Kaverin mies ei osallistu lapsenhoitoon yhtään!

Vierailija

Siis en tajua joidenkin meininkiä. Kaverin mies ei osallistu heidän kahden lapsen hoitoon minun näkövinkkelistä yhtään. Ihan kuin näillä olisi oikein jako, että äiti+tytöt ja sitten on se isi. Tänään just juteltiin asiasta ja minä sanoin, että onhan se niin, että kun reissutöissä on, ei ole niin paljon tilaisuuksia mm. syöttää ja nukuttaa lapsia (2v8kk ja 9kk). Tähän tää kaveri tokaisi, että eihän hänen mies ole ollut reissuhommissa tän nuoremman aikana, vaan töissä tässä lähellä. Eli illat ja vkl kotona. En tajua! Miten sitten isi ei muka osaa syöttää tuttipullolla maitoa, ei osaa syöttää soseita, ei osallistu nukutuksiin tai yöheräämisiin eikä koskaan ole molempien lasten kanssa kaksin?! Joskus on ollut esim. 2 tuntia, mutta silloinkin puhelin on kuulemma soinut n.3 kertaa, että tule nyt äkkiä kun nää huutaa!! Onko tää tavallistakin???

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Jotkut ovat vaan niin hiljaa sopeutuvaisia, etteivät osaa sanoa miehelleen vastaan. Ovat kai jo alistuneet tilanteeseen, eivätkä osaa edes kuvitella, että toisinkin voisi olla. Surullista, mutta näitä löytyy.

Oikeastaan aika silmät avaavaa - kun välillä tuntuu, ettei oma mies tee ikinä mitään, niin tuollaiseen tapaukseen törmätessään tajuaa, että tekeehän se oikeasti vaikka mitä.

Vierailija

Kun mies on reissuhommissa ja oikeesti 5 päivää kuukaudesta kotona (jollon on paljon asioita hoidettavana kotopuolessa) niin sitten tajuatte miten paljon sohvaperunastakin on apua.

Kun miestä ei käytännössä ole paikalla lainkaan (vähän sama tilanne siis kun yh:lla) niin kaikki aika pitää organisoida, postin haku ja suihkussa käyntikin on järjestelykysymys.

Jos olisi se sohvaperuna niin sille kyllä vois kuitenkin huikata, että käyn suhihkussa/hakemassa postin ja mennä. Vaikka se ei sinä aikana lattioita pesiskään ja tiskais niin se on kuitenkin läsnä niin, että lapset voi muutamaksi minuutiksi unohtaa jonkun muun vastuulle .

Älkää käsittäkö väärin, oon ite ihan tyytyväinen elämääni, mutta arvostan myös sohvaperunoita.

Vierailija

YLEISESTI totean, että JOSKUS tuo ettei isä osallistu on äidin vikaa...!

Äiti on se joka, osaa vaihtaa vaipan juuri oikealla tavalla, valita lapselleen oikeat vaatteet, " eihän noita sukkia voi tuon potkarin kanssa laittaa---" , tietää miten lapselle ne soseet pitää syöttää, ja pestä vauvan kakka pyllyn kastelematta koko vessaa ja lasta.

Samoin mies ei ymmärrä, kuinka spaghetti keitetään, ja käyttää väärää pannua jauhelihan ruskistamiseen, sekä pilkkoo sipulin ihan väärin...

Ja imuroinnista se idiootti ei ymmärrä mitään, imuroi ensin keittiön ja vasta sitten olohuoneen, toisin päinhän se kuuluu tehdä. Ja ikkunoita sitä ei voi päästää pesemään, sillä ei saa ne kun pahemman näköisiksi...

Eli monilla äideillä on tapana ajatella, että vain HÄNEN tapansa tehdä jokin juttu on oikea. Mies parka on ehkä koittanut osallistua, mutta ketä kiinostaa edes yrittää, jos aina vaan saa haukkuja siitä, kuinka " väärin" teki jonkun asian? (Käytännössä siis suoriutui hommasta, mutta teki sen eri tavalla kun äiti!)

Miehillä on oma tapansa toimia, ja se saattaa poiketa äidin tavasta, mutta se ei tarkoita että miehen tapa olisi jotenkin väärä...! Naisten pitäisi oppia puremaan hammasta, ja olla välittämättä siitä, että lapsella on se " väärä" vaate päällä jos mies sen pukee. Monista naisista tulee äitiyden myötä monstereita, jotka ajattelevat että vain heidän tapansa toimia on se oikea, ei ihme että mies veätytyy ja lasten- sekä kodin hoito jää yksin naisen vastuulle...

Vierailija

myös kotityöt oli minun harteillani ähes täysin. 1½ vuotta katselin ja nyt asutaan erillämme. olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.

Vierailija

opiskelutkaan etene koska kaiken keskeyttää jatkuvasti mies tai lapset. Mitään ei saa tehdä kunnolla loppuun asti. En tarvitsisi kuin pari tuntia päivässä opiskeluun, mutta käytännössä joudun kirjoittamaan esseetäkin samalla tehden ruokaa ja ratkoessa lasten riitoja ja ruokkimalla vauvaa. Tieokoneajasta joutuu sitten tappelemaan miehen kanssa kun se pelaa kaikki päivät tai on mesessä. Pääsen vihdoin koneelle klo 12 yöllä ja kaivan esiin raapustamiani juttuja ja alan muokata niitä järkeväksi tekstiksi väsyneenä. Samalla mies selittää jotain mulle vieressä ja katsoo rikossarjoja ja mulla on vielä oppimishäiriö, että keskity siinä.

Vierailija:

Lainaus:

Entä jos joku äiti käyttäytyisi vastaavalla tavalla, kieltäytyisi työ-, opiskelu-, laiskuus-, osaamattomuus- tai mihin ikinä syyhyn vedoten lasten- ja kodinhoidosta? Jos lapsia on kerran yhdessä hankittu ja yhteinen koti perustettu, eikö vastuunkin pitäisi olla yhtäläinen? Kyseessä ei ole vain (miehen ja naisen välinen) tasa-arvokysymys, vaan myös vanhemman ja lapsen välinen suhde.

Vierailija

ei lapsiansa hoida. meillä mies hoitaa lapsia ja tekee kaikkea. tosin kuopuksen kanssa ei valvonut koskaan öisin. isä laittaa esikoisen joka aamu tarhaan. lapsella on kehitysvamma. uskon että on paljon hyviä isiä, jotka hoitavat lapsiansa. normaaliin vanhemmuuteen kuuluu lapsiensa hoitaminen, eikä se selity sillä että mies käy töissä. tekosyitä löytyy laiskuudelle ja välinpitämättömyydelle, jos isä ei lapsiansa hoida.

Vierailija

jättää lapsen syöttämättä, itse kyllä syö kun on nälkä. ei oo koskaan vaihtanut vaippaa saatikka nukuttanut lasta taikka ottanut syliin. lapsi on nyt 1v5kk. mies ei kestä kun lapsi kiukkuaa/itkee/nauraa yms. on kastellut lapsen kylmällä vedellä kun itki ja heittänyt sänkyyn...

minusta miehellä päässä vikaa ja kaveri idiootti kun ei lähde meneen.

Vierailija

Entä jos joku äiti käyttäytyisi vastaavalla tavalla, kieltäytyisi työ-, opiskelu-, laiskuus-, osaamattomuus- tai mihin ikinä syyhyn vedoten lasten- ja kodinhoidosta? Jos lapsia on kerran yhdessä hankittu ja yhteinen koti perustettu, eikö vastuunkin pitäisi olla yhtäläinen? Kyseessä ei ole vain (miehen ja naisen välinen) tasa-arvokysymys, vaan myös vanhemman ja lapsen välinen suhde.

Lukuisissa tutkimuksissa on todettu, että sillä ei ole väliä, kumpi vanhemmista lasta hoivaa. Päinvastoin, parasta lapsen kannalta on, että molemmat vanhemmat osallistuvat lasten hoitoon kaikilla osa-alueilla. Vain näin lapsi voi rakentaa läheisen suhteen molempiin vanhempiinsa.

On naurettavaa ajatella, ettei mies ikinä osaa hoitaa lasta, eikä olisi myöskään kykenevä oppimaan. Eihän mikään kodin- tai lastenhoitoon liittyvä asia ole sisäsyntyisesti kenenkään hallussa, vaan kaikki - myös naiset - ovat nämä asiat opetelleet.

Vierailija

Mutta entäs jos miehesi makaisi työttömänä kotona kaiket päivät, eikä laittaisi rikkaa ristiin minkään kotihomman eteen? Vieläkö olisit yhtä tyytyväinen tilanteeseen? Tai jos miehesi ei osallistuisi 100% sitä paria tuntia päivässä mitä hän nyt tekee? Tai mitä, jos lapsenne eivät olisikaan helppoja nukutettavia, vaan iltatoimiin ja nukutukseen menisi pahimmillaan kolmatta tuntia joka ilta?

Näet aika mustavalkoisesti tämän asian. On nimittäin oikeasti miehiä, jotka eivät osallistu laiskuuttaan, vaikka heillä olisi kaikki maailman aika tehdä kotona kaikkea sitä, mitä lasten äitikin. Oma mieheni ei onneksi lukeudu tuohon joukkoon. :)

Vierailija:

Lainaus:

Ei se minua haittaa. Saan omaa aikaa kerran viikossa kun isovanhemmat ovat lasten kanssa. Lasten nukkumaan laittaminen vie noin 10 minuuttia (pesut, pusut, pyjamat ja päät tyynyyn), en ymmärrä miksi siihen tarvittaisiin kaksi aikuista? Vauva-aikana minä hoidin tottakai yösyötöt, koska miehelläni ei erittynyt maitoa rinnoista =) Käyn lasten kanssa " ihmisten ilmoilla" joka päivä: joskus perhekerhossa missä minulla on ystäviä, joskus keskustassa shoppailemassa, joskus babybiossa, kavereiden luona, jne.

Mieheni opiskelee saadakseen hyvän ammatin, mikä on koko perheemme kannalta hyvä juttu. Töissä hän käy ettei minun tarvitsisi, että saan hoitaa lapset kotona, emmekä joudu turvautumaan sossuun. Minusta se on hienoa.

Lapsemme ovat 2½v ja 1v2kk. He menevät illalla nukkumaan jo puoli kahdeksalta, sen jälkeen minulla on ihan omaa aikaa. Mieheni tulee kotiin puoli kymmeneltä, silloin meillä on tunti-pari aikaa toisillemme. Lasten ja isän yhteinen aika jää vähiin, he näkevät iltapäivisin 1-2 tunnin ajan arkisin, ja viikonloppuna aamuisin (mieheni menee töihin lauantaina ja sunnuntaina kello 12, ja lapset heräävät jo seitsemän aikaan), mutta näkevät silti joka päivä. Ja sen ajan kun näkevät, isä antaa huomionsa 100% lapsilleen.

Vierailija

vähän samansuntaisilla linjoilla olen kuin 27..saanen kommentoida.

Vauvan tulo taloon on miehille usein uusi ja todella outo asia. Naiselle on luonnollisempaa hoitaa vauvaa ja lapsia yleensäkin, koska alussahan vauva luonnollisesti väkisinkin on enemmän äidin vastuulla.

On paljonkin miehiä, joilla on todella vähän kokemusta lapsista. Miehet ovat usein aluksi aika epävarmoja, eivätkä lainkaan oma-aloittesia vauvanhoidon suhteen.

Olisikohan ap:n kaverin perheessä ollut juuri näin, että äiti ihan huomaamattaankinon vain alusta saakka hoitanut lapset yksin? Paljon mahdollista, sillä jos oikein ymmärsin kaveria ei itseään tilanne juurikaan haittaa.

Jos vauva/pieni lapsion aina ollut enemmän äidin kanssa, hän on tottunut siihen ja äidin tapoihin tehdä asiat. Jos isä ei koskaan ole ollut lasten kanssa keskenään, niin eikö ole aika selvää että ensimmäinen kerta on hankalaa? Vauva ainakin ikävöi äitiään, isä on samakuin joku vieras ihminen (jos vauva ei isään ole tottunut).

Eli miehelle pitäisi antaa enemmän tilaa, ja kannustaa häntä. Hänellä on varmasti sellainen olo, ettei äiti selviytyy lasten kanssa paremmin ja helpommin, jote tehköön sitten kaiken. Se on vain niin paljon yksinkertaisempaa.

Vierailija

vastaamaan esim. esikoisesta yksin, koska mies tällöin oli reissuhommissa. Mutta nyt kun lapsia on kaksi ja työtäkin kaksi kertaa enemmän, olisi kohtuullista, että isä NYT edes yrittäisi enemmän. Toisaalta, tässä voi olla juuri tälläinen äiti, joka tykkää että hommat hoituvat suht ripeästi ja hänen tavalla. Joskus kertoi, että mies ei ole mm. siksi syöttänyt lapselle soseita, koska sottaa niin paljon ja hänellä se käy helpommin. Luultavasti kyllä mies ei ole vaan syöttänyt ja tuo nyt oli sitten helppo selitys.

t. ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat