Vierailija

Tulipa mieleen tosta yhdestä ketjusta, jossa sivuttiin aihetta...

Lapsellani on kohta synttärit ja ajattelin, että max 12 lasta kutsuvani. Ja hän käy kerhossa, joten koska hänellä on myös muitakin kavereita niin kutsuttaisiin kerhosta 6 kaveria, mutta täällä näyttää olevan vallalla se, että ketään ei voi jättää kutsumatta, koska lapselle (vanhemmille) tulee siitä paha mieli. Toki ymmärrän, että joillekkin tulee siitä sitten paha mieli, mutta poikani on luetellut ne 6 kaveria, jotka kerhosta haluaa pyytää.

Mutta siis onko minun nyt sitten kutsuttava ne kaikki sieltä kerhosta (ilman että edes lapseni heitä haluaisi), koska muuten olen " kiusaaja" äiti ja saatan aiheuttaa jollekkin mammalle pahan mielen tunteen?

Kommentit (18)

kun kutsun saaneet heiluttelevat kutsuja heidän edessään...

Eli kutsut jakoon muualla kuin kerhossa, voit vaikka ojentaa niitä vanhemmille kun hakevat lapsensa sieltä.

Mutta jos tosiaan puolet kerhosta jää ilman kutsua, niin anti palaa! Itse en ainakaan saisi edes meille mahtumaan 12 lasta plus heidän vanhempiaan (jos siis kyse on ihan pienistä lapsista niin vanhemmatkin tulevat mukaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

joihinkin juhliin, mutta ei kaikkien kanssa voi olla kaveri... eikä siitä ole syytä loukkaantua.. ainakaan vanhempien.

Meillä ainakin lapsi5v. sai itse päättää kaveri-vieraat ja sitten illemmalla kutsuttiin sukulaiset ja kummit. tämä toimi meillä hyvin.

Tiedän kyllä yhden äidin joka suuttui tosissaan, kun hänen lapsiaan ei kutsuttu. Lapsille kun kuulemma tulee niin paha mieli. Hän haukkui kerhotädin, sankarin hoitotädin, joka toimitti kutsut kerhoon jne...

Eli kun on tarpeeksi monta sellaista, jota ei ei kutsuta, niin kukaan ei ole se ainoa ei-kutsuttu. Samalla logiikalla kutsutaan muihinkin juhliin; esim. häihin vedetään raja vaikka serkkuihin ja jätetään kaikki serkut kutsumatta. Ei vaadi kovin paljon ajatella empaattisesti ja olla turhaan tuottamatta kellekään pahaa mieltä. Omankin lapsen on hyvä oppia välittämään muustakin kuin omasta navasta. Meillä lapsen täytyy hyväksyä vastavuoroisuuden periaate: ne kutsutaan, kenen juhlissa lapsi on itse ollut. Ja jos on usein jonkun kaverin luona kylässä (viittaan siihen aiempaan ketjuun) niin totta kai tämä kaveri pitää kutsua. Vaikka lapsi alkaisi inttää ettei halua. Eri asia, jos lapsella on hyvä syy (ollut paha riita tai kiusaamista tms.), ei riitä että " ei huvita" . Pitää perustella. Se on elämää. Aikuisetkin sitä paitsi joutuu joskus joustamaan omista haluistaan ja oikuistaan - terveellistä myös lapsille.

Eli jos ryhmässä on noin monta lasta ja 6 olisitte kutsumatta, on ihan reilu systeemi! Kukaan ei voi tulla moittimaan, että oma lapsi on jäänyt kutsumatta kun on moni muukin samassa tilanteessa.

ja yhtä ei meinata kutsuta. Niin silloin kutsuisin tämän yhdenkin. Mutta jos kerhossa on esim. 10 lasta, josta 6 kutsutaan, niin ihan ok. Tulikohan epäselvästi =)

Jos jättäisin osan kutsumatta, jättäisin varmaan sitten pojat ja kutsuisin tytöt. Usein kai eskari-iästä kuitenkin alkaa tytöt ja pojat olla erikseen. Se olisi sitten ainakin selkeä periaate.

Juu, totta kai synttärit pitää järjestää niin, että lapsella on kivaa. Mutta kyllä lapselle voi samalla opettaa käytöstapoja! On tärkeää, että lapsi ymmärtää " vuoroin vieraissa" -periaatteen (eli kutsutaan ne kenen juhlissa on itse oltu) ja sen, ettei ketään syrjitä vaikka tekisi mieli. Tietenkään lapsen ei tarvitse kutsua sellaisia lapsia, joiden kanssa ei tule toimeen tai välit on menneet poikki. Mutta minä en anna lapsen esimerkiksi yht´äkkiä vaan päättää, että jotain kaveria ei kutsuta, jos muuten leikkivät paljon yhdessä jne. Synttärikutsuthan on kovaa valtapeliä lasten kesken. Itse haluan ainakin opettaa lapseni tasapuoliseksi ja reiluksi. Sellaiset muuten pärjäävät myöhemmässäkin elämässä paremmin...

Tuskin ne lapsen synttärit siitä pilalle menee, jos lapsi ei saa sanella ihan kaikkea itse! Tai sitten täytyy miettiä miten on oikein lapsensa kasvattanut...

Meillä on ollut tapana se, että kutsutaan joko osa ryhmästä, kuitenkin niin että ei jää vain yksi tai kaksi kutsun ulkopuolelle. Poikani on todella sosiaalinen ja leikkii koulussa melkein kaikkien luokan poikien kanssa. Olemmekin nyt parina vuonna kutsuneet kaikki luokan pojat. Onhan siinä hulinaa kerrakseen, mutta hauskaa on pojilla ollut ja sehän on tärkeintä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat