Sukupuoliherpes ja raskaus?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minulla oli vuosia sitten paha sukupuoliherpes, sen jälkeen se ei ole vaivannut, mutta nyt alapäässäni kummittelee taas yksi näppylä. Olen raskaana keskivälin tienoilla ja nyt mieltäni kummittelee, että voiko herpeksestä olla jotakin vaivaa vauvalle? Tietääkö kukaan?

Kommentit (5)

Vierailija

Aivan totta puhuu A:A:MATS !

Mulla herpes puhkesi ennen raskautta ja oli oireettomana kunnes synnytys

alkoi. Rakkula kohta peitettiin laastarilla ( tai vastaava ) ja sain jotakin estolääkitystä synnytyksen aikana. Ainoa mitä ei voitu laittaa , oli antura vauvan päähän jotta ei tarttuisi sitä kautta. Mutta erinomaisesti kuultiin sydänäänet vatsankin kautta koko synnytyksen ajan.

Ja terve tyttönen sieltä tuli=).Jjoten ole huoleti, mutta niinkun sulle jo on kehotettukin niin kerro asiasta neuvolassa jotta ovat asiasta sairaalassa tietoisia ja voivat sitten tarkistaa että rakkuloita ei ole kun menet synnyttämään !

Tsemppiä raskauteen !

Vierailija

Herpes puhkesi minulla nyt ensimmäistä kertaa raskaana ollessa ja taisin olla silloin viikolla 24 tai jotain. Se oli todella tuskainen ja sain lääkityksen, minkä jälkeen olen sitten pelännyt sitä kokoajan. Viikolta 36 aloitetaan yleensä estolääkitys joka tapauksessa, jotta herpes ei puhkeaisi uudestaan synnytyksen aikaan. Nyt syön siis estolääkitystä, joka puolestaan pitää yllä kokoajan hiivatulehdusta, eli helkutin mukavaa on tässä 38 viikolla säätää näitten hoitojen kans.

Jos herpes jostain syystä on aktiivinen synnytyshetkellä, päädytään usein sektioon. Näin minulle kerrottiin.

Vierailija

Nyt en muista oliko odotusaikana kummempaa vaaraa, mutta jos synnytyksen aikana on oireita, silloin voi olla. Kai olet kertonut asiasta neuvolassa? Ainakin meillä kysellään heti ekalla käynnillä, ja jos herpestä joskus on ollut niin se merkitään neuvolakorttiin.

Jos synnytyksen aikaan on rakkuloita, niihin voi kätilöt laittaa jotain laastarintapaista estämään tartunta, ja etukäteen voi myös saada jotain estolääkitystä tms. Jos herpes tarttuu synnytyksessä vauvaan, silloin voi olla hyvinkin vaarallista, joten kannattaa siis rehellisesti siitä kertoa ajoissa. Mutta tosiaan en muista että odotusaikana muuten olisi vaaraa..

Vierailija

Sukuelinherpeksestä ei ole vauvalle vaaraa raskausaikana, jos tartunta on saatu ennen raskaaksi tulemista. Tällöin vasta-aineita on äidin kehossa (ja niitä menee vissiin sikiöllekin) ja yleensähän se eka oireilukerta on kaikkein voimakkain. Ongelmia raskaanaollessa tulee, jos saa tartunnan viimeisen raskauskolmanneksen aikana. Enpä kyllä tiedä, mitä voi aiheuttaa. Ap:llähän tartunta oli jo aikaisemmin saatu, joten ei siltä osin hätää.

Kannattaa toki puhua asiasta neuvolassa, koska synnytyksen lähestyessä (jostain rv 37 lähtien) voidaan sitten tarvittaessa käyttää estolääkitystä, jotta virus ei olisi aktiivinen synnytyksen aikana. Ja tosiaan synnytyksessä voidaan mahdolliset rakkulat peittää tai sitten jos tilanne on paha (esim. paljon rakkuloita sisäsynnyttimissä ja ei saada peitettyä) voidaan tehdä sektio tästä syystä. Sektion tekeminen tuon takia on kuitenkin nykyään lääkärini mukaan tosi harvinaista.

Itselläni oli virus aktiivisena esikoisen odotusaikana kolmeen kertaan, mutta viimeinen kerta oli joskus rv 26 ja estolääkitystä en saanut enkä tarvinnut. En ole myöskään sen jälkeen vaivasta kärsinyt, vaikka olenkin taas raskaana. Mainita kannattaa siis neuvolassa, mutta mitään akuuttia hätää asian kanssa ei ole.

A.A. rv 29+1 ja esikoinen 2v

Vierailija

Kuten jo tuossa yllä totesin, että herpeksestä tulee ongelmia, jos se puhkeaa ekan kerran vasta raskaana ollessa. Jos taas virus on oirehtinut jo aikaisemmin (kuten ap:llä), ei siihen tarvitse kiinnittää huomiota sen kummemmin, jos ei ole synnytyshetkellä aktiivinen. Tietty siis mainita pitää neuvolassa ja äippäkortissa on hyvä olla merkintä, jotta synnärillä hoksaavat tarkistaa tilanteen.

A.A.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat