Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minulla on ollut kaksi viikkoa kauhea flunssa. Eilen menin sitten terveyskeskukseen lääkäriin ja sain sieltä sitten troppireseptejä vaivoihini eli seuraavat lääkkeet:

- Heinix-allergialääke 10 mg, yksi vuorokaudessa

- Nasonex nenäsumute, aamuin illoin molempiin sieraimiin

- Cocillana-yskänlääke 1,25 mg/ml

Aloitin lääkkeiden käytön siis eilen iltapäivällä. Kysyin lääkäriltä vielä vastaanotolla, voinko antaa tuota hänen määräämäänsä yskänlääkettä myös 3-vuotiaalle tytölleni, joka oli myös eilen aamulla saanut hurjan yskänkohtauksen. Vastaus oli, että: " Joo, 1 ml:n annoksen voit hyvin antaa!" . Apteekissa varmistelin asiaa ja farmaseutti sanoi, että: " Ihan omalla vastuulla kyllä antaisin...on aika tujua tavaraa, kun on tällainen kolmiolääke..." .

No, itse otin siis iltapäivällä ekan kerran Heinix-allergialääkkeen ja Nasonex-suihkeet nenään. Illalla imetettyäni viimeisen kerran otin yskänlääkettä. Ja menin siitä ihan tokkuraan ja nukahdin melkein heti!

Tänään aamulla päivittelin yskänlääkkeen tujuutta ja päätin, etten todellakaan anna sitä kolmevuotiaalleni!!! Koko aamupäivän olin muutenkin ihan turtana ja iltapäivällä pohdin, voike se yskänlääke edelleen vaikuttaa niin kovin. Aloin tutkia lääkepakettien tekstejä.

Jo Heinix-paketin ulkokyljessä sanottiin, että: " Keskustele lääkkeen käytöstä lääkärisi kanssa, jos olet raskaana tai imetät." ja sisälapussa luki: " Älä käytä Heinixiä, jos imetät." ! Haittavaikutuksena mainittiin mm. uneliaisuus eli tajusin samantien, miksi olin koko päivän ollut ihan pökkyrässä.

Nyt tajusin, etten millään voi käyttää noita lääkkeitä. Musta tuntuu tosi ihmeelliseltä, että lääkärit määrää imettävälle ihmiselle sellaisia lääkkeitä, joiden paketissa lukee, että ei saa käyttää, kun imettää! Ja lääkärit ja farmaseutit on asioista ihan eri mieltä! Ketä pitäisi uskoa? En uskalla ainakaan enää ottaa sitä yskänlääkettä, enkä allergialääkettäkään! Saas nähdä jätänkö sumutteenkin illalla väliin...että se siitä mainoslauseesta, että: " Vain otettu lääke auttaa!" ...

Kommentit (13)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli samaa kuin Zyrtec. Olen syönyt sitä jokaisessa raskaudessani sekä imetyksen aikana, ihan lääkärien siunauksella. Ne varoitustekstit on siellä ihan siksi, että lääkeyhtiöt eivät ole tehneet virallisia testejä raskaana olevilla/imettävillä naisilla.

Mun lapset ovat terveitä, eikä heillä ole esim. allergioita.

Kyllä sitä määrätään lapsillekin. Itselleni tuli reseptiin annostusvirhe, lääkäri määräsi 10ml normaalin 5ml:n sijaan. Yskä lähti mutta olo oli ihan normaali. Enkä ole mikään lääkkeiden suurkuluttaja.

Toki ihmiset reagoi eri tavalla, mutta tunnen kyllä ihmisiä joilla menee polla sekaisin pelkän kolmion näkemisestä vaikka lääke olisi kalkkitabletteja.

Vierailija:

Lainaus:

Cocillana

on kyllä todella tujua ainetta, ihme että lapsellekin suositelleet sitä. mutta kokemuksella voin sanoa että aikuisella _toimii_

mulla kans ventolinesta yks sano, että jos pitää käyttää jos tulee allergiakohtaus, niin sitten on vuorokausi pumpattava viemäriin. toinen lääkäri oli sitä mieltä, että käytä vaan vaikka joka päivä... itse aikoinani lopetin imettämisen, kun sain kuurin antihistamiinia...

Vierailija:

Lainaus:

Cocillanan annostus 2 - 4-vuotiaalle on 1 ml, katsoin lääkelaitoksen sivuilta.

Ok. Ehkä olen sitten vain tosi " herkkä" tälle lääkkeelle itse! Siksi en kyllä antaisi omalle tytsylle...

Kiitos kuitenkin, 9!

Ap

vai onko teillä siis vauva..?

Ja toiseksi, me saimme 1,8v lapselle kyseistä yskänlääkettä pitkittyneeseen yskään. Annostus 0,5ml 1-3krt päivässä.(tarvittaessa) Kyllä yskä lähti! Ja ei ainakaan meidän lapsemme ollut väsy kuurin aikana.

Yksi lääkäri puhuu yhtä, toinen toista! Kauhiaa!!!

Ja lisään vielä, että mulle se määräsi sitä yskänlääkettä otettavaksi 2,5 ml 1-4 kertaa päivässä. Ts. se kolmevuotiaan millin annos, vaikka pieneltä tuntuukin, olisi ihan hurjan kokoinen satsi, kun se on vaan 16-kiloinen nappula!

Ap

En itse paljon ole sairastellut imetysaikoina; alkavan flunssan hoidin luonnonmukaisesti (höyrytys, valkosipuli tms.).

Jos jotain apteekki-tuotetta suosittelisin imettävälle, se olisi maitohappobakteerit. Pitää vatsan ja vastustuskyvyn kunnossa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat