Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaasu vai induktio?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kertokaahan kokemuksia kaasuliedestä ja induktiosta? Kumpi parempi? Keittiösuunnittelija kehuu kovasti kaasua mutta itseäni arveluttaa, kun en ole koskaan käyttänyt. Onko varmasti turvallinen jne... Kaasu tulisi myös halvemmaksi ilmeisesti.

Kommentit (7)

Vierailija

käsittääkseni on ihan mahdollista laittaa kaasupullot ulos erilliseen varastoon tai koppiin, ja sieltä kupariputkilla keittiöön. Helsingin keskustassa on myös paljon vanhoja kerrostaloja, joissa vielä on kaasuputket, ja siellä monilla on käytössään kaasuhelloja.

Tietynlainen turvariskihän kaasu toki aina on, mutta sen kanssa pitää ollakin huolellinen: tarkistaa letkut ja liittimet aika ajoin, sulkea hana jne. Meillä keittiö on toisessa päässä taloa kuin makkarit ym oleskeluhuoneet, joten uskallamme elää kaasupullon kanssa. Onhan se haju kylläkin melkoinen - jos kaasua pääsee karkaamaan, sen kyllä haistaa. Ja mitä olen lukenut viimeaikaisia uutisia tulipaloista, taitaa olla ne " viihdekeskukset" isompi riski, ja sängyssä tupakointi tietysti.

Vierailija

Meillä on kotona induktioliesi, jossa kaksi induktio- ja kaksi tavallista aluetta. Ei niitä tavallisia käytetä juuri ikinä ja induktiolle sopimattomat padatkin on siirretty syrjemmälle pois tieltä. Nopeuden, helpon säädön yms. lisäksi induktiossa mainiota on puhtaana pitäminen. Kun taso ei kuumene kuin sen verran, mitä kattilasta johtuu lämpöä, ei yli kiehuva ruoka pala kiinni vaan on helppo putsata! Silloin tällöin pesen uuninpesuaineella, enimmäkseen riittää pyyhkäisy vedellä.

Mökillä meillä on kaasu, joka on mielestäni nopeudeltaan ja säädettävyydeltään samanlainen kuin induktio. Jos tykkää kovasti vanhoista epämagneettisista pannuistaan tai esim. kupariastioista, niin sitten kaasu varmaan puoltaa paikkaansa. Vaan jos itse olet epävarma kaasun turvallisuudesta, niin ihan oman mielenrauhan takia suosittelen induktiota!

Vierailija

kummankaan puolesta tai vastaan, koska induktioliedestä minulla ei ole kokemuksia. Meillä on 5-polttimoinen kaasuliesi, jossa on keskimmäisenä iso wokkipoltin ja ympärillä 4 pienempää. Se on osoittautunut älyttömän hyväksi laitteeksi!

Pullot (2) mahtuvat alakaappiin, jonka voi lukita - siis täysin lapsiturvallinen. Nykyiset kaasulaitteet ovat muutenkin täysin turvallisia, sillä niissä on liekinvarmistin, joka sammuttaa heti kaasun tulon jos liekki sammuu (jos vaikka soppakattila kiehuu reippaasti yli). Liekki syttyy sähkön avulla, jonka voi senkin kytkeä pois päältä tarvittaessa.

Parasta on se, että kaikki kattilat materiaalista ja pohjan muodosta riippumatta käyvät. Meillä käytetään paljon valurautapannuja ja teräskattiloita, eikä tarvitse miettiä millainen pohja on. Wokkipolttimessa on myös niin paljon tehoja, että rautapannun saa varmasti riittävän kuumaksi wokkaamiseen tai vaikka pihvien paistamista varten.

Pestäviä osia liedessä tosin on paljon - valurautaiset kattilanpidikkeet ja metalliset polttimot - mutta onneksi ne ovat kaikki irrotettavia joten siivoaminen käy suhteellisen helposti.

Vierailija

Ja kyllä tuo induktio vie voiton. Se on käytännössä yhtä hyvä kuin kaasukin (kuumenee yhtä vauhdikkaasti ja lämpöä voi säätää samalla nopeudella), eli induktiossa on kaikki kaasun hyvät (paitsi tuoksu) ominaisuudet, mutta ei yhtään niitä huonoja!

Suomessa kaasua ei saa kuin pulloissa (ei siis kaasuputkia kuten esim. Englannissa) ja yksi pullo kestää noin vajaan 3 kuukautta käytössä. Minulle tuo vaihtoväli on liian tiuhaan (makuasia). Jos kaasu täytyisi jostain syystä ehdottomasti olla niin sitten ottaisin molemmat...yhden kaasupolttimen ja 3-4 induktiolevyä.

Yksi asia vielä minä en suostuisi elämään kaasupullojen kanssa samassa talossa, olisivat ne sitten miten turvallisia tahansa! Kyllä ne kuuluvat ulos erilliseen varastoon.

Vierailija

Mulla ei ole kaasuliedestä kokemusta muusta kuin meidän veneessä, mutta sen perusteella, jos voi mielipiteen sanoa, niin en tykkää kaasuliedestä. Olen kaiketi liian mukavudenhaluinen, puhtaanapito on mielestäni liian hankalaa ja en pidä siitä turvattomuuden tunteesta, mikä mulla on varmaan syyttä suotta. En edes tiedä onko veneen kaasuliesi yhtään samanlainen kuin kodeissa on.

Induktioliedestä taas pidän hirveesti. Meillä on ollut se vajaa vuoden ja ei mitään valittamista. Jos päädyt induktiolieteen niin suosittelen sellaista, jossa kaikki levyt ovat induktiolevyjä. Joillakin tutuillani on 2 normaali + 2 induktio ja he eivät käytä ollenkaan niitä normaaleja levyjä, kun ne ovat liian hitaita. Monet ostavat ne kaksi normaalia sen takia, ettei tarvi vanhoja kattiloita ja pannuja uusia, mutta mitäpä niillä vanhoilla, jos niitä ei edes käytetä. Minä ainakin olin tyytyväinen kun sain heittää aika monta vanhaa kattilaa pois.

Vierailija

Meille tuli induktio puolisen vuotta sitten, enkä kyllä enää ikinä vaihda sitä mihinkään! Kaasupullojen sijoittaminen olisi ollut hankalaa, siinä on aika tarkkoja sääntöjä, mihin ne voidaan laittaa.

Induktiossa on kaasun hyvät ominaisuudet, kuten nopeus, mutta juuri tämä turvallisuus on mielestäni paremmalla tasolla. Sehän ei kuumene, ellei levyn päällä ole magneettinen astia, ts. vaara minkään muovisen leikkulaudan sulattamisesta on tosi pieni. Ja tietty lasten kanssa toimii samalla tavalla.

Induktiot ovat melko kalliita, samaten jos on vanhoja kattiloita yms. ne joutuu uusimaan. Mutta kaiken kaikkiaan meille tuli induktio jopa edullisemmaksi.

Vierailija

olen minäkin veneessä kaasun kanssa äheltänyt, mutta se on kyllä ihan eri juttu kuin nämä modernit kotikeittiöön suunnitellut laitteet. Tosin onhan se kaasu veneessäkin sentään kätevämpi kuin spriikeitin...

Uusimmat

Suosituimmat