Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

minua mietityttää tälläinen.. minulla synttärit marraskuun lopussa ja neiti silloin n.5,5kk kuinka voi juoda alkoholia jos imettää.. pakkautuuko rinnat enää tuossa vaiheessa vai saako illan olla ihan rauhassa,että ei tarvitse baarin vessassa lypsämässä käydä:) ? toiseksi voiko heti imettää kun puhaltaa nollat vai pitääkö odottaa kuinka kauan nollan puhaltamisesta? kuinkas voin ''harjoitella'' ennen tuota muutamalla siiderillä tai paukulla ns. totutella alkoholiin? olen juonut viimeksi 10/07 eli ei tippaakaan raskausaikana tai imetyksenaikana. ensimmäisen kerran olisi tarkoitus lähteä ulos tuolloin synttäreillä niin kaikki on vähän kysymysmerkkiä kun ei ole aikaisempaa kokemusta.. kertokaa kokemuksia tai ielipiteitä asiaan..

onhan tämä kysymys hieman aikaisessa..eihän sitä tiedä riittääkö maitokaan tuonne asti mutta haluan varalta tietää että voinko suunnitella raskauden jälkeen ensimmäistä baari-iltaa hyvissä mielin.

Kommentit (8)

en todellakaan ole mikään alkoholisti eli joka päivä naukkailisin... ennen raskautta n.1 kerran kuussa...ja nyt en tosiaan ollenkaan ennnen kuin sitten marraskussa.. harjoittelulla tarjlkoitin sitä että voisi muutaman ottaa 1-2annosta ihan kotosalla että ei sitten kun ulos lähtee niin sammu jo yhdestä drinkistä. en todellakaan ole ottamassa lapseni läsnä ollessa mitään perskännejä! ja tiedän tuon promille asian mutta vahingossa kirjoittanut väärin.. halusin vain tietää tuon imettämisen jutun että tyttö ei saa alkoholia sitä kautta tippaakaan!

ymmärsin siis että voin imettää jo vaikka aamulla jos olen juonut vain muutamia annoksia baari illan aikana..(vaikka 18-03 aikana 4-6 drinkkiä) vai ymmärsinkö väärin?

Lainaus:

Itse lueskelin netistä noita alkoholin vaikutuksia maitoon. Totta on, että jos äiti on 1 promillen humalassa, niin maidossa on se 1 promille, eli 0,1 prosenttia. Minusta tuo 0,1 % on aika paljon vauvalle, eli en imettäisi yhtään humalassa. Vauvan maksa ei pysty kuitenkaan suodattamaan alkoholia.

Kun vauva juo keskimäärin 1-1,5dl maitoa per kerta, niin tuo 0,1% on siinä niin pieni määrä, että enemmän etanolia vauva saa d-vitamiinitippojen mukana. Lisäksi aikuisen maksa polttaa alkoholia koko ajan, joten sen pitoisuus veressä (ja maidossa) laskee koko ajan.

Maidossa oikeasti tuo alkoholin määrä tuossa kerta-annoksessa on niin pieni, että sitä ei pystytä edes mittaamaan. En siis olisi huolissani vauvan saamasta alkoholimäärästä vaan todellakin miettisin enemmän sitä, olisinko itse (reilun) promillen humalassa kykeneväinen käsittelemään vauvaa ilman, että sattuu mitään ikävää.

Mutta kukin tyylillään :)

...eli ei pumpata, ei "puhaltaa nollia" tms. Voit imettaa vaikka heti, siis maidon alkoholipitoisuuden puolesta; maidossa on saman verran alkoholia maksimissaan kuin sulla veressa eli puhutaan promilleista, ei prosenteista. Isompi ongelma - jos nyt juot ihan tolkuttomasti siis - voi olla lapsen kasittely, sita puolestaan ei humalaisille suositella. Ja tietysti jos jokapaivaiseen ravintoon kuuluu isompi alkoholi, sekaan ei ole suositeltavaa imettajalle. Mutta noin kertakeikauksesta ei ole mitaan haittaa lapselle. Rinnat voi toki pakkautua ja sulle tulla tukala olo, riippuen siita kuinka kauan olet lapsen luota pois, mutta voithan tosiaan kayda vessassa lypsamassa vahan paalta pois.

...kylla yleensa maito "riittaa" jos imetys on kerran lahtenyt kunnolla kayntiin niin vaikka vuosien paahan, jos siis imetat jatkuvasti. Jos et imeta, tai vahennat imetyskertoja, maidon tuotanto vahenee kysynnan mukaan. Hauskoja juhlia!

...puhuin vain yleisista periaatteista. Ymmarran hyvin etta kysyit tuota syntymapaivaasi varten Selitykseksi sanottakoon etta asun ulkomailla, maassa jossa juodaan alkoholia tyypillisesti vahan mutta usein (toisin kuin Suomessa ;-)) ja sita unohtaa miten herkka aihe tama alkoholi voi Suomessa olla. Ja edelliselle sanoisin etta toki voit halutessasi tehda noinkin, mutta tosiasia on etta se alkoholimaara, etenkin kun kyse on vain yhdesta kerrasta, on samantyyppinen tai jopa pienempi rasitus vauvan maksalle kuin jos kayttaisit jotain laakarin maaraamaa laaketta (tietysti laakkeissa on se ero etta ne ovat "valttamattomia" ja alkoholi taas ei...). Taytyy tunnustaa etta itse en lisaksi edes tullut ajatelleeksi etta joku voisi juoda itsensa _edes_ promillen humalaan koska se vaatii jo isoa maaraa alkoholia lyhyessa ajassa; itsella menee alas korkeintaan 1-2 lasia viinia kertaistumalla, ja sen jalkeen olen kylla ihan huoletta imettanyt, koska ainakin minun lapsilleni imetys on ollut hirmuisen tarkeaa sinansa ja kakkonen ei edes koskaan hyvaksynyt pulloa. Mutta kuten sanottu, enempi varovaisuus ei ainakaan haitaksi ole. Hauskoja juhlia kaikille!

Raakailija
Seuraa 
Liittynyt24.10.2004

Vauva on 3,5kk vanha. Olen lypsänyt jo hyvän aikaa maitoa pakkaseen, sitä on yhteensä 1,5 litraa =). Pullosta ollaan syötetty alusta asti joka päivä (lypsän aina maitoa pulloon).

Itse lueskelin netistä noita alkoholin vaikutuksia maitoon. Totta on, että jos äiti on 1 promillen humalassa, niin maidossa on se 1 promille, eli 0,1 prosenttia. Minusta tuo 0,1 % on aika paljon vauvalle, eli en imettäisi yhtään humalassa. Vauvan maksa ei pysty kuitenkaan suodattamaan alkoholia.

Itse olen "harjoitellut" juomista yhdellä siiderillä silloin tällöin. Vauva nukkuu jo iltaisin takuuvarmasti, joten jos juon tuon yhden siiderin, niin seuraavalla syötöllä se on jo haihtunut pois elimistöstäni.

Itse ajattelin lypsää rinnat juuri ennen baariin lähtöä ja sitten kun tulen kotiin. Yleensä meidän neiti syö klo 20 ja seuraavan kerran noin klo 02. Riippuu kuinka paljon tulee juotua, niin mietin tapauskohtaisesti imetänkö aamulla. Jos on krapula, niin en imetä heti aamusta, vaan ehkä vasta päivällä. Katsotaan nyt kuinka helposti kihahtaa hattuun, koska minäkään en ole juonut pitkiin aikoihin tuota yhtä siideriä enempää.

Jos juot 4-6 annosta, niin 1 annos palaa 2 tuntia. 4 annosta siis 8 tuntia. Jos oikeasti pysyt tuossa kuudessa annoksessa, niin voit melko huoletta imettää jo aamulla.

Tytteli-83

Feliciaaaa

Hmm.. Minä en kykenisi lähtemään baariin. Minulla on keskosvauva yhä sairaalassa ja siellä käyn joka päivä aamusta iltaan.

Yhden kerran bussia odotellessa käväisin kuppilassa ja otin YHDEN oluen ekan kerran 7 kuukauteen. Sen jälkeistä maitoa en pullottanut vauvalle. Lypsän siis koko ajan maitoja keskoselleni.

Olisihan se kiva nauttia hetki omasta ajasta kera oluen tai viinin ja rentoutua aavistuksen kaiken stressin keskellä kuten ennen raskautta, mutta minulle tulee ainakin siitä tosi synkeä olo kun sitten ei voi antaa maitoa vauvalle! Minä olen niin neuroottinen, etten anna maitoa vaikka olisin vain yhden annoksen juonut.

Kyllähän sitä VOI juoda yhden-pari kun kerran hyvää maitoa on vauvalle jo hyvät määrät, monta litraa jemmassa, mutta tuntuu aina pahalta heittää pois vaivalla lypsettyä maitoa joka olisi voinut mennä vauvalle..

Kunkin oma valinta. Kyllähän sitä voi tosiaan juoda muutaman mikäli on täysin puhdasta maitoa lypsettynä riittävästi vauvaa varten ja on esim mies pitämässä vauvasta huolta sen aikaa kun äiti juhlii.

Minä vaan varmaan itkisin ikävääni niissä juhlissa, en pystyisi. En osaa enää huolettomasti vaan mennä kun on huoli vauvasta.

Hohhoijaa

En vaan kestä näitä imetysääliöitä :(

En imettänyt ensimmäistä lastani hippailtojen jälkeen, vaikka kuntoni sen hyvinkin olisi sallinut. En aamullakaan. Koska nämä legendat rintamaidon alkoholipitoisuudesta jatkavat kulkuaan, aina on joku naapurintäti joka kertoo näitä totuutena eteenpäin.. surullista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat