Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Todellisia vinkkejä kaipaan.

Olen kahden pienen lapsen kotiäiti ja mies aina töissä. Ei oo yhtään omaa aikaa, eikä tällähetkellä edes oikeastaan mahdollisuutta siihen kun pienempi vierastaa ihan hirveästi kaikkia.

Mitä voisin tehdä vaikka yhdessä lasten kanssa? Millä ihmeellä saisin pientä piristystä elämääni? Nyt olen koko ajan ihan uuvuksissa pelkistä kotitöistä ja lasten hoidosta. Pienellä jatkuvasti korvatulehduksia, tulee hampaita jne nukkuu huonosti. Itse oon tosi väsyksissä ja mikään ei huvita..

Kaikki neuvot tarpeen!

Kommentit (7)

Riittävästi unta ja ulkoilua. Menet illalla nukkumaan vaikka lasten kanssa samaan aikaan jos väsyttää. Lähdette aamupäivällä koko porukka ulos, satoi tai paistoi. Käytte puistossa, metsäretkellä tms. Sitten syötte terveelllisen lounaan - tee itsellesi aamuisin jääkaappiin lounassalaatti jos haluat keventää.

Iltapäivällä ulkoilette joko ennen ruokaa tai sen jälkeen, muttei liian myöhään jotta iltatoimet ei häiriinny.

Kun saat lapset nukkumaan, teet itsellesi kasvonpuhdistukset jne. ja laitat joskus jalkakylvyn, joskus naamion. Kun mieli piristyy, voit ehkä harkita pientä kotijumppaa tai ainakin kuunnella rentoutuskasettia ;)

Ja keskittyminen siihen, miten rakastettavia ne lapset kuitenkin ovat.

Ja se, että unohtaa epäolennaisen ja keskittyy mukavaan olemiseen lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei ollut edes sitä miestä. Eikä oikein tuttavia. Lapsillekaan ei muita hoitajia. Mutta otimme elämän seikkailun kannalta. Helsingissä viihtyi mainiosti, tekemistä ja näkemistä oli paljon.

Mutta älä jumitu siihen, että et nyt voi saada omaa aikaa. Lähde liikkeelle jostain muusta. Yllä on tullut jo paljon vinkkejä, eikä niitä ole tarkoituskaan toteuttaa kaikkia yhdellä kertaa. Pienin askelin tulee hyvä. Aloita siitä, mikä sinusta itsestäsi tuntuu parhaalta. Ehkä se ei ole nyt ulkoilu tai oma aika. Mutta tee jotain, mistä itse nautit, mikä piristää sinua, ja mistä ei tule sinulle lisää stressiä, sillä sitä varmasti on jo riittävästi ennestäänkin.

Tiedän, että esim ulkoilu piristäisi varmasti koko porukkaa, mutta se pukemisrumba yms väsyttää jo ajatuksenkin tasolla...toki me ulkoillaan, mutta enemmänkin voitaisiin ja se on näin talvisin sellasta pakkopullaa. Tai ehkä se on vaan se totaalinen väsymys, ettei mikään tahdo huvittaa.

Tiedän, että pienetkin hetket omaa aikaa auttais varmaan, mutta kun pienempi tosiaan vierastaa kaikkia niin, että jos en minä ole paikalla se vaan itkee ja itkee. En halua lapselle mitään traumaa aiheuttaa vain sen takia että haluaisin omaa aikaa. En halua, että lapsesta tuntuu, että äiti on hänet hylännyt. Isäkään ei kelpaa, vaan sen on pakko olla äiti. Odotan kovasti sitä aikaa että tuo vierastaminen edes vähän helpottuis ja voisin silloin tällöin ottaa jonkun hoitajan lapsille ja käydä yksin vaikka vaatekaupassa tai ratsastamassa tms, jotain jonka parissa ennen viihdyin.

Varmaan yksi harrastus viikossa edes tunninkin ajan virkistäisi. Rahasta ei onneksi oo suuremmasti pulaa eli hoitajan kyllä pystyisin parikin kertaa viikossa rahallisesti palkkaamaan hetkeksi, kunhan lapset ovat ensin siihen valmiita. Mies on yrittäjä ja paiskii pakosta lähes ympäripyöreitä päiviä, joten hänestä ei kauheasti ole apua.

Rakastan lapsiani yli kaiken, mutta joskus tämä elämä vaan niin uuvuttaa ja puuduttaa.

Unohda hetkeksi kasvatukselliset ihanteet. Pidä niistä kiinni välttämättömän verran, mutta anna katsoa videoita reilusti, jotta saat itse hengähtää. Videon rajoittamisen aika on sitten taas hieman myöhemmin. Käytä valmisruokia. Ei lapset kärsi, vaikka ne nyt juuri syövät valmisruokia ja katsovat videoita kuukauden tai puoli vuotta. Ihanteita voitte alkaa toteuttamaan sitten, kun voimat ovat taas hieman palautuneet.

Älä koe huonoa omaatuntoa itsesi hemmottelusta. Uusi vaatekerta, uusi kampaus ja meikki tekevät ihmeitä. Jos lapset huutavat, niin sitten aivan pikainen meikki ja hiusten laitto. Näin tunnet itsesi ihmiseksi ja jaksat paremmin. Jos vain mahdollista, niin siivooja kotiin, vaikka edes kerran kuussa. Siistissä kodissa on mielikin niin paljon parempi.

Minä en haluaisi olla erossa lapsistani ja haluaisin nauttia elämästä lasten kanssa. Mutta siinä vaiheessa, kun tajusin, että työuupumukseni ei ole vieläkään helpottanut, ja lapset kärsivät siitä, oli minunkin myönnettävä, että on hyvä ottaa silloin tällöin omaa aikaa. Jo kauppareissu yksin kerran viikossa tai kävelylenkki ilman vaunuja virkistää kummasti.

Ja älä sulkeudu kotiin, vaan mene perhekerhoihin tapaamaan ihmisiä. Ja jos onnistut saamaan lookistasi jotain muuta kuin variksenpelättimen esille, niin muiden äitien kohtaamisestakin jää hyvä mieli.

Näitä keinoja minä olen käyttänyt, ja ihmeesti pikkuhiljaa olo on kohentunut.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat