Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (79)

ja ahdistuva ihminen, etten voisi elää ilman varmuutta siitä, että Jumala hyväksyy minut taivaaseen, kun kuolen. Olen elänyt epävarmuudessa ja se ei ole terveellistä, ainakaan minulle. Nyt yritän vain levätä siinä varmuudessa, että minut hyväksytään, vaikka en ole lähelläkään täydellistä. Jos minun pitäisi uurastaa ja elää silti epävarmuudessa, en jaksaisi elää ollenkaan, ehkä.

Varsinkin, kun olen väsynyt työstä tai muuten elämästä, ja kun tuleva kuolema pelottaa, kaipaan varmuutta ja hyväksyntää enemmän kuin mitään muuta. En voi täydellisesti luottaa yhteenkään ihmiseen, en edes parhaaseen ystävääni. Aina voi jotain sattua, joka rikkoo välit tms. En ihan 100% osaa Jumalaankaan luottaa, mutta raamattu kuitenkin sanoo, että saa luottaa. Miltä teistä muista tuntuu?

Enkä nyt halua arvostella toisten uskoa enkä pahoittaa kenenkään mieltä.

Ummhabiba on näköjään täydellisempi kuin itse teidän profeetta muhamed, joka ei ollut varma pääseekö paratiisiin vaikka oli kuinka suorittanut kaikki teot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Josefiina4:

Lainaus:

Pelastus lahjaksi. Kun Jumala on jo tehnyt kaiken puolestamme Jeesuksessa Kristuksessa, on selvä, että voimme vastaanottaa pelastuksen vain yhdellä tavalla eli lahjaksi ja armosta. Pelastus ei siis riipu itsestämme ja hyvyydestämme, niin kuin usein saatamme ajatella, vaan se on täysin armoa sekä lahja, joka voidaan heti vastaanottaa. Jos sinä sentähden henkilökohtaisesti haluat pelastua, ei siihen tarvita ensin sinun tekojasi tai puutteellisia ansioitasi, vaan voit saada kaiken lahjaksi, heti:

- (Ef 2:8,9) Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -

9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

- (Room 3:24) ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

- (Luuk 14:17) ...' Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina' .

- (Ilm 21:6) Ja hän sanoi minulle: " Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

- (Ilm 22:17) Ja Henki ja morsian sanovat: " Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: " Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

Josefiina4 vastasi hyvin myös tässä koskien pelastusta. Pelastus tapahtuu yksin armosta Kristuksen tähden. Siinä ei ole mitään epäselvää, se ajatus kulkee kauttaaltaan läpi Raamatun. Aabrahan pelastui uskon kautta. Nooa pelastui uskon kautta jne. Kukaan heistäkään ei pelastunut hyvien tekojensa kautta. Noissa kohdissa taas jotka sinä lainasit puhutaan Kristuksessa olevasta pelastetusta ihmisestä. Kun hän on yhdessä ristiinnaulittu Kristuksen kanssa, hän myös elää Kristuksessa, niinkuin tämä elää noustuaan kuolleista. Tämä elämä Kristuksessa synnyttää hyviä, Jumalan tahdon mukaisia, iankaikkisuuteen kantavia tekoja. Omassa lihassaan hän ei voi niitä tehdä. Ainoastaan yhteys Jeesukseen synnyttää niitä.

Anteeksi kun Josefiina vastasin tähän, mutta voithan sinäkin vastata vielä omasta puolestasi.

Asmaa:

Lainaus:

Mutta tiesitkö, että syntinsä on parempi piilottaa ja anoa anteeksiantoa Jumalalta?

Ei se noin mene. Jumala ei kaipaa ihmisten ulkokultaisuutta. Sitä on aivan tarpeeksi. Vanhurskas ei ole se joka ei koskaan kaadu, vaan se joka kaatumisen jälkeen nousee ylos. Muuten ihanne olisi elämä tynnyrissä kun kerran sen pyhempää ihmistä ei voi olla.

Lainaus:

Nyt jos mietit mar1anne ihan oikeasti yhteiskuntaa ILMAN lakeja , ilman tuomioita (koska sitähän ehdotat).. miten sellainen toimisi?

Ilman lakeja ja ilman tuomiota? En sitä ehdottanut. Vain sitä että se toinen äärimmäisyys, laki ilman armoa, on myoskin mahdoton. Harvalla ihmisellä elämä ihan kaavan mukaan. Vielä harvemmat kaavoihin mahtuvat.

Muuten annnoit kamalan esimerkin, yksi oli syyllinen aviorikokseen, toinen murhaan, ja se joka oli syyllistynyt aviorikokseen oli kuulemma suurempi synnin tekijä kuin ne jotka syyllistyivät kivittämällä kylmäveriseen murhaan.

Eipä profeetta kovinkaan armelias ollut.

Jeesus sanoi että vanhurskauden on oltava suurempi kuin ylipappien. Miksi peset kupin ulkopuolen mutta et kupin sisäpuolta? Jos peset kupin sisäpuolen niin kupin ulkopuoli on myos puhdas. Ja et saa kuppia puhtaaksi jos et pese sen sisäpuolta.

Tässä asiassa (ja joissa muissakin) mielestäni kristillinen etiikka on korkeampi kuin islamilainen.

En kuitenkaan halua ketään loukata näin sanomalla.

Mutta onko todella islamissa noin? Ihminen ei saa olla armelias? Pitää kivittää synnin antoa hakevat?

Ja ne pitää kivittää sen takia että Allah antaa anteeksi mutta kukaan muu ei saa antaa?

Että Islam on helppo tie?

Oikea tie, muttei aina todellakaan helppo. (jos vertaa esim. kristinuskoon jossa ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin uskoa)

UmmHabiba toikin jo esille sitä kuinka paljon enemmän hyvä teko painaa suhteessa huonoon tekoon - ja toisaalta sekin asia, että huonon teon saa anteeksi katumalla.

Islamissa palvonta ei myöskään rajoitu rukoukseen, paastoon jne vaan kaikki tavalliset päivittäiset askareemme voidaan laskea palvonnaksi, jos teemme ne Jumalan tähden.

Joten jos kaikki nämä asiat lukee (eikä vain poimi jotain summa mutikassa) niin mielestäni on aika selvää, että islamissa teoilla on merkitystä (sitä ei olla kielletty) mutta teoilla ei pelastu vaan yksin Jumalan armosta. Meidän tekomme kun eivät ikinä riittäisi jos ne laskettaisiin yksi yhteen. Mutta Jumala tietää tämän ja on aina tiennyt koska Hän loi meidät. Koraanissa sanotaan, että ihminen luotiin heikoksi. Mutta teot kuvastavat uskoamme ja pyrkimyksiämme, ne kuvaavat tavoitteitamme ja kuvaavat sitä mihin pyrimme. Me erehdymme, olemmehan me ihmisiä, mutta katumukset portit ovat meille avoinna, kiitos ja ylistys Jumalalle, Armeliaimmalle.

Minusta erittäin hyvin tätä asiaa kuvaava on seuraava hadith:

" Jumala sanoo: ' Olen kuten palvelijani ajattelee minun olevan. Olen hänen kanssaan kun Hän mainitsee Minut. Jos hän mainitsee minut itsekseen, mainitsen hänet Itselleni. Jos hän mainitsee Minut kokoontumisessa, Minä mainitsen hänet paremmassa kokoontumisessa. Jos hän lähestyy minua kämmenen mitan, Minä lähestyn häntä käden mitan, jos hän tulee luokseni kävellen, Minä tulen hänen luokseen juosten.' " [Hadith Qudsi]

aicha-HKI:

Lainaus:

Mutta hei, meillä on ihan sama Jumala :D

Minä olen sitten aina yhtä iloinen kuullessani, että muslimi uskoo ja tunnustaa Pyhän Kolmiyhteisen, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen.

Tuntuu siltä että sharia ei perustu siihen mikä on oikein. Pimeydessä te vaellatte. Korkeampi tie on voida antaa anteeksi. Nähtävästi islamissa kukaan ei pysty näkemään ihmisiä niinkuin Jumala heidät näkee. Eli jokainen on anteeksiannon tarveessa. Sitä pyytävän miehen kivittäminen on hullua ja armoa vailla olette. Miten armahtava Jumala voisi vaatia että ihmiset eivät armahda?

Lainaus:

Ei islamin mukaan.. en tiedä mistä vetäisit tuon kymmenen miestodistajaa. Itse puhun islamista, en Pakistanista enkä muustakaan maista joissa EI YHDESSÄKÄÄN noudateta shari' aa kokonaisuudessaan. Shari' an mukaan raiskattua ei rangaista, ainoastaan raiskaajaa.

Ja sharian mukaan nainen ei ole raiskattu jos ei ole 10 mies todistajaa. Joten raiskauksen uhrit ovat syyllistyneet esiaviolliseen seksiin. Ihanaa kuullla että Shariaa ei kokonaisuudessa missään noudateta.

Lainaus:

Jos jokainen puhuisi kaikista pahoista teoistaan, niin eikö kynnys tehdä niitä laske? Minun mielestäni kyllä.

Siis jos et puhu ongelmista niin ne eivät ole olemassa?

Ja jos puhut niin koko kansa menee hulluna mukaan?

Lainaus:

Edelleen, ihminen ei toisen [b]syntiä[/b] anna anteeksi vaan yksin Jumala. Ilmoittaisitko sinä lehdessä, että petinpä tuossa puolisoani, antakaa anteeksi?

Niin ihminen juuri tekee. Ihminen rikkoo lähimmäisiään vastaan ja saa lähimmäisiltään anteeksi. Lähimmäiset antavat anteeksi ja niin tekee Jumalakin.

Jos anteeksiantoa haluisin, niin miksi en sanoisi, että olen tehnyt väärin antaakaa anteeksi? Tekisiko se minut huonoksi ihmiseksi?

mar1anne:

Lainaus:

se että joku anteeksiantoa hakeva olisi sen takia kivityksen ansainnut? Se on minulle uutta.

Suora lainaus asmaan alkuperäisestä viestistä:

" Joten hän meni hänen luokseen ja sanoi: ' Jumalan Lähettiläs! Olen tehnyt huorin, joten tee minulle Jumalan määräämä rangaistus.' "

Mies ei hakenut anteeksiantoa, vaan Jumalan määräämää rangaistusta.

Mies myös yritti lopuksi paeta _haluamaansa_ rangaistusta, joka annetun hadithin mukaan hänelle _olisi pitänyt sallia_.

Kannattaa lukea viestit huolellisesti, vasta-argumentointi käy työlääksi, jos samasta asiasta puhutaan eri tiedoin. Mutta jatkakaa vain, on mielenkiintoista :)

Minun näkövinkkelistä taas kristinuskon pelastuskäsitys on hyvin kyseenalainen ja omituinen.. että Jumalan pitäisi uhrata jotakin (itsensä kaiken kukkuraksi) että voi antaa anteeksi. Jumala on siis raaka ja kykenemätön anteeksiantoon, jos ihminen pyytää anteeksi (tästä on keskusteltu aiemminkin, saman toistoa..). Millainen esimerkki tämä oikeastaan on? Mielestäni aika huono eikä anna kuvaa armeliaasta Jumalasta. Lopputulos sitten väännetään armeliaaksi mutta sinne pääseminen ei sitä ole, kaukana siitä.

josefiina4:

Lainaus:

Teoilla ja suorituksilla on suuri merkitys islamissa, pääsyssä paratiisiin,ilman niitä ei pääse, on tehtävä pakosti ja sitten jos jumala armahtaa kun on niin tehnyt kovasti.....jos,jos,,,,

Missä edellisissä lainaamissani jakeissa oli jos? Jokaisessa sanottiin suoraan, että uskoville on [b]LUVATTU[/b] pääsy Paratiisiin, koska Jumala on sen heitä varten valmistanut. Koraani on hyvin selkeä tässä asiassa:

[b]" SAY: O MY SLAVES WHO HAVE TRANSGRESSED AGAINST THEMSELVES! DESPAIR NOT FOR THE MERCY OF ALLAAH, VERILY ALLAAH FORGIVES ALL SINS. TRULY HE IS OFT FORGIVING, MOST MERCIFUL." [Az-Zumar (39):53]

" Sano: »Te palvelijani, jotka olette toimineet sielujenne vahingoksi, älkää olko epätoivoisia Jumalan laupeuden suhteen; aivan VARMASTI Jumala antaa syntinne kokonaan anteeksi, sillä Hän on totisesti armahtava, laupias." [/b]

Katuminen on niin suuri palvonnan muoto Islaamissa, että se todellakin poistaa syntimme kokonaan, kuten Profeetta Muhammad on sanonut: " Joka katuu syntiä on kuin henkilö ilman syntiä." [Hasan - Kertonut Abu ' Ubaidah ibn ' Abdullaah ja kerännyt Ibn Maajah, aidoksi todennut al-Albaani]

Löysin tuosta aiemmin lainaamastani hadithista toisen käännöksen, jossa kehotetaan muslimeja [b]ILOITSEMAAN[/b] siitä, etteivät he pääse tekojensa tähden Paratiisiin vaan yksin Jumalan armosta..

Sillä todellakin, meidän tekomme eivät riitä. Ihminen on heikko. Mutta Jumala on kykeneväinen kaikkeen - Hän on Kaikkivaltias, Armeliain. Hän kuulee jokaisen pyyntömme ja Hän näkee suoraan sydämiimme. Emme tarvitse Hänelle välittäjää eikä Hänen tarvitse uhrata antaakseen anteeksi. Jumala antaa katuvalle synnit anteeksi, koska Hän on oikeasti Armeliain Armahtaja.

Eräs muslimien alkusukupolvista on sanonut viisaasti: [b]" Älä katso syntiesi mitättömyyttä vaan ajattele Hänen suuruutta, jolle olet tottelematon." [/b] Eli teemme tekomme [b]rakkaudesta Jumalaan[/b], me haluamme miellyttää Häntä. Meille ei ole samantekevää miten toimimme vaan tahdomme toimia juuri niin kuin Jumala haluaa.

josefiina4:

Lainaus:

Pelastus lahjaksi. Kun Jumala on jo tehnyt kaiken puolestamme Jeesuksessa Kristuksessa, on selvä, että voimme vastaanottaa pelastuksen vain yhdellä tavalla eli lahjaksi ja armosta. Pelastus ei siis riipu itsestämme ja hyvyydestämme, niin kuin usein saatamme ajatella, vaan se on täysin armoa sekä lahja, joka voidaan heti vastaanottaa. Jos sinä sentähden henkilökohtaisesti haluat pelastua, ei siihen tarvita ensin sinun tekojasi tai puutteellisia ansioitasi, vaan voit saada kaiken lahjaksi, heti

Entäpä ihmiset, jotka tekevät mitä lystäävät ja sanovat, että " Juu uskon Jeesukseen, kaikki on annettu anteeksi, ei sillä ole väliä" ? Jos teoilla ei ole merkitystä, niin silloinhan sitä voisi tehdä mitä lystää välittämättä mistään. Usko toki muokkaa ihmistä, mutta jos teoilla ei ole merkitystä niin omat teot voivat olla aika edesvastuuttomia. Sitä aina jaksan ihmetellä, miksi tekoja melkeinpä vähätellään kristinuskossa. Kyllä niillä joku merkitys kuitenkin on. Eivät ne ole turhia tai tarpeettomia. Eikö kristitty halua miellyttää Jumalaa? Eikä kristitylle ole tärkeää toimia Jumalan opastamalla tavalla? Minusta se on melkoista välinpitämättömyyttä Luojaa kohtaan ja Hänen sanansa hylkäämistä, kun viittaa kintaalla Hänen antamilleen ohjenuorille ja toteaa vain " ei sillä ole väliä" . Aikaisemmissa keskusteluissa on tainnut muistaakseni nousta esille se, että " pyhä henki johdattaa" - mutta lopputuloksena siinä se, että teot ovat kuitenkin arvokkaita. Ei voida suoraan sanoa, että " tee mitä haluat ja pelastut" - vai voiko Josefiina? Voiko kristitty elää miten lystää tehden kaiken mahdollisen pahuuden ja vääryyden kuitaten sen sanomalla " uskon Jeesukseen, hei vähäks siistii - ei oo välii mitä teen kun saan kuiteskii anteeks!" .

josefiina4:

Lainaus:

- (Ef 2:8,9) Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -

9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

No mitähän aikaisemmin lainaamassani hadithissa juuri todettiin? Aika pitkälti sama asia, muslimi ei usko pelastuvansa teoillaan vaan Jumalan armosta.

mar1anne:

Lainaus:

Muuten annnoit kamalan esimerkin, yksi oli syyllinen aviorikokseen, toinen murhaan, ja se joka oli syyllistynyt aviorikokseen oli kuulemma suurempi synnin tekijä kuin ne jotka syyllistyivät kivittämällä kylmäveriseen murhaan.

Ensin mietin, että mikä sai sinut sanomaan näin.. ja luin viestini uudelleen. Siellä ei missään todeta toisen olleen suurempi synnintekijä kuin toinen - sekä aviorikoksesta että murhasta on rangaistuksena kuolema. Mutta ehkä hassusti lainasin sen Koraanin jakeen siihen perään ja se sai sinut yhdistelemään asioita tällä tavalla.

Kuitenkin Profeetta Muhammad ei hyväksynyt sitä, että tappoivat miehen. Hän olisi antanut tämän poistua, jotta hän voisi katua tekoaan Jumalalle. Samalla tavoin kuin hän halusi jo tekevän alunperin käännyttäessään tämän pois luotaan.

Asmaa:

Lainaus:

- sekä aviorikoksesta että murhasta on rangaistuksena kuolema.

Kuitenkin Profeetta Muhammad ei hyväksynyt sitä, että tappoivat miehen. Hän olisi antanut tämän poistua, jotta hän voisi katua tekoaan Jumalalle. Samalla tavoin kuin hän halusi jo tekevän alunperin käännyttäessään tämän pois luotaan.

Oikeassa profeettasi oli. Ei hän ollut kenellekkään armoa antamassa. Joten anteeksiantoa pyytävä oli tyhmä.

Armon sai ne jotka hänet murhasivat. Heille ei tullut murhasta edes tuomiota.

On kyllä tekopyhää ottaa toiselta ihmiseltä elämä aviorikoksen takia. Eiko murha ole suurempi rikos? Ja eikos se joka kuolemanrangaistuksen antaa syyllisty murhaan.

Surullista mutta totta. Aviorikoksen takia tapetaan useinmiten naisia. Todisteeksi riittää raskaus.

Ihmisen kuuluu antaa anteeksi, ja pyytää anteeksi niiltä joita vastaan on tehnyt rikkeen. Anteeksiantoa pyytävä on paljon parempi ihminen kuin se joka kieltää edes anteeksiantoa tarvitsevan.

Joten islamilainen oikeudentaju ei ole tarpeeksi korkea.

Asmaa:

[quote]

Mutta silloinhan Jumala myös kristinuskon mukaan loi ihmisen heikoksi.. valinnanvapaudella Hän kuitenkin antoi ihmiselle mahdollisuuden huonoihinkin valintoihin ja toisaalta mahdollisuuden erehtyä. Hän ei alunperinkään luonut meitä Itsensä kaltaiseksi: täydelliseksi, erheettömäksi, Kaikkitietäväksi, Kaikkivaltiaaksi (olemme itse asiassa kaikkien noiden vastakohtia).

Yhdyn Jaiminin ajatukseen siitä, että Jumalan ei ollut tarkoituskaan luoda ihmistä veroisekseen, kaikkivaltiaaksi, vaan elämään ihmisenä Jumalan yhteydessä.

Jumala loi ihmisen erilliseksi persoonaksi, ei miksikään robotiksi. Muutenhan hän olisi, kuten Jaimini sanoi, Jumalan orja. Samoin on Jumala luonut käärmeenkin, eli Saatanan, omaksi erilliseksi persoonakseen.

1Moos.

1:26 Ja Jumala sanoi: " Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."

1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: " Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

Syntiinlankeemus

Miksi kaikki ovat syntiä tehneet? Ihmiskunnan historian alussa tapahtui syntiinlankeemus. Ihminen luotiin syyttömäksi, vanhurskaaksi olennoksi, jolla oli aito yhteys Luojansa kanssa. Mutta kun ihminen lankesi syntiin, tottelemattomuuteen Jumalan sanaa kohtaan saatanan houkutuksesta, yhteys katkesi. Syyttömyyden tilalle tuli syyllisyys, häpeä ja pelko ja kuolema. Ihminen pakeni Jumalaa ja hän joutui lähtemään pois paratiisista.

Room. 5:12 sanoo: ¿Yhden ainoan ihmisen (Aadamin) teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä.¿

Meillä voi olla taipumus ajatella, että syntiinlankeemus oli Aadamin ja Eevan oma vika. Miksi sen pitäisi vaikuttaa meihin? Mutta pakolaisen lapsetkin syntyvät pakolaisuuteen! Aadamissa koko ihmiskunta on langennut pois Jumalan yhteydestä ja on vailla Jumalan kirkkautta.

1. Vanhurskautumisen lähde: Jumalan armo

" mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi." (j. 24).

Armo tarkoittaa ansaitsematonta lahjaa. Evankeliumin vallankumouksellinen sanoma on: Jumala lahjoittaa vanhurskauden ¿ ilmaiseksi! Mutta hänen armonsa ei ole halpa-arvoista. Vaikka se on meille ilmaista, se maksoi hänelle paljon! Ollakseen uskollinen ja uskottava omalle vanhurskaalle luonteelleen Jumala ei voi noin vain kuitata ihmiskunnan syntiä. Syyllisen syyttömäksi julistamisella täytyy olla oikeudenmukainen perusta, ja se on Kristuksen ristin työ!

2. Vanhurskautumisen hinta: Kristuksen veri

" Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta," (j. 25).

2. Kor. 5:21: ¿Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden.¿

Tätä ¿vaihtokauppaa¿ Lutherkin ihmetteli: Kristus ottaa meidän syntimme ja tarjoaa meille vanhurskautensa! Kyseessä ei ole vain vaihtokauppa tai viileä oikeuden päätös julistaa syyttömäksi; kaiken takana on Jumalan käsittämätön rakkaus!

¿Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti. 7. Tuskin kukaan haluaa kuolla edes nuhteettoman ihmisen puolesta; hyvän ihmisen puolesta joku ehkä on valmis antamaan henkensä. 8. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. 9. Kun hän nyt on vuodattamalla verensä tehnyt meidät vanhurskaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta. 10. Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty.¿ (Room. 5:6-10)

Roomalaiskirjeen 5. luvussa Paavali vertailee Aadamia ja Kristusta. Kuten jo totesimme, Aadamin lankeemus toi maailmaan synnin ja kuoleman. Mutta ¿toisen Aadamin¿ Kristuksen lunastustyö tuo maailmaan vanhurskauden ja elämän (j. 18). Kristus käänsi ja kääntää ihmiskunnan kohtalon!

3. Vanhurskautumisen vastaanottaminen: uskon kautta

Edelleen jae 25: " ...tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi."

Lahjaa ei oteta vastaan yrittämällä ansaita sitä vaan hyväksymällä se. Lahjavanhurskaus otetaan vastaan myös hyväksymällä se ¿ uskon kautta. Usko on kuin käsi, joka ottaa lahjan vastaan.

Usko on luottamista, turvautumista Kristukseen.

ttp://www.netmission.fi/index.php?id=557&search

täällä paljon hyvää tietoa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat