Kohdunkaula pehmentynyt, rv 31

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei! Onko teillä vastaavia kokemuksia: mulla rv 31+5, ja neuvolassa todetiin tällä viikolla kohdunkaulan pehmentyneen ja vähän lyhentyneen: 2cm, kohdunsuu kuitenkin vielä kiinni. Supisteluja on tullut jo pitkään: rv 20 lähtien, mutta supparit eivät ole kivuliaita vaan niitä harjoitussupistuksia. Tosin niitä tulee säännöllisesti usein rasituksessa/istuessa pitkään ja varsinkin kävely tuottaa nyt kunnon harjoitussupparit. Olen toissynnyttäjä, eikä eka raskaudessa ollut mitään vastaavaa. Kysyisinkin, miten varovaisia olette olleet vastaavassa tlanteessa, jotta kohdunsuu ei pääse aukeamaan? Olen toki sairaslomalla töistä, ja minulta kiellettiin käveleminen, joka aiheuttaa supisteluja sekä kaikki muu, mikä aiheuttaa supistuksia. Olen nyt kuitenkin välillä käynyt tietokoneella ja leikkinyt lapsen kanssa iltaisin jotain, en siis jatkuvasti makaa. Miten tarkka pitäisi olla? Miten teillä tilanne kehittyi, jos olette olleet vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (3)

Vierailija

minulla aika sama tilanne kuin sinulla. Todettiin 29. viikolla kohdunnapukka pehmenneeksi, ja ulkosuu oli sormelle auki. Neuvolassa kontrollissa sitten epäiltiin, että sisäsuukin voisi olla auki. Menin ultraan, jossa todettiin että paikat ihan kiinni ja kanavaa yli 4 cm jäljellä. Voisitko pyytää ultraäänitutkimusta? Sehän sen tilanteen vasta lopullisesti kertoo. Itse sain aluksi lenkkeily- seksi ym. kiellot, mutta ultrannut lääkäri lupasi sitten elää ihan normaalia elämää (huh). Gynekologi sanoi, että paikat saavat pehmetä jo näillä viikoilla, mutta avautumista ei pitäisi vielä tapahtua.

t. Niinu 31+0

Vierailija

Olen tosiaan sairaslomalla kohdunkaulan tilanteeen vuoksi, ja mua varoitettiin, että joudun ehkä olemaan kotona äitiyslomaan asti (3vkoa olisi vielä ollut töitä). Ensi viikolla lääkäriin uudelleen, missä katsotaan tilanne. Jännä juttu, että käytännöt vaihtelevat neuvoloittain. Käytkö säännöllisessä tarkkailussa neuvolassa?

Vierailija

Mulla oli käytännössä sama tilanne neuvolalääkärikäynnillä rv 28 eli kohdunsuu vähän lyhentynyt ja pehmennyt, mutta kiinni ja suppareita rv 14 lähtien. Odotan myös toista lastani. Mulla tuohon tilanteeseen ei kummempia kommentoitu enkä ole sairaslomalla eikä mitään muutakaan. Käskettiin vaan seurata supistelutilannetta, jos supparit lisääntyy, tulee kipeiksi tai säännöllisiksi, niin sitten yhteys neuvolaan tai suoraan synnärille tilanteen mukaan. No, nyt supparit on vähentyneet viimeisen viikon aikana, enkä oo juurikaan varonut sen kummemmin mitään. Ekasta harjoitussuppareita oli myös ja rv 36 todettiin kohdunsuun " hitusen" pehmenneen. Esikoinen syntyi sitten rv 40+1.

Ihanko tuon kohdunkaulantilanteen takia oot saikulla vai onko jotain muutakin syytä?

A.A. rv 29+1

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat