Vierailija

Kommentit (18)

Lukion ja kuuden vuoden yliopistokoulutuksen jälkeen palkka tuntuu aika pieneltä. Juuri tuo täydellinen läsnäolo on välillä rakasta. Olen tehnyt lukuisia eri töitä ennen valmistumistani, enkä edelleenkään tiedä, minkä työn raskauteen pystyisin vertaamaan yhden oppitunnin pitoa. Iltatöitä on paljon. Lisäksi kouluissa on nykyään valtavasti kaikenlaisia projekteja, jotkA verottavat jaksamista.

Hyviä puolia toki on, mullaihanat työkaverit, pääsääntöisesti oppilaat ovat kivoja, mikään päivä ei ole kopio toisestaan, työn saa suunnitella aika lailla haluamallaan tavalla, kunhan noudattaa opetussuunnitelmaa.

että monet ihmiset tuntuvat uskovan, että opettajalla on lyhyet työpäivät. Hah! Kuten edellinen kirjoittaja totesi, 30 viikkotunnin pitäminen voi kevyesti vaatia 30 tuntia suunnittelua kotona. Itse olen vieraiden kielten opettaja, ja kaiken muun hässäkän lisäksi niitä korjattavia aineita riittää, ja korjaustyö todellakin vie aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

aja). Työ on sellaista, joka vaatii 100% läsnäolon ja keskittymisen (et siis hörpi kahvia, käy välillä netissä, pysähdy hetkeksi miettimään omiasi ym. työtä tehdessäsi. Omavalintaisia taukoja ei voi pitää, vessassa käyntikin onnistuu lähinnä aikataulun mukaan).

OPS:ien vaatimukset on mahdoton toteuttaa lähimankaan kattavasti, opetusaikaa on vaatimuksiin nähden aina liian vähän. Työ on aliarvostettua.

Tällaisia tuli nyt ekana mieleen, mutta HENKILÖKOHTAISESTI olen sitä mieltä työn hyvät puolet voittavat huonot.

Siis kenellä on se hyvä palkka teihin verrattuna? Suomessa ei taida kuin lääkärit tienata automaattisesti tosi hyvin. Kaikilla muilla aloilla pitää näyttää kyntensä ja vain urakehityksen/-panostuksen ja vaativuuden lisääntymisen kautta saada parempi palkka.