Seuraa 

heippa kaikille!

ajattelin kertoa miten meillä tehtiin kun kyllästyimme jatkuvasti yöllä juoksemaan, 5-7krt, yöllä vauvalle antamaan pudonnutta tuttia tai maitopulloa, kun muka oli nälkä.

mulle riitti äitinä, koska oli toisiakin lapsia huolehdittavana, ja en jaksanut muuten päiviä.

yksi ilta sanoin miehelle, että nyt otetaan tutti ja pullo pois kokonaan. siirrymme nokkamukiin ja lusikkasyöntiin!!!

eka ilta vauva itki ja karjui nukkumaan mennessään tunnin ja nukahti ja sama toistui yön aikana muutaman kerran ja aamulla ennen kuutta ylös... huh huh ajattelin silloin

päivällä haikaili tuttia mutta nukkui kuitenkin ilman sitä, hiukan itkeskellen. koitti toinen ilta ja yö. taas itki sängyssään ja nukahti puolen tunnin jälkeen ja nukkui koko yön ja heräsi joskus puoli 8.. oikein pirteänä..

kolmas yö: vein sänkyyn ja jäi sinne ihan hiljaa ja nukkui koko yön aina puoli 8 asti.

eli meillä mennään nukkumaan 21-21.30 aikaan ja nukutaan ilman heräämisiä puol 8 asti :)

uskotteko miten helpotti.

en ole koskaan nukuttanut lapsiani, vaan aina on viety sänkyyn ja lähdetty pois.

minulle sanottiin että liian aikaisin teit että jos kuitenkin jatkaisit vielä tutilla ja pullolla.. MIKSI IHMEESSÄ???

toivon että tästä oli jollekin apua, ja jos haluat kysyä niin pistä postia aurora-77@netti.fi

niin ja tuosta lusikka ruokinnasta, syö tosi reippaasti, kunhan aloitetaan ennen kovaa nälkää, silloin se on hankalaa kun vauva huutaa kurkku suorana nälkää.. se ei ole ihan niin helppoa kun työntää tutin suuhun. syö kolmen tunnin välein niin siitä on kuitenkin helppo laskea aikavälit

Sivut

Kommentit (37)

Voiko 2kk vanhan vauvan äidillä olla todellakin niin kova sydän, että antaa pienen itkeä yksin peloissaan 10 minuuttia???!!! Se aika tuntuu vauvasta ikuisuudelta. Vauva pelkää henkensä puolesta, että hänet dyödään/peto tulee ja vie. Vastasyntyneellä on vielä todella primitiiviset vaistot, tarve olla äidin lähellä, tarve saada lohdutusta, läheisyyttä. Ei tuon ikäistä saa jättää yksin, missään tapauksessa!! Ihmislapsi on laumaeläin ja kokee tarvitseansa emoaan suojelemaan häntä. Ihan kuin esim. leijonan, norsun tai vaikka vaan mangustin lapset. Koska yleensä se vihollinen tulee ja vie, jos kukaan ei suojele.

Äiti on lasta varten, niin hyvässä kuin pahassa.

Unikoulu 8 viikkkoiselle on pahimmanlaatuista henkistä pahoinpitelyä- Mitä lie traumoja toinen saanut...:( Oikein pahaa tekee, kun tollasia lukee.

f.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tasta varmaan vaki pillastuu ihan tosissaan, mutta meilla tehtiin pienimuotoinen unikoulu jo 8 vk iassa. Vauva on nukkunut yon yli laitokselta asti, mutta huusi ja soi illalla 3 - 5 tuntia ennen sita.

Uskon taman johtuneen ensimmaisten viikkojen aikana opitusta tavasta, kun maitoa ei ollut rinnalla tarpeeksi iltasyotolla ja vauva oli nalkainen. Vauva oppi tuolloin tavan olla rinnalla koko illan itkun saestamana. Parin viikon ikaisena ruvettiin antamaan pullosta lisamaitoa (pumpattua rintamaitoa) ja vauvan huudot muuttuivat katinaksi, eli illalla syotiin ja katistiin 3 - 5 tuntia.

8 vk iassa yhtena iltana vain laitoimme vauvan sankyyn syoton jalkeen ja kavimme silittelemassa/rauhoittelemassa itkevaa lasta 5 - 10 min valein kunnes nukahti itsekseen. Ensimmaisena iltana meni 1.5h, toisena 45 min ja kolmantena 15 min. Sen jalkeen vauva on nukahtanut itsekseen ilman mukinoita. Ensimmaiset illat olivat sydantaraastavia, mutta paatimme jatkaa.

Unikoulua paatettiin kokeilla, koska en uskonut huudon ja valvomisen olevan hyvaksi vauvalle, eli olla hereilla jopa 7 tuntia yhteenkyytiin tuossa iassa. Periaatteessa vanhempina meilla oli kaikki ok, kun saatiin yot nukkua taysin.

Koska vauva ei enaa tankkaa maitoa 3 - 5 tuntia putkeen, nyt herataan yolla kerran syomaan. Vauva nukahtaa omaan pinnasankyyn valittomasti kun nalka on lahtenyt. Eli meilla tama unikoulu lisasi yhden yosyoton, mutta rauhoitti illan. Yosyotto ei minua haittaa, onhan vauva vasta 2kk vanha. Unikoulu auttoi myos paivaunien nukahtamista ja vauvan voi melkein poikkeuksetta laittaa pinnasankyyn paivaunille ja nukahtaa itsekseen.

Meille tama sopi oikein hyvin. Uskon etta ilman unikoulua iltaitkemiset ja valvomiset olisivat jatkuneet ja vauvalla olisi suurempi mahdollisuus traumatisoitua sen johdosta. Jokainen perhe varmasti loytaa oikean ajankohdan ja tavan auttaa vauvat unten maille.

Adetuulia

mutta todella pahalta tuntuu ajatellakin, että joku antaa 8 viikkoisen vauvan itkeä puolitoista tuntia itseään uneen... kyllä on vanhemmuudenvaisto hukassa... kun ei ne pienet kiusallaan itke vaan läheisyyden kaipuuta jne. Kyllä on pieni siinä ollut hädissään, vaikka mitä muuta väittäisit. En kyllä ymmärrä huudatus-unikoulua muutenkaan, minkään ikäisellä... kaksi lasta olen lempeästi " unikouluttanut" hyvin tuloksin, eli yksin ei ole jätetty itkemään.

Meillä jouduttiin pakosta vieroittamaan vajaa 4kk vauva tutista, jota imien on tottunut nukahtamaan. En imetä, joten tutti on ollut tärkeä. Ei tulisi pieneen mieleen jättää lasta yksin hädissään itkemään uneen, vaan silitän ja heijaan kunnes hän rauhoittuu. Kyllä minulla on hänelle aikaa nyt kun on pieni, eiköhän pian opi taas nukahamaan ilman näitä iltaitkuja.

ilaitan nyt kuitenkin, jos adetuulia lukee pinoa kuitnekin.

tse ihmettelen sitä, miksi kaikkien kirjoittajien mielestä 4 tunnin itku sylissä joka ilta esimerkiksi kaksi kuukautta on vähemmän traumaattista kuin yhden illan itku sängyssä 5-10 minuuttia kerrallaan. minun logiikalla en pysty ymmärtämään.

ja meillä ei ole lasta itketetty eikä unikoulutettu, mutta harkitsen unikoulua vanhempana jos 2 tunnin välein syönti jatkuu vielä pitkään.

ei äidin ja isän tartte ihan kaikkea kestää, että se pikku kullannuppu ei " traumatisoidu"

Minusta on käsittämätöntä, että vielä nykypäivänä löytyy vanhempia, jotka huudattamalla " kouluttavat" vauvojaan. Kuten joku jo mainitsikin, niin kyllähän se lapsi näin oppii, ettei hänen hätäänsä vastata ja että huutaminen on turhaa. Mutta kuka haluaa lapsiensa oppivan tällaista?

En todellakaan ymmärrä, miksi lapsia pitää hankkia niin monta ja pienellä ikäerolla, ettei lasten emotionaalisia tarpeita enää jakseta tyydyttää. Ehkäisykin on keksitty.

se tais olla n. 7kk iässä. Meidän muksuilla on ainakin ollut ja on ihan mielettömän kova imutarve ja tutti helpottaa sitä. Imutarvehan säilyy useimmiten ainakin vuoden ikään asti ja on ominaista kaikille vauvoille. Se on ihan primitiivinen refleksinomainen juttu, sillä on vauvat kautta aikojen pysyneet hengissä.

Tutti tuo myös turvallisuudentunteen kuten kaikki imeminen. Usein esim. lääkärissä tai sairaalassa annetaan vauvan imeä jotakin, jos joudutaan tekemään jokin ikävä toimenpide. Se yksinkertaisesti lohduttaa ja laskee kipukynnystä (tutkittu juttu)

Siksi en voisi ottaa vielä tuttia ja pulloa pois 6kk ikäiseltä, kun en rintaakan enää anna. Jostain se imutarve pitäs saada tyydytettyä. Ainakin sitten joku riepu tai vastaava sänkyyn lohdukkeeksi.

Kiva, että sulla, ap, toimi tällänen järkkäily, me taistellaan sitkeesti vielä pari kuukautta ainakin.

Toki se imutarve on erilainen eri lapsilla enkä mene tuomitsemaan ap:n ratkaisua, ei saa siis loukkaantua! Kerroin vain omista kokemuksista...

sitruska ja muksut 6,5kk/2v8kk

jotka ymmärrätte :)

meillä on edelleen mennyt tosi ihanasti ja aamu menee kans, kun vauva joutuu muutaman minuutin odottamaan ennenkuin saa puuroa suuhunsa ja syö erittäin hyvin.

en joutunut huudattamaan rajusti. kävin taputtelemassa pepulle, mutta en heti, koska olisi silloin oppinut siihen tai otin syliin hetkeksi että rauhoittui ( mutta vain kerran) en koskaan puhunut tai laittanut valoja.

ja sewn minkä huomasin, niin masullaan nukahti kaikkein parhaiten

. laitoin ison värikkään lelun siihen eteen ja sanoin hyvää yötä. ja valot pois. hiukan tuli valoa toisesta huoneesta, ettei jäänyt pimeeseen.

leikki siinä lelulla ja nukahti masu täynnä ja tyytyväisenä.

yöllä en mene enää käymään jos hiukan itkeskelee, mutta se ei kestä minuuttia kaempaa eikä ole joka yö, silloin tällöin.

tämä on kolmas lapseni.

edellisten kanssa kävin ihan unikoulussa siihen tarkoitetussa paikassa, koska minusta äiti saa olla väsynyt ja kertoa sen muille, ja siihen saa apua :)

nyt ajattelin kokeilla sitä itse ja onnistuin. meillä on vauvan kanssa läheiset välit joita minulla ei ollut kahden ensimmäisen kanssa väsymyksen takia :(

tosiaan : unikouluja on monia, onneksi jokainen löytää sen mikä hänelle sopii :)

ja kaikki on paremmin kun äiti voi hyvin!! silloin lapset ja koko perhe voi hyvin :)

koska yleensä äiti tekee kaiken kotona ja mies tuo rahaa ja ruuan pöytään

näin se vaan on kaverit :)

Kylläpä tulee paha mieli tästä koko keskustelusta ja erityisesti Adetuulian viestistä. Aivan käsittämätöntä Adetuulia, että voit ajatella unikoulun olevan paras vaihtoehto 8 vkon ikäiselle vauvallesi. Lapsien ei anneta enää nykymaailmassa elää lapsuuttaan ja näköjään edes vauvatkaan eivät saa olla vauvoja! Vanhempien omat tarpeet menevät lapsen edelle! Isolla osalla äideistä tuntuu olevan sellainen käsitys, että vauvan on suurinpiirtein heti nukuttava yhteen putkeen syömättä kaikki yöt. Kaikki " ylimääräiset kitinät" ovat jollain tapaa " epänormaalia" . Puolivuotiaskin on vielä niiiiiiin pieni, että sallisi vielä hieman vanhempiaan " juoksuttavan" yölläkin.

Meillä alkoi unikoulu viime yönä. Ennen tätä 6,5 kk heräsi syömään 4-5 kertaa yössä. Tuttia ei ole huolinut 3 kk tiheän imun vaiheen jälkeen. Mä olin isompien lasten kanssa mummulassa karussa ja isä hoisi yörauhoittelun. Poika heräsi yhteensä viisi kertaa ja huusi kaikkiaan kolme tuntia. Nostan kyllä miehelle hattua tosta hommasta. Toivottavasti ensi yö on jo helpompi. On kiva lukea hyvin onnistuneista kokemuksista vaikka en jaksakaan uskoa, että meillä ihan noin lyhyessä ajassa päästään noihin tuloksiin!

En yleensä viitsi puuttua muiden kirjoituksiin saatikka nähdä edes tälläistä ' vaivaa' , mutta pakko oli katella vähän, mitä adetuulia on kirjoitellut...

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9365640&t=9357863&appid=&p...

Eli siis vauva on nukkunut laitokselt asti yönsä lähes poikkeuksetta ja nyt, 8 viikkoisena vähän alkanut kitistä illalla niin johan on heti unikoulun paikka!

siis niin sairasta....

F.

Että eivät kaikki lapset tarvi tuttia.Meillä esikoinen aikoinaan oksensi kun yritin tuttia ja tää toinen ei vaan hiffannut kun yritin muutaman kerran.

Alkuperäiselle nostan hattua että teitte ton noin aikasessa vaiheessa .meillä kakonen 9kk ja yöt on välillä hulinaa kun nousee ylös vähäkin kun herää ja syö ehkä sen kaksi kertaaa.pulloa ei ole ikinä saanut/ottanut.Mutta nyt ei ole voimia mihinkään unikouluihin.Katotaan kun lopetan kokonaan imettämisen!

Hankin vauvalle (öhöm, kohta 1v!) unipussin, ja jo toisena yönä se toimi niin ettei se ylenpalttinen kähinä, ja tissin kaipuu ja pyöriskely jatkunutkaan.

Ensimmäinen yö oli tosi hankala, koska pikkuinen oli ihan ihmeissään mihin hänet oli laitettu. Unipussi kun hankaloitti hänen möyrimistään, ja toki olin koko ajan varpaisillani että kuinka pikkuinen möyrii siinä pussissa. Paljaat varpaat kun tarttui koko ajan pussiin kiinni, kun pikkuinen koukisteli jalkojaan. Ajattelin jo että voi vitsi mikä hankinta...

Toinen yö oli sitten ihan toista maata. Vauvalle body ja SUKAT jalkaan, siinä oli sitten hyvä nukkua. Pikkuinen sai koukistella jalkojaan ja nyt oli sukatkin jalassa- niin ei tarrannut nihkeä jalka pussiin kiinni.. Ja pussi on hieman raskas, niin se hiukan hillitsi möyrimistä - tai siis kultsi ei ole ikinä nukkunut niin rauhassa. Rintaa annoin muutaman kerran yössä.. mikä on meidän tapauksessa vähän:)

Perhepedissä nukutaan, välillä meidän keskellä, mutta viimeyön nukkui sivuvaunussa, ja luulempa että jatkossa myös kun se yö meni NIIN hyvin.

Ja tämä oli kyllä toodella lempeä " unikoulu" !!

Suosittelen!

*** Syödäänkö teillä jo ilta ja aamupuurot, että pieni jaksaa olla yön syömättä? Meillä esikoiselle pidettiin unikoulu 8kk ikäisenä ja itse lopetti tutin syömisen n.7kk ikäisenä. Nyt kuopus 6kk ja tuota tutista luopumista olen miettinyt, kun heräilee niin usein öisin...

Ei ikinä ole kovin ollut tutin perään ja sitten vaan päätin että nyt kun siitä ei ollut vielä tullut älyttömän tärkeää kapistusta vauvalle niin mikei otettais pois! Imettämisenkin olin jo tuolloin lopettanut! Siihen paikkaan loppui myös meillä yö-heräämiset!!! Ja sen jälkeen on tosi harvoin herännyt yöllä!

Itse olen lukenut että suurin imemisen tarve vauvoilla vähenee juuri tuossa puolen vuoden paikkeilla! Ja näin se ainakin meillä selvästi oli. Ei ikinä kaivannut mitään rasuja tai sormia suuhunsa " lutkutettavaksi" !

Imemisen tarve on tietenkin hyvin yksilöllistä ja siksi jännäänkin miten toisen vauvan kanssa käy. Mutta ehdottomasti otan tutin häneltäkin jo 6kk iässä pois jos ei kovin sitä tarvitse!!!

tehtiin se " intervalleissa" eli huusivatkorkeintaa 5 minuuttia ja sitten käytiin pari minuuttia rauhoittelemassa. Toimi todella hyvin.

Neljäntenä yönä nukkuivat yön läpi kertaakaan heräämättä ja ovat siitä lähtien syöneet paremmin.

Meillä ei ennen unikoulua nukuttu koskaan, ei edes laitoksella. Unet olivat korkeintaan kahden tunnin pätkiä ja vauvat heräilivät tietenkin vuorotellen, joten oli aikoja, kun ympäri vuorokauden oli jompi kumpi koko ajan hereillä.

Itse en ole sellainen superäiti, joka pärjäisi silmiään ummistamatta kolme päivää putkeen. Ensimmäiset neljä kuukautta pojat olivat eri rytmeissä, joten edes päivällä ei ollut mahdollisuutta ottaa päiväunia.

Joku ihmetteli, mitä hienoa on saada vauva huutamaan yli tunniksi. Tuskin se kenestäkään hienoa on eikä varmaan tavoitteena ole mahdollisimman pitkää huudatusta kellään, päin vastoin..

Ihmettelen, miksi unikoulujen vastustajat tuntuvat kuvittelevan, että vauva vaan jätetään sänkyyn huutamaan ja itse juodaan sillä välin rauhassa suunnilleen pullakahvit. Kyllä mun sydäntä riipi ja itketti kun kuuntelin, kun pojat huuteli sängyissään. Uskoin kuitenkin asiaani eli siihen, että oppivat itse rauhoittamaan itsensä ilman pulloa, äidin kättä jne.

Tunnen vauvojeni itkut jo niin hyvin, että tiedän milloin protestoivat/kaipaavat seuraa ja milloin on oikea hätä. Yöllä tarkistan ensin, ettei ole märkä vaippa, kuumetta tms. Rauhoittelen ja poistun huoneesta. Olen ihan varma, ettei vauvat kuole siihen 5 minuutin huutoon, mutta saatan itse vielä joskus seota unen puutteeseen.

Palvelut on meillä karsittu yöllä minimiin. Valoja ei laiteta päälle, en pahemmin puhu mitään enkä varsinkaan tarjoile ruokaa. Tassuttelua muuten kokeiltiin, mutta se vei yöt vain huonompaan suuntaan. PArhaimmillaan nousin varmaan 20 kertaa yössä ylös. Vaihdettiin siis kokonaan suuntaa.

Varmaan tilanne olisi ollut toinen, jos meillä olisi ollut vain yksi vauva ja olisi ollut enemmän aikaa keskittyä kaveriin yksilöllisesti. Nyt kun on kahdet tarpeet täytettävänä yhtä aikaa, niin katsottiin tämä parhaimmaksi ratkaisuksi meille.

Eiköhän meistä kaikki ajattele lapsensa parasta ja tekee sen, mikä omiin olosuhteisiinsa tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta.

tästä aiheesta näköjään saa mehevimmät riidat aikaan tällä palstalla! Varmasti kaikki (luulisin) tarkoittavat pelkkää hyvää, mutta ajatelkaahan nyt taas vähän ennenkuin teilaatte täydeltä laidalta yhden joka on tehnyt/ajatellut eri tavoin kuin olisitte voineet kuvitellakaan!

Mikäli oikein ymmärsin, niin Adetuulian tarkoituksena oli rauhoittaa koko perheen illat ja yöt, jotka olivat siihen saakka menneet hyvin ja siinä onnistui oikein hyvin, ja todella lyhyen " harjoittelun" jälkeen. Ja jos oikein luitte, niin he kävivät rauhoittelemassa lasta. En tiedä onko kellään ketjuun kirjoittaneella kokemusta siitä, kun vauva ei todellakaan nuku MILLOINKAAN, ei yöllä eikä päivällä, niin että äiti edes vessaan ehtisi ennenkuin parku alkaa taas? Meillä näin oli esikoisen kohdalla ja siinä oli kyllä äidin järki jo koetuksella. Ja jos joku haluaa, niin sen kun on hyvä vaan ja laittaa haulla minun aikaisempia kirjoituksia, jos siitä saa itselleen hyvän mielen (ja vähän enemmän mustamaalattua muiden äitien silmissä).

Mutta nyt saa tämä p****njauhaminen taas loppua tästä aiheesta. Ei tällaisia ketjuja kukaan jaksa kahlata kun asia menee väärille raiteille. Se nyt vaan kertakaikkiaan on niin, että toisten vauvat ei tarvi unikouluja koskaan, toisille se tekee hyvää, joillekaan ei sovi ollenkaan. Kyllä sen yleensä vanhemmat huomaavat jos lapsi edustaa viimeistä tapausta ja lopettavat touhun.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat