Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mulla on n. 12 vuotta vanha mokkanahkainen, vähän trenssin mallinen 3/4-mittainen nahkatakki Se ei ollut alunalkujaankaan kovin pehmeä, suht halpa ketjuvaateliikkeen takki kun on, mutta sitä on tullut säästettyä vuosikauden komeronnurkassa koska olen aina tykännyt tästä klassikkomallista. Nyt se on ollut parisen vuotta ihan käyttämättömänä, ja nahka tuntuu tosi peltiseltä. Mietin että saako nahkaa pehmitettyä jotenkin, joko kotikonstein tai muuten? Takki on on ollut pesulassa muutaman kerran, mutta eipä se ainakaan siitä ole pehminnyt.

Kommentit (6)

jos haluat tehdä VARMASTI OIKEIN, viet takin turkkurille tai nahkaliikkeeseen (mutta ei mihinkään nahka-albertille, vaan oikeaan liikkeeseen) jossa takki käsitellään puolestasi. Saat sen jonkun verran pehmeämpänä ja vettähylkiväksi kyllästettynä (halutessasi myös värjättynä) takaisin. Maksaa rahaa, mutta kannattaa jos takki on rakas tai hyvä

Jos taas haluat vain kokeilla, eikä ole niin väliä vaikka lopputulos menisi pieleenkin, voit koittaa käsitellä takkia itse. Osta hyvää mehiläisvahalla terästettyä nahkarasvaa, ja rasvaa takki kauttaaltaan sillä. Rasvaa voi saada ihan marketeistakin, mutta nahkaliikkeet ja suutarit myyvät sitä myös. Yleensä rasva levitetään ja hierotaan kankaaseen jollain liinalla, säämiskällä tms. Älä käytä niitä vaahtomuovisieniä, mitä joissain purkeissa on, ne ovat huonoja jo kengillekin ja takkinahkaan niistä voi tulla naarmuja. Huomaa, että rasva muuttaa nahan väriä vähän, joten se pitää rasvata oikeasti kokonaan, muuten tulos on laikukas. Kun rasvaa nahkaan hieroessasi hierot samalla vähän ylimääräistäkin, nahka pehmiää jonkun verran.

ja ajattelin että joku ehkä tietää tarkemmin. Kuten sanottu, takki ei ole alunperinkään ollut mitenkään kallis ja hieno vaan ostettu jostain ketjuliikkeestä tyyliin KappAhl tai Lindex, en nyt muista enää tarkkaan, eikä se maksanut maltaita. Sen takia tuntuu vähän hölmöltä viedä se jonnekin turkkurille, ja ajattelin just että voisin kokeilla itse jotain käsittelyä, ja jos menee pieleen niin sitten menee, ja takki saa lähteä autuaammille metsästysmaille.

Miten paljon sitä rasvaa kuuluu laittaa, tiedätkö? Ja miten mokkanahkainen pinta reagoi, imeeköhän se siis rasvan loppujen lopuksi kokonaan sisään vai jääköhän pinta rasvaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

jos haluat tehdä VARMASTI OIKEIN, viet takin turkkurille tai nahkaliikkeeseen (mutta ei mihinkään nahka-albertille, vaan oikeaan liikkeeseen) jossa takki käsitellään puolestasi. Saat sen jonkun verran pehmeämpänä ja vettähylkiväksi kyllästettynä (halutessasi myös värjättynä) takaisin. Maksaa rahaa, mutta kannattaa jos takki on rakas tai hyvä

Jos taas haluat vain kokeilla, eikä ole niin väliä vaikka lopputulos menisi pieleenkin, voit koittaa käsitellä takkia itse. Osta hyvää mehiläisvahalla terästettyä nahkarasvaa, ja rasvaa takki kauttaaltaan sillä. Rasvaa voi saada ihan marketeistakin, mutta nahkaliikkeet ja suutarit myyvät sitä myös. Yleensä rasva levitetään ja hierotaan kankaaseen jollain liinalla, säämiskällä tms. Älä käytä niitä vaahtomuovisieniä, mitä joissain purkeissa on, ne ovat huonoja jo kengillekin ja takkinahkaan niistä voi tulla naarmuja. Huomaa, että rasva muuttaa nahan väriä vähän, joten se pitää rasvata oikeasti kokonaan, muuten tulos on laikukas. Kun rasvaa nahkaan hieroessasi hierot samalla vähän ylimääräistäkin, nahka pehmiää jonkun verran.

kokonaisen takin käsitteleminen voi olla aika vaivalloista ja siinä voirasvaantua vähän muutakin kuin takki. Mutta jos siis aikaa, tilaa ja kokeilumieltä riittää niin ..

rasvaus toimii kyllä paremmin pinta- ja nupukkinahkaan kuin mokkaan.

Itse olen laittanut rasvaa useassa erässä, ensin vähän, sitten lisää, jota kuinkin niin kauan kuin nahka sitä imee. Se riippuu nahan laadusta ja siitä, kuinka pahasti se on päässyt kuivumaan.

pinta jää kyllä rasvaiseksi. Lisäksi mokkanahan kohdalla se mokan "nukka" menee vähän oudoksi. Mokkanahkaa ei ehkä kannata rasvata ihan niin pitkään että se ei enää ime, vaan jättää vähän kuivemmaksi ja harjata parin päivän päästä. Voisit koittaa myös rasvata nurjalta puolelta, jos viitsit ottaa vuorit irti.

Mokkanahkaa vartenhan on niitä erilaisia kylläste- ja hoitosuihkeita. Oman kokemukseni mukaan ne eivät kyllä juuri pehmitä nahkaa, mutta voithan kokeilla, ainakaan pinta ei niistä mene yhtä rasvaiseksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat