Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Aamun kiire ja stressi aiheuttivat mulle tänä aamuna kamalan päänsäryn joten ajattelin napata kassista IBUMAXin. Niitä olen yleensä käyttänyt enkä kummemmin pakkausselosteita lukenut, mutta nyt lukaisin ja löysin tämmöisen lauseen:

"IBUMAX kuuluu tulehduskipulääkkeisiin, joiden käyttö voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Tämä vaikutus häviää IBUMAX-tablettien käytön lopettamisen jälkeen"

Siis oikeastiko...? Onko kukaan huomannut esim. että raskautuminen ei olisi onnistunut semmoisessa kierrossa, jossa olisi napsinut päänsärkyyn tms. noita ja että olisi sitten onnistunut semmoisena kuukautena kun lääkettä ei olisi ottanut?

Me yritetään tässä vauvaa eikä oikeen kuulosta mukavalta tuommoinen ekstra-jarrute :S Kuinkahan pahasti noi sitten vaikeuttaa sitä raskautumista? Ilmeisesti muutkin tulehduskipulääkkeet sitten aiheuttavat tuota (mobilat, voltaren..onko muita...? Miten Buranat jne.?)

Onko joku kuullut tästä enemmän?

-mannaryyni-

Kommentit (4)

Taakin on varmaan aika suhteellista, koska syon itse jatkuvasti aspiriinia (verenohennuslaakkeena, 100 mg joka paiva) ja raskauduin heti ekasta yrityskierrosta... Varmaan myos maarilla on merkitysta, eika ne tulehduskipulaakkeet nyt kuitenkaan mikaan 100 prosenttinen ehkaisykeinokaan ole, kuten esim. minun tapauksestani voi todeta... ;-)

Eli taitaa jo olla vanha tutkimus, mutta ihan hyvä meidän kaikkien tietää:

"Särkylääkkeiden käyttäminen raskauden aikana saattaa kasvattaa keskenmenon riskiä huimasti. Ibuprofeiini, aspiriini ja muut ei-steroidiset tulehduskipulääkkeet nostivat keskenmenon riskiä 80 prosenttia. Riski näytti olevan suurempi, jos lääkkeitä käytettiin hedelmöittymisen aikoihin.

Tutkimuksen mukaan lääkkeiden käyttö vähentää rasvahappoja, joita tarvitaan alkion kiinnittymiseen kohtuun. Särkylääkkeillä kouristuksia taltuttaneita ei huomioitu tutkimuksessa, sillä varhaisia supistuksia pidetään oireina keskenmenon vaarasta. Lähteenä British Medical Journal, tutkimukseen haastateltiin runsasta 1000 raskaana olevaa naista Kaliforniassa. Haastateltujen raskaus oli aluillaan. "

"Tulehduskipulääkkeisiin kuuluvat asetyylisalisyylihappo (Aspirin, Disperin) sekä ibu- ja ketoprofeenit (Burana, Ibusal, Ibumetin, Dexit, Ketorin jne.) sekä veteen sekoitettavat kuumajuomajauheet.

Vaarattomia ei-tulehduskipulääkkeitä ovat parasetamolit (Panadol, Para-tabs, Paracetamol). Näitä voi käyttää raskauden aikana eikä niiden pitäisi heikentää hedelmöittymistä. "

Käytetään siis harkiten :)

-mannaryyni-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ibumaxuia, Buranaa, koska voi estää ovulaation tapahtumisen. Minä olen käyttänyt Buranaa alkukierrossa kuukautiskipuihin ja loppukierrossa myös näihin kipuihin, kun olen ollut varma, että menkat alkaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat