Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (79)

Haluaisin kommentoida lausetta " joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon" .

Mikä on Jumalan tahto? Jumalan tahto on, että täytämme Hänen lakinsa ja tahtonsa TÄYDELLISESTI. Kukaan ihminen ei tähän pysty - Jumalan vaatimukset ylittävät rajamme. Siksi Hän lähetti ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän. Jeesus täytti lain täydellisesti. Uskomalla häneen ihminen tulee Jumalan edessä yhtä pyhäksi ja puhtaaksi. Jumalan tahto siis perimmältään on, että ihminen vastaanottaa Jeesukssessa valmistuneen pelastuksen.

Tämän seurakuksena tulevat sitten teot. Jaiminin viestissä tuleekin hyvin esille se, miten Kristus vaikuttaa hyviä tekoja uskovassa.

Tämä on kuitenkin näennäisessä ristiriidassa sen kanssa, että ihminenhän ei pääse syntisyydestään eroon elinaikanaan. Uskovakin ihminen joutuu vielä syntiin joka päivä. Tähän vastaa hyvin Roomalaiskirjeen kohta:

14 Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. [Ps. 51:7; Room. 3:9]

15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. [Gal. 5:17]

16 Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä.

17 Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.

18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. [1. Moos. 6:5]

19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.

20 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.

21 Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.

22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, [Ps. 119:35]

23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. [Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]

24 Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

25 Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia. [Joh. 8:36; 1. Kor. 15:57]

Profeetta Muhammed (saas) sanoi:

" Se, joka teistä seuraa tarkasti islamin uskoaan, <b>palkitaan hyvistä teoistaan kymmenkertaisesta seitsemäänsataan kertaan jokaiset hyvästä teosta ja hänen pahat tekonsa merkitään niin kuin ne ovat</b>."

[Bukhari]

" Allah on merkinnyt muistiin hyvät ja pahat teot." Sitten Hän selitti sen sanoen: " Sille, joka on aikonut hyvää tekemättä sitä, Allah merkitsee sen hyväksi teoksi. Mutta jos hän on sekä aikonut että tehnyt hyvän teon, Allah merkitsee sen kymmenkertaisesta seitsemäänsataan kertaiseksi asti tai moninkertaisesti enemmän. Mutta jos joku on aikonut pahaa tekemättä sitä, Allah merkitsee sen hyväksi teoksi. Mutta sille, joka on sekä aikonut että tehnyt pahan teon, Allah merkitsee sen yhdeksi pahaksi teoksi."

[Bukhari ja Muslim]

" Allah, Ylistetty, on sanonut: Oi Aadamin poika! Tulen alati antamaan sinulle anteeksi, kunhan rukoilet Minua ja haet anteeksiantoani, olkootpa syntisi mitä tahansa. Oi Aadamin poika! En välitä, vaikka syntisi ulottuisivat taivaisiin saakka, sillä jos pyydät Minulta anteeksi, annan sinulle anteeksi. Oi Aadamin poika! Jos tulet luokseni mukanasi maantäysi syntejä ja kohtaat Minut asettamatta ketään rinnalleni palvonnassa, suon totisesti sinulle anteeksiantoani koko maan täydeltä."

[At-Tirmidhi]

" Koskaan ei uskovaa kohtaa vaiva, sairaus, ahdinko, suru tai huoli, tai edes oka häntä pistä, ilman että Allah poistaa häneltä syntejä palkaksi hänen kärsivällisyydestään. "

[Al-Bukhari and Muslim]

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asmaa:

Lainaus:

Mar1anne, puhumme nyt islamista sen opilliselta kannalta, emme jonkun maan käytännöistä.

Osoita sinä minulle ensin maa, jossa shari' ah on täysin käytössä.

Kuten juuri aiemmin totesin, tämä on sitä ihanuutta kun maan perinteet jyräävät uskonnon määräykset.. naisen oikeudet ovat ne josta on napsittu.

Missä maailman kolkassa on olemassa maa jossa perinteet eivät vaikuta lakiin?

Ehkä koko sharia kannattaisi lailla kieltää kun kerran kukaan ei osaa sitä soveltaa.

Eli profeetta teki laki kirjan jota kukaan ihminen ei kykene täyttämään.

Eiko Allah kaikessa viisaudessaan olisi voinut häntä paremmin neuvoa.

Naisten oikeudet ovat ihmisoikeuksia.

Eiko niin?

Tiedätko että kommunismista sanottiin samaa. Aate ei ole pielessä koska kommunismi maata ei ole olemassa.

Kristinuskossa laki on Jumalan laki joka ei vaadi yhtään vähempää kuin täydellisyyttä. Armo taas on armoa, joka ei riipu kuin Jumalasta ja on siksi kaikenkattavaa ja täydellistä. Molemmista on puhuttava kuin toista ei olisi olemassa ja molempiin on suhtauduttava samalla vakavuudella. Lopputulos on sitten se mitä se on, usein tuloksena on kevollinen (ei tietenkään täydellinen) yhteiskunta ja ihmisarvoinen oikeuslaitos.

Islam taas lähtee yhdistämään näitä kahta. Lain on oltava sellainen, että inhimillinen ja " perusheikko" ihminen voi sen täyttää, sillä armo, (jos ei taivaallinen niin ainakin maallinen) on sidoksissa lakiin. Tämä johtaa siihen, että lain rimaa on joissain asioissa madallettava ja joissain taas armon jakaminen mahdotonta. Tuloksena on eriasteisesta " koirien pääsyä veräjästä" ja uhrien syyllistämistä, rikosten salailua, epäinhimillisiä rangaistuksia ja sukupuolten eriarvoisuutta monivaimoisuuden ja erokäytäntöjen yms myötä. Yhteiskunta halvaantuu ja korruptio ja tekopyhyys rehottavat.

No niin, vihdoin pääsen pitkästä aikaa koneelle. Ja johan on mennyt mielenkiintoiseksi. Heitänpä omani myös soppaan koskien muutamaa kohtaa.

1.Voiko kristitty elää miten lystää tehden kaikkea mahdollista kuitenkin kuitaten sen sanomalla " uskon Jeesukseen, hei vähäks siistii - ei oo välii mitä teen kun saan kuiteskii anteeks!"

Periaatteessa kyllä. " Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi" (1.Kor.6:12). Miksi silti rikkoisin hyvän Isäni tahtoa vastaan? Lukekaa Kalevi Lehtistä (mm. Löytöretkellä)!

2. Jos kerran kaikki muslimit pelastuvat, niin onneksi olkoon! Harmi vaan, että teistä osa joutuu koukkaamaan helvetin kautta. Raamatun näkökulmahan tuli jo selväksi.

Periaatteessa, jos nyt kääntyisin muslimiksi ja tunnustaisin, että olen ollut " vääräuskoinen" eli kristitty, ja uskoisin muslimien jumalaan, niin riittäisikö se? En rukoilisi viisi kertaa päivässä tms. eli en toisi esiin sydämeni uskoa sillä tavoin, enkä myöskään uskoisi profeetta Mohammediin.

3. Miksi muuten pitää uskoa Mohammediin?

4. Onko muslimeilla käsitystä Pyhästä Hengestä? Ilmeisesti ainakin on käsite pahoista hengistä (dzinn vai mikä se nyt on? Anteeksi, en hallitse näitä käsitteitä...)

Tämä siis alunperin lähti siitä, kun itse mietin, millaista on eri uskontojen uskovaisten uskonelämä siis näin käsitteiden osalta ja on mielenkiintoista seurata näitä keskusteluja.

josefiina4:

Lainaus:

yksinkertaisesti:

Teot islamissa ja kristityillä ovat erilaisia, islamissa on pakko tehdä 5pilaaria (tai ainakin 4jos ei ole mahdollista mennä Mekkaan)näillä teolla tullaan pelastumaan.

Missä sanotaan, että EDELLYTYS pelastumiselle on teot? Eri asia on mainita ne yhdessä - koska toisen pitäisi johtaa toiseen. Mutta missään ei tietääkseni - ja Jumala tietää parhaiten - sanota, että [b]teot olisivat edellytys pelastumiselle, ainoastaan usko on[/b].

Jumalan Profeetta, Jumalan rauha ja siunaukset hänelle, on sanonut: " Joka todisti, että kukaan ei ole palvonnan arvoinen kuin Jumala yksin, ilman kumppania, ja että Muhammad on Hänen orjansa ja Lähettiläänsä, ja että Jeesus oli Hänen orjansa ja Lähettiläänsä, ja Hänen sanansa annettiin Maryamille, ja Henki luotiin, ja että Paratiisi ja Helvetti ovat todellisia, Jumala laskee hänet Paratiisiin, [b]riippumatta hänen teoistaan[/b]." (Bukhari)

Ja edelleen se aiemmin mainittu hadith, jossa sanotaan suoraan, ettei teoilla pelastu. Mutta uskosta tulisi seurata tekoja, teoilla ei vaan pelastu vaan sillä uskolla.

Asmaa:

Lainaus:

Tämä on hämmästyttänyt minua usein, en muista olenko siitä kysynyt vielä. Eli eikö Jumala tiennyt millaisen ihmisen hän loi? Eikö Luoja tiedä luotunsa ominaisuuksia? Miksi Hän vaatisi meiltä sellaista mihin emme varmasti pysty?

Kuten yllä jo sanoin, niin Koraanin mukaan ihmiseltä ei vaadita enempää kuin mihin tämä kykenee - esimerkiksi näissä kohdissa Koraania:

" No person shall have a burden laid on him greater than he can bear." (2:233)

" Allâh burdens not a person beyond his scope." (2:286)

" Allâh puts no burden on any person beyond what He has given him." (65:7)

En minäkään muista, mutta ei se mitään :). Tämä liittyy mielestäni siihen " heikkous" kysymykseen. Jumala loi ihmisen alunperin hyväksi, elämään yhteydessään, rakkautensa kohteeksi. Vasta syntiinlankeemuksessa ihmiseen tuli tämä " heikkous" (jolla tarkoitan sitä, että ihminen ei voi omassa voimassaan vastustaa synnin tekemistä ja tässä vielä syntikäsityksen syvempää merkitystä, jo ajatuksen tasollakin olevaa syntiä) syntiin. Se ei siis ole ihmisen alkuperäinen ominaisuus, vaan ihmisen tietoisesti valitsema asia; rikkoa Jumalaa vastaan. Lähteä kapinan tielle. Siksi ihminen ei kykene a) olemaan Jumalan yhteydessä, b) vastustamaan syntiä, c) elämään Jumalan tahdon mukaan, syntiinlankeemuksen jälkeisessä tilassaan.

[u]Jumalan vaatimus ihmiselle on siis: olla täydellisessä yhteydessä Hänen kanssaan.[/u] Ei ole välimuotoja. Ei ole kompromisseja. Synnillä on väliä. Synti ei ole vain tahra joka pyyhitään pois. Syntiä ei voi lakaista maton alle, koska se erottaa meidät tuosta yhteydestä, pieninkin synti. Jos Jumala vain antaisi synnit anteeksi, se merkitsisi sitä, että Jumala hyväksyisi sen, että ihminen elää erossa hänestä. Siksi tarvittiin Jumalan puuttuminen asiaan.

Kerrataan: islamin mukaan kaikki muslimit pelastuvat. _Aivan kaikki_ jotka uskovat yhteen Jumalaan ja profeetta Mohammediin, rauhaa hänelle. Toiset vain joutuvat viettämään jonkin aikaa haudan ja helvetin rangaistuksissa, jonka _jälkeen_ he pääsevät nauttimaan paratiisista.

Jos on usko, on varmuus.

Islam on helppo tie, josta raamattu just varoittaa.

Matt.7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;

7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

josefiina4:

Lainaus:

Islam on helppo tie, josta raamattu just varoittaa.

Kun mainostat omaa uskoasi, kerrot kuinka pelkkä usko pelastajaasi riittää. Usko vain, ja kaikki muu tulee perässä.

Sain kyllä nauraa makeasti tuon viestisi takia, taitaa sinunkin argumenttisi näköjään jossain vaiheessa ehtyä :D

******************************'

On pikkumaista käydä keskustelua " minun uskontoni on vaativampi kuin sinun" . Sama uskonto voi olla kahdelle samantyyliselle ihmiselle aivan erilailla vaikuttava.

Huvittavaa:)

Että Islam on helppo tie?

Oikea tie, muttei aina todellakaan helppo. (jos vertaa esim. kristinuskoon jossa ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin uskoa)

mikä sit siinä on vaikeeta?islamissa

Mutta Jumala palkitsee hyvät teot ruhtinaallisesti, kirjaten pahoista teoista vain yhden pahan teon ja toisaalta antaen katuville anteeksi heidän väärät tekonsa. Jumala on Armelian Armahtaja. Edes Jumalan profeetta ei pääse Paratiisiin tekojensa tähden vaan Jumalan armosta.

Teoilla ja suorituksilla on suuri merkitys islamissa, pääsyssä paratiisiin,ilman niitä ei pääse, on tehtävä pakosti ja sitten jos jumala armahtaa kun on niin tehnyt kovasti.....jos,jos,,,,

mutta kristityillä:

Pelastus lahjaksi. Kun Jumala on jo tehnyt kaiken puolestamme Jeesuksessa Kristuksessa, on selvä, että voimme vastaanottaa pelastuksen vain yhdellä tavalla eli lahjaksi ja armosta. Pelastus ei siis riipu itsestämme ja hyvyydestämme, niin kuin usein saatamme ajatella, vaan se on täysin armoa sekä lahja, joka voidaan heti vastaanottaa. Jos sinä sentähden henkilökohtaisesti haluat pelastua, ei siihen tarvita ensin sinun tekojasi tai puutteellisia ansioitasi, vaan voit saada kaiken lahjaksi, heti:

- (Ef 2:8,9) Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -

9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

- (Room 3:24) ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

- (Luuk 14:17) ...' Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina' .

- (Ilm 21:6) Ja hän sanoi minulle: " Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

- (Ilm 22:17) Ja Henki ja morsian sanovat: " Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: " Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

vaikka alkuperin kyse oli siitä miten muslimi pelastuu.

Muslimi ei pelastu. Muslimi uskoo ja toivoo että hänellä on tarpeeksi hyviä tekoja saadakseen paikka paratiisista. Sitä hän ei tiedä saako sen tai ei.

aicha-HKI:

Lainaus:

Mutta hei, meillä on ihan sama Jumala :D

Jumala itse voi ja saa päättää kenet päästää luokseen ja kenet ei. Meidän omat tulkinnat asiasta on sitten uskontokohtaisia.

Jos on kyse kristitystä niin hän uskoo Jumalan lupaukseen ja sanaan ja ei odota saavan mitään tekojen perusteella, vaan ilmaisena lahjana.

Vaikeata uskoa että nyt puhutaan samasta Jumalasta.

Miten yhdellä Jumallalla voisi olla 2 niin erilaista kasvoa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat