Seuraa 

Taas pitää ottaa asia esille, kun olen siitä niin ihmeissäni: Katsovatko teidän vauvat tv:tä? Oma puolivuotiaani katsoisi sitä koko ajan. TV on lapsen kanssa kahdestaan ollessani usein iltaisin päällä ja lapsella leikkimatto sen edessä. Ei tule mitään, kun neiti vääntyilee vaikka solmulle, että näkisi tv:n. Jos laitan esteitä, hän pyörii vähän matkaa ja kurkottaa kaulansa kirahville jotta näkee kurkkia sitä. Pitäisiköhän vaan antaa katsoa, jos se into siitä menisi ohi.?Vai onkohan siitä paljon haittaa.. Miten te teette vai onko teillä tv päällä ollenkaan lapsen valvoessa?

Kommentit (7)

Meillä se alkoi alle 4 kk:n iässä, jos poiak ei muuten rauhotu, pistetään sitteri tv:tä kohden, niin johan on poikakin rauhassa.

Vielä ei olla neuvolassa kysyttä tämän tavan haitoista, mutta ei meillä vauva katso kovin kauaa tv:tä ja osaa myös keskittyä leluihinsa vaikka tv onkin päällä ja itse sitä katsoo.

meillä myös iltaisin tv auki, mutta aika harvoin puolivuotias poikamme sitä katsoo, on kiinnostuneempi leluista. Mutta jos tulee jotain kiinnostavaa ja poika kääntyy katsomaan, en ole yrittänyt estää, koska hän ei kuitenkaan katso puolta minuuttia pidempään.

Olen huomannut pojan pitävän gigantin mainoksesta, missä on kummelin Heikki Silvennoinen. Aina kun mainos tulee, poika kääntyy katsomaan ja hymyilee, en tiedä miksi. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitän lämpimästi alkuperäistä " kurkottaa kaulansa kirahville" -sanonnasta. Paras juttu, minkä olen vähään aikaan kuullut. Pätee muuten myös meidän lapseen tv-asiassa. Hän katselee kun katselee. Usein laitan ulkomaisten ohjelmien ajaksi äänen pois, jolloin töllö kiinnostaa vähemmän. Selviän pelkillä teksteillä. Miehen kanssa lapsi katselee urheilua. Erityisesti jalkapallo on kiinnostavaa.

Kun en ole alunpitäen jaksanut stressata tv:n katselusta. Päin vastoin. Aamu alkaa meillä puolivuotiaan kanssa niin, että vauvan herättyä laitetaan makkarin tv päälle ja BBC primeltä lastenohjelmat. (Tweenies ja Fimbles eli Himpulat). Poika katsoo telkkaria ja minä saan muutaman minuutin aikaa venytellä ja nousen itse aamusuihkuun ja saan puettua vaatteet päälle... samalla kun teen poitsulle aamupuuron.

Ilalla meillä on telkkari päällä, mutta poika ei jaksa olla kiinnostuntu kummemmin aikuisten ohjelmista... mainoksia ja jotain tietovisaa saattaa vilkaista.

Saat varmaan vastauksia puolesta ja vastaan, teorioita tv:n haitoista pienille lapsille jne. ;) Mun kirjoittamani ei perustu mihinkään tutkimuksiin vaan ihan meidän perheen arkeen...

Yritimme alussa rajoittaa vauvan tv:n katsomista samalla tavoin kuin sinäkin. Ja samoilla seurauksilla. Välillä emme pitäneet tv:tä päällä laisinkaan, ettei vauvakaan sitä tuijottaisi. Jossain vaiheessa sitten mietimme, että katsokoon tv:tä samalla kuin mekin, meillä on tv päällä monesti iltaisin ja poikamme katsoo sitä satunnaisesti leikkiensä ohella. Yhdessä katsomme satunnaisesti lähinnä jotain lastenohjelmaa, esim. Himpulat saavat poikamme nauramaan ääneen. ;) Jotkut sanovat, ettei pieni ymmärrä nopeita valonliikkeitä tv:ssä ja ne voivat aiheuttaa levottomuutta tms.

Jokainen perhe tekee valintansa, meillä tv:tä siis saa katsoa myös 10kk ikäinen poika, kunhan se ei ole pääasia koko päivässä. Enkä usko sen aiheuttavan sen kummempia traumoja tms. Mutta asiasta ollaan tosiaan varmasti muutakin mieltä ;)

-Terppari

Meillä kanssa kohta puolivuotias katselee vähän väliä televisiota ja olen kanssa samaa miettiny et miten vaikuttaa. Kaveri naureskelee kun näkee jonkun ihmisen lähikuvassa ja kirkkaat värit sekä musiikki laittaa uteliaan kaverin katsomaan.Pääasiana tv ei ole mutta kun meilläkin leikkipaikka on olohuoneen lattialla tv:n lähellä.Tiedä sitä sitten kuinka huonoa vai tekeekö ollenkaan pienelle.

Emme pitäneet tv:tä päällä ennen kuin vauva oli mennyt nukkumaan klo 21. Hän on saanut katsoa joitain lasten videoita 1,5 v alkaen n. kerran viikossa tunnin verran. Nyt kun hän on kolme pidämme tv:tä auki välillä iltaisin. Kunhan kakkonen tulee siihen ikään että alkaa katsomaan tv:tä (nyt vajaa 2 kk), niin pidämme varmaan taas tv:n kiinni ennen klo 21. Tosin hankalampaa toteuttaa jos esikoinen haluaa katsoa vaikka pikku2. Katsotaan miten sitten onnistuu näiden ihanteideni toteutus...

Eli aika tiukkoja ollaan oltu, kun olen ymmärtänyt että alle 3 v. ei pitäisi pahemmin katsella. En kyllä muista, että mitä haittaa siitä on. Mutta kukin perhe tekee tavallaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat