Vierailija

Jos minä maksan asuntolainasta yhden ylimääräisen maksun, niin mitä minä sillä säästän?

Lainamme perustuu tasaeriin, joissa koron ja pääoman osuus vaihtelee tyyliin

helmikuu: lainaerä 500e koron osuus 500e

maaliskuu: lainaerä 550e koron osuus 450

huhtikuu: lainaerä 600e koron osuus 400

Minun väitteeni:

-> jos maksan ylimääräisen(!) erän 550 e ennen maaliskuuta, niin säästän maaliskuun korot kokonaan. Säästöni on siis 450 e, koska pääomani tipahtaa 550 eurolla ja voin periaatteessa maksaa vähemmän korkoa, ikäänkuin huhtikuun pääoman mukaan. ELi maaliskuu jää ikään kuin välistä pois ja säästän niin ollen sen kuun korot puhtaana käteen.

Mieheni väite:

-> säästän ylimääräisellä maksuerällä maalis- ja huhtikuun välisen koron erotuksen, en muuta. Säästän 450-400 e eli säästän tasan 50 euroa.

Kumpi meistä on oikeassa? Tärkeää!!

Kommentit (12)

Säästöä kertyy koko lopun laina-ajan, koska maksat korkoa joka kuukausi 550 e pienemmästä summasta kuin ilman ylimääräistä lyhennystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

saastatte

1) kaikissa jaljella olevissa erissa ylimaaraista maksuanne vastaavan koron, eli kaytannossa voit laskea saavasi 4.1% koron sille ylimaaraiselle lyhennykselle.

2) eria on tietysti sitten jaljella yksi vahemman.

siis ylimaaraiset lainan lyhennykset ovat kaytannossa lahella maaraaikaista talletusta. Nykyisella korkotasolla en viitsi itse kylla mitaan ylimaaraisia lyhennyksia tehda, koska sen tuotto on niin surkea. Samallahan menettaa korkovahennykset verotuksesta ylimaaraisesta vahennyksesta.

Maksatte siis joka kk pankille 140 000e * korkonne 4,1 / 12 kuukaudella. Eli yhdessä kk säästätte tuon verran jos maksatte " ekstraa" . Siis erotus seuraavaan kuukauteen on mitätön, koska pääoma ei kovin suuresti lyhene...

Ok. Meidän oikea korkoprosentti on 4,1 ja lainasumma on 140 000 euroa. Miten se nyt sitten tarkalleen ottaen lasketaan?

[/quote]

Se korkohan on koko lainasummalle, eli esim jos lainanne on 100 000e, korkonne 6% = maksatte vuodessa 6000e korkoja, eli 500e per kk. JOS maksat etukäteen jotain niin tuo pääomanne pienee sen verran. Eli 100 000 e:n sijaan 99 500 e on pääomanne. Säästönen siis on 6 % korolla 6%/12 *500e, eli ei juuri mitään.

helmikuu: lainaerä 500e koron osuus 500e

maaliskuu: lainaerä 550e koron osuus 450

huhtikuu: lainaerä 600e koron osuus 400

Minun väitteeni:

-> jos maksan ylimääräisen(!) erän 550 e ennen maaliskuuta, niin säästän maaliskuun korot kokonaan. Säästöni on siis 450 e, koska pääomani tipahtaa 550 eurolla ja voin periaatteessa maksaa vähemmän korkoa, ikäänkuin huhtikuun pääoman mukaan. ELi maaliskuu jää ikään kuin välistä pois ja säästän niin ollen sen kuun korot puhtaana käteen.

Mieheni väite:

-> säästän ylimääräisellä maksuerällä maalis- ja huhtikuun välisen koron erotuksen, en muuta. Säästän 450-400 e eli säästän tasan 50 euroa.

Kumpi meistä on oikeassa? Tärkeää!!

[/quote]

Mutta on aikuisen fiksua maksaa lainaa pois aina kun voi. Lainahan on tarkoitettu maksettavaksi pois. Sitä parempi, mitä pikemmin siitä pääsee.

Jos mulla olis ylimääräistä, laittaisin sen kyllä just lainan lyhennyksiin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat