Vierailija

mulla on ollut määräaikaisia työsopimuksia yhtäjaksoisesti samalla työnantajalla nyt viiden vuoden ajan vuoden tai kahden vuoden sopimuksiin pätkittyinä. määräaikaisuuden syy ilmeisesti se, että tää on ollut yhtä projektia (työnantajan näkökulmasta). työehtosopimukseni on kunnallinen kvtes.

työsopimus oli taas katkolla vuoden vaihteessa. uutta vuoden sopimusta on lupailtu. olen käynyt normaalisti töissä, mulla on asioita joita pitää hoitaa ja sovittuja palavereja jne. työsopimusta paperilla ei kuitenkaan ole näkynyt, vaikka maanantaina on jo kuun viidestoista päivä.

vaatisitko sinä tässä tapauksessa työsuhteen vakinaistamista* (hiljainen pidennys)?

Oliviini

- - - * - - - Työsopimuksen hiljainen pidennys

' Joskus työnteko jatkuu määräaikaisen sopimuskauden päättymisen

jälkeen ilman, että asiasta on sovittu mitään työnantajan

ja työntekijän kesken. Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi. Määräaikainen työsuhde

on tällöin hiljaisesti muuttunut vakituiseksi.'

Kommentit (15)

Näin tapahtuu automaattisesti lain nojalla. Tuo lainaamasi teksti on työsopimuslain 6 luvun 5 §:stä (Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi.)

Eli jos ette nimenomaisesti ole sopineet, että vuodenvaihteen jälkeen olet vuoden määräaikaisessa työsuhteessa, olet vakituinen työntekijä. Ja työnantajallahan on todistustaakka siitä, että määräaikaisuudesta olisi sovittu (ja että lailliset perusteet määräaikaisuudelle olisivat olemassa), joten niin kauan kuin et allekirjoita mitään määräaikaisuudesta puhuvia papereita, saat olla töissä.

Eli älä ainakaan laita nimeäsi mihinkään, vaikka työnantaja vaatisi, vaan siinä tapauksessa ota yhteys liiton lakimieheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

irti vaan antaa sinun jatkaa työntekoasi, olet nyt vakinaisessa työsuhteessa. Omalla työpaikallani (yksityinen) kävi kerran näin: työnantaja ei olisi oikeasti halunnut jatkaa yhden henkilön määräaikaisuutta, mutta ei ollut viikon sisällä tehnyt mitään vaan ihminen kävi edelleenkin töissä, katsottiin että työsuhde oli muuttunut vakituiseksi eli toistaiseksi voimassaolevaksi. Ota äkkiä yhteys omaan liittoosi tai työpaikkasi luottamusmieheen! t. Luottamusmies

työkaverilla oli samaan tapaan katkolla työsopimus vuoden vaihteessa tässä joku vuosi sitten eikä uutta kuulunut, vaikka oli itsestään selvää, että työsopimusta jatketaan. hän tuli tammikuussa töihin normaalisti. sai jälkikäteen määräaikaisen sopimuksen paperilla. ei siis vaatinut (osannut vaatia) vakinaistamista. määräaikaisia ollaan edelleen molemmat.

pitäiskö munkin nyt sit vaan odotella, että työnantaja saa sopimuksen tehtyä?

ap

lueskelin noita mun työsopimuksia ja toisaalta lakitekstejä. mun edellisessä työsopimuksessa ei ole mainittu määräaikaisuuden syytä. ja lain mukaan jos määräaikaisuuden syytä ei ole mainittu, niin työsuhde muuttuu vakituiseksi.

eli mulla olis kait nyt kaksinkertainen syy vaatia toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta. vaan puoliso meinaa, ettei mun kannata vaatia, kun olen kerran saanut jatkaa töitä. et pääsevät musta kyllä halutessaan eroon vaikka olis vakituinenkin sopimus. ja jos alan hankalaksi eli vaatimaan etujani, niin halu päästä musta eroon kasvaa. ja jos saa hankalan tyypin maineen, niin tältä paikkakunnalta saattaa muualtakin olla vaikea saada töitä. mikä voi sinänsä pitää hyvin paikkaansa, kun paikkakunnalla on korkea työttömyys ja töihin tulijoita jonoksi asti. työpaikka on kyllä mulle tärkeä juttu.

täytyy nyt vielä harkita mitä tekisin. yks vaihtoehto kait olis, et katsois kuinka pitkälle näitä mun työsuhteita ketjutetaan ja sit jos/kun hommat loppuu, niin sit riitauttaisi asian. vaikka saisin vakituisen sopimuksen, en tiedä, että minulle olisi siitä juuri nyt mitään konkreettista etuakaan.

ap

> sopineet uudesta MÄÄRÄaikaisuudesta

työnantaja ilmoitti, että on tulossa vuoden sopimus. minun näkemystäni ei ole kysytty enkä ole saanut mitään paperia allekirjoitettavakseni. olenko siis sopinut määräaikaisuudesta?

ap

jos vaadin vakinaistamista nyt, saatetaan minut tulkita hankalaksi ja minusta hankkiudutaan eroon. irtisanomisen syy on helppo keksiä, koska puljun taloudellinen tilanne on tiukka. minulle taas työpaikka (määräaikainenkin) on tärkeä juttu.

vaatisitko sinä vakinaistamista nyt vai vasta sitten, kun määräaikaisuudet joskus tulevaisuudessa mahdollisesti loppuvat?

ap

olenko siis sopinut uudesta määräaikaisuudesta, jos olen jatkanut työssäkäymistä tietoisena siitä, että työantaja suunnittelee jossain vaiheessa tuovansa eteeni määräaikaisen työsopimuksen allekirjoitettavaksi?

ap

että esimies unohti että mun määräaikainen (ja itse asiassa muutaman muunkin ma:t) loppuu, ja niin jatkoin töissäkäymistä ja mun pesti siis muuttui automaagisesti vakituiseksi. Asia selvisi sille esimiehelle vasta siinä kohtaa kun meille tehtiin pian sen jälkeen työntekijöiden tyytyväisyyskyselytutkimus, ja siinä kun käytiin meidän tyytymättömyyttä läpi (mm. just nää määräaikaisuudet monta peräkkäin ilman hyvää syytä) mä sitten otin asian esille, että hei mehän ollaan nyt kaikki vakituisia. Se oli siltä kyllä aikamoinen moka silloin... koska siitä tuli kaikki vakkarityöntekijöiden edutkin meille (puhelimet firman piikkiin yms) mitä meillä ei aiemmin ollut ollut just näitten naurettavien ma:en putkitusten vuoksi. Hah, siitäs sai!

Sitä en tie miten se sitten vaikuttaa jos esimiehes on kuitenkin maininnut uudesta määräaikaisuudesta, koska suullinen sopimuskin on sitova ja voi tulla tulkintavaikeuksia jos hän katsoo että asia on sovittu, ja sun mielestä ei riitä että uusi soppari on " tulossa" . Soita liittoon niin siellä varmaan osataan auttaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat