Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoidat raskauden aikana pahasti tukkoista nenää?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kovin tulee ristiriitaista tietoa siitä, saako verisuonia supistavia nenäsuihkeita käyttää vai ei. Monissa lääkepakkauksissa lukee että ei saa, mutta lääkärit yleensä antavat luvan.

Ongelmani on nyt kuitenkin se, että nuhani on jatkunut heinäkuun alusta tähän asti, ja pahenee vaan. Olen niin tukossa ettei elosta meinaa tulla mitään - eikä nukkumisesta varsinkaan. Olenkin suurta syyllisyyttä ja pelkoa tuntien suihkuttanut jo kauan joka ilta nuhasuihketta nenään jotta saisin nukuttua edes alkuyön. Ilman unta ei vaan jaksa töissä ja taaperon kanssa raskaana ollessa...

Olen siis käyttänyt noita nenäsuihkeita vain iltaisin, mutta aivan liian kauan.

Otan kaikki vinkit vastaan! Mitä teille on lääkäri neuvonut nuhan hoitoon?

Kommentit (8)

Vierailija

Mullakin oli sama ongelma ja nukkumaan ruvetessa laitoin suihkaukset Nasolinin nenäsuihketta. Se auttoi aika hyvin. Tuon käytössä on periaatteessa 10 päivän rajoitus, mutta kun käytin sitä vaan illalla, niin apteekin mukaan rajoituksesta ei tarvinnut välittää. Jonkin verran apua saa myös merisuolasuihkeesta, jonka käytössä ei ole rajoituksia. Allergianeuvoja kehui sitä ja sarvikuono-kannua.

Vierailija

Mä olen joutunut käyttämään Flixonasea (tai Nasonexia) koko raskauden kun muutoin ei henki kuljen nenän kautta lainkaan. Ja siis ihan lääkäreitten ynnä teratologisen keskuksen "siunauksella". Normaalisti en voisi käyttää noita kuin viikon - kaksi putkeen aamun illoin, nyt on viikkoja 35 eikä vielä nenä ees vereslihalla. Eli tarpeeseen ovat olleet.

Vierailija

En oo itse koskaan käyttänyt mitään lääkkeitä, mutta flunssassa käytän usein nenähuuhtelukannua ja se avaa röörit ainakin hetkeksi, etenkin jos käyttää hieman kädenlämpöistä lämpimämpää vettä. Kannattaa kokeilla!

Vierailija

Sympatiat sinne, sillä minulla oli sama vaiva.

Kesän alusta asti nenä vuosi kuin niagaran putous, ja allergia rehotti.

Kävin apteekissä kysymässä nenäsuihkeiden käytöstä, ja siellä sanottiin ettei niitä suositella käytettäväksi ollenkaan.

Jos tilanne ei muuten parane yhtään, niin kyllä lääkärin luvalla voi suihkeita käyttää. Minut pelasti panadol hot. Panadol hyvä lääke nuhaan ja särkyyn, koska niin masuystävällinen ja turvallinen vauvalle. Panadol hot toimi minulla ihan tavallisen teen lisäksi mitä litkin kuppikaupalla! Sitten vielä lepoa. Jos nuhaa ei hoida kunnolla pois ja anna sen parantua, on se taas uudestaan ovella.

Ai niin ja sitten hirveesti nenäliinoja! Minulla lääkäri sanoi vielä sen, että älä "vedä" sisään pientäkään määrää vaan niistä kaikki kiltisti ulos. Sitten antoi niksiksi vielä sen, että älä rykäise liinaan apinanraivolla, koska paine poskionteloissa vain kasvaa silloin. Eli niistä hellästi :) Kuulostaa tyhmälle mut se toimi, ainakin mulla.

Enivei, toivottavasti helpottaa.

Vierailija

ja tukkoisesta nenästä.

Neuvola lääkäri sanoi että pitkään käytettynä nuo apteekin nenäsuihkeet itsessään saattavat aiheuttaa tukkoisuuden. Nenähuuhtelua yritin myös mutta röörit ovat niin tukossa ettei vesi tullut läpi...kokemuksen puutetta ei siinä asiassa ole, poskiontelo tulehdukset hoidan aina sarvikuonolla.

Nyt sitten käytetään kortisoni valmistetta ja se on auttanut.

Mene ihmeessä lääkäriin ja neuvola lääkäri varmasti on tässä asiassa nyt oikea osoite.

JB72 ja KeKe rv 19+6

Vierailija

Vakiallergikko ilmoittautuu ja Nasonex kuuluu myös täällä vakiokalustoon, en voisi kuvitellakaan olevani ilman. Apteekissa kaikkeen sanotaan varmuuden vuoksi ei, koska he noudattavat pakkausselosteita. Lääkäri kuitenkin voi määrätä suihkeita ja niitä olen käyttänyt kaikissa raskauksissa. Omalääkintää en suosittele, vaan mieluummin reippaasti lääkäriin ja kunnon lääkettä peliin.

Tosin, tällä hetkellä jyllää flunssa, johon ei sarvikuonot eikä nenäsuihkeet pahemmin auta...

Hilpsu

Vierailija

tänään just kävin lääkärissä ja kysyin voinko käyttää säännöllisesti 1 kerran vuorokaudessa nasolin-nenäsuihketta niin lääkäri sanoi ettei siitä ole mitään haittaa. Hän sanoi ettei sillä ole vaikutusta kohdussa olevaan vauvaan, että vaikutus on vain nenässä, jos nyt ei niin isosti annostele että valuu kurkkuun ja sitä myötä suu kuivaa. Mutta huoletta voi kerran päivässä laittaa nenäsuihketta jos vaan sille saa paremmat unet. Tämä lääkäri oli siis äitiysneuvolalääkäri.

Uusimmat

Suosituimmat