottaa kotitöitä tällä hetkellä leikittämällä esikoista ulkona :) Leikki-ikäisen jos/kun ottaa mukaan siivoamaan, niin aikaa menee moninverroin eikä jälki ole välttämättä putiputs, mutta pitäähän nuo lapset pienestä jo totuttaa :) Tällä kertaa kuitenkin siivosin esikoisen kera vain makuuhuoneen, miehen siivotessa työhuonetta :D (Meillä mies siis tekee kotitöitä, mutta pyykinpesun hoidan itse mieluiten, muuten kaikki värit pyörivät 60 asteessa sulassa sovussa :P)

Siis takaisin töihin!

Tinuri ja huomenna 1kk täyttävä Alpi

PS. No nyt meni anonymiteetti, mutta Alpi löytyy syntyneet.fi -sivuilta :) Tutut tunnistavat tekstistä joka tapauksessa, joten olkoot...

Huomenta päivää!

Pitkästä aikaa minäkin pinoudun. Lukemassa olen käynyt kun on ehtinyt. Ei isosisko anna paljon aikaa nettisurffailuun, muuta kuin päikkäreiden aikaan ja sen ajan olen itsekin käyttänyt yleensä nukkumiseen.

Poitsu on jo 1kk 14päivää. Että se aika menee nopeasti. 1kk neuvolassa oli painoa 5170g ja pituutta huimat 57.2cm. Seuraava käynti on 29.1. Samana päivänä mulla on jälkitarkastus ja kierukka otetaan ehkäisyksi. Lapset on vähäksi aikaa nyt " tehty" mietitään uudestaan sitten kun kierukan poisto tulee ajankohtaiseksi, jospa sitä vielä yhden....??

Vaatteista: Meillä on käytössä jo 60 ja 62cm. 62cm on vielä reiluja, mutta olen ite sellainen että ärsyettää ja ahdistaa jos vaatteet kiristää, niin molemmilla lapsilla on yleensä vähän turhan reilut vaatteet =)

Merkkejä: H&M, Lindex, Kappahl, Stocka, Tutta. Ostan itse paljon H&M ja paljon poika sai jouluna. Perittyjä vaatteita ei juuri ole, koska esikoinen on tyttö ja meidän pojalle EI vaalenpunaisia vaatteita laiteta! Se on varma se!

(Tosin perhekerhossa perjantaina oli äiti 2 poikansa kanssa, toisella pitkä tukka --> ei ihmeellistä, mutta toisella vaalenpunainen paita ja housut --> KAMALAA!)

Mun mielestä siis ei pienelle poikavauvalle voi laittaa vaaleenpunasta, asia erikseen kun osaa jo ite valita vaatteensa ja päättää mitä haluaa päällensä pukea.

Liinailusta: Esikoisen kohdalla en ollut kiinnostunut, nyt jonkin verran. Liinaa en ainakaan vielä omista, mutta kantorepun kylläkin. Siitä tosin en pidä. Mieheni kantelee vauvaa siinä. Onko vinkkejä hyväksi liinaksi?

www.pussikaniini.fi sieltä löytyy paljon erilaisia liinoja sekä sidontaohjeita, jopa videoina.

Ristiäiset: Ovat ensi sunnuntaina 21.1. nimi on jo valmiina sekä kotona juhlitaan. Pappi on varattuna, sama kuin esikoisella, kummit lupautuneet tulemaan ja ottamaan tehtävän vastaan sekä tarjoilut mietittynä. Kastepuku pitää vielä tuulettaa ja nauhat silittää.

Kotityöt: niihin menis aikaa vaikka kuinka paljon jos sitä olis ja olis voimia/haluja tehdä niitä. Mä kun olen luonteeltani sellainen, että mua ärsyttää suunnattomasti jos on sekaista, mm. esikoisen huone siivotaan joka ilta ennen nukkumaan menoa, neiti tosin jo itsekin auttaa jonkin verran. Muuten siivoan kerran viikossa kunnolla, imuroin, pesen lattiat, vaihdan lakanat, tamppaan matot, jne..

Pyykkiä pestään lähes päivittäin. Luojan kiitos, että on pyykkikone sekä kuivausrumpu.

Mä en ole mitään rotavirus-rokotusta edes ehtinyt miettiä. Tosin eipä siitä ole ollut edes juttua neuvolassa. Täytyykin ottaa puheeksi miehen kanssa.

Kutsu meille tuli hepatiittirokotustutkimukseen, muttei olla siihen vielä ainakaan ilmottauduttu. Maaanantaina pitää ottaa ja soittaa lääkärille ja vähän selvitellä asiaa.

Gallup, Mitä ruokaa teillä laitetaan? Ketä teillä laittaa ruokaa?

Mä laitan ihan tavallisia kotiruokia, lihakastiketta, lihapullia, kanaa, kalaa, uunimakkaraa, keittoja, laatikoita jne... Olisi kiva vaihtaa reseptejä, helppoihin, nopeisiin, mutta silti maistuviin ruokiin, kun tuntuu että välillä alkaa omat ohjeet loppua ja joka viikko on samoja ruokia.

Niisku, Isosisko pian 2v sekä Poitsu

Edellinen pino jäi meiltä väliin, nyt yritän ryhdistäytyä. Kiva on kuitenkin kuulla samanikäisten vauvojen kuulumisia. Meidän neiti on silti kaikkein vanhimpien jouluntähtien joukossa, syntynyt siis 2.12. Ristiäisiä pitäisi suunnitella, 28.1. on kastepäivä. Kotona juhlitaan. Vieraiksi tulossa lähisuku (isovanhemmat, isoisovanhemmat (3 jäljelläolevaa) ja meidän sisarukset perheineen + tietty sylikummit lastensa kanssa suvun ulkopuolelta. Muut kummit onkin sukua. 32 meitä sitten on, mutta mahdutaan kyllä.

Liinailusta: vauvan voi laittaa pystyyn (kietaisux-sidontoihin) heti, kun selällään ollessaan päästää jalat sammakkoasentoon, ts. jalat koukussa ja levällään. Sama asento kuin sidonnassa siis. viimeistään pariviikkoisena pitäisi onnistua.

Nyt tyttö päästi isot kakat eli vaipanvaihtoon ja sitten voisi vielä jatkaa lempiaiheestani eli vaatteista. :)

t. frilla & Elsa

Yöllä kirjottelin ku pojulla väänsi masua ja keksi vaivaan hassun ratkaisun -laitoin pojun turvakaukaloon =) Tykkää olla siellä ja asento on sen verran mukava että ilmat lähti heti liikkeelle ja rupsutteli kymmenisen minuuttia ja nukahti. Nytkin nukkuu tuossa kaukalossa kun masua väänsi taas ja äipän syli ei kelvannu ja tyytyväiseltä näyttää. Itseä vähän kummastuttaa mutta ei kait tuosta haittaakaan oo...

Tänään Lassi pääsi ensimmäistä kertaa parvekkeelle nukkumaan. Nukkuikin kahden tunnin päikkärit ja nukkui niin sikeästi ettei kuulunut ääntäkään. Ruokakin maistui hyvin " ulkoilun" jälkeen kun söi 40 minuuttia =) Hyvä että suostuu nukkumaan vaunuissakin kun oon suunnitellu että alan laittamaan päikkäreille ulos että poju sais raikasta ilmaakin ja oon kuullu että tuo ulkoilu parantaa yöunienkin laatua. Vaunuttelemaan ei oikein kahdestaan päästä kun asutaan toisessa kerroksessa eikä talossa oo hissiä, joten aika hankalaa ois... Onneksi tuossa lähellä asuu yks kaveri ( Lassin kummi) joka lähtee kyllä kaveriksi jos ei oo koulussa.

Galluppeja oli hirveesti enkä nyt tietenkään muista mistä ne oli =0 Liinailusta kommentoinkin jo sen verran että meillä on tuo Pikku-Ruu liina joka on tuntunu ihan hyvältä varsinkin sisäkäytössä kun on suht ohut ja joustava. Mun tädillä on aika paljon kokemusta noista kantoliinoista ja sanoi että ensikäyttäjälle passaa parhaiten tuommonen joustava.

Rotavirus-rokotetta en usko että annetaan, mutta pitää jutella vielä neuvolassa ensi käynnillä hinnasta ym.

Kävin lunttaamassa että mistäs täällä keskusteltiinkaan =)

Kotitöitä teen aika paljon. Pyykkiä pesen parikin konetta päivässä ja sen takia oon melkein koko ajan laittamassa pyykkejä kuivumaan tai kaappiin tai silittämässä. Imurointiakin tulee harrastettua aika tiuhaan tahtiin kun meillä on kaksi kissaa joista lähtee aika lailla karvaa ja mä oon aika " siisti" ihminen joten en kestä nähdä yhtäkään karva- tai pölypalloa lattialla =) Vähän on täytyny kyllä lieventää siivousintoa nyt kun poju vie aikaa, mutta jos tuo kantoliina helpottais vähän tilannetta.

Ruokaa en oo vielä laittanu kovin paljoa kun meinaa olla vielä rytmit sekaisin ja mä syön milloin sattuu =) Mies syö töissä ja osaa kyllä tehdä itselleen syötävää jos on nälkäinen. Sillon kun innostun kokkaamaan niin syödään usein makaronilaatikkoa, lasagnea ja muita pataruokia. Ne on helppoja ruokia ja niitä on hyvä tehdä sen verran reippaasti että voidaan syödä samaa vielä seuraavanakin päivänä.

Babybluesista voi minullakin ehkä puhua kun välillä on tosiaan aika vetämätön olo ja tuntuu siltä että ei jaksa ajatellakaan edes syömistä. Eilen illalla oli aika väsynyt ja itkuinen olo kun koko päivä meni ristiäisten merkeissä ja olin nukkunu edellisenä yönä vain neljä tuntia ja Lassi ei meinannut alkaa nukkumaan millään. Mies helpotti tilannetta jonkun verran kun sain puolen tunnin hieronnan niskakipujen helpottamiseksi =) Tänäaamuna olikin sitten jo paljon parempi mieli kun sain nukuttua 9 tunnin yöunet eikä Lassi käynyt hereillä kuin syömään 3 kertaa noin 15 minuutiksi. Nukahti heti kun masu oli täynnä =)

No nyt tulee niin paljon tekstiä että eihän tätä jaksa lukeakkaan =)

Painun syömispuuhiin ennen kuin poju herää.

Joulunlapsi kirjoitteli aiemmin omasta vetämättömästä olostaan. Itsekin huomaan, että välillä on sellainen merkillinen, vähän tyhjä ja valju olo. Toki sellaisia mahtuu ihmiselämään muutenkin, mutta jotenkin sitä odottaisi, että vauva-aikana kaikki olisi vain ihanaa ja auvoisaa. Järki sanoo, ettei niin voi olla. Mutta ihan selkeästi olen huomannut, että mieliala menee välillä sellaista vuoristorataa. Ei ehkä kaikkein kauheinta vuoristorataa, mutta kuitenkin! Onko muilla tällaisia fiiliksiä vai haluatteko edes puhua moisista asioista?

Rotavirusrokotusta ei taideta hankkia meille. Muuten kyllä hankitaan kaikki rokotusohjelman rokotukset ja luultavasti aikanaan vesirokkorokotus.

Kotitöistä oli juttua. En osaa sanoa, kuinka paljon menee aikaa niihin. Kai niihin vähintään tunti, pari menee päivässä. Ihan joka päivä en laita ruokaa, mutta kun laitan, se on ihan tavallista ruokaa.

Masuvaivoista ja öistä. Tsemppiä vain kaikille teille (meille), jotka joutuvat painimaan vauvan masuvaivojen takia. Samaten kuin niille, joiden yöt ovat kovin rikkonaiset. Itselläni on yöunta takana ehkä yhteensä 8 tuntia, mutta se tuli kai neljässä eri pätkässä. Lyhin unipätkä taisi olla tunnin, pisin kolme tuntia. Olkaa siis onnellisia te, jotka saatte nukkua 4-5 tuntia, jopa enemmän putkeen! :-)

Jaaha, meillä herättiin taas. Tänään ja eilen ovat päiväunet olleet kovin pätkittäisiä.

Iituli + vauva päivää vaille 4 vk

Tulihan se lumi vihdoinkin tänne pohjanmaalle!! Toivottavasti nyt pysyis eikä heti sulais pois. Pakkasetkin sais kuitenkin pysyä alle sen -10C.

Onpas täällä ehtinyt tulla viikonlopun aikana paljon keskustelua eri aiheista. Meillä oli eilen ristiäiset, joten en ole koneelle ehtinyt, ollut muuta tekemistä.. =) Tytön nimeksi tuli Minnie (lausutaan minni) Martta Yasmin. Ristiäiset meni hyvin, Minnie nukkui koko nimenanto hetken ja oli tyytyväinen. Kummitädin syli oli varmaan hyvä. =) Nyt galluppeihin jos muistan puoliakaan... =)

VAATTEET: meillä käytössä joku yksittäinen vaate kokoa 56 ja loput 60-62. Neiti oli viime neuvolakäynnillä 56cm pitkä joten ne vaatteet alkaa olla pieniä, hihat lyhyitä. Vaatemerkeistä meillä käytössä enimmäkseen H&M, lindex, kappahl, tutta. Lahjaksi tullut jotain muita merkkejä. Kaikki käy kunhan ne on hienot ja istuu hyvin. En ole merkin suhteen niin tarkka, mutta hienot/modernit vaatteet tytöllä pitää olla. =)

ROTAROKOTE: En ole ajatellut ottaa, lähinnä varmaan hinnan takia. Eikä meidän th sitä oikein kaupitellutkaan.

KOTITYÖT: Niitä tuntuu riittävän. *syvä huokaus* Me asutaan rivitalokaksiossa, joten tilaa ei mitenkään ruhtinaallisesti ole. Eli näyttää sotkuiselta, vaikkei ole kun asunto on täynnä huonekaluja.. Kesällä saadaan varmaan muuttaa omakotitaloon. Ostetaan miehen vanhempien, kunhan ne pääsee muttaan rakenteilla olevaan paritaloon. Remppasuunnitelmia kovasti tehdään jo!! =) Mutta yleensä kun tyttö nukkuu sen 3h ulkona niin mä touhaan jotain kotihommia.. Ruokaa, pyykit, imurointi joka päivä (koira kun löytyy talosta). Ihan niin paljo ei varmaan tarvis tehä kun mitä mä teen päivittäin, mutta mä viihdyn paremmin siistissä kodissa.

KOKKAILU: mies syö päivällä töissä, tytär syö tissiä joten itselleni kokkailen vaan jotain helppoa ruokaa päivisin. Viikonloppuna tehdään sit yleensä jotain " hienompaa" ruokaa.

Niin, joulunlapsiko se oli joka kirjoitti siitä että lapsi päästää tissistä syödessään ja nappaa taas uudelleen kiinni. Meillä sama juttu. Mutta meillä se johtuu varmaan siitä kun maitoa tulee niin vauhdilla aluksi. Kun tyttö päästää irti, tissistä suihkuaa maitoa hänen naamalleen ja sotkee joka paikan. Mä saan olla rätin kanssa valmiudessa, ettei ihan joka paikkaan lennä. Meillä tyttö ei kuitenkaan ala huutaan vaan hän tyytyväisenä katselee äitiä joka yrittää rätillä estää maidon tuloa. =)

Huvittavaa!

Viime yö meni taas huutamiseksi, vaikka meillä käytössä rela- ja disflatyl tipat. Kyllä tyttö piereskelee, mutta ei vissiin sit tarpeeksi. Onneksi tämä huutosessio ei ainakaan vielä ole päivittäistä. No, eikö se helpota 3kk jälkeen. Tyttö on huomenna 6vkoa, joten lähenee, lähenee.. Sillä jaksaa eteenpäin!

Nyt pyykit kuivumaan... =)

rusina & Minnie

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat