Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mulla alkoi eilen vilunväreet ja pientä lämpöä, kevyttä päänsärkyä ja toisessa rinnassa on 20 centtisen kokoisia punottavia kohtia muutama, lisäksi siitä kohtaa rinta arka. Ei kuitenkaan mitään pakkuuja tms. Voiko olla rintatulehdus?

Jos on, niin kuinka usein sitä rintaa pitäisi tyhjätä? Vauva imenyt nyt illalla tunnin välein, mutta yleensä tää eka unijakso sillä on 3-4 h, joten pitääkö mun herätä välillä pumppaamaan (pumpulla en ole tosin koskaan saanut juuri mitään irti)?

Sitten tyhmäkysymys, eli jos saisin pumpattua ton rinnan tyhjäksi tässä univälissä, niin kuinka nopeasti siihen tulee taas maitoa että vauva saa yöllä tarpeeksi eka syötöllä?

Kommentit (3)

Hei! Itselläni on pari kertaa ollut rintatulehdus, oireena päänsärky, kurkkukipu, lievä lämpö, rintojen arkuus ja punaiset läntit tisseissä. Kerran mennyt itsestään ohitse, toisen kerran jouduin kuurin syömään.

Minulla on yleensä tulehdus alkanut juuri noilla läikillä...kannattaa tyhjentää rintaa parin tunnin välein(samallahan voit pakastaa maidon esim. myöhempää käyttökertaa varten...)ottaa särkylääkettä, vaihtaa imetysasentoja erilaisiksi. Jos kuumetta, eikä vuorokauden kuluessa mene ohitse, kannattaa käydä ab-kuuri terveyskeskuksesta. Itse jouduin kuurin syömään tuohon vaivaan vauvan ollessa parin kk:n ikäinen. Sitten neuvolakäynnillä näytin kipeää tissiä terkkarille, joka sanoi rinnan selvästi olevan tulehtunut. Sain lääkäriltä samalla itselleni kuurin. Kannattaa siis kysellä neuvolastakin, josko saisi lääkettä vaikka sieltä kautta...

Pikaista paranemista!

t.Saraida + tytöt 08/04 ja 07/06

kerran ihan tulehdus ja silloin kyllä oli lopulta ihan kovia kohtia ja korkea kuume. Antibioottia, imetystä ja särkylääkettä, niin nopeasti helpottaa. Mutta joskus olen punaisten läikkien ilmaannuttua tyhjennellyt (imetys tietty paras) rintaa ensin kaurapussilla/suihkussa lämmiteltyäni eikä ole tullut tulehdusta. Mulla on käsitys, että kannattaa imettää niin päin, että vauvan leuka on läikkien/kovettumien puolella esim. jos läikät kainalossa niin vauva kainaloon tai jos rinnan yläosassa, niin makuultaan vauva " väärinpäin" . Leuan puolelta tyhjenee paremmin. Mutta turhaan ei kannata lääkäriin menoa lykätä jos " tilanne" jatkuu, sillä kuume voi nousta nopeasti 40 asteeseen ja olo on KAMALA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kävin tuossa äsken etsimässä samasta asiasta tietoa - laitoin hakusanaksi rintatulehdus ja oireet - linkkejä tuli tosi hyvin....

Itselläkin lämpöä, mut muita oireita ei sit olekaan. Olen juuri tyhjentänyt täydemmän rinnan ja pidän fleecetakkia päällä, että olis exstra lämpimässä, jos auttais maitoa herumaan paremmin. Linkeissä oli puhetta, et rinta tulisi tyhjentää parin tunnin välein. Kyllä sieltä maitoa ehtii nousta vaikka heräisi piankin, tyhjeneepähän paremmin. JOs et muutoin saa rintaa pumpattua tyhjäksi - käy lämpimässä suihkussa tai lämmitä tuota rintaa ennalta muutoin. Pumppauksen yhteydessä hiero hellästi kipeää kohtaa, että tyhjenisi paremmin...

Tässä nämä mitä muistan vielä ;)

--Mirpa--

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat