Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kyselen asiaa lähinnä sillä, että meillä on nyt tämä vaihe meneillään, kun tutti lähti lopullisesti roskikseen. Poika nousee 7 aikoihin aamulla ja sitkeästi sitten touhuaa 20-21 asti illalla ilman päikkäreitä.

Tosin väsymys aiheuttaa mukavaa pientä kiukuttelua pikku asioistakin.

Mietinkin, että onkohan tämä päikkäreiden väliin jättäminen väliaikaista johtuen tutin puuttumisesta. Tuntuu, että ei näin pieni (2v 9kk) voi jaksaa pitkää päivää ilman lepoa...

Kuinka teillä on sujunut tämä vaihe, kun päiväunet ovat loppuneet?

Kommentit (15)

Meidän neiti lopetti päikyt 2-vuotiaana. Nukuttamiseen meni tunti päivällä ja tunti illalla...Sen jälkeen iltanukutukset helpottuivat ja rytmi on ollut meille tosi hyvä. Herää kuudelta aamulla ja käy illalla seitsemän aikaan nukkumaan. Joskus 14 maissa tulee usein väsähdys, silloin katsotaan videoita tai luetaan, että malttaa hetken rauhoittua paikoilleen. Jos ajetaan autolla niin saattaa päiväunille nukahtaa, mutta sitten vastaavasti ilta menee myöhemmäksi.

Esikoinen lopetti päiväunien nukkumisen 3kk ennenkuin täytti 5 vuotta. Nyt 5,5-v. ja nukahtaa usein autoon, jos ollaan puolen päivän jälkeen liikkeellä. Päiväkodissa nukahtaa satunnaisesti, pari kertaa kuussa, päiväunille.

Kaksostytöt, nyt 3,5-v., nukkuvat edelleen päiväunet niin kotona kuin päiväkodissakin. Toisella tytöistä tosin kestää kotona välillä aika kauan nukahtaa, voi olla, että kotona ei kauaa nukuta enää päivisin. Tai sitten se on joku vaihe...Päiväkodissa nukkuminen onkin ihan eri asia kuin kotona!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hoidossa nukkuu tosi sujuvasti muiden kanssa kuulemma mutta kotona on aikamoista tappelua. Nukahtaa kuitenkin yleensä.

Mielestäni tämän ikäinen tarvitsee vielä päiväunet (on toki yksilöllistä kuten aikuisten yöunen tarvekin) ja siksi olen niitä vielä " pakottanut" nukkumaan. Meillä on taktiikka että puoli tuntia pitää maata sängyssä ja levätä vaikka ei nukuttaisi. Jos ei siinä ajassa nukahda niin sitten saa nousta. Ja aika alkaa alusta jos kiipeää pois sängystä esim. pissalle tms. (yleensä aika alusta tarkoittaa 15-20 minuuttia minulle mutta sitähän lapsi ei tiedä). Eilen olin jo valmis hakemaan lapsen pois sängystä ja puhelimeni soi. Puhuin 10 minuutin puhelun ja kun menin lastenhuoneeseen niin poika oli sikeässä unessa ;)

Esikoinen 6 vuotta ei haluaisi nukkua päikkäreitä, mutta nukkuu (=nukahtaa vahingossa) yhä noin kolme kertaa viikossa. Selvästi tarvetta olisi nukkua päiväunet ainakin niin päivinä, kun on tarhassa.

Junnu 4 vuotta nukkuu kaikkina päiväkotipäivinä, mutta kotona viikonloppuisin tai arkivapaina vain harvoin. En kuitenkaan aio tehdä samaa virhettä kuin esikoisen kanssa, että annan luvan lopettaa päiväunet päiväkodissa. Esikoisen kanssa lopetettiin päikkärit, että saataisiin se iltaisin aikaisemmin yöunille. Eipä saatu, vaan sama kukkuminen jatkuu ilman päikkäreitäkin. Lisäksi lapsi on nyt kauhean väsynyt kotiin tullessaan ja tosiaan nukahtelee sitten muutamana päivänä viikossa alkuillasta milloin minnekin.

Päivähoidossa otti pikkutorkut kun heräsi aiemmin mutta kotona ei kun tuli nukuttua pitempään ( 12 tunnin yöunet).

Menee sitten vähän aiemmin illalla nukkumaan jos on väsyneempi ( nyt 3,7v)

Silloin loppui. Aluksi oli hankalaa, kun tyttö kuitenkin ponnahti ylös 7 aikaan, kuten päiväunipäivinä, huolimatta siitä, koska meni illalla nukkumaan. Tämä onneksi lähti parantumaan noin kuukaudessa. Nyt uniaika on noin 22.00-8.00. Eli yllättävän vähällä unella selviää.

Esikoisen kanssa en ehkä osannut olla tarpeeksi tiukka noitten päiväunien kanssa. Ehkä olisi niitä jatkanutkin, mutten silloin vielä tiennyt, että lapsilla on monenlaisia vaiheita... :)

Meilläkin kaikki menevät päikkäreille, mutta vain kuopus nukahtaa. Esikoinen ei nukahda vahingossakaan, keskimmäinen saattaa nukahtaa, jos on erityisen väsynyt. Mutta saavat lepotauon kuitenkin päivähulinan keskelle.

Lapset nyt 6v8kk, 4v9kk ja 1v10kk

vuoden iässä lyhensi itse päikkärit 10-30min ja jätti 1,5v iässä päikkärit kokonaan pois, harvakseltaan on nukahtanut autoon...

illalla menee nukkumaan klo 22-23 ja aamulla heräilee 8-9 aikoihin

Kuopus on tässä syksyn mittaan jättänyt päiväunia pois, täyttää keväällä 4. Esikoisella jäi siinä alle 3-vuotiaana kotihoidossa päikkärit pois, mutta alkoi taas päiväkodissa nukkua. Eli kotihoidossa varmaan ois kuopuskin jättänyt jo paljon aiemmin.

Lopetti päikkäreiden nukkumisen pari-kolme kuukautta sitten ja neidillä on ikää 1v 10kk, autoon kyllä sitten nukahtaa jos ollaan myöhemmin liikkeellä. Vaihtelevalla menestyksellä (lue: väsymyksellä) pärjätään iltaan asti. Laitan tytyn nukkumaan illalla riippuen väsymyksestä 19-20 välillä ja aamulla heräilee kasin jälkeen. Mä olen sitä mieltä että sen täytyis nukkua päikkärit mutta minkäs teet jos ei vain nuku vaikka mitä keinoa käyttäis. Meillä on kyllä alkaneet yötkin mennä taas huonosti, tiedä sitten kuuluuko tähän ikä vaiheeseen vai tekeekö niitä viimeisiä hampaitaan vai onko kauhukohtauksia<-- tämä siis vaikuttaa siihen että ei ihan jaksa kokopäivää olla skarppina kuten vaikka kk sitten kun nukkui yönsä heräämättä (lähes joka yö)

Sukulais naisen muksut ovat lopettaneet päikkäreiden nukkumisen alta vuoden ikäisinä ja ovat jaksaneet hyvin vaikka yö untakaan ei ole riittänyt kuin sen 10h!!!! Tätä en jaksaisi itse;)

Meillä 2v4kk ikäinen tyttö on ollut jo viikkoja sellaisessa vaiheessa, että nukkuu päiväunet aika harvoin. Ja enää päiväunettomuus ei aiheuta yleensä mitään väsymiskitinöitäkään alkuillasta. Mutta aina välillä nukahtaa sitten reilusti iltapäivän puolella ja vastaavasti iltanukkumaanmeno vaikeutuu. Muuten yöunta riittää vähintään 12-tuntia, jopa 14-tuntia. Ja päiväunille laitto on ollut aika turhaa, ei vaan nukahda tunnissakaan, jos ei ole päivällä väsynyt.

Itse olen lopettanut päiväunien nukkumisen alle 2-vuotiaana, äitini nukutusyrityste tulos oli, että hän nukahti itse ja minä en.

lapset nyt 6-, 3- ja 1-vee. Itse uskon yhtä neurologian proffaa joka on sitä mieltä että ainakin lapsen aivot tarvisevat päiväunet 5-vuotiaiksi - vaikka lapsi itse muuta sanookin ;-) Aivot tarvitsevat erityisesti nykyajan viriketulvassa kunnon breikin keskellä päivää.

6-vuotiaamme, joka siis ei enää periaatteessa tarvitsisi päikkäreitä, nukkuu joka kerta kotona ollessaan jopa tunnin tai parin unoset. Hänen ei olisi pakko nukkua, ainoastaan on sovittu, että lepäilee hiljaa sängyllä ruokailun jälkeen sen aikaa, että pienet nukahtavat ja saa sitten alkaa rakennella Legoja tai jotain muuta hiljaista puuhaa. Mutta tyyppi simahtaa joka kerta!

Joka tenavalla on tullut uhmaiän kynnyksellä vaihe, jossa eivät haluaisi nukkua, mutta kun aina mennään vaan samalla kaavalla ruokailun jälkeen; pissalle, satu ja sänkyyn, niin uni tulee.

Jos on jonain päivänä ollut hirveä vääntö, olen mennyt uhmakkaan kanssa samaan sänkyyn ja ottanut pienen kainaloon, pitänyt kiinni ja luetellut tooosi rauhallisella ja yksitoikkoisella äänellä ketkä kaikki tutut lapset ja isovanhemmat sun muut sukulaiset ja tutut ovat juuri nyt päiväunilla ja kuinka lopulta Intiankin kaikki kolme-vuotiaat juuri nyt nukahtavat omissa vuoteissaan... Pientä hypnoosia ;-) Mutta toiminut jo kahdella lapsella.

Iltauniin päiväunet vaikuttavat meillä juuri päinvastoin kuin monet nykyvanhemmat luulevat, eli ilta on rauhallisempi ja yöunelle meno sujuu sopuisasti ja helposti. Jos joskus reisussa ei voida unia nukkua, on ilta ihan mahdotonta riehumista, riitelyä ja illalla yliväsyneitä ei meinaa saada millään rauhoittumaan sänkyyn.

Herätään siis aamulla noin 7.30-8.00, päiväsiesta n. 12-30-niin kauan kuin nukuttaa, yleensä noin 15.30 ihan kaikki ovat hereillä. Iltapala 20.00 ja sänkyyn 20.30-21.00. Sama kaava jokaikinen päivä.

Tämä siis meidän versio.

Toinen lapsi näyttää olevan samaa maata, ei millään konstilla nukkumaan päikkäriä enää kun ikää 1v3kk, usein jää välistä, ei vielä siis kokonaan. Yritän vielä tuonne 2v asti sitkeästi nukutella silti, kun muuten on niin väsynyt tai kiukkuherkkä sit kuitenkin jossain vaiheessa iltapäivää aina.

Itse olen myös vuoden iästä jättänyt päikyt pois. En millään muuhun kun liikkuviin rattaisiin nukahtanut sitten enää. Että tiedän kyllä mistä geenit on tulleet. ;)

piipii79:

Lainaus:

vuoden iässä lyhensi itse päikkärit 10-30min ja jätti 1,5v iässä päikkärit kokonaan pois, harvakseltaan on nukahtanut autoon...

illalla menee nukkumaan klo 22-23 ja aamulla heräilee 8-9 aikoihin

Huh ja mä kun luulin meillä olevan vähäuninen lapsi. Eli ekan kerran tyttö jätti päikkärit pois 1v11kk. kokonaan päiväunet jätettiin pois 2½v. tyttö olisi kyllä silloin tällöin nukkunut päivällä, mutta päikkärit siirsivät nukahtamisen klo 24-1. ja kun herätys oli aamulla klo 6.30, ei tytön kertakaikkiaan voinut antaa nukkua. Ilman päikkäreitä tyttö nukkui 11-12t/yö. Edelleenkin jos tyttö nukahtaa esim. autossa lyhyenkin aikaa, siirtyy nukahtaminen poikkeuksetta puolenyön huonommalle puolelle.

3,5-vuotiaaksi. Sitten keväällä (on siis syksyllä syntynyt) alkoi jättämään päikkäreitä pois ja nukkui öisin noin 11-12 tuntia. 4-5-vuotiaana nukkui päikkäreitä satunnaisesti n. 1-2 kertaa viikossa (aika usin esim. uimahallireissun jälkeen ja talvella enemmän). Päivittäisestä lepohetkestä pidettiin edelleen aika tiukasti kiinni (kirjoja, satukassetteja, musiikkia)

nyt 7v ja nukkuu yöunia noin 10-11 tuntia.

pienempi on nyt 1v 9kk ja nukkuu päikkärit ulkona n. 2-3h ja yöunia noin 12h eli melko paljon kai ikäisekseen.. nyt on kyl päikkärit viime kuukauden aikana selvästi lyhentyneet lähemmäs 2 kuin 3 tuntia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat