Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

suutulehdus lapsella

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisin kiinnostunut kuulemaan toisten kokeumuksi, hoitovinkkejä jne.

Meillä lapselle nousi viime viikolla 39 kuume yllättäen. Päivällä lapselle oli sattunut haaveri päiväkodissa ja suun limakalvot oli rikki. Seuraavana päivänä ilmaantui valkoisia rakkuloita, jotka tuomitsin aftoiksi (joita itselläni on ja ilmaantuvat usein rikkoontuneeseen limakalvoon). Otin yhteyttä lääkäriin kuitenkin ja hän tuomitsi taudin streptokokki kokeen perusteella angiinaksi. Penisiliini kuuri siis.

Penisiliini ei auttanut, joten uudestaan lääkäriin. Tuomio stomaatti, eli suutulehdus. Se mikä sen oli lääkärin mukaan aiheuttanut jäi epäselväksi. Lääkärin mukaan ei ole tarttuvaa (ilmeisesti tarkoitti siis aftojen aiheuttamaa, etenkin kun neuvoi siihen auttavia lääkkeitä), mutta itse oon googlettamalla löytämäni tiedon perusteella sitä mieltä kyseessä on herpesvirus, koska kuumettakin oli ja lapsella on leuassa ja suun ympärillä rakkuloita.

Kamala tauti! Onneksi lapsi on sen verran vanha, että järki puheella antaa putsata suuta ja osaa kurlata yms. Onneksi sentään juo mehua.

Googlella löysinkin, että menee itsestään ohi viikossa parissa (kuten lääkärikin sanoi), ja mielestäni meillä ollaan jo parempaan menossa. Olisin kiinostunut etenkin tietämään, että miten suomessa näitä hoidetaan, kun olin lukevinani, että myös lääkehoitoa olisi.

Pelottaa nääs että toiset lapset saa sen (tosin herpes taitaa olla niin yleinen, että...) ja myöskään me vanhemma ei olla ainakaan aktiivisia kantajia (ei yskänrokkoja kummallakaan). Kädet on ihan ruvella pesemisestä, pitää hankkia sitä desinfioivaa ainetta!

Kommentit (3)

Vierailija

Meilla tauti tulkittiin enterorokoksi eli suu-ja sorkkataudiksi. Poika ei syonyt n. 3 pv mitaan ja oli todella kiukkuinen ja pahoinvoiva. Menee ohi itsestaan, eika rakkovoiteista ollut meille paljoa iloa.

Vierailija

kun niissä " sorkissa" ei ole rakkoja...

Ei tässä tosiaan auta muuta kuin toivoa että häviää yhtä nopeasti kuin tulikin... Vähän parempaan ollaan toki menossa :-)

Vierailija

Kun tyttö oli noin 1.5vuotta ja kamala " tauti" . Seurauksena siitä on jäänyt uusiutuva huuliherpes.

Diagnoin taudin itse mutta kun kuume jatkui kävin näyttää yksityisellä lastenlääkärillä joka totesi saman.Meillä oli ikenet ihan tulipunaiset ja turvonneet niin ettei hampaita kunnolla näkynyt ja oli suu tosi kipeä.

Muistaakseni ei saatu mitään ihmeempiä hoitoohjeita.

Nyt kuntyttö on kohta 4vuotta on tähän mennessä ollut 3kertaa huuliherpes ja aina samassa kohdassa alahuulessa.Sairaslapsi.com issa on hyvin selitetty lasten sairauksista.

Uusimmat

Suosituimmat