Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Minulla on nyt 8 viikkoa vanha poika vauva, joka on pulautellut lähes alusta asti. Nyt pulauttelujen määrä on suurentunut. Tuntuu että hän pulauttaa kaiken mitä on juuri saanut syötyä. Ilmavaivoja on myös paljon, röytäilyä ja pieremistä. Maitohappobakteereita olen jo neljän viikon ajan antanut neuvolan terveydenhoitajan suosituksesta, mutta ei auta.

Onko muilla vastaavaa? ja varsinkin millä saisin runsaan pulauttelun loppumaan.

Kommentit (9)

Hei,

meillä on 7 viikon ikäinen poika, joka on myöskin tosi kova pulauttelemaan ollut koko ajan. Hän on alusta asti saanut vain rintamaitoa ja syö sitä erittäin hyvällä ruokahalulla. Paino pojalla on lisääntynyt rutkasti koko ajan ja kun kyselin neuvolassa tästä pulauttelusta, terveydenhoitaja sanoi että se on vaaratonta, koska poika kasvaa noin hyvin. Eli tällöin ylös tuleva maito on ylimääräistä ja poika siis vain syö liikaa.

Hän myös sanoi, ettei pulauttelua pysty sinällään estämään mitenkään. Mutta saattaa auttaa, jos kesken syötön välissä röyhtäyttää. Meillä en ole huomannut että tämä olisi olennaisesti auttanut, mutta pulauttelua ei ole joka kerta vaan välillä sitä on paljonkin ja välillä ei ollenkaan, riippuen lähinnä siitä, syökö poika maltillisesti vai hotkiiko hän liikaa.

En tiedä auttoiko tämä mun vastaus mitään, mutta ajattelin kirjotella kun suurin piirtein saman ikäisestä vauvasta on kyse :)

Piparminttu

heips!

meillä auttoi hillitsemään pulauttelua se että pidin syötöissä taukoja välillä, eli vähän aikaa syötän ja sit pidän taukoa ja jatkan taas, ja kantsii pumpata tissejä tyhjemmiks ettei oo niin täynnä jolloin maitoa tulee enemmän ja vauva saa siis nopeemmin ja enemmän. Sama kun meillä tyttö pullostakin ahmi keuheeta vauhtia ja sitten pulautti kaaressa kauheesti, pulloissa ollaa pidetty kans taukoa.tosin välillä kun kauhea nälkä nii ei voi pitää taukoa muuten tyttö hermostuu, kantsii myöskin alkaa jo vähän ennekoivasti syöttää ettei vauvall oo tajuton nälkä jolloin hotkii yliäyräiden sit. ja pystyasennossa pitäminen puolikin tuntia syönnin jälkeen meillä auttaa, eikä heti siis laitetaa nukkuu tai sitterii tms.jolloin vaakatasossa pulauttelee.

kaatta& ella 2kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tietoa siitä ja imetysdieetistä mm. täältä: http://www.imetystukilista.net/faq/allergia.php

Kannattaa tsekata myös www.histamiini.com.

Mitään hurjan rajua imetysdieettiä ei kannata toki aloittaa, vaan esim. jättää maitotuotteet pois pariksi viikoksi ja katsoa, vähentyykö pulauttelu tai lisääntyykö se taas kun kokeilet uudestaan maitotuotteita. Seuraavaksi yleisimmät allergian aiheuttajat ovat muna ja vehnä.

Mutta siis jos paino nousee hyvin eikä vauva kärsi kovasti mahavaivoistaan, en huolestuisi.

Meillä 3kk pojalla on ollut epämääräistä suolisto-oireilua melkein alusta asti, nyt kokeilen parasta aikaa vehnätöntä dieettiä. Maitotuotteita voin käyttää jonkun verran, mutta Tuttelista tulee heti huutoa.

Ja käytössä on tällä hetkellä nan-maito, johon sekoitan apteekista saatavaa maidon sakeuttajaa. On hiukan auttanut pulautusten määräänja saa myös gavisconia ja zantac mahansuojalääkettä. Pulauttelee siis silti edelleen, mutta ei ole niin itkuinen ja kipeän oloinen enään.

Meillä epäiltiin myös maitoallergiaa ja almeron peptiä olen kokeillut, mutta sen käytöllä ei ollut merkitystä. Jos on rintamaidolla, niin käsittääkseni tulisi äidin jättää kaikki maitotuotteet pois ruokavaliosta, jotta näkisi onko sillä vaikutusta pulautteluun. Jos siis allergiaa olisi.

Meillä poika täytti just eilen 2kk ja viikko sitten maanantaina leikattiin mahaportin ahtauma.

Pojalla muutama viikko reilua pulauttelua/oksentelua,välillä tuli niinku syöksytorvesta, sitten vasta tohtorit tajus tutkia kun poika joutu kuivumisen takia teholle Tyks:iin!

On kuulemma kovin yleistä poika-vauvoille ja just tässä kyseisessä iässä. Leikkaus sinällään on tosi helppo,terve vauva pääsee jo melkein parin päivän päästä leikkauksesta kotiin. Meillä meni liian pitkälle joten sairaala-reissu jatkuu vielä tämän viikon,että saadaan paino kunnolla nousuun=)!

Ja se ahtauma saadaan ihan helposti ultralla todettua,joten suosittelen ottamaan puheeksi seuraavalla neuvola käynnillä.

Eikä mun tarkotus todellakaan oo pelotella,tahdoin vaan kertoa omat kokemukset=)!

Tiitiäinen78

Olen yrittänyt röytäyttää välissä, mutta se ei tunnu auttavan. Allergia on hyvinkin mahdollinen, koska itse olen todella monelle ruoka-aineelle ym. allerginen. Vaikea vaan näin suoralta kädeltä sanoa mitä pitäisi jättää omasta ruokavaliosta vielä pois koska pulauttelu on todella jatkuvaan ja minun syömiset taas vaihtelee päivittäin. Imetän siis.

pulauttelu alkoi melkein heti kun päästiin laitokselta kotiin.Sitä tuli joka keran vaan enemmän ja enemmän.Neuvolassa asiaa ihmeteltiin joka käynnillä ja alettiin epäillä refluksia. Syötettiin vauvaa pystyasennossa jonka jälkeen sitteriin pystyyn ½h,jotta jotain pysyi sisällä.Käytiin lekurissa.Mitään vikaa ei lääkärin mukaan ollut.Saatiin kommentti " kaikki vauvat pulauttelee" .Just joo.

...Sitten tuli helvetillinen viikonloppu (vauva oli about 1½kk) oksensi kaaressa kaiken ulos.Pyykkiä kertyi yhden vuorkauden aikana 3koneellista ja ne kaikki oli lakanoita ja vauvan vaatteita ja pyyhkeitä. Oltiin jo lähdössä sairaalaan.Itkien syötin vauvalle 10ml kerrallaan pullosta ja toivoin että jotain pysyisi sisällä.Pikkuhiljaa pysyi maito sisällä.maanantaina mentiin lekuriin ja syykin sitten selvisi:KORVATULEHDUS! Saatiin antibiootit ja pulauttelu katosi kuin taikaiskusta! korvatulehdus oli ilmeisesti saatu jo laitokselta ja se oli ollut alusta asti.

Toinen syy pulautteluunkin oli:suihkutissit....maitoa tuli niin kovalla paineella että vaavi ei kerinnyt nielemään kaikkea vaan kulautteli kuin hädässä. Aloin imettää makuullaan ja aina kun kerkisin niin pumppasin osan alta pois tai aloitin imettää ja kesken imetyksen pumppasin käsin muovi-kippoon ja sitten jatkoin imetystä.

Kun nuo hommat saatiin hoitoon niin sen jälkeen meillä ei olla pulauteltu.Alussa myös röyhtäytys ei onnistunut ollenkaan.Nykyisin sekin onnistuu.

Tsemppiä kovasti ja kannattaa käydä tutkituttamassa ne korvat-nekun ei välttämättä oireile mitenkään muuten!

varsinkin jos on ilmavaivaa ja muuta. En nyt sen perusteella ehkä vielä kummemmin reagoisi, mutta ehkä voisit yrittää vähän kuulostella, josko pulauttelu on runsaampaa kun olet itse syönyt jotain tiettyä ruoka-ainetta? Siis jos imetät.

Olen ymmärtänyt että jos pulauttelumäärät on suuria ja varsinkin jos ne tulevat oksennusmaisesti syöksyllä kyseessä voi olla allergia. Yleisimmin allergisoiva on kaiketi vauvoilla maito ja muna. Lisäksi kalan kehoitti neuvolalääkäri samaan syssyyn jättämään. Kaksi viikkoa pitäisi olla ilman noita, ja sitten ottaa yksitellen ne takaisin. Varmasti kannattaa katsoa ainakin viikko/ruoka-aine kun ottaa takaisin, että tuleeko oireita ja sitten vasta lisätä toinen ruoka-aine. Myöskin kun ottaa takaisin esim. maidon, niin ymmärtääkseni kannataa ottaa ruokavalioon heti runsaasti (maitoaltistus esim. tehdään ymmärtääkseni lääkärissä niin että ensin kaksi viikkoa ollaan ilman maitoa, ja sitten juotetaan lääkärissä suoraan tuttelia tms.). Maidosta kannattaa huomioida, että kaikkia maidon ainesosia pitää välttää (kaseiinit sun muut).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat