Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaisitko jättää 5,5v:n ja 1v:n noin 15 minuutiksi keskenään kun veisit yhden lapsista kerhoon?

Vierailija

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

joista opet vinkuvat etteivät osaa edes leipää voidella. Puhumattakaan kenkien sitomisesta. Ap kyseli 15 minuutista, ei suinkaan kuukaudesta.

Vierailija

Kyseessä ei ole rohkeus vaan ihan fakta: palaako huone 5 minuutissa 1200 asteiseksi??

Laiskuutta jos ei koko porukkaa vie ulos. Sitten voi jäädä vielä vaikka ulos hetkeksi, käydä kaupassa, mennä kylään..

Mutta keskenään en jättäisi ton ikäsiä. Ja lapsesta riippuen voi olla ettei jäisi se viisi vuotiaskaan yksin..

Ja tällä ei ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa osaako lapsi voidella leipänsä tai sitoa kengännauhat koulussa!

Vierailija

Pikkuveljeni nukkui vaunuissa. Äitini tuli takaisin niin olin juuri työntämässä vaunuja ulos ovesta ja olin kuulemma menossa mummolaan...

Vierailija

meillä keskiv. kehitysvammainen poika, jolla ikää 5.3v. käytiin juuri kehitysvamma neuvolassa, jossa he itse ehdottivat että pojan kanssa harjoitellaan sitä että poika olisi yksin kotona n. 10 minuuttia.

harjoitellaan aivan samalla lailla yksin kotiin jäämistä kuin terveiden kanssa. poika ollut muutaman kerran yksin kotona ja hyvin on mennyt.

pienempää et saa jättää isomman lapsen vastuulle.

Vierailija

" kun kuitenkin 6-7-vuotiaana joutuvat olemaan yksin tuntikausia" . Siksipä Suomessa niin paljon lapsia kuoleekin tapaturmissa. Vahinkoja voi toki sattua, vaikka kuinka vahtisi, mutta riski nyt vaan on ymmärrettävästi suurempi, jos lapsen jättää heitteille.

Asian vierestä: tutkimusten mukaan suunnilleen alle 12-v ei kykene hahmottamaan liikennettä vielä kovin varmasti. Joten se on vähän sattumankauppaa, miten joku 7-8-vuotias koululainen selviää hengissä koulumatkoistakaan. (Minäkin kyllä selvisin koulumatkoista hengissä yksinäni 7-vuotiaana, mutta se olikin 70-luvulla pikkukaupungissa.)

Vierailija

Meijän entisessä naapurissa oli ollu lastensynttärit. Lapset ollu lastenhuoneessa, lapsen sängyssä tyynyn päällä oli ollu seinään kiinnitettävä lamppu joka oli tippunu, sänky syttynyt tuleen. Lapset meni paniikkiin, onneksi tilanne selvisi paikalla olleen vanhemman avustuksella.

Tilanne oli tosi simppeli, ainoastaan kerrostalon käytävä haisi pahalle vuorokauden. Puhumattakaan siitä kyseenomasesta asunnosta..

Sinuna olisin ihan hiljaa tollasilla " lapselle opetettu miten tulipalosta selvitydytään -roskalla" . Koska itse autokolarissa olleena voin sanoa; kun tulee onnettomuus, voi olla ettei ihminen kykene toimimaan tilanteessa oikein vaikka tietää miten se tapahtuu.

Ihan normaalia ettei muista edes yleistähätänumeroa!

Pointtini siis: ei voi luottaa että ihminen toimii oikein vaikka osaisi, varsinkaan kun puhutaan leikki-ikäsistä!

25

Vierailija

Jättäisin tuon isomman hetkeksi yksin mutta en 1-vuotiaan kanssa. Aikuinenkaan ei välillä meinaa ehtiä vahtimaan tuota meidänkin pikkuista, saati sitten 5-vuotias ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat