Mitä perheettömät eivät ymmärrä lapsiperheen elämästä? ov

Vierailija

Mielestäni vielä lapsetomat ystäväni eivät tajua esim seuraavia asioita:

-väsymystä, mikä on ensimmäisten kuukausien/ensimmäisen vuoden aikana vauvan kanssa

-kuinka vauvan syntymä muuttaa koko elämän ja dominoi elämää, kun juuri muulle ei jää aikaa ainakaan aluksi

-kuinka kaikki ei ole vaan ihanaa ja ruusunpunaista vauvan kanssa, esimerkiksi parisuhde on välillä koetuksella

-kuinka ihanaa on olla äiti/isä!

Sivut

Kommentit (115)

Vierailija

ymmärrän kuinka äärettömän väsyneitä vanhemmat voivat olla & joutuvat elämään lasten ehdoilla jne. Ehkä nämä seikat puoltavat sitä ettei meille niitä lapsia tule.

Minä ja miheni muodostamme perheen ja onneksi meitä ollaan hyvin harvoin vähätelty lapsettomuutemme vuoksi. Kukin löytää onnensa omalla tavallaan. :)

Vierailija

Eikä kyse ole nyt siiitä että haluaisin korostaa että " lapsettomat ne ei tajua mistään mitään" ;) Toi väsymys mulla ainakin on aiheuttanut ongelmia joissain ihmissuhteissa, sillä en ole saanut millään perille sitä viestiä että hei, todellakin olen valvonut ja väsyttää ihan jumalattomasti, siksi en nyt lähde mihinkään paariin tms.

Vierailija

ettei mua saa puhelimitse aina " tuosta noin vain" kiinni. Et pitäis kai kulkeen kuulokkeet päässä ja puhelin taskussa päivät pitkät? Ja mikähän siinä on että se puhelin soi aina 1. ruoka-aikaan 2. vaippaa vaihtaessa tai 3. päiväuniaikaan (jolloin monesti nukun itsekin).

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

mutta tätä ketjua kun luki niin enpä tainnut löytää kuin pari mitkä edes vähän osuivat kohdallani oikeaan.

Ilmeisesti en sitten tiedä vanhemmuudesta mitään kun olen saanut nukkua yöni lähes kuten ennenkin ja tarvittaessa ne päikkäritkin, kavereiden treffaus on yhä kiinni miehen työvuoroista (vain yksi auto) eikä lapsen päiväunista. No savuisessa baarissa ei voida tavata, tosin en olisi sellaiseen suosiolla mennyt ennen lastakaan.

Mun elämä ei ainakaan oo muuttunut juuri lainkaan lapsen myötä, siis ei ainakaan hankaloitunut kuten tässä ketjussa on puitu.

Miksiköhän tämäkin ketju on joku tuomiopäivän profeettojen temmellyskenttä? Ei kaikilla oikeasti asiat mene voin vaikeaksi vaikka onkin lapsia.

Minä esim. olen nyt äitiyslomalla ja toden totta tämä on lomaa. Olin väsyneempi kun kävin töissä vaikka minulla oli kahdeksasta neljään -toimistotyö. Päikkäreitäkin voisin nukkua jos haluaisin, usein en vain malta. Ainoa, mistä olen joutunut luopumaan on täydet yöunet.

Vierailija

Esimerkiksi minulla ei ole koskaan, siis ikinä, omaa aikaa ilman lapsia (1 ja 2 v.) ellen osta sellaista lastenhoitajalta. Siihen taas on harvoin varaa. Ja joo, on joskus pinna kireellä.

Vierailija

että äiti joka valittaa lapsensa rasittavasta käyttäytymisestä voi samaan aikaan rakastaa lastaan... Nyt ymmärrän :) Kaksi lasta on opettanut.

Vierailija

ainakaan omat noin kolmekymppiset ystävättäret kenellä ei ole lapsia ymmärtävät aika hyvin asioita, mutta voin sanoa sen, että heillä ei kuitenkaan ole hajuakaan seuraavista asioista:

-miten ihana asia oma lapsi on (rakkauden ja vastuunkannon tunteet, jotka ulottuvat sodista aina huumeidenkäyttöön saakka tai vaan kiusaamiseen leikkikentällä)

-kiireen määrä jonka lapsi tuo tullessaan (lapsi vie aikaa)

-sukupuoliroolit parisuhteessa (erittäin selkeät ja jopa joustamattomat tietyissä tilanteissa jos aikoo säilyttää parisuhteensa

-lapsen isän ajattelutapa (sopii moniin suomalaisiin miehiin)

-huoli maailman tulevaisuudesta ja kyynisyys sen suhteen

Vierailija

- sitä että allergiselle lapselle ei käy kaikki ruoat. :)

- sitä että päiväunien aikaan pitää olla kotona nukkumassa. (Ei enää sovi vaunuun nukkumaan eikä aio nukkua vaunussa)

- sitä että unirytmi vaihtelee tilanteen ja kasvun mukaan eikä ole joka päivä ihan sama, sama kuin vuosi sitten. (kolmista päikkäreistä kaksiin ja yksiin)

- sitä että jos lapsi on mukana hänen kanssaan pitää seurustella. Että lapsi osallistuu myös keskusteluun ja loukkaantuu/pitkästyy jos häntä ei huomioida.

Vierailija

kun useimmiten kuulee juuri näitä mihinkään ei sitten enää pääse, olen NIIN väsynyt yms. juttuja.

Mutta toisinkin voi käydä. Itse olin ainakin superyllättynyt siitä miten helppoa kaikki loppujen lopuksi olikaan ja miten vähän mikään käytännön asia muuttui. Satuin saaman ns. helpon vauvan joka nukkui ja söi hyvin ja jonka kanssa on aina ollut helppoa lähteä ihan mihin vaan. Olemme mm. matkustelleet ihan samaan tahtiin (2krt/vuosi) kuin ennenkin.

Olin varautunut ihan toisenlaiseen arkeen.

Vierailija

Yritämme sopia tapaamista ja homma etenee näin:

- hän ehdottaa tapaamispaikkaa, mikä ei sovi minulle, koska en halua matkustaa kahden lapsen kanssa tuntia julkisilla (itse on autollinen ihminen ja asumme lyhyen etäisyyden päästä toisistamme, joten helpompikin tapaamispaikka pitäisi löytyä)

- hän ehdottaa tapaamisaikaa, mikä ei sovi lasten päiväuniin

Kun viimein pääsemme sopuun paikasta ja ajasta:

- hän ilmoittaa lyhyellä varoitusajalla, ettei pääsekään ja peruu

- hän yrittää siirtää tapaamisaikaa, mikä tuo minulle hankaluuksia

Näiden em. syiden vuoksi hän on kohta ex-ystävä.

Vierailija

-että lasten kanssa ei yhtä vapaasti pääse liikkumaan kun ilman lapsia.

-lapsista tulee paljon ääntä vaikka he eivät olisi häiriintyneitä.

-kotiäidilläkin saattaa olla menoja eikä tapaamiset välttämättä sovi yksin lapsettoman ihmisen aikataulun mukaan.

-väsymys,väsymys ja väsymys :)

-monella on kuva että jos hällä olisi omia lapsia niin hän veisi lapsia sinne ja tänne ja tekis joka päivä kauheesti kaikkea lasten kanssa.

-äidiksi tullut on edelleen sama kaveri kun ennen äidiksi tuloa.

paljon on muitakin, mutta noi tuli äkkiseltään mieleen.

Vierailija

arkiaamuna ei ole aikaa katsella aamutv:tä kun koko porukka tekee lähtöä! eikä myöskään sitä että kun on uimahallissa pienten lasten kanssa niin siinä ei itse pääse uimaan montaakaan metriä

Vierailija

- lapset eivät ole _pelkästään_ kasvatuksen tai sen puutteen tulos

- normaali lapsi kiukuttelee ja se kuuluu kehitykseen

- etenkin useat lapsettomat kasvattaja-ammattilaiset (opettajat, lto:t) eivät tunnu ymmärtävät, mikä on oikeasti perhe-elämässä ja vanhemmudessa tärkeintä, mikä on sellainen tarpeeksi hyvä vanhempi

Vierailija

ettei pikkulasten äiti ehdi juoruta puhelimessa tuntikausia. Moni kaveri on loukkaantunut, kun olen joutunut lopettamaan puhelun lyhyeen esim. vauvan huudon tai nukutamisen tms. takia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat