Seuraa 

Mulla ollut viime aikoina itkuinen olo ja täällä ehdotettiin kilpirauhasen tutkimista. Soitin äitilleni ja hän sanoi, että meillä on suvussa ollut sitä ja että hänen mielialaansa tämä on vaikuttanut. Kävin otattamassa verikokeet ja kilpirauhas-arvo oli vähän alhaalla (normaalin rajojen ulkopuolella), mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei lääkitystä aloiteta.

Onko kellään kokemusta? Kannattaako minun yrittää saada lääkitys, jos se parantaa oloa? Kuitenkin minulla on muitakin oireita tähän kun väsymys ja masentuneisuus kuten kuiva iho, palelu, ummetus jne.. Arvoni oli 9, kun normaali on 10-24. Kuinka nopeasti teillä on olo parantunut lääkkeiden alottamisen jälkeen ja onko ollut sivuvaikutuksia tms..??

Kommentit (2)

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kaksi vuotta sitten ja lääkitystä on kokeiltu siitä lähtien - nyt viimeinkin tuntuu,että sairaus alkaa olla hallinnassa.Ennen lääkityksen aloittamista olin välillä aivan heikkopäinen,mielialat vaihtelivat laidasta laitaan ja väsymys oli aivan kauhea!!

Huomasin lääkkeen tehon parantuneena olona jo muutamassa viikossa,mutta lääkitystäni on jouduttu moneen kertaan muuttamaan raskauden ja synnytyksen takia,mutta nyt siis vuosi synnytyksen jälkeen alkaa olo olla tältä osin hyvä.

Suosittelisin kyllä vielä keskustelemaan lääkityksen aloittamisesta lääkärin kanssa ennenkuin kilpirauhasarvot menevät liian alas ja oma oleminen käy liian kurjaksi!

Kehoittaisin kääntymään jonkun toisen lääkärin puoleen mikäli ko. lääkäri ei ota tilannetta vakavasti. Ensinäkin sulla on tuo arvo (varmaan T4-V) alle viiterajan, jopa viiterajan alaosassa olevat arvot ovat yleensä riittämättömät vajaatoimintaa sairastaville, uusimpien tutkimusten mukaan pitäisi olla mielellään viitearvojen yläpäässä kuin alapäässä. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoimintaa ei kuulu hoitaa vain arvojen perusteella, vaan lääkärin täytyisi ottaa oireet huomioon. Mikähän on TSH arvosi? Koska sulla on vielä perinnöllinen tausta, niin on kyllä ihme ettei lääkäri mitenkään reagoi. Kai hän sentään määräsi kontrollikokeen muutaman kuukauden päähän?

Mulle sairaalan ylilääkäri väitti että mulla on arvot kunnossa ja mun oireet ei voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta enää kun jo olin pienellä lääkityksellä. Arvot hipoivat alarajoja, oireita oli edelleen paljon. Hän ei siis suostunut lisäämään lääkitystäni. N. vuoden kärvisteltyäni, kontrollikokeissa omalääkärini kuitenkin oma-aloitteisesti sanoi, että lääkitystä pitäisi lisätä koska arvot niin alarajoilla, kertoi lukeneensa uusia tutkimuksia. Valitettavasti riippuu paljon lääkäristä, että onko heidän tietonsa ajantasalla vai laahaako 10 vuotta perässä, eikä siinä auta onko ylilääkäri vai rivilääkäri :(

Toivottavasti saat asiaa eteenpäin. Tämä sairaus on hoitamattomana aika salakavala, sitä helposti alkaa tottumaan väsymykseen, saamattomuuteen, masennukseen ym. oireisiin, ja luulee vaan että se on ihan normaaliolotila. Tsemppiä!

Katso vielä wwww. kilpirauhas.info

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat