Vierailija

Siis en todellakaan tajua. Jotkut äidit syöttävät ihan estottomasti vauvoilleen - niin, alle vuoden ikäinen on todellakin vauva - kahvipöydässä herkkuja, esim. eilen taas eräs tuttuni lappoi monta lusikallista kinuskikakkua 9 kuukauden ikäisen vauvansa suuhun. Täytyykö vielä erikseen mainita, että äiti oli erittäin ylipainoinen itse, samoin hänen 4-vuotias poikansa...

Mitä tarkoitusta tuollainen palvelee? Vauva ei osaa tuossa vaiheessa vielä itse vaatia herkkuja (eikä niitä herkkuja pelkän vaatimisen takia pidä antaa myöhemminkään, ainkaan jatkuvasti) joten miksi niitä täytyy hänelle tyrkyttää? Ok, olen ehkä tiukkapipo mutta minusta noin pienen elimistö kestää huonosti kaikkea epäterveellistä moskaa, ja tuskinpa vauva jää mistään paitsi vaikkei maistelisikaan samoja tarjottavia kuin aikuiset.

Kommentit (24)

herkkuja kun lapsi osaa niitä pyytää.

Esikoiselle ollaan annettu herkkuina paljon hedelmiä ja marjoja ja usein hän pyytääkin esim. omenaa kun herkuttelua kaipaa. 2-vuotiaana taisi hoksata karkit.

Kaupassa usein pyytää kyllä karkkia kun niitä näkee muttei enää kotona muista että niitä ostettiin. Meillä onkin hyvät karkkivarastot kaapissa kun useammin ostetaan kuin syödään niitä ;)

Nuorempi osaa varmasti pienempänä alkaa herkkuja pyytämään, mutta alle 1-vuotiaana ei saa vaikka kuinka vaatisi.

Suurin syy siihen oli se, että meillä oli (siis pojalla + mulla) juuri silloin maidoton dietti menossa allergiaepäilyn vuoksi, enkä syönyt kakkua itsekään =( Mutta vaikka poika olisi sitä saanut muuten syödä, en olisi antanut, kun ei siitä mitään tajunnut. Niin kauan kun lapsi ei osaa herkkuja haluta, en näe järkeä niitä antaakaan. Olkoot siihen asti lapsen herkkua vaikka maissinaksut ja ruisleipä =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suhteellisen terveitä ja normaaleja minusta ja 7 sisaruksesta tuli vaikka meillä oli hyvin boheemi lapsuudenperhe, jossa annettin herkkuja pienille jne. Minusta siinä kasvatuksessa ei ollut mitään vikaa ja nykyään meille eletään aika samalla tavalla vaikka mies on hyvin konservatiivisestä perheestä vrt Dharma&Greg tv-ohjelmaa.

Eli uskon siihen, ettei se lapsi mene pilalle vaikka saa suklaavanukasta, jätskiä, pullaa tms alle vuoden ikäisenä ja vuoden ikäisenä syö jo mäkkärin safkaa.

Mennään maalaisjärjellä, rentoudella ja tsekataan maailmaa. Ei täällä kauaa kukaan elä ja miksei voi ottaa elämästä kaiken ilon irti.

En ole niuho tiukkapipo :)

Vierailija:

Lainaus:

vaikkei maistelisikaan samoja tarjottavia kuin aikuiset.

Olen antanut hänen maistaa pullaa ja keksiä, en mitään hirveitä sokerilla kuorretettuja suklaa yhdistelmiä, koska en itsekään sellaisista tykkää, mutta ihan marie-keksi tai pala mummin pullaa on minusta ok. Jouluna sai sirun suklaata muutaman kerran. Kermavaahtoa kakun päältä. Muutenkin annan maistiaisia omalta lautaseltani - jos haluaa maistaa, saa maistaa, useimmiten ei tykkää. Itse olen erittäin hoikka ja kaikki perheessämme harrastavat liikuntaa. En tajua miksi siitä pitäisi tehdä iso numerokaan. Hampaitakin pestään ahkerasti, aamuin illoin joka päivä, sekä ruoan jälkeen jos on ollut makeampi jälkkäri tms.

Mä muistan lukeneeni ja kuulleeni moneen kertaan sellaisesta, että mitä pienempänä lapsi oppii makean perään, sitä persommaksi sille tulee. Ei se nyt ihan sanatarkasti noin mennyt se lause, mutta tajuatte varmaan pointin. Mä en siis itse halua totuttaa omia lapsiamme liian aikaisin makean perään. Mutta varsinkin jo kyseessä on lihavat vanhemmat, on hyvin todennköistä, että he lihottavat myös lapsensa yhtä lihaviksi kuin itse ovat huonoilla ruokailutottumuksilla. Ja se on kyllä kamalaa, koska en usko, että monikaan nuori tai aikuinen on onnellinen siitä, että on lihava =(

jo jonkun aikaa popsittu, suklaata, jäätelöä, pullaa jne. Lähinnä koska toinen mummoista niin kovasti on tuputtanut heti pienestä asti. Olen ajatellut jatkaa tällä linjalla niin kauan kuin muksu itse tajuaa mitä ne karkit on. Tähän asti on päästy rauhassa kaupan karkkihyllyjen ohi.

mutta kun kuopus osaa haluta kaikkea samaa mitä muukin perhe syö niin aika pienestä asti on maistellut kohtuurajoissa. En usko siitä koituvan suurempaa haittaa...toki voisi olla ilmankin jos ei osaisi vaatia. Tajuaa varsin hyvin jos hänelle yrittää tarjota vaikka maissinaksua tilalle ettei ola samaa kuin muilla.

Meidän muksun herkkuja on rusinat, mysli ja jäiset pakastemustikat.

Itse olen käyttänyt hieman epärehellisiä keinoja pitääkseni mukulan erossa mun Dietorelleistani, muita karkkeja en yleensä syö ja jos syön, syö salaa. Sanon että Dietorellet on väkeviä aikuisten syötäviä, mikä tehoaa muksuun tosi hyvin. Se on joskus kinunnut maista salsaa ja tabascoa, joista sanottiin, että ne on väkeviä aikuisten herkkuja.

ymmärtänyt, miksi joku antaa vauvalleen herkkuja. Kuopus sai alle yksi vuotiaana esim pullaa, kun sitä halusi ja esikoinenkin sai. Jonkun keksin saattoi myös joskus saada. Tokan kohdalla olin jo relannut ja tajunnut ettei se vauvalle hallaa tee jos joskus saa maitaa yhden keksin tai pienen palan pullaa. Niin ja pitää varmaan lisätä että meidän lapset syö todella harvoin karkkia tai muita herkkuja. Lähinnän vaan synttäreillä ja jouluna.

Silloin oli joulu ja sai muutaman piparin. Sen jälkeen sitten aina välillä itse leivottua pullaa, marjapiirakkaa yms. vähemmän epäterveellistä/rasvaista/suolaista. 2-v kesänään sai ekan kerran jätskiä. Karkkia sai ekan kerran reilu 2-vuotiaana, kun tuli vieraita kylään, jotka toivat pojalle karkkia (ja pojan kuullen " kivasti" ilmoittivat, että toivat karkkia hänelle). Sen jälkeen sai seuraavan kerran karkkia vasta lähempänä 3 vuotta, jolloin oli samanlainen tilanne kuin silloin, kun ekan kerran sai karkkia. Sen jälkeen on sitten muutamia kertoja saanut karkkia jossain kylässä, mutta me vanhemmat emme ole sitä hänelle kotona antaneet, eikä poika ole osannut karkkia pyytäkään kotona. Sipsejä ei ole saanut vielä koskaan, ei myöskään esim. vanukkaita. Pari kertaa viikossa saa kuitenkin joko itse leivottua herkkuja tai pienen määrän jätskiä. Ikää on nyt 3,5 vuotta.

Kummallista ettei raski olla antamatta vauvalle makeaa ym. mutta hyvin raskii riskeerata lapsensa hampaiden ja ehkä muunkin tulevan terveyden!! En ymmärrä,

Tiedän mistä puhun sillä minun hampaani pilattiin jo lapsena makeilla herkuilla ja mehuilla. Siitä kärsin edelleen ja olen vihainen vanhemmilleni. Nykypäivän ongelma on tuo lihavuus jo lapsuudesta, mutta näen ettei se ole pahin ongelma joka makeiden syöttämisestä seuraa,

Meillä on myös kuopus, joka täyttää kohta vuoden. Hän ei ole saanut vielä koskaan mitään ns. oikeaa herkkua, eikä osaa niitä vielä vaatiakaan. Ehkä meillä on jotenkin keskimääräistä tyhmemmät lapset, kun syövät tyytyväisinä sitä, mitä lautasella on... Se on kuitenkin selvä, että kuopus alkaa varmaan aikaisemmin saamaan niitä herkkuja kuin esikoinen. Ja sittenkin edelleen niitä vähemmän epäterveellisiä eli just itse tehtyä pullaa jne.

Minkä ikäisenä alatte antaa herkkuja? Ja annatteko myös karkkia sitten kun alatte antaa herkkuja (leivonnaisia tms.)?

Itse pohdin mikä olisi hyvä ikä, alle 1v. lapselle en antaisi itsekään makeaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat