Vierailija

Eli opiskelen itse matemaattisten aineiden opettajaksi. Nyt sain ensi viikon kestävän äidinkielen opettajan sijaisuuden tutusta koulusta. Näin " syrjäseudulle" ei mua pätevämpää (heh) löytynyt... No, jotta pystyn toteuttamaan tunnit edes jokseenkin kunniakkaasti, kaipaisin apuanne. Vinkit kehiin, mahdollisesti jotain esimerkkiä tunnin rungosta. Olen tehnyt oman aineen sijaisuuksia, joten onneksi en ihan pystymetsästä mene yläasteikäisten eteen. Luokat ovat siis 7.-9. Ei onneksi lukiolaisia... Tuhannet kiitokset, jos jaksatte vastata!

Kommentit (14)

Matematiikassakin on vaihtelevia työskentelytapoja, samalla lailla sovellat. Opettajanoppaista löytyy yleensä lisävinkkejä. Netistäkin taitaa löytyä.

Mua pähkäilyttää kumpaa hakisin opiskelemaan yleistä kirjallisuustiedettä vai kotimaista kirjallisuutta... Kummassa aineessa enemmän läsnäoloa vai ovatko kumpikin " tenttipainotteisia" ? Perheellisenä joudun käymään päivätyössä, tämmöistä tulee mietittyä... Iltaisin olisi aikaa lukea, JOS opiskelemaan pääsisin. Näin sovittu miehen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

läsnäolo-opetusta. Molemmat oppiaineet ovat tenttipainotteisia. Pelkän pääaineen tenttipainotteisuus ei sinänsä tietenkään ole ainoa läsnäoloihin vaikuttava tekijä. FM-tutkintoon vaadittavista 300 op:n opinnoista vain n. 150 op on pääaineen (TY, hum. tdk.).

Terv. TY:sta valmistunut

Vierailija:

Lainaus:

Mua pähkäilyttää kumpaa hakisin opiskelemaan yleistä kirjallisuustiedettä vai kotimaista kirjallisuutta... Kummassa aineessa enemmän läsnäoloa vai ovatko kumpikin " tenttipainotteisia" ? Perheellisenä joudun käymään päivätyössä, tämmöistä tulee mietittyä... Iltaisin olisi aikaa lukea, JOS opiskelemaan pääsisin. Näin sovittu miehen kanssa.

Mutta on niin laaja kysymys, että menis koko lauantai-ilta siihen vastatessa. Riippuu ihan siitä, missä kurssissa mennään ja mitä on aiheena.

Ei taida matemaattiset ja kielelliset aivot käydä aivan yksiin.

Tunnilla opetetaan tunnin aihe ja tehdään siihen liittyviä harjoituksia. Onko tämä se suuri oivallus, jota haet...

Tavoitteenasettelu ja motivointi, aiheen opetus ja opiskelu monipuolisilla menetelmillä opiskelijoiden lähtötaso ja yksilölliset ominaisuudet kuten myös ryhmä huomioiden, harjoittelua yksilöllisesti ja ryhmissä, kertaus ja opitun arviointi.

Tuossa sellainen perusrunko, jota itse käytän lähes kaikilla " oppitunneilla" , jotka ovat tosiallisesti 75 minuutin tuokioita. En kylläkään ole äidinkielen opettaja, mutta eiköhän opetustilanteen rakenne noudattele pitkälti tuota kaavaa kaikilla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat