Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävä päiväkodin liikuntaviikko!!

Vierailija

Tieto liikunta viikosta tuli vasta tänään eli menimme sinne ilman kaikkia vermeitä ja eikös siellä heti yks tyttö aloittanu lällättämään et sulla ei olekaa suksia lällälläläläläläläläää mitäs sit teet ulkona ku kaikki hiihtää?!? Ja kakaran äiti oli vieres ja hymyili vaan. Teki mieli vetää turpaan kumpaakin.

Kaiken kukkuraksi on lapsen kanssa päätetty ettei hankita kuin luistimet täksi vuodeksi ja sukset sitten ensi talveksi, kun ei kiinnostusta kumpaakaan lajiin tunnu syntyvän. Molempia siis saanut kokeilla. Joten en viikon takia aio suksia hankkia, mutta kurjaa lapselle, että toiset tekee olosta kurjan!

ANteeksi että sain avautua, hiukan jo helpotti!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Kyllä mä vielä ostaisin lumilaudan tai laskettelusukset ja kypärät jms, mutta sitten pitäisi vielä löytää joku joka olisi valmis ottamaan vastuun lapsen rinteeseen viemisestä ja opettamisesta. Minä kun EN osaa. Enkä ihmettele sitä, ettei halukkaita sukulaisia tai päiväkodintätejäkään löydy , lienee aika vastuunalaista ja onnettomuuherkkää puuhaa.

Onneksi luistelun ja murtomaahiihdon sentään osaa opettaa kuka tahansa.

Vierailija:

Lainaus:

En ole itse pätkääkään kiinnostunut luistelusta tai hiihdosta vaan muista talviurheilulajeista kuten lumilautailusta. Pitäisikö siis lapsieni, joiden kanssa laskettelemme ahkerasti, opetella sellaista mitä ei vapaa-ajallaan halua tehdä?! Toki olemme kokeilleet ko. lajeja, mutta kun se kiinnostus on muualla. Ihan tasavertaisuuden vuoksi: Kaikkien lasten olisi omistettava luistimet, murtomaasukset, lumilauta/laskettelusukset ym. ym. Mikä ihmeen mielivalta on joillain ns. perinteisillä lajeilla (ne ovat lisäksi katoava luonnonvara!). Lumilautoja ym. saa niitäkin edullisesti käytettyinä!

Vierailija

En ole itse pätkääkään kiinnostunut luistelusta tai hiihdosta vaan muista talviurheilulajeista kuten lumilautailusta. Pitäisikö siis lapsieni, joiden kanssa laskettelemme ahkerasti, opetella sellaista mitä ei vapaa-ajallaan halua tehdä?! Toki olemme kokeilleet ko. lajeja, mutta kun se kiinnostus on muualla. Ihan tasavertaisuuden vuoksi: Kaikkien lasten olisi omistettava luistimet, murtomaasukset, lumilauta/laskettelusukset ym. ym. Mikä ihmeen mielivalta on joillain ns. perinteisillä lajeilla (ne ovat lisäksi katoava luonnonvara!). Lumilautoja ym. saa niitäkin edullisesti käytettyinä!

Vierailija

...lähdetään sille linjalle, että ton ikänen lapsi kokeilee jotain juttua ja päättää epäonnistuneen kerran jälkeen että ei ikinä niin hän ei todennäköisesti tule kovinkaan montaa asiaa oppimaan.

Itselläni neljä lasta ja pojat itkeny ja luistellu kolme-neljä ekaa kertaa (4-5wee) siis ei siksi että pakotettas vaan siks ku ei osaa. Mutta kärsivällisesti opastamalla ja auttamalla jo se kuudes kerta onkin ollut ihan kiva.

Aika noloa ihan oikeesti, jos ei koulussa pysy luistimilla pystyssä.

Lisää lällätystä tiedossa, voin kertoa. En millään pahalla, mutta maailma on tällanen.

Ja se, että perustaidot on ihan hyvä osata, vaikka hän joskus olisikin " Antti Autti" . Mutta tuskin se lautailukaan ekoilla kerroilla kivaa on.

Eli vanhemman tehtävä on opettaa lasta ja tarjota hänelle oikeasti mahdollisuus.

Vierailija

Liikkuminen on lapselle luonnollinen juttu ja lapsen saa kyllä tekemään melkeinpä mitä vaan liikuntajuttuja, jos vaan jaksaa itse olla innostunut, kannustava ja näyttää mallia..

Vierailija

mä kirjoitin, että luistimet on, sukset ensi vuonna ja toki uudet luistimet. En halua lasta pakottaa väksin hiihtoon, kun inhosi sitä silmin nähden kokeillessaan. Yritämme ensi vuonna uudelleen.

Eikä ole varusteet rahasta kiinni, mutta ei ole tapana ostaa mitään nurkkiin lojumaan vain sen takia että niihin on varaa.

Taidan laittaa lapselle pulkan ja liukurin huomenna mukaan niin saa sitten liikuntaa, josta pitää!

Vierailija

Mikä siinä on niin vaikeeta, ettei voi lapselleen hankkia asianmukaisia varusteita myös näihin talviharrastuksiin. Kirpputoriltakin löytää niin suksia kun luistimiakin ihan kivaan hintaan. Ei kai se lapsi kiinnostukkaan, jos sillä ei ole varusteita. Sitten ihmetellään, kun nykyajan lapset makaa sohvalla ja pelaa pleikkaria yms ja ylipaino on ongelma jo ala-asteella! Anteeksi vaan, pienellä lapsella tuo vanhempien esimerkki vaikuttaa aika paljon!

Vierailija

taitoja. Enemmän mua hävettäisi, jos lapsen eivät osasisi koulussa hiihtää tai poikani ei osaisi armeijassa sitten hiihtää niillä jätelaudan palasilla. Kirpparisukset eivät paljon maksa!

Vierailija

Miksi ne välineet pitää hankkia vasta silloin, kun pk:sta ilmoitetaan liikuntaviikosta? Eikö voi hankkia jo etukäteen? Hankittehan te mammat niitä reimateccejännekin jo vuoden etukäteen.

Kirpparilta ja muualta saa käytettyinä kohtuuhintaan suksia ja luistimia. Ei tarvitse olla edes vähävarainen, vaan se on järkevää toimintaa keltä vaan, koska ne välineet eivät paljon kulu yhdellä lapsella.

Minusta hiihtäminen ja luistelu ovat perustaitoja, joita on hyvä opetella jo päiväkoti-ikäisenä. Ei liikunta ole mitään ylimääräistä turhaa luksusta, vaan erittäin tärkeää ihmisen terveyden ja henkisen hyvinvoinnin kannalta. Lapsuudesta se into ja malli liikkumiseen tulee.

Vierailija

Itse kuulun niihin 70-luvulla koulua käyneisiin, joilta tapettiin pieninkin into liikuntaan ja varsinkin hiihtämiseen koulun liikuntatunneilla. Koulussa ei hiihtoa opetettu, vaan hiihtäminen tarkoitti hiihtokilpailuja. Tietysti siksi, etteivät opettajat viitsineet itse hiihtää.

Ekaluokkalainen tyrkättiin kolmen kilometrin ladulle (merkitsemättömälle, piti kavereilta kysyä, mihin suuntaan haarautuvaa latua lähdetään) epäsopivilla (tämä on tietysti vanhempien vika) välineillä. Monot eivät pysyneet jaloissa, kun en itse saanut niitä tarpeeksi kireälle, sukset eivät pysyneet monoissa, mäet olivat hurjia, enkä päässyt niitä ylös kuin konttaamalla sukset kainalossa. Ilta alkoi jo pimentyä, ja olin yksin metsän keskellä. Vihdoin yksi opettaja tuli etsimään minua.

Haluan lapseni välttyvän samanlaisilta kokemuksilta ja siksi kyllä hänelle sukset hankin ajoissa. Innostusta en ikävä kyllä pysty hänelle välittämään, koska kyse on asiasta, jota eniten maailmassa inhoan.

Vierailija

Vai onko vaan päässyt teiltä unohtumaan ilmoitustaulun seuraaminen?

Lapsen innostus mitään lajia kohtaan ei synnyt " Kokeilemalla" pari kertaa jonkun muun lainavälineillä. Se vaatii vanhempien työtä ja panostusta ja koko ajan saatavilla olevat välineet. Eihän teitä kukaan pakota suksia tänä vuonna hankkimaan, jos nyt haluatte panostaa vain luistelemiseen, mutta marinan sijasta te voisitte ehkä vaikka ehdottaa hoitajille, että teidän lapsenne voisi kulkea luistelijoitten mukana koko viikon?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat