Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

on mistään juonittelusta kyse, vaan ihan ajattelemattomuudesta. Uusi juttu, iso velvollisuus. Juttelet asiasta ja talutat ovelle parina päivänä, jos homma toistuu, otat järeämmät keinot kehiin.

Kommentit (16)

Lapsi kun ei välttämättä koe tehneensä mitään väärin ja ajantaju on noin pienellä vielä vähän hukassa. Saatat kouluun viikon ajan, muistutat matkalla että pitää kävellä reippaasti jotta ehtii tunnille. Jossei seuraavalla viikolla oppi mene päähän, kirjoita sitten tänne niin mietitään uusiksi.

miksi on myöhästynyt, jääkö haahuilemaan vai onko hidas vai mitä? Nuo pitää selvittää juttelemalla ja tehdä selväksi, että koulumatkalla ei jäädä tutkimaan tienpenkkoja, kotimatkalla sitten on enemmän aikaa.

Saattaminen ensi viikolla voi olla hyvä idea. Ja sitten joku palkkiojuttu onnistumisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta itsestäni muistan kyllä, että parinkymmenen minuutin koulumatkaan saattoi helposti mennä kolmatta tuntia ja sitten olin ihan huuli pyöreenä kun äiti oli ollut huolissaan. Siitä pidettiin ties mitä puhutteluja, mutta kun matkalla vaan oli niiiiiiiin paljon ihmeteltävää =). Se vaihe meni ohi, kun matka muuttui tarpeeksi tutuksi.

Tämä ei siis suinkaan ollut ensimmäinen kerta. Juuri eilen juteltiin siitä, että kouluun pitää kävellä reippaasti. Ja aamulla vielä ovella sanoin, että mene reippaasti. Tapaa matkalla kavereita ja siitä se sitten lähtee...

Mutta mielestänne ei rangaistuksia? Juttelua ja saatan parina päivänä?

ap

karkkipäivä pois tai telkkarin katselukielto siksi päiväksi kun ei ole totellut, pelikonsolit hyllylle jne. Kyllä ekaluokkalainen jos ymmärtää kellon päälle. Meillä ekaluokkalainen katsoo itse kellosta ehtiikö kouluun eikä ole ikinä vielä myöhästynyt. On myös poika.

Keskustele ja tee säännöt selviksi.

postitiivinen palkkio on 10 x parempi kuin rangaistukset! kokeilkaa vaikka, niin näette.

Eli suunnitelkaa yhdessä joku taulukko, johon saa merkintöjä hyvin menneistä hommista. ja esim. 10 kerran jälkeen joku mieluinen juttu.

Olen samaa mieltä, että rangaistus tuollaisesta tulee ensiksikin ihan väärään aikaan (iltapäivällä/illalla aaamun tekemisistä) ja on aika kohtuuton muutenkin, kun lapsi ei tahallaan tee "väärin".

on tällä viikolla myöhästynyt kaksi kertaa koulusta. Koulumatkaa on 0,5 km ja suoraa tietä. Tänään myöhästyi koulusta puoli tuntia! Opettajakin jo soitteli. Samoin myös tällä viikolla meni yhden kerran ilman lupaa kaverin luokse koulun jälkeen, kaveri kuulemma houkutteli.

Ajattelin että saattaisin pojan koulun portille ja hakisin portilta muutamana päivänä. Tähän on mahdollisuus koska olen kotona nuorempien lasten kanssa. Mitä muuta rangaistusta? Arestia?

Meillä on kyllä tapana että vielä tokaluokkalaisiakin saatetaan kouluun. Ei meidänkään tokaluokkalainen osaa vielä kelloa, ja useilla vanhemmillakin todellinen ajantaju on kyllä hukassa vielä.

Koulun alku on muutenkin iso ja jännittävä asia lapselle. Miksi tehdä lisää jännitystä vielä jollakin turhilla rangaistuksilla. Jos kerran itse olet kotona, niin tietty hoidat myös vanhempaa lastasi ja saatat häntä kouluun. Ajan kanssa hän sitten oppii kulkemaan yksin, kun on tarpeeksi kypsä siihen.

Ajatelkaa miten hirveästi lapsen pitää oppia uusia asioita koulun alkaessa, vähän armoa lapsille!

kymmeneltä! Mä olen samaa mieltä, että ei vielä rangaistuksia. Jutelkaa ja miettikää miten poika muistaisi mennä ajoissa kouluun. Meillä aloitti poika kanssa koulun, toistaiseksi on hyvin mennyt ja kerenny kouluun. Mutta voisin hyvin odottaa, että joskus myöhästyy. Onko pojallasi kännykkä, voisit vaikka soittaa, että nyt lähdet kotoa ja pyytää poikaa soittamaan kun on koululla. Onnea syksyyn!

Mutta ehkä tässä kohtaa ei mitään rangaistusta tarvitakaan, vaan keskustelua. Ekaluokkalainen kun on vielä aika pieni muistamaan ihan kaikkea...

Juttele lapsen kanssa ja kerro huolesta jonka hänen myöhästely ja reitistä poikkeaminen on aiheuttanut aikuisille.

Sovi, että ajoissa pitää olla kotona/koulussa ja jos jatkossa myöhästyy niin sitten ei pääse sinä päivänä kavereidenkanssa leikkimään / tietokoneelle tms. juttu mikä onkin pojalle tärkeä.

T. äiti jonka lapsi jäi koulumatkalla keräämään kaverin kanssa leppäkerttuja.

Itse päättelin, että liian suuri vastuu näemmä vielä pistää yksin liikenteeseen ja saatan häntä nyt taas. Unohtuu myös matkan varrelle tuntikausiksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat