Vierailija

Suhteemme on aina ollut etäinen ja vihamielinen, äiti on aina halunnut olla yläpuolellani ja periaatteessakin epäluuloinen kaikkea minuun liittyvää kohtaan.

Mietin nyt, että löytäisinkö jostain vahvuutta yrittää olla tämän ihmisen lähellä jatkuvista piikittelyistä ja pettymyksistä huolimatta vai päätänkö vain jatkaa elämääni täysin ilman häntä? Miten selitän lapsille jutun, että itse en halua nähdä mummoa?

Kommentit (6)

Kaikkein surullisinta on, että sattuu olemaan tuollainen äiti! Voi kunpa minulla olisi ollut hyvä äiti. En pidä ihmisestä lainkaan. Hän on vain ilkeissä asioissa tekemisissä kanssani. Syyllistämällä on yrittänyt pitää vuosia näpeissään. Nyt olen siinä pisteessä, että raja on ylitetty. Minua ei enää hyväksi käytetä.

En tee mitään tuollaisella äidillä eivätkä lapseni tuollaisella mummolla. Tosi vähän ovat olleet tekemisissä, mutta nekin kerrat eivät ole normaaleja. Lapseni aistivat mummon kummallisuuden. Ivaa meitä vanhempia hymyssä suin jne. Lapset eivät ikävöi mummoa ollenkaan. Me emme ole kuitenkaan puhuneet pahaa mummosta lasten kuullen tai riidelleet tms.

ÄItini on masentunut sitä itse tiedostamatta, samoin alkoholisoitunut. Olen koittanut ohjata hoitoon, mutta ei tällaista tapausta voi, kun hän ei apua tarvitse...

Eli kiukutelkoon itsekseen loppuelämänsä. Pitää vaihtaa puhelinnumero ja sähköposti, jos ilkeilyviestit ei lopu pikkuhiljaa.

Ei elämä ole aina sellaista, että aikuiset ihmiset olisivat aikuisia ihmisiä. Jos maailmassa on murhaajia ja pedofiilejä, ei ole keksittyä, että äitejä voi olla ihan paskoja, joiden kanssa ei tarvitse olla tekemisissä, vaikka olisi kuin aikuinen.

että mun elämäni on paljon iloisempaa ja normaalimpaa ilman äitiäni. Meilläkin on viimeisestä keskustelusta puoli vuotta. Äitini on marttyyri, joka ei koskaan soita, ja kun sille soittaa tai käy, saa vaan kuulla hyviä ohjeita elämäänsä ja seikkoja joissa voisi olla parempi. Äiti myös kuulustelee kaikki asiani ja kommentoi niitä vähätellen, naureskellen ja pilkaten.

Mutta silti. Miltä tuntuu päättää, että minulla ei enää ole äitiä. Olisiko sittenkin helpompaa yrittää löytää jostain etäisyys, jolla kestää satunnaisen yhteydenpidon v***lu. Jotenkin vain, hymyssä suin, toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Ja kolmonen, olen samaa mieltä. Sano vaan miten se tässä tapauksessa käytännössä onnistuisi. Minä olen henkisesti ihan loppu äitiini. En tarvitse tuon kaltaista ihmistä elämääni, mutta toisaalta äitiä en saa minkään muunkaan laista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uskallan vasta nyt ajatella, että pelkkä se että on äiti, ei velvoita minua mihinkään. Ei äidinkään ole kai pidettävä yhteyttä aikuiseen lapseen, joka on väkivaltainen ja pummii rahat. Miksi minun on siedettävä elämässäni ihmistä, joka on v-mäisin ihminen ever.

Huomaan myös nyt, että jotkut äidin kasvatusperiaatteet ilmensivät hänen todellista luonnettaan. Hän vaati joinakin päivinä minulta ihan mielettömän viksua ja sivistynyttä käytöstä, oli kai taas lukenut jotain kasvatusopasta. Sitten toisina päivinä millään ei ollut väliä. Äiti myös petti luottamukseni aina, esim minä en saanut valehdella, mutta äiti sai. Jotenkin oli aina hyvä selitys ja kiertely ja kaartelu. Äiti piti minua noin 25-vuotiaaksi asti lapsena, vieläpä harvinaisen hidaskehityksisenä, jota hänen taakkanaan oli ohjata. Onko äidilläni joku ongelma luopua lapsesta, siitä ettei hänellä ole enää pientä koululaista tai sylivauvaa?!

Mukava kuulla muidenkin kokeuksia.

Ap

kuitenkin. on tavattoman vaikeaa päättää jotain tällaista. itse olen ajatellut että elämäni on tasapainoisempaa ja selvästi mukavampaa ilman äitiäni. nyt on kulunut jo yli puoli vuotta edellisestä puhelusta ja se saakin jäädä viimeiseksi. jos toinen ihminen vaan tekee elämästä ikävää, kannattaa miettiä onko sitten mitään järkeä pitää yllä minkäänlaista suhdetta. lapsille asian selittäminen on hankalaa, pitää muistaa muistaa ottaa aina lapsen ikä ja kehitystaso huomioon. ei siis kannata selittää pienelle lapselle juurta jaksain... hankala neuvoa... zemppiä sulle kuitenkin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat