Vierailija

Tää EI ole Porvoosta, vaan ihan Tampereelta :)

Tuttu 7 lapsen yh-äiti on jättänyt nyt 2 viikon ajan lapset yöksi yksin kotiin, mennessään itse miesystävänsä luo toiselle puolelle kaupunkia. Lapseton mies ei luonnollisesti halua tulla naisen luo yöksi ;)

Nainen laittaa pienimmät lapset nukkumaan, ja häipyy sitten. Aamulla tulee kotiin ennen kello seitsemää, herättämään koululaiset kouluun ja viemään pienemmät tarhaan.

Lapsista vanhin on 15-vuotias poika, toiseksi vanhin on 14-vuotias tyttö, ja he kahdestaan ovat vastuussa nuoremmista sisaruksistaan jotka ovat 9, 7, 5, 4 ja 3-vuotiaat.

Äidin mielestä tämä on ihan okei, koska eihän pienemmät edes tiedä ettei hän ole kotona. Olen kysynyt häneltä ihan suoraan, eikö arveluta jättää lapsia ilman valvontaa, ja kuulemma ei arveluta koska kaksi vanhinta on niin vastuullisia.

Mun mielestäni se taas on väärin, sillä ei teinin tehtävä ole olla vastuussa sisarusparvestaan. Entä jos jotain tapahtuu, osaako teini toimia oikein? Herääkö edes, jos yläkerrassa nukkuvat pienemmät lähtee öisin seikkailemaan, kun itse nukkuu alakerrassa?

Kommentit (25)

Jos 15v käy niin se on okei, ja lastensuojelu ei puutu tuohon jos perustarpeet ovat ok ja lapsien tila ei ole vaarantunut.

Aikoinaan kysyin lastensuojelulta voiko 13v hoitaa 2v ja niiden mielestä se okei ja kyse ei ollut sisaruksista vaan naapureista.

Vierailija:

Lainaus:

Ei sen ikäinen, kasvava lapsi (poika on luultavasti kasvuiässä vielä)jaksa käydä koulua, jos joutuu heräilemään öisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse tosin pelkäisin, että jotain tapahtuu (vaikka tulipalo) ja isommat eivät osaa toimia vastuullisesti ja aikuismaisesti (eikä tarvitsekaan).

Eli siis itse en jättäisi varmaan noin edes yhdeksi yöksi, mutta jos äidin mielestä on ok niin toisinaan voisi noin tehdä, mutta ei nyt sentään joka yö! Entäs jos ukosta tulee pidempiaikainen suhde? Meinaako se viedä ne lapset lastenkotiin vai mitä? Siis jos ei ukko nytkään hyväksy lapsia niin onpa suhteella ihana tulevaisuus!

Pieninkin on 3v. Omani on sen ikäinen ja heräilee yöllä ja huutelee äitiä... mä poden täällä huonoa omaatuntoa kun olen lähdössä ensimmäisen kerran juhlimaan ja lapsi jää isänsä kanssa yöksi kotiin! Siis luultavasti lapsi nukkuu kun lähden ja onhan hän isänsä kanssa mutta silti... ;)

Mut ei tuollalailla voi tehdä! Oikeasti! Ei 14- ja 15-vuotiaita teinejä voi jättää vastuuseen pienemmistä sisaruksistaan! Äiti taitaa totisesti kärsiä niin kovin vapaudenkaipuustaan että järki on siinä samassa himmennyt ja pahasti. Tee ihmeessä ilmoitus! Kyllä ne sieltä lastensuojelusta käyvät tapausta tutkimassa jos katsovat tarpeelliseksi ja todennäköisesti katsovat.

Vierailija:

Lainaus:

monilla tuon ikäisillä on jo omia lapsia, joten kyse ei nyt ole siitä etteivätkö he osaisi pitää huolta pienemmistään

Hän on sitä tyyppiä, joka vetää herkästi herneen nenään jos joku puuttuu asioihin. Ei kukaan häntä huonoksi äidiksi sano, mutta vapaus on alkanut kiinnostaa yhä enemmän n. vuosi sitten olleen eron jälkeen.

Tämä äiti on 31-vuotias, eli nuorena äidiksi tullut. Ilmeisesti elää nyt sitä nuoruuttaan, joka aikanaan jäi elämättä.

Saako hän tietää nimeni, jos teen lastensuojeluilmoituksen?

T:ap

oman luulottelun perusteella. Jos perheen lapset eivät mitenkään selkeästi ole ns . hunningolla, niin ei missään nimessä mitään ilmoituksia mihinkään. Eri asia jos on väkivaltaa, alkoholin suurkulutusta, lapset näkevät nälkää jne, niin silloin kyllä.

tuon ikäisen tulisi mielestäni ensisijaisesti opetella ottamaan vastuu itsestään sekä tehdä tulevaisuudensuunnitelmia, ei ottaa mallia hunsvottiäidistä.

Äiti on ollut ap:n mukaan joka ikinen yö poissa muutaman viikon ajan. Onko se mielestänne satunnaista, normaalia, hyväksyttävää?

Vierailija:

Lainaus:

Meidän naapurissa asui 15 v pari kellä oli oma lapsi, pyöräyttivät sen ysillä ja hyvin pärjäsivät. Olen itsekin hoitanut paljon lapsia jo 13 v alkaen, kesätöinä ja 15 v hoidin jo paljonkin sisarusten lapsia. Esim. mun oma 15 vuotias poika on tosi fiksu ja vastuuntuntoinen hoitaja. Nuorin on 3 v ja alusta asti vanhin hoitanu tosi hyvin pikkuveljeään. Uskaltasin jättää vaikka viikonlopuksi keskenään (mummon kanssa en jättäis nuorinta). 15 v on monessa asiassa jopa tarkempi kuin minä.. ja vahinko ei tule koskaan kello kaulassa. Tulee sitten äidin seurassa tai sisarusten, kun on tullakseen.

on ok silloin tällöin, tai vaikkapa viikonlopun yli, jos vanhemmat lapset ovat siihen suostuneet ja ovat niin vastuullisia kuin on tarpeen (monilla tuon ikäisillä on jo omia lapsia, joten kyse ei nyt ole siitä etteivätkö he osaisi pitää huolta pienemmistään).

Kuitenkin päävastuun täytyy kuulua aina äidille. Kai hän on sen verran lähellä, että pääsee kotiin heti jos lapset soittavat? Kai heillä on puhelinyhteys jatkuvasti?

Lisäksi tuossa on plussaa se, että ei ole vain yhtä 15-vuotiasta yksin, vaan vielä 14-vuotias " varana" .

En oikeasti pidä tuota niin pahana. Riippuen tietenkin yksityiskohdista.

Monet tuon ikäsiet teinit toimivat jo lapsenhoitajina pitkiä aikoja, ja yhtä hyvin äiti saattaisi olla yöt töissä. Olisiko se sitten hyväksyttävämpää, vai pitäisikö silloin äidin olla palkannut kotiin hoitaja, tai viedä nuoremmat päiväkotiin, vaikka kotona olisi lähes aikuisia nuoria valvomassa tilannetta?

Meidän naapurissa asui 15 v pari kellä oli oma lapsi, pyöräyttivät sen ysillä ja hyvin pärjäsivät. Olen itsekin hoitanut paljon lapsia jo 13 v alkaen, kesätöinä ja 15 v hoidin jo paljonkin sisarusten lapsia. Esim. mun oma 15 vuotias poika on tosi fiksu ja vastuuntuntoinen hoitaja. Nuorin on 3 v ja alusta asti vanhin hoitanu tosi hyvin pikkuveljeään. Uskaltasin jättää vaikka viikonlopuksi keskenään (mummon kanssa en jättäis nuorinta). 15 v on monessa asiassa jopa tarkempi kuin minä.. ja vahinko ei tule koskaan kello kaulassa. Tulee sitten äidin seurassa tai sisarusten, kun on tullakseen.

Sitten ei enää jaksetakaan leikkiä kotia, mutta ei hätää, onneksi esikoinen on jo niin iso että sille voi sysätä kasvatusvastuun ja äiti itse saa bilettää ja nauttia uudesta miehestään!

Kamalaa, en voi muuta sanoa.

Ymmärrän kyllä sen, että 15-vuotias on ajoittain lapsenvahtina, mutta jos äiti on joka yö poissa niin huhhuh.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat