Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (79)

josefiina4:

Lainaus:

Ummhabiba on näköjään täydellisempi kuin itse teidän profeetta muhamed, joka ei ollut varma pääseekö paratiisiin vaikka oli kuinka suorittanut kaikki teot.

Juuh, totta kai... no en kyllä sitä tarkoittanut. Profeetta Muhammed sanoi itse että hän pääsee Paratiisiin vain Allaahin armosta, eikä teoillaan. Allahin armon suuruus on selvinnyt jo Asmaan lähettämissä viesteissä. Lisäksi tärkein asia on kuitenkin usko, ilman uskoa Allaahiin, Hänen profeettoihinsa, enkeleihinsä, kirjoihinsa jne ei ole pääsyä Paratiisiin. Usko tulee ensin, sitten teot ja Allaahin armosta pääsee Paratiisiin.

Tarkoitin että koska minulla on jo usko (ja rukoilen Allaahia, että saan kuolla muslimina), ja suoritan 4 noista pilareista ja viidennen kun siihen kykenen - > Voin olla aika luottavaisin mielin Paratiisiin pääsyn suhteen.

En missään kohdassa, en missään, väittänyt olevani täydellisempi kuin profeetta Muhammed. Pois se minusta, minä maan matonen...

josefiina4:

Lainaus:

Ummhabiba on näköjään täydellisempi kuin itse teidän profeetta muhamed, joka ei ollut varma pääseekö paratiisiin vaikka oli kuinka suorittanut kaikki teot.

Voisit ystävällisesti lukea hieman enemmän ennen kuin levität " tietoasi" Islaamista.

[b]Kuka pääsee Koraaniin mukaan paratiisiin ja onko se varmaa?[/b]

Vastaus: Uskovat ja hyvää tekevät - Jumala on valmistanut Paratiisin heitä varten ja [b]luvannut[/b] sen heille.

" Allaah has [b]promised to believers[/b] - men and women - Gardens under which rivers flow, to dwell therein [forever], and beautiful mansions in Gardens of everlasting bliss. But the greatest bliss is the Good Pleasure of Allaah. That is the supreme felicity [or success]" . (9:72)

" ...[b]and those who obey Allaah and His Messenger will be admitted to Gardens[/b] with rivers flowing underneath, to abide therein [forever] and that will be the supreme achievement" . (4:13)

" Race with one another in hastening towards forgiveness from your Lord, and Paradise the width whereof is as the width of the heaven and the earth, prepared for those who believe in Allaah and His Messengers. That is the Grace of Allaah, which He bestows on whom He is pleased with. And Allaah is the Owner of Great Bounty" . (57:21)

" ...for Paradise as wide as are the heavens and the earth, prepared for al-Muttaqun" (3:133)

[b]Kenelle Helvetin tuli Koraanin mukaan?[/b]

" And fear the fire, which is prepared for the disbelievers" (3:131)

[b]Oliko Profeetta Muhammad epävarma pääsystään Paratiisiin?[/b]

Ei.

Eräässä hadithissa kerrotaan kuinka Jumala näytti hänelle hänen asuinsijansa Paratiisissa. Toisessa hadithissa kerrotaan, kuinka hän ottaa uskovia vastaan Tuomionpäivänä ja käännyttää epäuskovat pois. Eräässä toisessa hadithissa taas kerrotaan, että " Yksikään profeetta ei kuole ennen kuin hänelle näytetään hänen paikkansa Paratiisissa ja sitten annetaan valita, elääkö vai kuolla."

Kohta, johon Josefiina sitkeästi vetoaa, kertoo vain siitä, että muslimit eivät usko pääsevänsä Paratiisiin teoillaan - vaan me uskomme pääsevämme sinne Jumalan armosta. Ihminen on kuitenkin heikko ja jokainen meistä tekee virheitä. Mutta Jumala palkitsee hyvät teot ruhtinaallisesti, kirjaten pahoista teoista vain yhden pahan teon ja toisaalta antaen katuville anteeksi heidän väärät tekonsa. Jumala on Armelian Armahtaja. Edes Jumalan profeetta ei pääse Paratiisiin tekojensa tähden vaan Jumalan armosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

josefiina4:

Lainaus:

Uskova ei tietenkään voi elää miten lystää, raamattukin sanoo:

Matt.7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ' Herra, Herra!' , pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, [b]joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon[/b].

1.Johanneksen kirje:

2:4 Joka sanoo: " Minä tunnen hänet" , [b]eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä[/b].

2:6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

2:9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.

Mitä nuo korostamani kohdat tarkoittavat kristitylle käytännössä, mitä ne pitävät sisällään?

meikämami:

Lainaus:

Minäkin olen joskus miettinyt sitä, miksi Jumala loi ihmisen heikoksi. Se ei kuitenkaan ollut Jumalan alkuperäinen tarkoitus, vaan ihmisen oma valinta kuten Jaiminin tekstistä käykin ilmi.

Miksi sitten Jumala salli ihmisen joutua syntiin? Olisihan hänellä ollut valta estää se. Itsekin olen tätä joskus miettinyt. Luin silloin erään luterilaiseen teologiaan pohjatutuvan teoksen, joka käsitteli mm. tätä aihetta mielestäni hyvin. Jumala ei tahdo ketään väkisin lapsekseen. Hän haluaa, että ihminen tulee vapaaehtoisesti hänen luokseen. Siksi Hän antoi ihmiselle vaihtoehdon. Ja ihminen valitsi käärmeen.

Hmm.. ei ollut Jumalan alkuperäinen tarkoitus. Toisinsanoen Jumala ei tiennyt mitä loi? Siitähän olen itsekin puhunut, että kyse oli todella valinnasta. Väärin valinnan mahdollisuus oli olemassa alusta alkaen.. se ei tulla tupsahtanut mistään yllättäin. Jumala opasti Aadamia ja Eevaa - varoitti puusta.. mutta Saatana harhautti heitä, valehteli heille ja sai heidät mukaan juoneensa. Mutta Jumala on anteeksiantava ja armelias heille, jotka kääntyvät Hänen puoleensa katuen.

Josefiinalle vielä haluaisin sanoa, että kyllä ymmärrän näkemyksenne - selitystenne puolesta - itse vain en näe asiaa niin. Kyllä asiat voi yleensä jollain tasolla käsittää, jos selvitys on vain hyvä - ja nyt se oli ymmärrettävä. Kiitos siitä Jaiminille, meikämamille ja Josefiinalle.

Jaimini:

Lainaus:

Aabrahan pelastui uskon kautta. Nooa pelastui uskon kautta jne. Kukaan heistäkään ei pelastunut hyvien tekojensa kautta. Noissa kohdissa taas jotka sinä lainasit puhutaan Kristuksessa olevasta pelastetusta ihmisestä. Kun hän on yhdessä ristiinnaulittu Kristuksen kanssa, hän myös elää Kristuksessa, niinkuin tämä elää noustuaan kuolleista. Tämä elämä Kristuksessa synnyttää hyviä, Jumalan tahdon mukaisia, iankaikkisuuteen kantavia tekoja. Omassa lihassaan hän ei voi niitä tehdä. Ainoastaan yhteys Jeesukseen synnyttää niitä.

Jotenkin näen tämän jossain määrin samankaltaisena islamin käsityksen kanssa. Termeissä ja jossain määrin ymmärryksessä on eroa - mutta [b]perimmäinen ajatus/tavoite[/b] tuntuu minulle samanlaiselta. Miksikö? Koska profeetta Muhammad kuitenkin sanoi, että me pelastumme [b]VAIN Jumalan armosta - emme tekojemme tähden[/b]. Toisaalta Koraanissa usko mainitaan aina ensin - haditheissa uskontunnustusta kuvataan avaimeksi Paratiisiin.. samalla tavoin niiden hyvien tekojen ja Jumalan miellyttämisen tulisi seurata sitä uskoa. Eikös Jeesuskin sanonut uskon ilman tekoja olevan kuollut? Ilman tekoja usko on kuin " lip-service" . Teot ikäänkuin vahvistavat sanoja, ne kuvastavat tavoitteita ja päämääriä. Siksi asia on niin oleellinen. Jos uskoo, silloin rakastaa Jumalaa ja ainakin pyrkii tekemään Häntä miellyttäviä tekoja. Koraanin mukaan kenellekään meistä ei aseteta raskaampaa taakkaa kuin jaksamme kantaa. Joten meiltä ei vaadita enempää kuin se mihin pystymme - kiitos ja ylistys Jumalalle.

meikämami:

Lainaus:

Kukaan ihminen ei tähän pysty - Jumalan vaatimukset ylittävät rajamme.

Tämä on hämmästyttänyt minua usein, en muista olenko siitä kysynyt vielä. Eli eikö Jumala tiennyt millaisen ihmisen hän loi? Eikö Luoja tiedä luotunsa ominaisuuksia? Miksi Hän vaatisi meiltä sellaista mihin emme varmasti pysty?

Kuten yllä jo sanoin, niin Koraanin mukaan ihmiseltä ei vaadita enempää kuin mihin tämä kykenee - esimerkiksi näissä kohdissa Koraania:

" No person shall have a burden laid on him greater than he can bear." (2:233)

" Allâh burdens not a person beyond his scope." (2:286)

" Allâh puts no burden on any person beyond what He has given him." (65:7)

Lainaus:

Mutta silloinhan Jumala myös kristinuskon mukaan loi ihmisen heikoksi.. valinnanvapaudella Hän kuitenkin antoi ihmiselle mahdollisuuden huonoihinkin valintoihin ja toisaalta mahdollisuuden erehtyä. Hän ei alunperinkään luonut meitä Itsensä kaltaiseksi: täydelliseksi, erheettömäksi, Kaikkitietäväksi, Kaikkivaltiaaksi (olemme itse asiassa kaikkien noiden vastakohtia).

Minä en näe sitä heikkoudeksi, että on vapaus valita. Jos ihmisellä ei olisi ollut vapautta valita toisin, hän olisi ollut orja. Enkä ajattele, että ihminen olisi luotu Kaikkivaltiaaksi, vaan ihmiseksi (ilman syntiä, joka erottaa ihmisen Jumalasta) elämään Kaikkivaltiaan yhteydessä.

Lainaus:

Jaimini: Anteeksi, poimin nyt vaan tuon yhden lauseen (luin kyllä ne muutkin, kahteenkin kertaan), mutta se herätti ajatuksen, että ajatellaanko niin, että se oli tavallaan Saatanan vika, että Adam lankesi?

Asmaa: Jokainen heistä sai rangaistuksen myös Koraanin mukaan mutta tarkoitukseni oli sanoa, että Saatana vietteli heidät väärintekoon. Tosiaan kukaan ei kanna toisen syntiä.

Selvä.

Lainaus:

Jaimini:Se ei ole asian lakaisemista maton alle, vaan rangaistus on kärsitty.

Asmaa: Mutta se on vastuun siirtämistä, toisaalta melkein villaisella painamista. Ihminen ei ole siis toisin sanoen vastuullinen teoistaan.

Ei se ole vastuun siirtämistä, vaan kertakaikkiaan ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa päästä takaisin Jumala yhteyteen. Seurauksena olisi jokaikiselle ihmiselle iankaikkinen kadotus, jos Jumala ei olisi ottanut rangaistusta päälleen. Samalla Jumala uudestisynnyttää ihmisen. Luo häneen uuden hengen, jonka on mahdollista olla jälleen yhteydessä Jumalaan. Tuo ihminen tietää että hänen syntejään ei ole painettu villaisella, vaan niiden tähden on kärsitty. Synnillä on aina seurauksensa. Siksi kristityllä ei ole oikeutta tehdä syntiä ja hän on vastuullinen teoistaan. Paavali sanoo kirjeissään painokkaasti, että emme saa tehdä syntiä. Synti vahingoittaa meitä, ympäristöämme ja toisia ihmisiä. Kristityn on vakavasti valvottava itseään. Synnin helliminen ja siitä yrittäminen selviytyä omassa voimassa, voivat olla niin vahingollisia, että ne voivat johtaa myös epäuskoon ja lopulta luopumukseen. Kristityn nimenomainen vastuu ja velvollisuus on viedä syntinsä joka päivä ristinjuurelle ja rukoilla Jumalalta voimaa synnin vastustamiseen. Se ei ole nukkumista, vaan nimenomaan valvomista.

Lainaus:

Jaimini:

Hänen rakkautensa ilmenee siinä, että hän itse kärsii rangaistuksen synnistä ihmisen puolesta, koska synnin merkitystä ei voi lieventää ja siten jokainen ihminen on syyllinen.

Tästä palaan ikuisuuskysymykseen... miten Jumala voi kuolla? .. jos Hän itse kärsi rangaistuksen. Miten selittyy se, että Jeesus huusi Raamatun mukaan " Jumalani, miksi hylkäsit minut?" (tästä olen aiemminkin kysynyt, mutta...) Oikeastaan tämä vielä johtaa ajatukseni siihen että kristitty siis mieltää Jumalan myös heikoksi, kuolevaiseksi, raa' aksikin. Minä en itse näe tässä armoa lainkaan :( Edelleen tämä jatkaa ajatustani ihmisen vastuuttomuudesta eli vastuu siirretään pois ihmiseltä.

Tässä tulemme kysymykseen Jumalan olemuksesta, jota me ihmiset emme kykene loppuun saakka käsittämään. Jos yritän selittää, voi olla että en kuitenkaan osaa sitä täysin tehdä, mutta yritän silti. Jeesuksessa Jumala luopui kaikesta siitä mitä hän on ja otti ihmisen osan. Hän otti ihmisen osan niin täydellisesti, että hän huusi niinkuin ihminen huutaisi tuossa tilanteessa: " Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit." Jos hän olisi ristillä kärsiessään säilyttänyt jotakin siitä mitä hänellä oli, hän ei olisi täydellisesti ottanut meidän osaamme. Ymmärrätkö mitä yritän selittää? Sovitus oli täydellinen. Ainoa mitä hän ei ollut oli, että hän ei ollut syntinen. Siksi kuolema ei voinut pitää häntä. Tulemme myös siihen mitä kuolema lopulta on. Se on synnin palkka. Se on eroa Jumalasta. Jeesus kuoli kyllä, koska muuten hän ei myöskään olisi ottanut meidän osaamme täydellisesti. Hän tuli ihmisenä tavallaan kaiken sen hylkäämäksi, mitä hän Jumalana on. Kaikki raakuus kärsimys ja kuolema ovat synnin seurausta. Niissä kaikissa hän tuli ottamaan meidän osamme osakseen. Ne eivät ole Jumalan ominaisuuksia. Tämä on iso asia, eikä sitä selitetä muutamalla rivillä. Mutta jatketaan tästä jos haluat.

Ihan mielenkiinnosta haluan kysyä että mistä olet saanut päähäsi tuon " jos" sanan?

Koraanissa kyllä tulee useaan otteeseen eteen toi Jumala on antaaksi antava, armahtaja, mutta muistaakseni ei ole kertaakaan tullut sitä " jos" sanaa siihen eteen. Vai oonko ymmärtänyt tekstisi väärin?

Ja tosiaan pelastuu jos katuu syntejään. Tai no vain Jumala yksin tietää pelastuuko vai ei, mutta semmosen käsityksen olen saanut Koraania lukiessani että jos ei kadu syntejään niin ei pelastu.

Jaimini:

Lainaus:

Se ei siis ole ihmisen alkuperäinen ominaisuus, vaan ihmisen tietoisesti valitsema asia; rikkoa Jumalaa vastaan.

Tuon on mielenkiintoista. Kristitty siis mieltää asian niin, että ihminen on muuttanut itseään luomisen jälkeen. Siis miten sen nyt selittäisi.. kun itse näen niin, että koska meissä oli jo " ominaisuus" , että voimme valita - niin samalla oli olemassa myös mahdollisuus valita se kapinan tie. Siihen lisäksi Saatanan kuiskuttelu. Niin kristitty näkee tämän " jälkisyntyisenä" (hassu sana, tiedän) ominaisuutena.

Katsotaanpa Koraanin kantaa, etten puhu ihan omiani ;)

And We said: " O Adam! Dwell you and your wife in the Paradise and eat both of you freely with pleasure and delight of things therein as wherever you will, but come not near this tree or you both will be of the Zâlimûn (wrong-doers)." (Al-Baqarah 2:35)

" And O Adam! Dwell you and your wife in Paradise, and eat thereof as you both wish, but approach not this tree otherwise you both will be of the Zâlimûn (unjust and wrong­doers)." (Al-A' raf 7:19)

Eli Jumala sanoi Aadamille, että tuota puuta ei saa lähestyä. Hän opasti Aadamia, kuten hän oli opettanut luotuaan liittyen kaikkiin asioihin:

And He taught Adam all the names (of everything) , then He showed them to the angels and said, " Tell Me the names of these if you are truthful." (Al-Baqarah 2:31)

Jumala myös varoitti Aadamia ja Eevaa Saatanasta:

" Then We said: " O Adam! Verily, this is an enemy to you and to your wife. So let him not get you both out of Paradise, so that you be distressed in misery." (Ta-Ha 20:117)

Mutta Saatana kuiskutteli heille..

" Then Shaitân (Satan) whispered to him, saying : " O Adam! Shall I lead you to the Tree of Eternity and to a kingdom that will never waste away?" (Ta-Ha 20:120)

" Then Shaitân (Satan) whispered suggestions to them both in order to uncover that which was hidden from them of their private parts (before); he said: " Your Lord did not forbid you this tree save you should become angels or become of the immortals." (Al-A' raf 7:20)

ja vannoi..

And he [Shaitân (Satan)] swore by Allâh to them both (saying): " Verily, I am one of the sincere well­wishers for you both." (Al-A' raf 7:21)

So he misled them with deception. Then when they tasted of the tree, that which was hidden from them of their shame (private parts) became manifest to them and they began to stick together the leaves of Paradise over themselves (in order to cover their shame). And their Lord called out to them (saying): " Did I not forbid you that tree and tell you: Verily, Shaitân (Satan) is an open enemy unto you?" (Al-A' raf 7:22)

Saatana siis valehteli heille. Ja Aadam ja Eeva kuuntelivat häntä.

Then the Shaitân (Satan) made them slip therefrom (the Paradise), and got them out from that in which they were. (Al-Baqarah 2:36)

Eli Saatanan tekosia.

He [Shaitan (Satan)] makes promises to them, and arouses in them false desires; and Shaitan' s (Satan) promises are nothing but deceptions. (An-Nisa 4:120)

Jumala on opastanut uskovia miten taistelemme Saatanaa vastaan ja se on nimenomaan niillä teoilla...

Verily, those who are Al-Muttaqûn (the pious - see V.2:2), when an evil thought comes to them from Shaitân (Satan), [b]they remember (Allâh)[/b], and (indeed) they then see (aright). (Al-A' raf 7:201)

Truly, Allâh defends those who believe. (Al-Hajj 22:38)

That He (Allâh) may make what is thrown in by Shaitân (Satan) a trial for those in whose hearts is a disease (of hypocrisy and disbelief) and whose hearts are hardened. And certainly, the Zalimûn (polytheists and wrong-doers, etc.) are in an opposition far-off (from the truth against Allâh' s Messenger and the believers). (Al-Hajj 22:53)

And if an evil whisper from Shaitân (Satan) tries to turn you away (O Muhammad SAW) (from doing good, etc.), then seek refuge in Allâh. Verily, He is the All-Hearer, the All-Knower. (Fussilat 41:36)

And seek help in patience and As-Salât (the prayer).. (Al-Baqarah 2:45)

No niin, mentiinpä taas asiasta toiseen.. mutta siis mitä halusin sanoa on se, että meillä ihmisellä on se mahdollisuus valita. Mutta jos valitsemme väärin ja käännymme Jumalan puoleen katuen (kuten Aadamkin teki)..

" And his Lord pardoned him (Adam) (accepted his repentance). Verily, He is the One Who forgives (accepts repentance), the Most Merciful." (Al-Baqarah 2:37)

Jaimini:

Lainaus:

[u]Jumalan vaatimus ihmiselle on siis: olla täydellisessä yhteydessä Hänen kanssaan.[/u] Ei ole välimuotoja. Ei ole kompromisseja. Synnillä on väliä. Synti ei ole vain tahra joka pyyhitään pois. Syntiä ei voi lakaista maton alle, koska se erottaa meidät tuosta yhteydestä, pieninkin synti. Jos Jumala vain antaisi synnit anteeksi, se merkitsisi sitä, että Jumala hyväksyisi sen, että ihminen elää erossa hänestä. Siksi tarvittiin Jumalan puuttuminen asiaan.

Mutta mielestäni kristinuskon käsityksessä melkein pyyhkäistään ne synnit sinne maton alle. Ihmiseltä otetaan niistä vastuu pois (" joku muu kantaa vastuun" . Tästä herää kysymys, että millainen asema katumuksella on kristinuskossa? Eihän sillä periaatteessa pitäisi olla " asemaa" , jos synnit on jo annettu anteeksi? Islamissa katumus tarkoittaa sitä, että ihminen katuu tekoaan sydämessään, tuntee sen vääräksi, ei palaa siihen.. ja miten sitten voi välttää niitä syntejä? Keskittymällä niihin hyviin tekoihin, viettäen aikansa muistellen Jumalaa (sanotaan, että meidän tulisi pitää kieli kosteana muistellen Jumalaa).. edelleen muistaen se, ettei palvonta rajoitu rukoukseen, paastoon jne.

Jumalan antamien sääntöjen noudattamisella (Koraani), hyvillä teoilla, olemalla hyvä ihminen, hyvä jumalanpalvelija.

Ei, ei voi olla ihmisellä itsellään siitä varmuutta pääseekö Paratiisiin vai ei. Se on täysin Jumalan käsissä. Ei siis " olen muslimi - pääsen Paratiisiin" , tai " uskon Jeesukseen, olen pelastettu" ja sitten tehdään niinkuin tykätään, koska ollaan liian varmoja pääsystä.

Nope. Ja hyvä niin. Motivaatiota jumalanpalveluun, porkkana kepin päässä :)

mar1anne:

Lainaus:

Kun kerran Allah saa tuomiopäivänä olla armelias, minkätakia ihminen ei saa? Tai minkätakia hudud rikoksista syyllistyneet eivät saa armoa ihmisiltä elinaikanaan?

Islamilaisella tuomarilla ei ole oikeutta olla tuomitsematta hudud-rikokseen syyllistynyttä henkilöä vaikka muissa rikosasioissa tuomarilla tai rikoksen uhreilla on oikeus antaa syylliselle anteeksi.

Aika ristiriitaista ajatella että Allah on armelias mutta ihminen ei saa olla.

Tiettyjä rikoksia pidetään islamissa erittäin suurina ja vakavina, koska ne vahingoittavat yhteiskuntaa. Mutta tiesitkö, että syntinsä on parempi piilottaa ja anoa anteeksiantoa Jumalalta?

" Sano: »Te palvelijani, jotka olette toimineet sielujenne vahingoksi, älkää olko epätoivoisia Jumalan laupeuden suhteen; aivan VARMASTI Jumala antaa syntinne kokonaan anteeksi, sillä Hän on totisesti armahtava, laupias."

Nu' aym ibn Huzzal on kertonut:

Yazid ibn Nu' aym ibn Huzzal on kertonut isältään: Ma' iz ibn Malik oli isäni suojeluksessa oleva orpo. Hän oli laittomassa seksuaalisessa kanssakäymisessä erään orjatytön kanssa. Isäni sanoi hänelle: Mene Jumalan Lähettilään luokse ja kerro hänelle mitä olet tehnyt, kenties hän pyytää Jumalan anteeksiantoa sinulle. Hänen ainut tavoitteensa oli toive, että se olisi pakokeino hänelle.

Joten hän meni hänen luokseen ja sanoi: ' Jumalan Lähettiläs! Olen tehnyt huorin, joten tee minulle Jumalan määräämä rangaistus.' Hän (Profeetta) kääntyi pois hänestä, joten hän tuli uudelleen ja sanoi: ' Jumalan Lähettiläs! Olen tehnyt huorin, joten tee minulle Jumalan määräämä rangaistus.' Hän (taas) kääntyi pois ja mies tuli uudelleen ja sanoi: ' Jumalan Lähettiläs! Olen tehnyt huorin, joten tee minulle Jumalan määräämä rangaistus.'

Kun hän oli sanonut sen neljä kertaa, Jumalan Lähettiläs sanoi: ' Olet sanonut sen neljä kertaa. Kenen kanssa teit sen?'

Hän vastasi: Sen ja sen. Hän kysyi: ' Makasitko hänen kanssaan' Mies vastasi: ' Kyllä.' Hän kysyi: ' Koskettiko ihosi hänen ihoaan?' Mies vastasi: ' Kyllä.' Hän kysyi: ' Olitko yhdynnässä hänen kanssaan?' Mies vastasi: ' Kyllä.' Joten Profeetta antoi määräyksen, että mies tuli kivittää kuoliaaksi. Sitten hänet vietiin Harrah' aan ja kun häntä kivitettiin hän tunsi kivien vaikutuksen eikä kestänyt sitä ja pakeni. Mutta Abdullah ibn Unays kohtasi hänet, kun häntä kivittäneet eivät saaneet häntä kiinni. Sitten hän heitti kamelin etujalan luun häntä kohti, ja se osui häneen ja mies kuoli. Sitten he menivät Profeetan luokse ja kertoivat siitä hänelle.

Profeetta Muhammad sanoi: ' Miksi ette jättäneet häntä rauhaan. Kenties hän olisi katunut ja Jumala olisi antanut hänelle anteeksi.'

Toisaalta Koraanissa on esimerkiksi seuraavaa:

" O you who believe! Al-Qisâs (the Law of Equality in punishment) is prescribed for you in case of murder: the free for the free, the slave for the slave, and the female for the female. [b]But if the killer is forgiven by the brother (or the relatives, etc.) of the killed against blood money[/b], then adhering to it with fairness and payment of the blood money, to the heir should be made in fairness. This is an alleviation and a mercy from your Lord. So after this whoever transgresses the limits (i.e. kills the killer after taking the blood money), he shall have a painful torment." (Al-Baqarah 2:178)

Nyt jos mietit mar1anne ihan oikeasti yhteiskuntaa ILMAN lakeja , ilman tuomioita (koska sitähän ehdotat).. miten sellainen toimisi? Aika moni tämän pallon tallaajasta ei ole niin " uskonnollisesti motivoitunut" , että noudattaisi annettuja määräyksiä vain Tuonpuoleisen tähden.

Jumala on kaiken lisäksi paljon armeliaampi kuin ihmiset - me emme ikinä kykene vastaavaan armeliaisuuteen.

Sahih Muslimissa Abu Hurairah kertoo Profeetan sanoneen: " Jumalalla on 100 osaa armoa, joista hän lähetti yhden jinnien, ihmiskunnan, eläimien ja ötököiden välille, jonka kautta he ovat myötätuntoisia ja armollisia toisiaan kohtaan, ja jonka avulla eläimet ovat kilttejä jälkeläisilleen. Ja Jumala on pitänyt 99 osaa armosta itsellään ollakseen armollinen Palvelijoilleen Tuomionpäivänä.

Umar ibn ak-Khattaabin on kerrottu sanoneen: " Joitakin vankeja tuotiin Jumalan lähettilään luokse ja heidän joukossaan oli nainen, joka etsi lastaan. Kun hän löysi lapsensa, hän halasi tätä ja asetti tämän rinnalleen (imettääkseen). Jumalan lähettiläs sanoi meille, ' Luuletteko, että tämä nainen heittäisi lapsena tuleen?' Sanoimme, ' Ei, Jumalan kautta, ei hän pystyisi.' Jumalan lähettiläs sanoi, ' Jumala on armollisempi palvelijoilleen kuin tämä nainen lapselleen.' " Al-Bukhaari, 5653; Muslim, 6912.

KUKAAN EI PÄÄSE YKSIN TEOILLAAN PARATIISIIN, EI KUKAAN. Profeetta on sanonut seuralaisilleen: " Kukaan ei pääse teoillaan Paratiisiin." He sanoivat: " Et edes sinä, oi Jumalan lähettiläs?" Hän vastasi, " Ei, en edes minä, ellei Jumala antaisi minulle armoaan. Joten pyrkikää lähelle täydellisyyttä. Eikä kenenkään tulisi toivoa kuolemaa; hän joko tekee hyvää ja jatkaa sen tekemistä, tai hän tekee pahaa ja hän voi katua.¿ al-Bukhaari, 5349; Muslim, 7042

" Know they not that Allaah accepts repentance from His slaves and takes the Sadaqât (alms, charity), and that Allaah Alone is the One Who forgives and accepts repentance, Most Merciful?¿

[al-Tawbah 9:104]

Koraanin mukaan Jumala rakastaa katuvia. Hadithin mukaan jokainen Aadamin pojista tekee virheitä, mutta parhaita heistä ovat katuvat.

Asmaa:

Lainaus:

Hmm.. ei ollut Jumalan alkuperäinen tarkoitus. Toisinsanoen Jumala ei tiennyt mitä loi? Siitähän olen itsekin puhunut, että kyse oli todella valinnasta. Väärin valinnan mahdollisuus oli olemassa alusta alkaen.. se ei tulla tupsahtanut mistään yllättäin. Jumala opasti Aadamia ja Eevaa - varoitti puusta.. mutta Saatana harhautti heitä, valehteli heille ja sai heidät mukaan juoneensa. Mutta Jumala on anteeksiantava ja armelias heille, jotka kääntyvät Hänen puoleensa katuen.

Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon ja myös etukäteen tiesi, että ihminen valitsisi Hänen sijastaan käärmeen. Onhan Hän kaikkivaltias. Jumala kuitenkin salli tämän tapahtua.

Kristinuskolle on ominaista, että ihmirjärki ei kykene täysin ymmärtämään Jumalan teitä ja ajatuksia. Siksi kukaan ei voi tyhjentävästi vastata siihen, MIKSI Jumala salli ihmisen tehdä väärän valinnan. Itse uskon siihen, että Jumala ei halua raahata ketään väkipakolla taivaaseen. Muutenhan ihmiset eläisivät taivaassa Hänen pakottaminaan ja vihaisivat Häntä. Jumalan luokse tullaan vapaaehtoisesti ja Taivaassa rakastetaan Häntä.

Selvittikö yhtään? :)

Asmaa: Ei voida suoraan sanoa, että " tee mitä haluat ja pelastut" - vai voiko Josefiina? Voiko kristitty elää miten lystää tehden kaiken mahdollisen pahuuden ja vääryyden kuitaten sen sanomalla " uskon Jeesukseen, hei vähäks siistii - ei oo välii mitä teen kun saan kuiteskii anteeks!" .

Uskova ei tietenkään voi elää miten lystää, raamattukin sanoo:

Matt.7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ' Herra, Herra!' , pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

1.Johanneksen kirje:

2:4 Joka sanoo: " Minä tunnen hänet" , eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

2:6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

2:9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.

Ihmisen pitää tuntea Jumala henkilökohtaisesti Isänä, joka on mahdollista kun tuntee Jeesuksen.

1Joh.5:10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.

5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

5:13 Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

1. Kor. 1

18Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. [Room. 1:16+]

19 Onhan kirjoitettu: -- Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen. [Jes. 29:14]

20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? [Jes. 19:12]

21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. [Matt. 11:25,26]

22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. [Mark. 8:11; Luuk. 11:16; Joh. 4:48; Ap. t. 17:18]

23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, [Ap. t. 22:22, 26:24]

24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. [2. Kor. 13:4; Kol. 2:3]

25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.

26 Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. [Luuk. 16:15; Joh. 7:48; Jaak. 2:5]

27 Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta. [Matt. 11:25]

28 Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin.

29 Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä. [Room. 3:27; Ef. 2:9]

30 Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. [Room. 4:25; 2. Kor. 5:21; Ef. 1:7; Kol. 2:3]

31 Näin toteutuu kirjoitus: " Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." [Jer. 9:23; 2. Kor. 10:17]

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat