Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yövaippa takaisin vai ei..?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mitäs olette mieltä, kannattaako yövaippa ottaa takaisin käyttöön kun 2 ja ½- vuotias on pissinyt sänkyynsä kolmena peräkkäisenä yönä? Ilman yövaippaa on ollut reilun 2 viikkoa( 1 vahinko sattui jo ensimmäisellä viikolla). Päivävaippoja ei ole tarvittu yli puoleen vuoteen. Pissisuoja eli muovifrotee on joten vahingon " siivous" ei sinänsä ole hankalaa. Miten te toimisitte?

Kommentit (9)

Vierailija

Rupesin tekemään niin, että menin yöllä klo 2-3 välillä tytön huoneeseen potan kanssa ja nostin unisen tytön potalle pissille. Selkeästi huomasi, että pissihätä tuli tytölle noihin aikoihin, koska jos " nukuin pommiin" ja menin klo 4 pissittämään, oli hätä tullut jo sänkyyn. Meillä oli käytössä kuivaksiopetteluhousut, jolloin sänky ei kastunut, piti vain ottaa märät housut pyykkiin - eikä uni häiriintynyt petivaateiden vaihdolla.

Parin viikon välein kokeilin aina pissittämisen jättämisen pois ja eräs yö tyttö tulikin yöllä sanomaan, että on pissihätä - ja käytiin vessassa.

Vierailija

Poika 3v5kk ja vahinkoja tahtoo tulla yöllä jos pissatus jätetään tekemättä. Häntä ei tarvitse herättää vaan riittää että uninen poika kannetaan pöntölle ja käsketään pissata. Unissaan pissaa ja viedään takaisin nukkumaan. On jo sen ikäinen ettei tulisi mieleenkään laittaa vaippaa takaisin, vaikka ei ilman pissatusta koko yö onnistukaan. Joskus menee koko yö ilman pissaamista, joskus hän herää itse pissahätään. En siis minäkään suosittele vaippaa takaisin, mutta pitkä ja kivikkoinen voi olla tuleva tienne, meillä ainakin tätä vaihetta näyttää kestävän hyvän aikaa... huoh.

Jotkut vanhemmat näyttävät pitävän taktiikkana sitä, etteivät anna paljon juotavaa lapselle enää illalla ja näin lapsi pissaa yöllä vähemmän. Meillä ei olla siihen menty kuitenkaan.

Vierailija

Vahinkoja ei ole sattunut kertaakaan parin kuukauden aikana. MUTTA kun yövaipattomuus alkoi niin kävin herättämässä pissalle ennen kuin menin itse nukkumaan (noin 24.00). Tein tätä viikon ja sitten lopetin. Nyt herää itse pissalle jos on kova hätä.

Kokeile herättämistä :)

Vierailija

Itse olen sitä mieltä että mielummin vaippa kuin märkä sänky. Neuvolastakin ohjasivat meitä takaisin vaipan käyttöön, usein toistuva sängyn kastuminen kun ei ole kenenkään etu.

Joku ihmetteli tätä:

En ole koskaan ymmärtänyt tätä yöllä herättämistä. Miksi ei voi pitää sitä vaippaa ja antaa lapsen nukkua???

Yöllä herättäminen on mun mielestä järkevää ainakin meidän pojan tapauksessa (kohta 4v). Käytämme hänet pissalla alkuyöstä ja mies käyttää aamulla 5 jälkeen. Noista pissatuksista huolimatta vaippa on märkä JOKA yö tuolloin 5 aikaan. Jos emme pissattaisi häntä alkuyöstä, olisivat lakanat märät joka yö koska vaippa ei ime enempää. Mielummin siis nukkuvan pojan pissatus kuin lähes joka öinen herääminen omassa pissassa, lakanoiden vaihto ja pojan suihkuttelu. Siinähän sitä aikaa meneekin ja pojan unet ovat varmasti pilalla! Että ei se vaippakaan aina riitä...

Vierailija

LuruLude:En ole koskaan ymmärtänyt tätä yöllä herättämistä. Miksi ei voi pitää sitä vaippaa ja antaa lapsen nukkua???

-Vein potan lapsen huoneeseen, nostin nukkuvan pojan potalle ja pyysin pissaamaan. Sitten nostin takaisin sänkyyn. Tähän meni yhteensä pari minuuttia. Eipä pojan unet häiriintyneet yhtään. Enemmän häntä häiritsi pitää vaippaa yöllä.

Vierailija

pissille itse. Ja oli ollut vaipatta jo 8kk päiväunillakin, vuoden verran hereillä ollessaan. Aivot kaipasivat vain sen viimeisen jyväsen paikoilleen menon... Ei siis kannata tehdä mitään ongelmaa asiasta, lapsi kun ei asialle voi tehdä mitään. Kannatan siis vaipan pitämistä yöllä varoiksi, kunnes rupeaa olemaan kuiva. Tai nuo kuivaksiopetteluhousut on kätevät - meillä ei muussa käytössä olleetkaan, kuin yöllä.

Juomista iltaisin kannattaa tietysti välttää.

Vierailija

niin voithan laittaa vaipan yöksi tai muutamaksi. Meillä ollut vastaavaa, tyttö samanikäinen. Just tammikuussa oli yksi vaikea viikko, laitoin välillä vaipan ja sitten palattiin taas vaipattomuuteen. Herääkö hän öisin? Jos, niin kannattaa ehkä kysyä, onko pissahätä, ja yrittää opettaa öiseen potalla/pöntöllä käymiseen, jos hän ei tätä vielä " osaa" . Meillä tuntuu helpottuneen sen myötä, melkein kerrasta älysi, että yölläkin voi käydä vessassa. Ja nyt ei ole vahinkoja tullut pitkään aikaan.

Vierailija

meillä jätettiin joulukuun alusta vaippa pois 2v4kk silloin ei suostunut laittamaan enään. ja ollaan petivaatteita pesty. viime viikolla3 kertaa mutta pestäänsitten :-) totesin et kun on pesukone mikä pesee niin mikässiinä:-)

Minulla on usein klo soimasyöllä et käytänpotalla, joskus poika herää ja huuta pissahätä. Käyn yleensä yhden aikaan ja mies käy kun lähtee töihin. Huomenna kun minulla aamuvuoro käytän viideltä pissalla kun lähden töihin.

esikko poika oppi khdessaviikossa, mutta kuopuksella meni 3kk kun oppi kakkahädän niin ettei osa tullut housuun :-)

Uusimmat

Suosituimmat