Vierailija

Kommentit (8)

Kun nuoret ovat minulle joskus töissä sanoneet, että kaikkien vanhemmathan eroavat. Olen tällaisten lausahdusten jälkeen jäänyt miettimään, että monet erolapset päätyvät kavereiksi toisten erolasten kanssa, jolloin he saavat kavereiltaan (ehkä sanatonta) vertaistukea. Eli nuori hakeutuu kaltaistensa seuraan, ja näin hänelle syntyy käsitys, että kaikkihan eroavat, vaikka todellisuudessa hän puhuukin vain omasta tuttavapiiristään.

Mutta aivan yhtä hyvinhän tuo tuttavapiiri, josta hän puhuu, voi olla sukulaiset, jotka ovat " kaikki" eronneet. Eli ap voi olla aivan oikeilla jäljillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse luulen avioerojen yleistyneen siksi, että

a) se on helpompi saada kuin koskaan.

b) ihmisten mieliala on " minäminäminänytnytnyt" , mitä se varmaankaan ollut aiemmin, oli ajateltava enemmän yhteistä hyvää.

Eivät ne yksilön valinnat aina niin yksilön omalta pohjalta tehtyjä ole. Kyllä sillä vaan yksilönkin valintaan kovasti on merkitystä, onko suvussa ollut jo aiemmin teiniraskauksia ja kuinka niihin on suhtauduttu.

Vierailija:

Lainaus:

Mitä tästä päätellä, ehkä ei yhtään mitään, tai sitten, että ihmiset ovat yksilöitä ja tekevät ratkaisujaan siltä pohjalta.

Jos ajattelen äitiäni ja kahta mummoani, olen minä nuorimpana lapsen saanut, 19 vuotiaana. Äitini oli syntyessäni 29, mummoni ovat esikoisen saadessaan olleet 21 ja 30.

Mummoni ovat jääneet leskeksi, toinen alle 40-vuotiaana ja toinen viisissä kymmenissä.

Äitini on eronnut, oli aviossa ennen kuin tapasi isäni, liitosta siis ei lapsia.

Olen muuten sukuni ensimmäinen, joka on saanut muunkin todistuksen kuin peruskoulun (tai kansakoulun). Eli tässä tapauksessa parhaiten koulutettu sai lapsetkin nuorimpana;) Eronnut en ole, mutta paha tässä loppuelämästä vielä on puhua.

Matikallakin tuo jo selviää, että jokaisen näistä on täytynyt tehdä lapsensa aika nuorena, jos kerran viisi sukupolvea ovat samanaikaisesti hengissä. Ja kyllähän tuo siinä lehtijutussakin sitten selviää, että teiniäitejä ovat kaikki aikanaan olleet.

Joten ainakin joissain suvuissa se teiniäitiys kulkee suvussa.

korkeasti koulutetut haluavat pitää kulisseja yllä ja eroavat harvemmin, eli eivät oel välttämättä yhtään onellisempia elämässään, mutta köyhemmistä oloista olevat uskaltavat tehdä toisenlaisia ratkaisuja.

Itse olen ollut teiniäiti, eikä meillä ole suvussa muita näin nuorena lapsen saaneita, muttei myöskään eronneita.

Mitä tästä päätellä, ehkä ei yhtään mitään, tai sitten, että ihmiset ovat yksilöitä ja tekevät ratkaisujaan siltä pohjalta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat