Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Siis pistää ihan kauheasti lapaluun seudulle aina kun esim. ojentaa kättä. Tai hengähtää varomattomasti. Muistaakseni kutsutaan hartialukoksi.

Onko kellään vinkkejä, miten menee ohi?

Kommentit (5)

Olen saanut siihen sekä selkälääkäriltä että fysioterapeutilta jumppaohjeita. Suosittelen sinuakin käymään asiantuntijalla, koska näin netitse on mahdoton antaa juuri sinulle sopivia, räätälöityjä itsehoito-ohjeita.



Mutta toki voit kokeilla seuraavia liikkeitä, ei niistä ainakaan haittaa ole. Kunhan et tee niitä niin, että ne kovasti aiheuttavat kipua, koska kipu ei ole " hyödyksi" .



Eka liike: ojentele vuorotellen käsiäsi suoraan eteenpäin ikään kuin nyrkkeilisit. Ääriasennossaan asento on kuin jousiampujalla: toinen käsi on nyrkissä edessä, toinen hartian tasolla koukussa taaksepäin. Toistele sahaavaa liikettä vähintään 20 krt.



Toinen liike: rullaa pyyhkeestä tai vaikkapa peitosta tiukka rulla, jonka paksuus 15-20 cm. Aseta se lattialla ja käy sen päälle selinmakuulle niin, että rulla on kipeän kohdan alla. Eli makaat rullan päällä, rulla hartioiden alla. Laita kädet niskan taakse ja tee 20 vatsalihasliikettä niin, että hartiat nousevat alustasta selän jatkoksi - älä nouse ylemmäs, pää siis vain 20-30 cm ylös maasta. Voit siirtää rullaa alemmas ja toistaa.



Kolmas liike: Asetu kyljellesi niin, että kädet ovat niskan takana koukussa ja jalat myös koukussa. Alempi käsi ja jalka siis lattiaa vasten. Käännä hitaasti pää ja ylempi koukussa oleva käsi kohti katoa. Jalat ja lantio pysyvät paikoillaan lattiaa vasten! Kyse on kiertoliikkeestä yläselälle. Toista 20 krt molemmilla kyljillä, tee hitaasti äläkä rytki.



Mutta kuten sanottua, nämä liikkeet sopivat minun selkäongelmiini, sinun lienee paikallaan käydä hakemassa omat ohjeet.



Mikään liike ei sitten tehoa heti! Jumppaa voi joutua toistamaan päivittäin parikin viikkoa. Eikä jumppaa kannata lopettaa, vaikka selkä paraneekin, se on ennaltaehkäisevää. PLUS nikamalukko tulee päälle herkästi uudelleen, kun kanniskelee lapsia tms. joten siksikin kannattaa jatkaa jumppaa silloinkin, kun ei ole oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat