Taaperon kanssa yleisessä vessassa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Kertokaa kokeneemmat, kuinka käytätte taaperoitanne vessassa kaupungilla. Meillä lapsi harjoittelee kuivaksi ja mietin, pitäisikö olla oma potta rattaissa vai kuinka. Uskaltaako lasta laittaa "yleiselle" potalle, kun ne näyttää niin kamalan likaisilta? Toisaalta ei vielä osaa pönttöön pissata. Kertokaa siis, miten teidän perheeessä tehdään!

Kommentit (10)

Vierailija

Lainaus:

Nyt ymmärrän miksi ne naistenvessatkin voi olla niin sittasia. Eihän se ihme jos pöntön reunat on kusessa, jos niissä kykitään miten sattuu.

Luuletko että kun kyykin pöntön yläpuolella niin pissa suhisee pitkin reunoja eikä suinkaan sinne pönttöön? Just joo.

Vierailija

ja todennut, että älytöntä olisi pottaa kuljettaa mukana. Kaupunkireissuilla käytetty sitten niitä "yleisiä" pottia, jotka olen kyllä aina huuhdellut kuumalla vedellä ja puhdistanut vielä puhdistuspyyhkeillä ennen ja jälkeen.

Vierailija

Hei,

Kiitos kaikille vastanneille! Ja tietysti kuulen lisääkin toimintamalleja mielellään. Alan itsekin varmaan vaan pestä potan kuumalla vedellä ja sitten jos vaikka pyyhkäisisi puhdistupyyhkeellä tai jopa des.aineella. Ja pöntöllekin voitaisiin kotona alkaa harjoitella (vaikka ne vasta likaisia usein yleisissä vessoissa on...Mutta pottaahan ei aina ole saatavilla).

Vierailija

Meidän neiti kun jostain omituisesta syystä kammoaa yleisiä vessoja, niin on hieman hankalaa toisinaan... Kauhee huuto ja paniikki päälle, jos vessaan vien. Muutaman kerran kuitenkin on onnistunut "huijata" neiti myös "yleiselle potalle". Pääasiassa valitsen vessapaikan sen mukaan, missä tiedän olevan yleisesti suht siistiä, mutta kuten joku aiempi vastaaja, pyyhin kyllä usein vielä puhdistus/ desinfiointi pyyhkeellä ennen käyttöä ja huuhtelen huolella kuumalla vedellä.

Mutta kun tyttö (nyt 1v 11kk) alkoi oikeesti olla päivät ilman vaippaa, hankin auton perään myös yhden ylimääräisen potan, ja sepä olikin hyvä ostos! Tytön mielestä on niin "jänskää" kun autossakin on potta mukana (vaikka siis takaluukussa), että lähes jokaisella autoreissulla hän haluaa potalle istuskelemaan vaikka vaan ihan varmuuden vuoksi ;) Kesällä kävi hyvin vaikka ulkona auton vieressä, mutta nyt syksyn viilennyttyä keksin, että pikkuneiti voi istua pottailemaan myös auton tavaratilassa (korkea tila-auto) :) Ja oli meillä kesällä toisinaan myös rattaissa potta, jos oltiin pidempään uimarannalla tai leikkipuistossa tms, missä ei välttämättä edes ole vessaa/ yleistä pottaa.

Vierailija

jos nyt ihan törky-törkynen, oon huuhtaissut ensin.

Myös pöntölle lapsi oppi ihan helposti, kotona voi kerran pari kokeilla. Eli niin että pidän kiinni, esim. kyykistyn itse eteen ja pidän kainaloiden alta kiinni, ja lapsi voi pitää pöntön reunoista tai sitten mun kaulasta, mistä haluaa. Ihan hyvin meneen pisut näin jos ei oo pottaa.

Meillä edisti pöntöllä tarvittaessa käymistä se, että aloin välillä pesemään lapsen peppua bidesuihkulla pöntön päällä (välillä kevyet ilta/aamupesut), jolloin luontevasti tulee harjoiteltua pöntöllä istumista.

Kotona siis muuten vielä potta se ensi-sijainen juttu.

Poika vajaa 2,5 v., n. 1-2 kk ollut "päiväkuiva"... (mitä nyt niitä vahinkoja enempi vähempil...)

Ai niin, aluksi pidin myös aina housuvaippaa varalla päällä.

Vierailija

Minä kammoan likaisia yleisiä vessoja niin paljon etten itsekään käy niissä kuin suurimmassa hädässä. Ja silloinkaan en itse istu renkaan päälle vaan teen tarpeeni kyykkimällä pöntön yläpuolella. Joten en siis lastanikaan voisi sellaiseen istuttaa! Kuivaksiharjoitteluvaiheessa olen laittanut vaipan kauppa-yms.reissuille. Ei ole mitenkään haitannut harjoittelua, ja yleensä vaippa on kuiva kotiin tullessa jolloin mennäänkin kiireen vilkkaa tekemään isot pisut pöntölle :)! Sitten kun vaippa on kokonaan pois kuvioista, on lapsi laitettava yleiseen vessaan jos hänelle hätä tulee - silloin vuoraan koko pöntön paperilla ja istutan hänet mieluummin pöntölle kuin potalle. Harvoin tosin täytyy käyttää lasta kauppareissuilla vessassa, eipä tule äkkiseltään kuin yksi kerta mieleen (lapset 4 ja 2,5).

Vierailija

Pöntön renkaan vuoraaminen wc-paperilla ei auta ehkäisemään pöpöjen tarttumista. Ainut apu on pyyhkiminen desinfioivalla pyyhkeellä tai aineella. Yllätyin itsekin tiedosta mutta on ihan tutkittu juttu.

Vierailija

Nyt ymmärrän miksi ne naistenvessatkin voi olla niin sittasia. Eihän se ihme jos pöntön reunat on kusessa, jos niissä kykitään miten sattuu.

Tiesittekö muuten, että tutkimusten mukaan vessanpönttö on pöpökannaltaan huomattavasti hygieenisempi kuin esim. tavaratalon ostoskärryjen kahva.

Vierailija

Aika hankalaahan tuo on kuskata omaa pottaa ihan joka paikkaan. Ja helposti lapsi varmaan oppii vaatimaan tuon oman pottansa, jos sitä kuskaa mukana. Mukavasti ollaan aina reissun päällä onnistuttu käymään ihan isollakin pöntöllä, kun lapset ovat tottuneet että näin toimitaan. Pöntön reunus on aika helppo vuorata paperilla ja sitten istuttaa lapsi siihen päälle. Näin ei tarvitse pelätä, että pöpöjen päälle istuu.

Meillä pottaikäiset ovat niin tottuneet, että esim. huoltsikoilla käydään paperilla vuoratulla pöntöllä, etteivät enää istahda potalle vaikka sellainen olisikin tarjolla. :)

Vierailija

,joka on käytössä vierailluilla (esim isomummulassa kätevä) ja pari kertaa ollaan pysähdytty tien sivuun ja neitokainen nopeasti potalle. Niin pieni, että kun sanoo pissa, ni sehän tulee pian.

Kaupungilla oon pissattanu yleisiin pottiin ja pytyille. Alkuun mulla oli aina vara housukerta mukana. En tosin muista ikinä niitä tarvinneeni.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat