Seuraa 

Hei

Minä TAAS huhuilen täällä muita, joilla on lapsi joka ei osaa nukkua aamuisin!

En tiedä, mitä tehdä, mutta hermot menee klo 5 aamulla heräämiseen.

Omaa aikaa on lapsen (2v) päiväunilla ja silloin kun toinen nukuttaa. Parisuhdeaikaa ei ole ollenkaan.

On pakko mennä itsekin nukkumaan heti kun lapsi on mennyt nukkumaan. Lapsi nukahtaa 20.30.

Mielestäni lapsi nukkuu aivan liian vähän. Yöunta siis vain 8,5 h. Päiväunia 2 h. Päikkäreiden poisjättö ei ole mahdollista, ihan selvästi vielä tarvitsee niitä.

OMAN JAKSAMISEN takia pakko saada jotain muutosta.

Kommentit (8)

siinä vajaa 2v alkoi heräily aina viiden aikaan ja sitä ennen oli hyvin nukkunut noin 6.30-7 asti.

noin kuukaudessa saatiin vaihe menemään ohi. Aina kun lapsi heräsi sängyssään ja nousi ylös ja alkoi leikkimään, vein hänet takaisin sänkyyn, sanoin että on yö ja sammutin valot ja peittelin. Ja taas hetken kulutuua uudelleen. Yleensä ei nukahtanut, mutta ennen puoli seitsemää en antanut nousta ylös. Sitten ostin myös pimennysverhot, jotka osaltaan auttoivat (oli siis kesäaikaa). Päiväunille en myöskään päästänyt vielä klo 11, jolloin lapsi oli ihan kuitti vaan puoliväkisin pidin ylhäällä ainaki puoli kahteentoista ja herätin jo vähän ennen kahta. Illalla taas pidin puoli väkisin hereillä siihen puoli kahdeksaan. Aika pian saatiin rytmi takaisin. Ja sitten elettiin seuraavalla rytmillä. Tyttö heräsi noin 7-7.30, päivällinen noin 11.30, päiväunet noin 12-14 ja yöunille noin 20. Ja sitten äiti oli taas tyytyväinen ja lapsikin paljon paljon pirteämpiä ja parmpitullinen!! =)

Ja unikoulua on pidetty, erityisesti aamuisin. Kieltäydyn heräämästä klo 5 (paitsi että pakko on, kun toinen huutaa), mutta ainakaan en nouse ylös :-) Meillä heräily kausittaista, tuntuu olevan sidoksissa uuden oppimiseen: aina kun on oppimimassa uutta taitoa, uni todella katkonaista ja unen määrä vähäinen. Pitkää pinnaa se vaatii, mutta meillä ainakin auttaa ja joskus nukutaan säännöllisesti jopa seitsemään :-))))

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja todella levoton öisin, herää pari kolme kertaa ja aamuyöstä herää pidemmäksi aikaa. Eilen päätin että en reagoi enää aamuyön heräämiseen ja kun poika onneksi vielä nukkuu pinnasängyssä niin ei pääse itse pois. Meillä siis alkoi unikoulu. Itku alkoi noin 04.10 ja itki varmaan puol tuntia, pakko oli mennä kattomaan että kaikki on ok ja alko jo tuntuu et kohta on naapuritkin ovella, no siellä se sängyssä seiso ja itki, laitoin vaan pojan makaamaan ja tutin suuhun ja sanoin että nyt pitää olla hiljaa. Poika rauhottu vähän mutta aloitti itkun uudelleen mutta itki rauhallisemmin ja välillä oli hiljaa, puolisen tuntia meni varmaan kun poika nukahti ja nukkui yhdeksään asti aamulla :) en sano että tämä vielä on ohi mutta kokeilen taas huudattamista ens yönäkin.

En tiedä miten toimia jos olis tavallinen lastensänky, sen takia pakko nyt yrittää saada poika oppimaan nukkumaan heräilemättä.

Heippa!

Ja unikoulua on pidetty, erityisesti aamuisin.

- miten olette pitäneet unikoulua aamuisin?

Pitkää pinnaa se vaatii, mutta meillä ainakin auttaa ja joskus nukutaan säännöllisesti jopa seitsemään :-))))

- minä pitäisin klo 6 heräämistäkin jo ihan hyvänä. mitä tarkoitit, että mikä teillä on auttanut?

- olen jo aika epätoivoinen, joten kaikki neuvot tarvetulleita!!

Niin sitä vielä, että voiko jonkinlaista unikoulua toteuttaa myös aamuisin. Lapsi ei enää pinnasängyssä, niin että en kyllä tiedä miten onnistuisi.. Nyt nousee sitten itse leikkimään ja laittaa valot päälle, ja käy vähän väliä repimässä vanhempiaan ylös..

Meillä esikoinen valvoskeli keskellä yötä pari vuotiaana. Nousi itsekseen keskellä yötä (oli omassa huoneessa). Saattoi valvoa klo 3-5, jonka jälkeen jatkoi unia. oli aika kauheaa herätä keskellä yötä, kun huomasin tytön käyneen sytyttämässä kaikki valot taloon tai kun löysin hänet seisomassa keittiötasolla etsimässä lasia. Rupesin jännittämään niin paljon öitä, etten saanut itse nukuttua. Lopulta näimme ainoaksi vaihtoehdoksi ottaa tytön meidän sänkyyn nukkumaan. Kun hän heräsi, sain samantien hyssytettyä hänet uneen.

Nykyään 4v tytöllä on ollut kausia, jolloin hän on nukkunut erittäin vähän. Eli juuri tuossa pari vuotiaana oli parin-kolmen kuukauden jakso, jolloin nukkui 10t/vrk, mutta sitten taas unet pitenivät 12t/vrk. aina on aika lyhyillä unilla kaiken kaikkiaan pärjännyt.

Nyt jostain syystä on oppinut nukahtamaan uudelleen klo 5 jälkeen. Kuulen aina aamuyöllä kuinka hän heräilee, mulla sydän kurkussa lähettelen yläkerran voimille pyyntöjä, että nukahtaisi edes tunniksi.

Nykyään useammin herää vasta kuuden jälkeen.

Poika 1v3kk menee nukkumaan klo 19-20 välillä, nukkuu päiväunet klo 12-15 (usein nukkuu ainakin 2h).

Pitäisköhän teidän laittaa lasta nukkumaan aikaisemmin??? En tiedä, aika auttaa...

Mä olen niin tottunut menemään nukkumaan klo 21. Tuntuu hassulta, mutta ainoa keino selviytyä noista aamuyön herätyksistä.

Tsemppiä!

Meillä poika 1 v 4 kk ja aamut ovat vaihdelleen todella paljon - pahimmlilla herätty 5 aikaan (tosi harvoin kylläkin), mutta pääasiallisesti kuuden pintaan. Olen pitänty vähän saman tapaista unikoulua kuin yö/ilta aikaankin on opastettu eli ensin saa huutaa minuutin ja käyn sanomassa " Pää tyynyyn, nyt nukutaan, on yö tms" , sitten saa huutaa 5 min samat sanat, 10 min huutoa jne jne... Yleensä ei enää aamuisin tämän huutokonsertin jälkeen nukahda - tai ehkä 5 minuutiksi mutta seurauksena on ollut lähes aina se että muutamia viikkoja/kuukausia " muistaa " tämän ja nukkuu jopa seiskaan - puoli kasiin =)

En koe tätä mitenkään miellyttäväksi tavaksi, mutta kun joka aamu vastassa on tosi-tosi väsynyt poika joka ei jaksa edes omaa aamupalaa syödä, niin huudatan hänen itsensä takia. Itse jaksaisin kyllä kuudeltakin herätä, jos poika olisi pirteä.

Niin meilläkin on nyt jo siirrytty jatkettavaan sänkyyn, mutta olen jättänyt pinniksen vielä samaan huoneeseen että voin tarvittaessa siirtää sinne nukkumaan. Auttaisiko jos laittaisit vaikka jonkun tuolin sängyn viereen että ei pääse pois sieltä aamusta itse? ...tai kävisit nostamassa lattialta takaisin sänkyyn ja sammuttaisit valot ja sanoisit että nyt nukutaan, on yö!!! ...ei palvelua ennen 6 tms!!! Vanhempi lapsi jo ymmärtää ja osaa kyllä käyttää sen hyväksi.. Sinnikkyyttä se vaatii siellä lapsi on oppinut jo että näin toimin, näin tapahtuu - toistoa on tehtävä varmasti viikon verran.

Tsemppiä

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat