***HUHTIMASUT viikko7***

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Joku tuossa jo ehdottelikin, että tehtäisiin jatkossa suppeampia pinoja, esim. alku- ja loppuviikon pinot. Ollaan kivasti alettu aktivoitua, sehän on synnytyksen lähestymisen merkki?? ;) TOIVOTTAVASTI!

Näin viime yönä unta, että vedet meni ja samalla alkoi migreeni. Huutelin unessa sitten mieheltä apua-apua. Taisin ehtiä siinä synnyttämäänkin jossain välissä. Sitten olen viime aikoina nähnyt unia, joissa mun miehellä on jotain säätöä toisten naisten kanssa ja kun siitä suutahdan unessa, niin hän suhtautuu tosi välinpitämättömästi. Herätessä aina sellanen olo, että perrrrrkele :D Ihme hommaa tollaset unet.

Kävin tänään tilaisuudessa, jossa oli paljon opiskeluajan kavereita, ja moni sanoi että raskaus pukee mua (muka) ja että maha on tosi kauniin kompakti (pah!) :) Ja ettei musta huomaa kiloja tulleen (YEAH RIGHT). Tuli kuitenkin hyvä mieli, vaikka olisivatkin sanoneet vain kohteliaisuudesta.

Synnytyksestä joku kyseli, että pelottaako. No ensimmäistä kertaa ollaan sinne menossa, joten kyllähän se pelottaakin. Enemmän kuitenkin jännittää, ja tuntuu lähinnä absurdilta koko ajatus siitä. Ahdistaa, kun ens viikolla pitäis käydä synnäriin tutustumassa, ja se tekee asiasta konkreettisemman. Haluaisin jättää koko kierroksen väliin! Mentäis vaan sitten kun on tosi kyseessä... :/ Synnytyksessä jännittää se, miten suhtaudun siihen kipuun. Menenkö paniikkiin? Vai pystynkö kokoamaan itseni ja kohtaamaan sitä kipua? Ja miten se koko homma etenee: meneeko 2 vrk vai 12 h siinä projektissa... Tuleeko komplikaatioita, mitä jos lantio onkin ahdas jne. Kaikkea mahdollista tulee mieleen, mutta toisaalta en jaksa ajatella kovin pitkään noita viimeisiä, kun ei niille etukäteen mitään voi.

Joskus luin aihe vapaa-palstalta jutun, jossa aloittaja ihmetteli että miten naiset voi sanoa SAAVUTUKSEKSI lapsen saamista. Olen viime aikoina ajatellut tuota asiaa, ja kyllä pelkästään tämä raskausaika vaatii naiselta sen verran kanttia, että saadaan ollan ylpeitä itsestämme. Ja sitten synnytys, ja sen jälkeinen varsinainen lapsen hoito, kasvattaminen - hurjaa hommaa! Ylpeyttä saa minusta ihan aiheestakin tuntea jokainen parhaansa tekevä äiti. Vaikka ainahan tuollaisia vähättelijöitä löytyy, eikä niistä kannata välittää.

Juuh, menipä Freudilaiseksi pohdinnaksi ;)

t. Niinu ja tyttö 33+4

Vierailija

Hyvä, että leivänkannikalla kaikki hyvin. Saatiinko sitä vuotoa sitten selville, että mitä se oli?

ja taas maanantai... viikonloppu meni täälläkin ulkoillessa, joten liitoskipuja, liitoskipuja... Mulla tunuu välillä " omituista" vihlontaa, siis ikäänkuin vauva puristelisi virtsarakkoa tms. se ei ole luu/lihas kipua, vaan tulee ikään kuin sisempää. vaikea selittää, mutta tulee yleensä liitoskipujen yhteydessä.

Eilen sain anopilta muovikassillisen vaatetta, oli ostellut " vuosien varrella" tulevia lapsenlapsia ajatellen (tämä on kyllä jo kuudes hänelle), osa oli ihan ok. mutta osan jätin ottamatta. Anoppi on nimittäin innokas kirpparikiertäjä, eikä mulla sinänsä mitään kirpparikamaa vastaan ole (ostelen itsekin), mutta raja kulkee esim. vauvan petivaatteissa, jotka oli jo valmiiks tahrasia yms. hienoja löytöjä hän muuten oli tehnyt, paljon uuden veroista vaatetta (esim. pippi -merkkinen nalletoppapuku vastasyntyneelle ja fredriksonin nalle pipo!) nyt olis sitten sänkyä vaille (sekin saadaan maaliskuun aikana) kaikki hankinnat tehty. Viikonloppuna käytiin turvakaukalo, joka ostettiin uutena.

me ei tiedetä kumpi tulee, mutta mulla on vahva epäilys että tyttö. ulkopuoliset ovat veikanneet molempia mahan muodon ym. perusteella, mutta itellä on niin voimakas tyttöolo, etten oikeen osaa nimiäkään kun tytölle miettiä. Ja kahdet naishormoonit on OLTAVA, ei tämä tila muuten selity... :) Selvää ei myöskään meinata ottaa, haluan säilyttää jotain " yllätyksenä" loppuun asti. HEH, ikään kuin ensisynnytys ei muuten olisi yllätyksiä täynnä..

HANKINNOISTA PIENI GALLUP: mietitään vielä vaipparoskista, onko kokemusta? kannattaako hankkia? meillä hoitopiste tulee kodinhoitohuoneeseen, josta ei ole kätevää kipaista ulos viemään roskat, joten kakkavaipat varmaan haisee tavan roskissa?

Miksu rv32+0

Vierailija

Poikkean nopsaan kertomassa neuvolakuulumisia ja sitten lähden kanssa pyykki, imurointi, roskien vienti ja suklaapiirakan leivontahommiin...nam nam!

Neuvolakäynti oli ihan rutiinikäynti, pelkät strategiset mittaukset ja kuulumisien kyselyt, that' s it.

RR oli vaihteeksi parempi kuin pariin kuukauteen 120/73, hb oli laskenut 117 ja joudun nyt nappaamaan 2 rautatabua per päivä, sf-mitta 33 cm eli yläkäyrän tuntumassa mennään, ipanan syke oli 138 ja edelleen oli rt:ssa eikä toivon mukaan enää edes yritä kääntyä väärinpäin!!!

Puolentoista viikon päästä olisi sitten viimeinen neuvolalääkäri ja olen päättänyt, että rv 38 aloitan SSS-projektin (toimi ainakin viimeksi), sillä henkisesti ja fyysisesti en kerta kaikkiaan JAKSA tätä möhköfanttioloa yli rv 40!!!

Että tällaista mutta tosiaan IHANAA YSTÄVÄNPÄIVÄÄ, muistakaa helliä lähimmäisiänne!

Beatitude & Eemeli rv 34+1

Vierailija

Ja hurjan paljon galluppeja... Jos koittaisi vastailla niihin ensin. =) Tästä tulee varmaan kilometrin mittainen tarina... ;)

[b]Nimi[/b]: Mulla on nimi mietitty valmiiksi, enää vaan tarvii saada mies suostumaan siihen. =D Eli vähän on siis vielä vaiheessa. Alkuun kun mietittiin vielä sekä tytölle että pojalle mahdollisia nimiä, niin tytön nimestä päästiin heti yksimielisyyteen. Pojan nimestä nyt sit väännetään kättä varmaan vielä ristiäisissä. ;)

[b]Vaipparoskiksesta[/b] en osaa sanoa mitään, mun mielestä turhaa rahastusta. Meillä on aina ollut ihan tavallinen kansiroskis, eikä se ainakaan mitään erikoisemmin haissut. Roskia täytyy kuitenkin viedä lähes päivittäin, niin samalla ne vaipat on menneet...

[b]Sairaalakassia[/b] en ole pakannut, vaikka varmaan pitäisi. Mulla on noiden munuaisten takia nyt ollut vähän ongelmia ja saattaa olla et käynnistellään/leikataan jo viikolla 36. Täytyy varmaan kohta alkaa miettimään asiaa paremmin... Vielä on kuitenkin vauva ylhäällä ja kohdunsuu tiukasti kiinni.

[b]Vaatteista[/b]... Meillä meni ihan pieniä (50-56cm) vaatteita aika paljon. Tykkään käyttää pienellä vauvalla sopivia vaatteita, kun muutenkin on vähän hakusessa vauvan käsittely, niin on inhottavaa nostaa vauvaa ja huomata et pelkät liian suuret vaatteet liikkuu. ;) Vaatekertoja (enimmäkseen bodeja) meni varmaan jotain 3 päivässä. Petivaatteita meillä on ehkä kolmet. Hyvin on riittäneet vielä isommallakin. Tyynyn paikalle laitoin vauvalle tyynyliinan, niin ei kaikki puklut ole heti lakanassa.

[b]Auto[/b] on tällä hetkellä VW Golf, pikkumalli ja se säilyy isännän työautona. Mulle tulee uusi Opelin farkku, kunhan isäntä saa aikaiseksi hakea sellaisen jostain. =) Muuten meillä on noita autoja pihat täynnä, et valinnanvaraa löytyy. Farkku kuitenkin on ostoslistalla. ;)

[b]Valmennuksena[/b] on edellinen synnytys. Neuvolassa ei ole edes puhuttu mitään valmennuksista enkä ole tajunnut kysyäkään... Samaten [b]synnäri[/b] on tuttu edellisestä kerrasta, joten ei olla käyty tutustumassa. =)

[b]Tuleva synnytys[/b] ei pelota, mutta se kyllä jännittää synnytänkä alakautta vai sektiolla ja koska. Parhaassa tapauksessa 4vkon päästä on vauva kainalossa... Se mietityttää...

Juupa.. Olikohan siinä kaikki...?

Sit omaa (valtavaa) napaa. ( . )

Munuaisten kanssa on ollut ongelmia ihan tosissaan, maanantaina kävin leikkauksessa, jossa asennettiin stentti virtsaputkiin. Su-Ti olin sairaalassa ja eilen menin taas huonompaan kuntoon ja kävin vielä kerran lääkärillä. Nyt sit kahta eri supistuslääkettä ja kipulääkkeitä myös kahta eri laatua. Olo on aika vetämätön...

Vauvalla kaikki hyvin. Kohdunsuu tiukasti kiinni ja kaulan pituus 4,6cm (!). Vauvan painoarvio 31+3 oli 2,2kg eli JÄTTILÄINEN!!! Menee yläkäyrillä ja jos kasvaa samaa tahtia niin on syntyessään 4,5kg. Apua... Toivottavasti siis myös tuosta syystä käynnistelee aikaisemmin.

Sairaalassa otettiin kaikki verikokeet ja pissat ym, mut niistä nyt ei sen enempää kuin että HB oli laskenut kolmessa viikossa 15pykälää ja nyt on 115. Rautakuurille siis. Paineet oli normit, 105/60 ja painoa on tullut 850g/vko. Nyt kaikkiaan tullut lisää 15kg... =/

Tänään saan pinnasänkyyn loput osat ja saadaan kasattua se. Pikkuhiljaa siis alkaa paikat olemaan kunnossa vauvan tuloa varten. =)

Nyt alkaa taas supistelemaan niin kovin, et pakko kaikota... johan tässä on tullutkin tekstiä. =)

~Murmutti, Jätkis ja uudet viikot 32

Vierailija

Tuli luettua monen viestistä painoarviosta tms. Mua on alkanut vaivata, kun olen ollut viimeksi ultrassa viikolla 20 eli rakenneultrassa ja se oli marraskuussa. Sen jälkeen ei mua olla ultrattu. TH ja lääkäri ovat vain rutiinikäynneillä koettaneet mahaa, sen asukkia ja veden määrää vatsan päältä. Kauhean moni tuntuu käyneen ultrassa myöhemmin ja tietoa painoarvioista tms. Oletteko käyneet yksityisellä vai supistelujen takia tms. Mulla oli viikko siiten neuvola ja TH sanoi että vettä hyvin eikä vauva olisi syntyessään niin kauhean iso, lisäksi sanoi että epäilee vahvasti vauvan olevan jo raivotarjonnassa, tunsi pään ja olkapään alhaalla ja pepun mun oikealla ylävatsalla. Jotenkin vain tuli sellainen " outo olo" kun niin moni muu käynyt ihan ultrassa tarkistamassa eri asioita vauvasta.

Me käytiin eilen hakee kotiin city crossit ja nyt ne on tuolla vauvan huoneessa ja hymy huulilla käyn niitä katselemassa. Meillä auto on Scoda Octavia farmari ja mulla vielä " kauppa-autona" Nissan Micra. Kun joku noista autoista kyseli. Tilaa tarvitaan, sillä meillä on vielä kaksi koiraa.

Meillä alkaa synnytysvalmennus 26.2 ja mun mielestä se on kauhean myöhään. Kun se loppuu (kestää neljä kertaa eli neljänä maanantaina) olen jo sellaisilla viikoilla että vauva voisi jo vaikka syntyä. Sairaalaan mennään tutustumaan n.kuukautta ennen laskettua aikaa.

T;Magdalena ja poika rv. 31

Vierailija

Pakkanen paukkuu! Pitääkin nakella petivaatteet ulos tuulettuu.

Meillä taas ei noista kolmesta ässästä ollut mitään hyötyä,tai no koti kiilsi puhtauttaan ja isäntä melkein jo vältteli nukkumaan menoa =)

Mulla kanssa himottaa hedelmäkarkit ja appelsiinit.Toisinaan kaupassa tulee olo että jotain makeaa on saatava,mutta ei vaan tiedä mitä ja silloin tahtookin aina joku suklaapatukka tarttua mukaan.

Leivänkannikalle voimia viime metreille.

Jonzkulle toivon minäkin että kroppa vaan osoittaa merkkejä raskausmyrkytyksestä eikä vaiva puhkea,ja vauva saa olla masussa vielä viikkoja. Voimia!

( . ) Voi paksusti. Viimeyönä näin eka kerran unta että olin synnyttämässä.Sairaalassa vaan oli hirvee kiire ja meidän piti mennä kanttiiniin heti synnytyksen jälkeen syömään.Siellä rupesin kirjoittamaan sukulaisille viestiä vauvan syntymästä,mutta meillä ei vain ollu mitään tietoa sukupuolesta,kiireessä unohtui kysyä että kumpiko oli tullu ;) (eikä saatu sukupuolta selville ennen aamua)

Onko teillä vauvoilla jo ihan selkeä rytmi?

Meillä näyttää himppu heräilevän näin 8 aikaan ja jumppaa puolisen tuntia sitten on pitkään rauhassa pieniä kääntyilyjä lukuun ottamatta.Siitä sitten parin tunnin välein on kunnon jumppahetkiä ja kymmenen tienoilla illalla rauhottuu. Oiskin vaan tämmöistä sitten masun ulkopuolellakin, että ois pirtee päivisin ja nukkuis kohtuu kunnolla yöt (saahan sitä toivoa)

mutta nyt on lähettävä hammaslääkäriin...yök.

Halausten kera voimia kaikilla näille viimeisille kituviikoille!!Loppusuora alkaa kohta jo häämöttää!

edram ja himppu rv32+5 kohta taas poksuu uudet viikot.

Vierailija

Onkin mennyt varmaan pari viikkoa kun viimeksi kirjoittelin, on ollut olevinaan niin kovasti puuhaa, etten ole koneelle kunnolla ehtinyt istahtamaan.

Viime keskiviikkona kävin neuvolassa supistusten takia ja siellä lääkäri laittoi mut uudelle sairaslomalle, joka kestääkin sitten äitiyslomaan asti. Otin sitten pojankin pois hoidosta, joten ollaan sitten molemmat ihan vaan kotimiehenä, saapahan esikoinenkin sitten vielä nauttia ainokaisuudestaan ennen vauvantuloa.

Viimeinkin sain Kelasta päätöksen äitiysrahasta. Hakemuksen jätin jo joulukuun alussa, mutta ne olivat siellä sekoilleet meidän palkanmaksajan kanssa, että mä saisin muka ä-lomalta palkkaa, vaikka en oikeasti saakaan. No lopullisseen päätökseen olin kyllä ihan tyytyväinen, pitää vaan käydä korjaamassa vielä se veroprosentti vähän ylöspäin, niin ei tule sitten myöhemmin ylläreitä.

Vointi on ihan ok. Supistukset ja alaselän jomotus vaivaavat aina iltaisin, mutta muuten ei ole olossa valittamista, jos jätetään huomioimatta tämä kaamee möhköfantti-olo. Tuntuu niin kankeelta, ei meinaa edes kenkiä saada hengästymättä jalkoihin, vaikka siis liikunkin edelleen päivittäin paljon.

Nimet päätettiin alustavasti jo ennen joulua, nyt on mieleen tullut vielä muutamia kivoja tytönnimiä, mutta katsotaan sitten kun vauva on syntynyt. Yks yö näin sellaista unta, että olin synnyttämässä ja kun vauva oli syntynyt kätilö sanoi, että tyttö tuli. Mä olin ihan ihmeissäni, että mitä ihmettä tyttö, olin ihan varma että hän on poika!

Todellisuudessahan ei ole mitään väliä kumpi tulee, nyt vain on viime aikoina alkanut vahvasti tuleen poika-olo. No sitä toivottavasti saan vielä jännittää ainakin kuukauden.

Vointeja kaikille!

terv.Joikkuli 33+2

Vierailija

Voih.. viikonloppu meni ihan liian äkkiä ohi... Taas täytyy jaksaa uusi viikko koulussa. Kumma kun alkaa toi selkä kolottaa tästä kauheasta istumisesta, ja vielä täytyis jaksaa pari viikkoa. Menee kyllä kaikki tunneilla käytävät asiat ihan ohi, on ajatukset niin vauvassa kiinni..

Meille lupailivat rakenneultran perusteella poikaa. Aika hassua, että meiltä ei kysytty haluutaanko tietää sukupuolta valmiiksi..Ultraaja tokaisi vain, että " rehvakkaasti vehkeitään ainakin esittelee.." eipä paljoakaan jäänyt arvailun varaan, että kumpikohan sieltä tulossa sitten on..

Nimi on mietitty valmiikisi, mutta se on vielä suuri salaisuus. Viime yönä näin unta, että tämä meidän poika sanoi äidilleni ja mummulleni nimensä. Siinä unessa yritettiin sitten miehen kanssa selittää jotain, että poika huijaa, että ei se oikeasti sen nimi ole... Hulluja unia.

Nyt olisi kaikki jo valmiina kotona, vain vauva puuttuu..

kristiina87 33+1

Vierailija

Kummasti nämä viikot vauhdilla aina vierähtää, enää neljä täyttä työviikkoa jäljellä ennen mammista! Tosin supisteluita on sen verran, että voihan se olla, etten ihan niin kauan pysty olemaan, mutta katsellaan nyt viikko kerrallaan... tai ainakin päivä kerrallaan ; )

Oma olo on ihan ok, tosin huomaan pahoittavani mielen vaikka mistä! Samaten olen kovasti viime aikoina pohtinut tätä ikiaikaista asiaa, että miten ihmeessä voin toista lasta rakastaa yhtä paljon kuin esikoista?! Toissa yönä heräsin siihen, että ahdisti koko juttu ja oli sellainen fiilis, että tämä on ihan tuhoon tuomittua ja että jos voisin niin peruisin koko raskauden!

Enhän nyt aamulla enää ihan niin mustana asiaa nähnyt, mutta kyllä sitä kuitenkin jäin miettimään. Esikoinen kun on - tietenkin - maailman ihananin lapsi!

Onko muilla tällaisia tuntemuksia, vai olenkohan vain sekoamassa...?

Hurlumhei 30+2

Vierailija

Kerros mullekin mikä tuo SSS-projekti on? Siis Sauna, Seksi ja...? Ja millainen oli rutiinisi ;). Voisi kokeilla itsekin muutaman viikon kuluttua. Seksi ei kyllä oikein suuressa määrin maistu, mutta saunoa vois.

Vierailija

ymmärrän sinua!Itse ole ollut koko ajan sitä mieltä, että raskaus ei todellakaan ole elämäni parasta aikaa! Koko ajan jotain murhetta ja kolotusta, enemmän ja vähemmän. Ei jaksa aina valittaa, mutta joskus on pakko saada purkautua:) Toivon sinulle kevyempiä viimeisiä viikkoja, onneksi ne ovat jo käsillä. Itse odotan jo myös vauvan pääsyä masun toiselle puolelle ja että itse pääsisi kuntoutumaan pikku hiljaa takaisin normaalioloon.

Tsemppiä sinulle!

T:Lenni ja Tiitiäinen rv 32

Vierailija

en ole aikaisemmin tänne itsestäni ilmoitellut, mutta menköön nyt...

toista odotellaan viikolla 30, la aivan huhtikuun lopulla. töissä pitäis vielä reilu kk jaksaa ja tänään ajattelin vihdoin saada äitiysrahapaperit liikkeelle. eli selkeä uudelleen synnyttäjä olen.. ;) ei ole kiire mihinkään ja aika menee siivillä. toista se oli ekan kanssa, oli varmaan vaatteet silitettyinä ja kassi pakattuna jo nyt. ja kun meni vielä 2 viikkoa yli, oli odottavan aika TODELLA pitkä.

kiloja on tullut jo nyt n10, kun ekan kanssa tuli koko aikana 12kg. tosin vatsa on nyt hyvin muhkea, moni vieras luulee minun synnyttävän jo lähi aikoina. ilmeisesti vettä on kosolti eikä paikatkaan oikein pidä enää mahaa mallillaan... vekara liikkuu ja lujaa, luulen että se on jo kääntynyt, mitä nyt nyrkeillä osuu joskus nivusiin. pääosin kuitenkin ylös potkii, mutta ei ne ainakaan vielä koske. liitoskipu jomotusta jonkin verran, mutta joulun aikoihin vaivanneet supistelut ovat onneksi poissa.

raskaustapaselvitys vasta viikolla ~38, eka tuli 24h puskemisen jälkeen sektiolla pois viikolla 42.

oikeastaan mitään uusia hankintoja ei tarvitse tehdä, kaikkea on jo liikaakin. seisomalauta vaunuihin/rattaisiin pitäisi hankkia, kunhan kerkeisi...

2.ultran mukaan tyttöä odoteltaisiin, yksi on jo entuudestaan. raskaudet olleet hieman erioloisia, tämän kanssa oli pahoinvointia ja muuta jomotusta, mutta yksilöitähän nuo lapset ovatkin.

leppoisia hetkiä ja pitkää pinnaa ensikertalaisille!

Vierailija

Olen ollut niin paljon liikkeellä, etten ole myöskään muka ehtinyt kirjoitella.

Vihlomisista sen verran, että minulla myös vihloo tuonne alapäähän välillä aika ikävästi, mutta se menee yleensä nopeasti ohi. Esikoisen kanssa oli ihan samaa, joten osasin odottaa myös tällä kerralla. Supistuksia, liitoskipuja ja selkäsärkyjä on ollut ihan riittävästi sekä lisäksi myös nivuskipuilua. Nyt liitoskipuja vähemmän, kun olen ollut sairaslomalla. Ehkä kroppa on saanut tarpeeksi levätä. Ai niin pitikin mainita, että viime viikolla kävin ylimääräisellä lääkärikäynnillä suppareiden vuoksi ja paikat olivat onneksi kiinni vielä. Mutta minulla oli joku tulehdus (ei hiiva, vaan vastaavanlainen) ja sain siihen lääkityksen. Tulehdus on voinut kuulemma lisätä supistuksia ja nyt kun olen kuuria käyttänyt, supistuksetkin ovat vähentyneet.

Nimiasioista, meillä on lista jääkaapin ovessa johon molemmat kirjaa omia ehdotuksiaan:) Mutta tällä hetkellä olemme enemmän samoilla linjoilla pojan kuin tytön nimestä. Esikoinen oli tyttö ja hänen nimensä oli valmiina ennen laitokselle lähtöä ja jos olisi tullutkin poika, enpä tiedä koska olisi ollut ristiäiset. Sen verran eri linjoilla olimme pojan nimestä. Eli jospa tämä olisi enne, että nyt on tulossa poika ;) ?

Tämä masunasukki kääntyi muistaakseni noin 3-4 vkoa sitten, oli sellainen maanjärjestys, ettei voinut erehtyä. Nyt onkin sitten asettunut olemaan oikein päin. Toivottavasti pysyy vielä näin :) Tällä kertaa emme ole laittaneet vielä mitään valmiiksi, kaikki tavarat periaatteessa on jo kotona, pitäisi vain ne ¿kaivella¿ esiin. Minusta vaatekoko 60cm oli aika kätevä, menivät aika pitkään käytössä. Meillä oli muutama sitä pienempi body, mutta aika paljon tuota 60 cm-osastoa. Meillä tyttö pulautteli niin paljon, että saattoi mennä päivässä 5-6 vaatekertaa¿Petivaatteista meillä oli muistaakseni 3-4 vaihtokertaa, en kyllä ole ihan varma.

Sokeriarvoista kiinnostaisi tietää teiltä muilta, että joutuuko teistä kukaan mittaamaan niitä kotona tai käymään testeissä? Minä jouduin paastosokeriarvon vuoksi mittaamaan kotona ja arvot olivat enimmäkseen suositusten alle, mutta ultran kokoarvioin mukaan on tulossa isokokoinen lapsi (rv 31 arvio 1.8kg). Tämän vuoksi lääkäri suositteli insuliinipistoksen aloittamista iltaisin. Neuvolassa taas kätilö oli sitä mieltä, ettei kokoarvio hänen mukaansa ole kovin iso. Ärsyttävää, kun eri paikoista annetaan eri mielipiteitä! Onko teille tehty kokoarvioita ja mitä ne ovat olleet? Minun pitäisi mennä torstaina kätilön luokse keskustelemaan tuosta piikityksen aloittamisesta, eikä se tietysti kuullosta kivalta. Toki tärkeintä on vauvan ja minunkin terveys, mutta haluaisin ainakin itse ymmärtää, että se on tarpeellista.

Tulipas paljon asiaa. Hyviä vointeja teille kaikille isosta mahasta huolimatta!

T:Lenni + Tiitiäinen rv 33

Vierailija

Täällä ollaan kesälomalla (!) vielä kaksi viikkoa ja sitten alkaisi se kuuluisa oikea mammaloma. Kaikki äitiyslomaraha-asiat pitäisi olla jo selvät, päätökset tulleet, työnantaja maksaa 3 kk palkkaa. Myös äitiyspakkaus tullut ja osittain jo purettu (=pesty, silitetty jne). Hoitopöytä on siirretty meidän makkariin ja samoin pinnasänky kasattu. Hankintojakin on tehty. VAunut ovat kysymysmerkillä vielä, samoin itkuhälytin ja seisomalauta esikoiselle. Rintapumppu ja kaukalo sekä vanna jo löytyy. (meillä oli siis esikoisen kanssa lainassa osa tavaroista ja osa taas niin vanhoja, ett myin pois kun ei itse tarvittu ja tilaakaan ei silloin kauheasti ollut).

Galluppeja en muista. Autona meillä on pieni ja vanha Nissan, ei sinne meinaa oikein mahtua, mutta onneksi ei kauheasti ajella. On ollut suunnitelmissa myydä se keväällä pois, mutta mies lomautettiin töistä, joten en nyt sitten tiedä yhtään onko kuitenkaan rahaa? Petihommat on vähäisempiä kuin viimeeksi, koska supistelee. Haluja olisi kyllä jonkin verran, niinpä ollaan jätetty se varsinainen homma pois ja pupuiltu muilla tavoin. Sairaalalaukkua EN ole pakannut, enkä tiedä milloin pakkaankaan. Ei sinne kyllä kauheasti mitään tarvitse mukaan. Miehelle kyllä olisi helpompaa, jos vauvan kotiutumisvaatteet ehtisi katsoa valmiiksi... Niin muuten:

G: Mitä vauvalle laitetaan päälle kotimatkalle kun syntyy maalis-huhtikuun vaihteessa? (meillä matkaa n. 40km) Minulla olisi sellanen ihana fleecepussi, jonka saa laitettu turvakaukalosta huolimatta, mutta onkohan se vielä liian kylmä? Pitäisikö olla muka toppapukua edelleen?

Oma olo on sellainen, että EI saa nukuttua. Siis tää on todella raivostuttavaa, kun herää yöllä joskus 2-4 välillä ja kukkuu sitten hereillä sen 2-3 tuntia ennen kuin nukahtaa. Kaikki ajatukset pyörii päässä ja uni ei tule. Meilläkin esikoinen vierä heräilee öisin ja sen takia omat unet karisee silmistä heti. Onko muilla vastaavaa? Minulla oli esikoisen kanssa samaa. Silloin katsoin tv-chattejä yöllä ja söin!!! Nyt olen pysytellyt omassa sängyssä ja yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä.

Muuten vaivaa liitoskivut ja närästys taas. Vauva on ilmeisesti raivotarjonnassa tai ehkä jotenkin sivuttain vähän (oma arvaus tämä viimeeksi mainittu) ja potkii kyllä kovasti. Viime viikolla olin katsomassa veljen sotilasvalaa ja täytyy sanoa, että oli liian rankka reissu. En meinannut jaksaa seistä siellä kun liitokset kipeytyivät ja tuntui, että jalka menee alta. Automatkalla en saanut oikein hyvää asentoa, vauva potki ja kylki tuli kipeäksi.

MInulla ei ole varsinaista pelkoa synnyttämistä kohtaan, mutta sama tunne kuin viimeeksi, eli EN HALUA VIELÄ synnyttää. Koko ajan tuntuu, että voisi olla vaikka pari kuukautta lisää aikaa. En ole valmis vielä. Kumma kyllä, viimeeksi tää tunne meni ohi kun tuli laskettu aika. Sen jälkeen ei kiinnostanut enää yhtään odotella!!! Tilasin sairaalalta esikoisen synnytyspaperit (siis kaikki hoitajien kirjoittamat raportit ym). joten sen puoleen synnytys kyllä pyörii mielessä... Esikoisen kanssa ehdin saada pari kipupiikkiä (petidin ja litalgin) aluksi ja epiduraalia kun ruvettiin laittamaan tuli yhtäkkiä ponnistamisen tarve. Yllättäen olinki avautunut kalvojen puhkaisun jälkeen tosi vauhdilla 5cm-8cm. Kun odoteltiin n.5min, olin kokonaan auki, joten se epiduraali jäi sitten laittamatta. Että aika luomuna mentiin. Kylvyt ja lämpöpussit sekä aqua -rakkulat tuli kyllä testattua. Viimeeksi mainittuja EN SUOSITTELE kenellekään. Oli kauheita. Synnytys oli siis käynnistetty yliaikaisuuden vuoksi vk 42 klo10 ja päättyi sitten seuraavana aamuna klo 05.48. Poika oli neljäkiloinen. Se on ainoa asia mitä pelkään. Itse olen siis pienikokoinen ja olin tosi huonossa kunnossa synnytykse jälkeen(hb 80, toisen asteen repeämiä) ja kauan. Nyt menen viimeiseen lääkärintarkastukseen synnytyssairaalaan juuri tuon edellisen synnytyksen takia.

Mutta, kaikille päivän jatkoja! Esikoinen on nyt hoidossa (2pv viikossa tutussa päiväkotiryhmässä) ja tämä mamma täällä pähkäilee jaksaisiko jotain ihan tehdäkin?? Tähän asti olen vaan löllöillyt... kämpän sain sentään eilen siivottua kunnolla.

t.hannah81 rv 33+3

Vierailija

Niin se vaan alkoi jälleen uusi viikko.

Onneksi leivänkannikalla ja vauvelilla kaikki hyvin.

Viikonloppuna ei mitään kummempaa.Nimiä yritettiin keksiä tulevalle poitsulle ja miten kummassa se onkin niin vaikeaa :S

Onko teillä jo nimet mietittynä valmiiksi?

Ulkoiltiin myös ahkerasti ja sen kyllä illalla huomasi. Alaselkää meinasi jomottaa ihan tosissaan.Nyt kun on saanut levätä niin kolotuskin on poissa.

Nyt kun loma alkoi niin se on vaan tätä pitkää odottamista siihen saakka että saa vauvelin syliin.Pitää keksiä kaikkea tekemistä että aika kuluis. No siivoomista ja pyykin pesua kyllä piisaa,mutta niitäkään ei ihan mahottomuuksiin jaksa.

Huomenna ois taas äitipolille meno,joten sitten ehkä enemmän kerrottavaa.

Tänään pitäis muutama Ystävänpäiväkortti saada postiin.Omalle kummitädille ja lasten kummeille sekä hyvälle ystävälleni oon kortteja tehnyt en muille.

Joskos sitä lähtis aamupalalle.

Mahan kasvatuksia kaikille.

edram ja himppu rv 32+2

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat