Nyt kaivataan ideoita nukkumiseen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on nyt 6kk tyttö, joka on aina ollut " huono" nukkumaan. Nukahtaa kyllä heti, mutta uni ei pysy silmässä. Pahimmillaan olen tytön kanssa heräillyt 10min välein koko yön... Välillä tyttö on itkenyt kovasti herätessään, mutta nykyään alkaa mahdoton touhu. Neuvolasta sanotaan vaan koko ajan, " että kuuluu ikään. Kun on lähdössä liikkeelle, niin yölläkin pitää touhuta" . Missä vaiheessa 2kk vauvat ovat liikkeelle lähteneet? No joka tapauksessa... Yöt on vähän rauhottuneet, kun jätettiin viljat pois. Tosin en jotenkin usko, että se niistä johtuisi, mutta testattu on. Tänään pitäisi taas kauraa maistella. Olisko jollakulla ideoita miten saadaan yöt rauhallisiksi??? Alkaa tämä mamma väsyä, kun ei päivälläkään saa nukuttua, kun tuo 4-vuotias tarvitsee myös äippyliä.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

täytyy siis ottaa neuvolaan yhteyttä ja yrittää saada lähete sieltä. en lähde kokeilemaan maidottomuutta ilman asiantuntijoita, koska tyttö vasta 6kk eikä juo muuta kuin maitoa...

pidän aika selvänä asiana että vehnäallergia (ruis myös) tytöllä on . sen verran isot itkut onn saatu pienestä vehnämäärästa. meni vaan nyt se kaura kokeilu pyllylleen eli täytyy vielä koiottaa se uudestaan.

Hiphei, neiti oppi konttaamaan eilen ja nyt sitä pitää harrastaa joka paikassa ja koko ajan. ihme kyllä yöllä sai uusi harrastus olla rauhassa.

mitenkäs muuten, kun luin jostain että maissi-riisi-kaura olisi rinnastettavia keskenään allergisoivuudessaan (hirviä sana, menikö edes oikein). varmasti on mahdollista olla vain esim kauralle allerginen, mutta riisi ja maissi sopivat?

kiitos taas kerran vastanneille ja tsempanneille! =)

Vierailija

Eipä jatkunut nukkuminen enää tänä yönä. Meillä tyttö ei kyllä pulauttele enää ja kakka on ihan normaalia ja tulee max 2 kertaa päivässä. Sitä kauraa koiteltiin viikonloppuna että voiskohan se sittenkin olla se... Tässä ei kyllä kohta väsymykseltään tiedä mitä koittaa ja mitä ei. Täytyy nyt alkaa pitää kunnon ruokapäiväkirjaa, jos sillä saataisiin jotain tolkkua tilanteeseen.

No mutta eihän tässä taas muu auta kuin mennä tarmolla eteenpäin.

Vierailija

nyt täytyy oikeen kehua että meillä meni yö aivan loistavasti! 2 kertaa herättiin syömään eikä muuta. neiti nukkui niin rauhallisesti että minun oli pakko välillä yöllä kuunnella hengitääkö se enää ollenkaan. hyvin tuntuu hengittävän ja jatkaa vielä uniaan tyytyväisenä vaikka kello on jo yli puoli 8. harvinaista herkkua. :)

mietin tuossa että kun nyt siirryttiin omiin ruokiin eikä enää mitään kautta tule riisitärkkelystä niin voisikohan yksi syy sitten olla siinä tärkkelyksessä? se on ainoa yhdistävä tekijä mitä meillä syödyissä valmisruuissa oli.

tämä jää todennäköisesti arvoitukseksi ellei jollain ole asiasta kokemuksia.

nyt jatketaan näillä " säännöillä" ja toivotaan että levottomat yöt ja kipuitkut saadaa lopullisesti pois.

ps. neiti oli myös koko eilisen päivän rauhallinen ja iloinen ja malttoi touhuta omiaan pitkiä aikoja. :D

Vierailija

Kyllä meillä on testattu Cuplaton ja nyt jo jätetty poiskin. Auttoi tarvittavan ajan, mutta noin viikko sitten alkoi tuntua, että se kuplii liikaa masussa. Tarkennusta maito asiaan: tyttöhän jätti itse tissittelyn. Siitä tuli helvetillinen taistelukenttä jonka jälkeen molemmat oltiin hikisiä ja itkuisia. Pakko oli siis siirtyä pullolle ja korvikkeisiin. mikä lie oli mun maidossa " vikana" ... Nukkuminen oli ihan samanlaista tissitellessä ja korvikkeella. Mitä kaikkea maitoallergiaan kuuluu? Siis oireita?

Sitten iloisempaa asiaa: tänä yönä meillä nukuttii! Kääräisin (en siis kapaloinut) tytön omaan peittoonsa ja kolmeen mennessä jouduin vain 2 kertaa antamaan tutin. Olo on loistava enkä voinut nukkua pitkään, koska yöllä sain nukutua niin pitkiä pätkiä. Neiti kyllä nukkuu vielä.

Onkos kellään Crohnin tautia sairastavaa lasta? Lisätietoja haluaisin siitäkin, koska sitä ihan lähisuvusta löytyy. Eli kokemuksia asiasta jos joltain niitä löytyy.

Vierailija

mulla sirittää silmät, luin ensin että teillä on 2 kk vanha vauva... otan takaisin edellisen kommenttini, luulisi puolivuotiaan suoliston olevan jo sen verran kehittynyt ettei tarvitse kaasunpoistoon apuja :-)

Vierailija

maito pitäis sopia ihan hyvin, koska vauva ollu korvikkeella noin 6viikkosesta lähtien eikä sen kanssa ollu ongelmia... Todennäkösesti meidän vauva voi syödä suht kevyen iltapalan (hedelmäsosetta), koska voisin kuvitella että tuhti iltapala (puuro) vois aiheuttaa noita itku kohtauksia. Viime yönä taas kyllä valvottiin kun maisteltiin päärynää ekaa kertaa. Aika salapoliisina saa nyt toimia noitten ruokien suhteen, mut ei auta itku markkinoilla. =) Onks kukaan testannu kapalointia huonosti nukkuvalla vauvalla? sain vinkin että se vois toimia, mut haluisin saada useampia kokemuksia asiasta. Ajattelin kyllä testata sitä myös, että saatais koko porukka kunnon yö unet. Onneks meillä tuo nelivuotias nukkuu kun tukki eikä yleensa edes kuule vaikka vauva itkee yöllä. Vuorovalvominen isännän kanssa taas ei meillä onnistu kun herra lähtee aamusin 14 yli 4 töihin ja ajaa koko päivän eli sen on pakko saada nukkua edes vähän yöllä. =) Mitenköhän jatkuvasti huonot yöt vaikuttaa lapsen kehitykseen? Neiti on kyllä oikee aurinko päivisin, eli ilmeisesti saa tarpeekseen nukkua. myös päiväunet menee loistavasti.

Vierailija

tänään päätin, että nyt siirrytään omatekemiin soseisiin,jos vaikka saataisiin tilanne rauhoittumaan. saatiin myös " lupa" testata soijamaitoa. nyt tiedän siis tasan tarkkaan mitä neiti saa ja sitä kautta luulisin olevan helpompi testailla uusia ruoka-aineita. myös päiväkirja on aloitettu. katsotaan nyt miten tämä auttaa (vai auttaako) ja edetään siitä.

Vierailija

Meillä on kaikki valvomiset johtuneet joko hampaista tai allergioista. Esikoista unikoulutin moneen otteeseen alle vuoden ikäisenä turhaan koska nyt jälkikäteen tiedän levottomuuden ja valvomisen johtuneen allergioista. Tsekkaisin kyllä ensin tuon allergiapuolen ennenkuin teen muuta, kun onhan se muuten raakaa peliä. Meillä itse olin kakkosen kanssa viisaampi, ja olen osannut olla varuillani alusta asti. ja vaikka näin, niin tyttö on niin allerginen, että edelleen oireettomana pitäminen vaatii ponnisteluja. Mutta mottona voisin sanoa, että hyvinvoiva lapsi nukkuu hyvin!!

Vierailija

niin mutta mitenkäs on maidottomille sopineet valmis ruuat? vai oletteko tehneet kaikki ruuat itse? jos olette niin minkälaisia " sekoituksia" ? :)

taas meillä yöllä huudettiin ja nukkumaan neiti pystyi vain sylissä ja minun piti kävellä. eli yömaratooni on vedetty. onneksi se ei kestänyt kuin " vain muutaman tunnin" ...

tuntuu että nuo huutelut olisivat nyt pahentuneet kun neiti maanantai aamuna sai sitä vehnää. onko muuten kellään tiedossa valmista maidotonta velliä? meillä pimu on oikea vellihirmu eli jos en sellaista löydä niin täytyy itse toiselle moista herkkua tehdä.

onneksi " meijän isi" , niinku meidän 4-vuotias sanoo, on huomisesta loppuviikon vapaalla jos vaikka ehtisin muutamana päivänä päiväunille...

nyt odotellaan neuvolan soittoajan alkamista että saataisiin mahdollisesti jopa lääkäriaika ehkä jo tälle viikolle.

tällaista taas tänä aamuna. =)

Vierailija

Moi milla-mea, kävimme keskustelua tuossa minun aloittamassa ketjussa ja tämän läpi luettuani päätin vielä kommentoida paria asiaa. :)

Kerroit että imetys jäi pois kun lapsi ei enää suostunut rinnalle. Meillä kävi ihan samalla tavalla. Ei enää rinta kelvannut, vaikka kuinka olisi taistellut. Ja imetys väheni kunnes loppui kokonaan reilun puolen vuoden iässä. Ennen tuota oli päiviä kun ei suostunut rinnalle ollenkaan, vasta jälkeenpäin muistelin sitten että mitä olin syönyt. Ja monesti olin syönyt puuroa, tms. jossa on paljon maitoa. Muutoin en juo itse juurikaan maitoa koska olen laktoosi-intolerantikko.

Ja tuosta nukkumisesta, kuten puhuin aiemmin, meilläkin yöt oli todella rauhattomia ja tyttö kieriskeli & itki paljon.

Eihän nämä nyt välttämättä tarkoita juuri maitoallergiaa, voihan se olla jotain muuta allergiaa tai jopa sitä että jotkut lapset vain nukkuvat levottomammin.

Itse suljin tuon levottoman nukkumisen pois sillä että tyttö nukkui läpi yöt kun oli 2-4kk ikäinen. 4kk lähtien yöt sitten pahenivat.

Tsemppiä ja jaksamista, toivotaan että asiat selviävät!

Red_Cat & Tyttönen reilu 8kk

Vierailija

Eli tsekkaisin kyllä sen puolen tarkkaan, ettette turhaan kaikki valvo, jossain vaiheessa kokeile unikoulua jne.

Miten maito, sopiiko mielestänne?

Vierailija

Jos et vielä tiedä mille kaikelle mahdollisesti on allerginen, kannattaa pitää todela yksinkertaisena se mitä syötät vauvalle. Esim. yhtä tai kahta ruoka-ainetta per päivä ja katsot miten se vaikuttaa.

Valmispurkkiruoissa on mm. riisiä, joka ei välttämättä käy vilja-allergisille. Viljatta kannattaa olla ainakin viikko, jotta näkee miten vaikuttaa. Eli liian nopeilla kokeiluilla ei saa kuin sekavan olon aikaiseksi.

Kapaloinnista. Jos kapalointi tuntuu auttavan, niin www.beboliina.fi osoitteesta saa isoja (6kuisellekin sopivia) kapaloita, jotka pysyvät varmasti päällä olematta kuitenkaan ahdistavia. Meillä oli tuollainen käytössä ja hienosti toimi.

Vierailija

ihanaa kun on saanut näin paljon vastauksia eli ISO KIITOS KAIKILLE! jo pelkästään tieto siitä ettei ole yksin on helpottavaa. välillä tuntuu että olen itse vaativa höpö, jos vauva ei nukukkaan... myös vinkkejä tullut loistavasti.

olen ihan soseiden aloittamisesta asti ollut tosi varovainen ettei tulee montaa uutta ainetta sekaisin. tuo meidän 4-vuotias oli vauvana tosi herkkävatsainen ja puoli vuotiaana todetiin muna-allergia tosi pahana. neiti on mukana floora-tutkimuksessa eli silloin päästiin sen myötä testeihin. tutkimus jatkuu vielä. neidin muna -allergia on kyllä jo parantunut ja silti tyttö itse aina muistaa kysyä uudesta ruuasta onko siinä munaa eikä meinaa uskoa, että voi sitä syödä. :)

voiko soijamaidolle siirtyminen vaikuttaa yhdessä päivässä? eikös soijamaidolla oleville täydy antaa kalkki- ja d-vitamiinilisää? näin ainakin olen ymmärtänyt.

että jos joku vielä jaksaa ja viitsii vastailla niin olisi mukavaa. :)

yö meni tällä kertaa hyvin. ei yhtään itkua mutta konttausta kyllä muutaman kerran. nyt tyttö nukkuu isänsä kainalossa aivan tyytyväisenä. suloista. :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat