Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mitä kuuluu siis viimeiseen lääkärilläkäyntiin ennen synnytystä? Itse luulin ainakin, että siellä tehdään jonkinlainen synnytystapa-arviointi?

Nyt lääkärillä oli todella kiire. Ei tehnyt muuta kuin mittasi sf-mitan ja kuunteli sydänäänet. Samaa siis kuin normaalilla terveydenhoitajalla käynneillä. Itse kuvittelin, että lääkäri katsoo paikat, että mahtuu syntymään ja antaa jonkinlaisen painoennusteen vauvalle.. ultraa? mutta ei. Jäi vähän pelko puseroon. Kertokaa siis viisaammat, kuinka se synnytystapa-arvio tehdään??

Kommentit (4)

... pitäisi koittaa noita alakerran luita, että ne taipuu niin paljon, että vauva mahtuu tulemaan. se oli mielestäni ikävän tuntuinen toimenpide, mutta tarpeellinen, onhan se huojentavaa tietää, että vauvan pitäisi pystyä tulemaan alakautta! nyt kun tässä toisessa raskaudessa oli tuo viimeinen käynti, niin ei kokeiltu, koska olen jo yhden synnyttänyt normaalisti alakautta. sisätutkimuksen teki ja arvioi vauvan keskikokoiseksi. tässä vaiheessa, jos olisi arvioinut vauvaa suureksi tai että olisi vielä väärinpäin, olisi lähettänyt sairaalaan jatkojuttuihin.

Paitsi siis siinä tapauksessa että vauvasta epäillään todella suurta, on poikki/perätilassa tms. jos muuten kaikki on mennyt ok?

Minä en ole koskaan moiseen päässyt :o

Asiaan, molemmissa raskauksissa viimeisellä lääkärikäynnillä on tehty sisätutkimus, mitattu sf-mitta, kuunneltu sydänäänet ja hieman tunnusteltu lantionseutua (joka kyllä on mulla niin leveä ettei kahta puhetta etteikö mahtuisi ;) mutta muuta ' arviota' ei. Juteltu lääkärin kanssa, joka on vastaillut mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja kertonut mikä tilanne kohdunsuulla on. Näin meidän neuvolassa..

H 36+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla

synnytystapa-arviosta, mutta viimeisessä lääkärissä mulla on aina (kaikissa kolmessa raskaudessa) ollut sisätutkimus, sydänäänet ja sf-mitta + sitten keskustelua, jos on ollut tarvetta, lähinnä mun puolelta. Eipä ne sen kummempaa ole äitipolillakaan tehneet, vaikka siellä ultra ja ctg-käyrä on vakiona loppuviikoilla. Ekalla kerralla varmaan jo rv 25 ihan muun käynnin yhteydessä yksi äitipolin lääkäri kyllä mulle totesi, että kyllä täältä 5-kiloinen mahtuu, joten siinä oli kai sitten mun ' arvioni' .

ja sinne mennään neuvolan lähetteellä, jos on odotettavissa joku ongelma.

yleensähän vauvat syntyy sujuvasti, ja läheskään kaikille äideille ei tietääkseni ainakaan täällä tehdä minkään laista ennakkoarviota.

täälläpäin tuntuu olevan synnytystapa-arviointiin syynä esim, äiti on tosi pienikokoinen, tai vauva mahanpäältä käsin tunnusteltessa suurensorttinen, tai vauva ei ole raivotarjonnassa, sf-käyrä heittää yläkäyrästä reilusti yli (tai ali?), tai jotain muita juttuja, että voi etukäteen epäillä että homma ei ehkä sujukkaan.

jos systeemit sen sijaan tuntuu olevan mallillaan, ja kaikki neuvolan tunnustelujen mukaan ok, niin lähetettä ei anneta " turhaan" .

mulla esikkoa odottaessa tehtiin ä-polilla synnytystapa-arvio siksi, että vauva tuntui kookkaalta mahan läpi, sf-mitta oli rv38 42cm, vyötärön ympärys selinmakuulla 112cm(mun pituus 165) eli maha oli ihan hirveän kokoinen, ja mulla on joskus häntäluu murtunut.

äitipolilla lääkäri teki vauvan koon takia ultran, ja yli 4kg muksu siellä olikin. sitten teki sisätutkimuksen, jossa paineli käsin synnytyskanavaa (sattuu, koko pöytä ryktäsi), ja totesi häntäluun vielä tarvitsevan kuvauksen.

lantio kuvattiin röntgenissä, ja häntäluu oli J-mutkalla, eli ihan väärin, mutta lääkärin mukaan vauva mahtuisi silti.

tässä raskaudessa mulla onkin ollut ihan kokonaista yksi sisätutkimus, joskus puolivälissä neuvolassa kun valitin supisteluita..

raskauden puolivälissä oli myös synnytystapa-arvio äitiyspolilla, kun etukäteen tiedettiin että sektio on tällä erää tulossa.

tekivät samalla rakenneultran, mutta pöksyt pysyivät mulla jalassa koko ajan sielläkin.

vaikkakin olen supistelujen ja väsymyksen takia hakenut saikkua, että lääkärin pakeilla neuvolassa olen käynyt 3-4 kertaa, on vaan terkka ensin mitannaut verenpaineen, sitten lääkäri loiskassut saikkulapun kouraan, ei ole mitään sen kummempia tutkailtu.

tai, on verikokeita otettu kipirauhasarvoja ja sellaista, ja sokerirasitus, mutta ei siis mua ole fyysisesti tutkittu.

pari krt on lääkärikin kuunnellut vauvan sykkeen, mutta eipä siis muuta.

että, ei kai niillä mitään samaa käytäntöä ole.. tuntuu menevän vähän niin, että tarpeen mukaan..

-ennis- ja sintti rv34+1

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat