Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä 4-vuotias oppi lukemaan ja hieman osaa myös laskea. Koulun aloitus vasta parin vuoden päästä ja äitiä mietityttää miten se tulee sujumaan.. Onko kokemuksia? Pystytäänkö nykyään paremmin ottamaan huomioon lapset jotka jo osaavat asian jota opetellaan? Vai saako vain kirjan nenän eteen ja käskyn että lue sillä välin kun muut harjoittelee?

Sivut

Kommentit (44)

Tavallisessa peruskoulussa riippuu paljon opettajasta, miten lukijat ja ei-lukijat eriytetään.



Freinet-kouluissa otetaan aina huomioon kunkin lapsen yksilölliset taidot ja kyvyt ja suunnataan opetus sen mukaan. Valitse tällainen koulu.

Nyt on tokaluokkalainen. Luokkansa parhaita oppilaita. Ei meillä ainakaan ole mitään vaikeuksia ollut. Päin vastoin esim. äidinkieli on ollut suorastaan helppoa hänelle. Ja nyt tokalla kun alkoi nuo ainekirjoitukset, niin näkee kuulemma selvästi tuon eron, opettaja kertoi. Et sanavarasto on laaja ja osaa käyttää hyödykseen tuon hyvän lukutaidon.

Älä turhaan murehdi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

loppuaika on muuta toimintaa (askartelua, tutkimista, retkeilyä jne.). Eskari antaa myös valmiudet opetella niitä menetelmiä, joilla koulussa tullaan työskentelemään.



En siis jättäisi eskaria väliin, vaikka lapsi kokisikin lukuharjoittelut turhiksi. Ei se pelkkää lukuharjoittelua todellakaan ole, joissakin eskarissa ei edes varsinaisesti lueta vaan äidinkielen osuudessa kuunnellaan tavurytmejä, kannustetaan lapsia tarinoiden tuottamiseen, harjoitellaan esityksiä eskarin juhliin jne.



Ei se turhautuminenkaan ole niin vaarallista, jos siitä ei kotona tehdä elämää suurempaa asiaa. Elämässä tulee vastaan monta turhauttavaa asiaa!

Ihan kuin melkein kaikki kokisivat, että oma lapsi on jotenkin pikkunero, joka tylsistyy tavallisessa koulussa. Ei lukemisen ja laskemisen oppiminen ole koko maailma. Koulu ja koko maailma on täynnä erilaisia taitoja ja haasteita. Jotkut lapset nyt ovat kiinnostuneita lukemisesta ja laskemisesta ja oppivat sen varhain, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin osa-alueita, joissa kaipaa harjoitusta ja tukea. Vaikka sitten sosiaalisissa taidoissa. Niissä eivät kaikki aikuisetkaan pärjää kovin hyvin. Omat lapseni ovat aina pärjänneet erittäin hyvin koulussa, keskimmäistä jopa suitsutetaan monelta taholta, mutta siitä huolimatta tiedän, että hänelläkin on omat heikkoutensa ja tuen tarpeensa. Lapsille tekee sitä paitsi hyvää joskus vähän turhautuakin. Nykymaailma helposti tarjoaa virikettä virikkeen perään ja maailma ympärillä pitäisi olla kuin luotu sille omalle lapselle.

Opettaja tosin antoi kaikenlaisia lisätehtäviä jne., mutta ei tarpeeksi haastavia.

Omat lapseni ovat aloittaneet eskarin 5-vuotiaana yksityiskoulussa. Siellä he oppivat lukemaan ja kirjoittamaan 6-vuotiaana kahdella kielellä. Kannattaa miettiä eri vaihtoehtoja koulujen suhteen, jos mahdollista.

Meillä tyttö on tosiaan turhautunut, mutta siihen liittynee muitakin tekijöitä kuin pelkkä lukutaito. Olen itse aloittanut koulun 6-vuotiaana samaisista syitä enkä ole asiasta mitenkään kärsinyt - lähinnä päinvastoin. Kävin aika monen psykologin juttusilla ennen koulun alkua ja kun kaikkien mielestä täytin koulun aloittamiseen vaadittavat kriteerit, niin ei kun kouluun vain. Tämä tapahtui 80-luvulla Turussa ja silloin sielläpäin ei juuri kannatettu 6-vuotiaiden kouluun menoa.



En tiedä miten asiat järjestyvät kouluissa nykyään, mutta äitini ollessa opettaja kuulen ainoastaan valitusta siitä, kuinka luokkakoot kasvavat jatkuvasti eikä oppilaita ehdi huomioimaan riittävästi heidän oman edistymisensä mukaan. Tässä on siis pieni sudenkuoppa katsoo asiaa miten päin vain. Edistyneitä ei ehkä ehditä auttaa omalla tasollaan ja toisaalta ei välttämättä myöskään niitä, jotka putoavat kelkasta. Näihin kelkasta putoajiin saattaa kuulua lopulta myös se 6-vuotias, joka jätetään tylysti luokalle, jos hän ei ennakko-odotuksista huolimatta pysykään muiden mukana.

Silloin kaikki oli samassa ryhmässä ja lukemaan oppineita ei huomioitu mitenkään, samaa opetusta joutuivat seuraamaan vaikka oli ihan itsestäänselviä asioita. Huoleni koulun aloittamisesta pieneni. :) Tilalle tuli vaan mietinnät eskarista.. ap

toisia kohtaan ja jotka tunkevat itseään esille aina ja joka paikassa.



Asennevammaiseksi kasvatetaan kotona.



Jos lapsi turhautuu koulussa on kotona syytä katsoa peiliin ja kysyä minkälaisia arvoja ja asenteita olen lapsiini siirtänyt.



Te joiden lapset on alle kouluajan miettikää tarkoin omia toimintatapojanne.



Meidän lahjakkaat lapset ei ylpeile taidoillaan, toki ovat iloisia menestyksestään ja omaavat kunnianhimoa jne. Tärkeää on arvostaa erilaisuutta ja pitää kaikkia ihmisiä arvossa.

Muut opettelevat kirjaimia kun meillä tyttö lukee itsenäisesti Risto Räppääjää ja laskee yhteen ja vähentää alle 10 numeroilla. Kadun, etten hakenut häntä kouluun viime syksynä.

Ensi vuodeksi menee toiseen eskariin. Kouluun oli mielestäni kuitenkin turhan nuori, vaikka taidot ja tiedot ehkä olisivat riittäneetkin. Eli eskarinkin voi käydä ainakin täällä päin Helsinkiä aikaisemmin, jos se esim. päiväkodille sopii. Siinä on sitten aikaa miettiä, miten koulun aloittamisen kanssa kannattaa menetellä.

Ekaluokan ja eskarin aikana opetellaan toki paljon muutakin kun laskemista ja lukemista. Noin puolet ekaluokalle menevistä lapsista osaa nykyään kuulema lukea joten kyllä siellä koulussa lukeviin lapsiin ollaan varauduttu ja opetusta eriytetään.

jokaiselle tehtiin tason mukainen eskarivihko ja lapsi joka oppi lukemaan jo 4v ei turhautunut mitenkään... nautti yhteisistä laulu- ja leikkihetkistä ikäistensä kanssa

Oletteko koskaan kuulleet opetuksen eriyttämisestä? Se tarkoittaa esim. ekaluokalla sitä, että lukijat ja ei-lukijat jaetaan eri ryhmiin ja kumpikin ryhmä saa tasoisiaan haasteita. Kaikki meidän lapset ovat oppineet lukemaan ja kirjoittamaan ennen kouluikää, osa laskemaankin, eikä yksikään ole sen takia koulussa turhautunut.

opiskellaan myös englantia ja Ruotsia (alkavat jo ensimmäisellä luokalla koulussa).



vähän matematiikkaa

lisäsksi kielistä ryhmätöitä (englanti, ruotsi ja suomi)

Tottakai on eroja eri eskareiden välillä, mutta en ole kyllä koskaan kuullut eskarista, jossa melkein pelkkää lukuharjoittelua. Oli ihan pakko vastata, ettei jää kenellekään epäselväksi. Kielellistä tietoisuutta harjoittavia tehtäviä toki tehdään, mutta ovat hyödyllisiä myös jo lukeville.

Eskarissa harjoitellaan mm. ryhmässä toimimista, kaverisuhteiden ylläpitoa, keskittymiskyvyn parantamista sekä kielellistä ja matemaattista tietoisuutta. Lisäksi opetellaan esim. pitämään huolta omista tavaroista ja hoidettavista asioista, käyttäytymään muita kunnioittavasti ja tuomaan omia ajatuksia ja tunteita sopivilla tavoilla esiin. Tässä nyt muutamia eskarissa harjoiteltavia asioita. Eskarissa harjoitellaan siis asioita, jotka ovat välttämättömiä niin koulussa kuin elämässä yleensäkin.

kotiäiti-lto

ja en ollut yhtään turhautunut ekalla. Minusta oli hauskaa kun osasi jo lukea, koitin pitää sen visusti omana tietonani etten joutuisi aina lukemaan koko luokalle :D No, suulas kaverini paljasti mut heti alkuunsa. Luonteeltani olin kyllä tosi rauhallinen, ei tullut mieleenkään hillua sillä aikaa kun muut opettelivat.

jos joku hoksaa lukemisen se on ok. Toki siellä muodostettiin ihan loppuvuodesta jokunen sana tyyliin AN-NA muttei varsinaista lukemista ollenkaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat