Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

^^MARRASMURUT MA-TI KUULUMISET^^

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Eipä ollu vielä pinoo pystyssä...

Onko muiden vauvoilla kamala tarve seistä kokoajan?

Meillä Joel vain seisoisi...ja nyt sylissä pungertaa istumaan kokoajan.

Suuttuu välillä kunnolla kun ei pääse ylös.

Muuten on hieman väsynyt meininki,Joel nukkui hyvin,mutta vanhampi poika sai kuumetta ja oksensi.

Nyt sit vaan toivon ettei tartu muihin,tosin hän söi mummolassa ruokaa joka kuulemma maistui pahalle...joten saattaapa johtua vaikka siitä ruoastakin.

Mutta eipä muuta nyt tälle aamulle!

toivoovauvaa ja kolme lapsosta!

Vierailija

Uusille tervetuloa joukkoon=)!

Käytiin taas tänään Porissa kontrollissa,painoa oli jo huimat 4900=)! Pituutta on 60cm ja siis huomenna Jani on 3kk,että aikas pieni mies täälläkin kun joku (unohin kuka...) mietti lapsensa kokoa...mutta meillä se pienuus johtuu kyllä ihan siitä sydämestä.

Helsingistä on kuulunut sen verran että luultavasti tässä kuussa leikataan ja näillä näkymin ehkä tuolla viikolla 9,mutta siis tarkka leikkauspäivä ilmotetaan päivänä minä hyvänsä, jotain positiivista=)!

Mulla on taas joku ihmeen ajatuskatko,en muista yhtään että mistä ootte jutelleet...No,jospa palailen niihin paremmalla onnella myöhemmin=)!

No nyt se poika taas heräs...nää on näitä " ihania" puolen tunnin päikkäreitä...=)!

Tiitiäinen78 ja Jansku

Vierailija

Meillä on sama juttu, että poika kovasti punkaa sylissä jaloilla ja tykkää olla sellasessa istuvammassa asennossa tai sitte tosiaan pystyasennossa.

Kova on tarkkailemaan koko ajan mitä ympärillä tapahtuu ja vatsallaan ollessa jalat käy jo hirveesti että pääsis eteenpäin ja peppu nousee alustasta :)

Tuntuu vaan hiukan turhautuvan kun kovasti yrittää mutta ei vielä pääse mihinkään. Lelutkin saa kovasti jo kyytiä kun alkaa olla voimaa käsissä ja kaikkea pitäis päästä maistamaan :)

Piparminttu

Vierailija

Sofiakin on vierastanut pari kertaa, kun oikein kovaääninen vieras naisihminen tuonut kasvonsa lähelle, ja kyseessä kovin erinäköinen ihminen kuin minä (itse olen vaalea, vieras oli punatukkainen ja silmälasipäinen). Oikein parkaisi kovaan itkuun mitä ei yleensä koskaan tee.

Rintaraivaria on pari viikkoa ollut silloin tällöin, ja nyt olen ymmärtänyt sen ajoittuvan aina tuttipulloharjoitusta seuraavaksi päiväksi, pariksi. Sofia siis syö mallikkaasti pullosta (pumpattua rintamaitoa), mutta raivarin iskiessä imee rinnasta pari kulausta, huutaa, imee taas pari kulausta, huutaa jne. Huomasin että jos nousen seisomaan ja hytkytän lasta imettäessä niin raivari menee nopeammin ohi. Nyt ei onneksi ole enää raivari päällä, pullosta juotu viimeksi perjantaina.

Keskiviikkona olen illalla 2-3 h poissa ja mies saa syöttää pullosta... katsotaan sitten taas..

Ai niin, tänään oli neuvola, 7.1 kg ja 62.5 cm.

Vierailija

Eli tyttömme ensimmäinen hammas puhkesi jo läpi asti! Ja tytöllä ikää se vajaa 4kk (27.10.06)...Isot siskot teki hampaansa reilu 7kk iässä ja toinen vielä vanhempana- joten odottamaton juttu oli. Mutta ehkä vähän vähemmällä itkulla tuli tämä kun nuo vanhemmiten tulleet. Naurettiin että saapi tytölle syöttää ihan koko perunoita ;P

Nyt en ehdi muuta kun neiti huutaa jo alakerrassa ruuan päälle. Onneksi ei vielä ole osannut käyttää puremiseen tuota hammastaan!

Vierailija

Kuolaaminen: Jep, täällä kuolataan ja valtavasti. Syykin on nyt viikonlopun aikana selvinnyt, hampaita täälläkin tehdään... Näkyy jo ikenen alla alahampaat, varmaan ihan päivistä enää kiinni milloin puhkeaa. Vauva myös jännästi huulilla " mussuttaa" alaikeniä ja pitää hassua ääntä. Lisäksi nyrkkiä hinkkaa ikeniin. Esikoiselle tuli vasta 8-9kk iässä ekat hampaat, joten tyttö on nyt veljeään edellä. Ikää neidillä 18. päivä 4kk.

Seisominen: Me ei olla seisotettu tyttöä juuri lainkaan, on vielä tyytynyt olemaan istuvassa asennossa sylissä. Sitterikin on jouduttu jo säätämään aika istuvaan asentoon, ei muuten viihdy siinä hetkeäkään.

Sitterissä/lattialla jumppalelun alla viihtyy normaalisti ihan hyvin, mutta nyt nuo hampaat vissiin haittaa elämää sen verran, että aika sylivauva on ollut muutaman päivän.

Mom604: Puistoilu aamupäivällä ei onnistuisi siis mitenkään meiltä (esikoinen 3v.). Ulos päästään vasta lounaan jälkeen, eli siinä klo 12.30 aikaisintaan. Useimmiten klo 13 aikaan lähdetään ulos. En jaksa kiirehtiä aamuja, heräillään yleensä aika myöhään... Tänään puoli kymmenen jälkeen noustiin ylös.

Vierastaminen: Samaa ilmassa täälläkin... Eli muu kuin äiti, isi tai isoveli naamansa kanssa liian lähellä on huono juttu vauvan mielestä.

Mutta nyt taas on jotain pielessä vauvalla...

Marrastoive

Vierailija

Kayn joka paiva ahkerasti lukemassa.

Meilla kans kuolaa kovasti ja pikku nyrkki suussa. Sain tutulta lainaksi keinun ja sitterin joka soittaa klassista musiikkia ja jossa valot vilkkuu. Kovasti on kiinnostunut siita. Kovin on samanlaista menoa kuin Kirsikalla kun meilla on nama kaksi isompaa lasta, koulua, laksyja, harrastuksia, kavereita jne.

Olen paattanyt etta joka paiva kayn kavellen hakemassa pojan koulusta, niin tulee karryiltya. Vauvakin tykkaa ja taalla on niin ihana ilmasto etta on pakko kayttaa hyvakseen.

Eiko olekin muuten aivan ihana vauva tossa liberon mainoksessa :)

Miten teilla juhlitaan ystavanpaivaa?

Vierailija

Meidän Linnea täyttää tänään tasan 3 kk ja on jo topakka tyttö =) Seistä nököttäis sylissä ja selällään sylissäoleminen on ihan vauvojen hommaa, hän haluaa istua kuten muutkin! Ja kuola valuu... Mahallaan en muuten olekkaan pitänyt tyttöä lattialla! Pitääpä tänään kokeilla.

Miten teidän päiväunet ja rytmit? Meillä mennään ihan mutu-tuntumalla, eli ei rytmiä. Syödään usein ja nukutaan kun nukuttaa. Ja nukahtaminen tapahtuu aina tissille. Mites muilla?

Ulkona yritän opettaa tyttöä nukkumaan. Ainakin yhdet unet päivässä. Mutta se riippuu niin tilanteesta. Äskenkin tyttö nukahti niin, että mulla vaan yöpuku päällä. Eipä siinä voi pinkaista pihalle lykkäämään vaunua.

Yöllä mokoma tykkäisi aina nukkua äipän kainalossa, joka kyllä johtuu mun laiskuudesta. En millään jaksa (tai ole enää edes hereillä) nostaa tyttöä omaan sänkyyn. Ja totuuden nimissä, ei se ole omaa sänkyä vielä juurikaan käyttänyt. Nukkuu päiväunet vaunuissa, sisällä. Ja nyt turvakaukalossa, peiton sisässä. Siinä muuten nukkuu aika hyvin!

Taidan olla siis aika saamaton noissa opetushommissa. Ja toinen asia, mikä luvattoman harvoin tulee mieleen on... se d-vitamiinin anto! Yritän kyllä muistaa, vaan vaikeaa on.

Mukavaa talvipäivää kaikille äideille!

Saaga ja Linnea 3kk

Vierailija

Ihanaa kun pakkaset hellittivät! Pääsee taas normaaliin päivärytmiin...

Seisomisesta: Meillä Aino ei juuri muuta teekään kuin jakuvasti pönkää ylöspäin ja seisoo erittäin mielellään. Pää vähän vielä painaa enemmän kuin mihin tytön voimat riittävät ja se kallistaa yleensä oikealle. Muutenkin koko kroppa pukkaa menemään vinoon (kaartaa vasemmalle) kun tyttö makailee sylissä. Muistan, että tällaista se taisi olla noilla kahdella vanhemmallakin muksulla. Ihmeellistä rötkötystä. Aino tykkää kun häntä otetaan käsistä kiinni hänen ollessaan makuulla. Siinä sitten punnertaa itseään ylöspäin ilman, että kukaan varsinaisesti nostaa...

Nännin venyttelystä: meillä on tuo ongelma ollut jo pidemmän aikaa. Sattuu ihan hirveän paljon kun neiti litsailee ja samalla vetää nänniä. Hyvä, ettei irti lähde. Kovilla ovat!

Kuolaamisesta: Meillä kuolataan jo ja alaikeniin on tullut kaksi harmaata hampaanmallista " aukkoa" ...olisiko jo hampaita tuloillaan? Vanhemmilla sisaruksilla on ollut jo 4 hammasta 4,5kk ikään mennessä, eli ei taida olla mitenkään ihmeellistä jos tämä kolmonenkin jo kehittelee hampuja...

Esineisiin tarttuu myös jo ihan näppärästi ja yrittää viedä niitä suuhunsa. Kaikkea pitää maistaa ja nyrkit hakeutuvat jatkuvasti suuhun. Nyrkkejä imeskellään ja pureskellaan. Niillä hierotaan myös väsyneitä silmiä. Tuttia neiti ei huoli kuin äärimmäisessä hädässä ja vaunuihin nukkumaan mennessä kun oikein pukeminen ärsyttää.

Hienosti siis kehittyy ja jotenkin nopeassa tahdissa kun on niin paljon noita virikkeentarjoajia...Nyt olemme vähän kipeinä. Minulla on kurkku kipeänä ja nenä vuotaa. Aino ressukka köhii ja aivastelee. Nenä vuotelee kirkasta räkää. Toivottavasti ei pahene, kun ei särkylääkettä saa varmaan ihan vielä antaa. Viikon kuluttua on neuvola ja tyttö saa ensimmäiset rokotuksensa (otamme siis Rotarokotuksenkin).

Nyt on mentävä, kutsu kuuluu...Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Kanelisokeri

Vierailija

Nyt on ihan pakko itsekin kirjoitella kuulumisia,kun olen jo odotuksen loppu metreiltä pinoja seuraillut. Tunnen muuten itseni tirkistelijäksi..

Eli taustaa.. Esikoinen täyttää kesällä 3v. Kuopus syntyi 25.11 viikoilla

41+6.......... Oli pitkät kaksi viikkoa! Poikia siis molemmat. Piäkaupunkiseudulla asustellaan,ja omakotitalo on rakenteilla.

Kotona olen kaavaillut olevani ainakin pari vuotta.

Esikoisen vauva aika oli melko haastava,ja nyt olen ollut ihmeissäni kuinka " helpolla" on toistaiseksi päästy.

Tosi mukavaa porukkaa tuntuu nämä murut olevan(usein näillä palstoilla on vähemmän mukava henki).

Muuten arki alkaa olla jo uomissaan,mutta aamupäivällä emme millään meinaa ehtiä puistoon edes yhdeksitoista. Kuinka te muut ,joilla on isompiakin,ehditte puistoon?

Vauvakuumettakin olisi jo ilmassa meillkin,mutta ollaan ajateltu pitää n.4 vuotta taukoa. Jos malttaa..

Aurinkoista päivää murut! Toivottavasti vielä mahtuu mukaan!

-mommy ja pojat-

Vierailija

Yhdellä kädellä kirjoitan, Sofia nukkuu sylissä.

Hienoa että Vaavaan vauva on lopettanut yövalvomiset. Vaikea itse kuvitellakaan miten sitä jaksaisi toimia jos moista joutuisi kestämään. On se ihme mitä jalkapohjien hieronta saa aikaan! Hyvä esimerkki siitä miten nykylääketiede ei vielä kaikkea pysty selittämään.

Arkirymistä: kello soi 7.45 mutta yleensä olen Sofian kanssa noussut joskus 7 jälkeen. Sofia menee iltaisin nukkumaan 8-9 välillä joten olen ihan tyytyväinen kun yli 7 :ään nukkuu. Poikien koulu alkaa joka aamu vasta 9 joten ei tarvitse aiemmin nousta. Herättelen pojat, patisteln aamiaiselle ja pukemaan. mieskin nousee. Mies ja pojat lähtevät yhdessä autolla kouluun puoli 9 jälkeen, automatka on vajaa 10 min.

Päivällä Sofia ja minä juttelemme ja laulelemme, pesemme pyykkiä, käymme koiran kanssa vaunulenkillä. Joka toinen päivä käyn ruokaostoksilla. Välillä tapaamme muita kotona olevia. Poikien koulu loppuu klo 13, kahtena päivänä klo 15. Joskus tulevat bussilla, useimmiten haen autolla. Läksyjä, kavereita.Välipalaa. Päivällinen klo16-17, mies tulee usein vasta myöhemmin. iltaisin kuskataan partioon, sählyyn, käsipalloon jne.

Mari ja Sofia 3kk

Vierailija

Tokaluokkalinen mietti et mitä antais kavereille ysätvänpäivänä ja keksin et jos leivottais sydämen muotoisia pipareita ja koristeltais niitä. Taikinan aattelin ostaa kuiteskin valmiina vaan eipäs ollutkaan lähikaupoissa. anttilasta asti sit haettiin ja 2,90 maksoi et ens vuonna piää laittaa kyl pakkaseen jo jouluna euron taikinoita.

Sit ostin hopeisia suklaarakeita, vaalpun/violetteja sysämiä ym koristeeks. Mut huh kylläpä nekin makvoivat mansikoita.Mut tänään meinataan västä. Nyt tuli sit uus ongelma et mihin laittais ettei hajoa. seelofaani olis siisti, ei vaan taas viittis lähtee kaupoille.

Oottekos lukeneet tuota vauvalehden japanilaista horoskooppia. Marrasmurumme ovat siis koiria jaon yksi hienoimmista merkeistä.

Jep taas jatkaan kotihommia!

Mitä mieltä ootte muuten tuosta et päivähoidon subjektiivinnen oikeus otettais pois jos molemaat vanhemmat kotona?

Vierailija

...Ja sydämellisesti tervetuloa kaikki uudet, kiva myös, että pinomme saa myönteistä palautetta. Onhan täällä tosi hyvä henki minunkin mielestäni :-)

ystävänpäiväpiparit: Kirsikka, tosi hyvä idea, täytyypi koettaa jaksaa väsätä ja tuo sellofaani on minustakin hyvä kääreidea, vaikkakin hieman kallis..no ystävänpäivä on kuitenkin vain kerran vuodessa.

Vaavaa: Kerrassaan hieno juttu, että teillä auttoi vyöhyketerapia. Päivät kuluvat paremmin kun saa yöaikaan enimmäkseen nukkua. Tämä kolmas meillä on sisarustensa tapaan myös varsinainen sylipötkylä, ei kauan sitterissä viihdy ja siinäkin jonkun pitää olla seuraneitinä vieressä.

Meillä on 3kk neuvola vasta ensi viikon maanantaina, enkä malttanut olla käymättä vaa' alla meidän pirpanan kanssa...pöyristyin ensinnäkin jo omista painolukemistani, mutta vauvan paino yllätti. Siis voiko olla jo 7kg? Meillä on kylä ihan hyvä ja uudehko vaaka, joka näyttää 50g tarkkuudella, eli kaipa se sitten tietää...2kk ikäisenä neiti painoi piirua vaille 6kg, joten kaipa sitä painoa on kuukauden aikana sitten voinut kertyäkin kilon verran. Aino on ainakin tihentänyt imemistään melkoisesti, mutta öisin nukutaan kuitenkin sellaiset 6-7h ennen ekaa syöttöä.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus: Mielestäni ihan ok juttu: eipä kukaan voi oikeasti olla asiantuntija muiden perheiden ratkaisuihin nähden. Kuten aamulehdessä kärkevästi kirjoitettiin, suurin osa kansalaisista olisi poistamassa päivähoito-oikeutta niiden perheiden lapsilta, jotka sitä kipeimmin tarvitsevat.

Ajatelkaapa tilannetta, jossa kunnan talous on kuralla tai muuten vain rahat kohdistetaan vääriin asioihin (kuten täällä Tampereella)...jos kunnat vielä saavat oikeuden evätä päivähoitopaikkoja niitä tarvitsevilta, voin hyvin kuvitella miten täällä Tampereella toimittaisiin...kun ei ole pakko niin ei ole pakko...

Ihmettelen muutenkin noita tutkimuksia: särähti ihan silmään, että miten voidaan puhua koko kansan mielipiteestä jos ei edes kerrota montako ihmistä otannassa oli haastateltu? Minun mielipidettäni ei ainakaan ole tutkimukseen kysytty ;-) Sitä paitsi, valtaväestö alkaa olla jo eläkeiässä...voitte varmaan kuvitella mihin he päivähoidon eväämisestä saadut rahat haluaisivat...eikä heillä ole aavistustakaan siitä, millaiset asiat nykypäivänä liittyvät lasten päivähoidossa käymiseen, saati, että he soisivat palveluja muille, kun eivät ole aikanaan itsekään niitä saaneet.

Tarkoitan siis, että ei kannata liian mustavalkoisesti ajatella asioita...joskus on lapsen edun mukaista olla päivähoidossa kuin kotihoidossa, jos molemmilla vanhemmilla on esim. päihdeongelma tmv. Syrjäytyminen uhkaa muutenkin niitä, joilla on esim. työttömyyttä yms. ongelmia ja kaikki nämä asiat vaikuttavat myös noiden perheiden lapsiin.

Hoh, tulipa sekavasti kirjoitettua, mutta ymmärsitte varmaan pointtini?

Nyt pitää mennä keittelemään itselle ip-kahvit :-)

Kanelisokeri

Vierailija

Meillä vielä nukutaan ja 3-v myös. Jäi eilen päikkärit pois kun oli mummolassa viikonloppunan ja oli sielläkin jättäny unet pois eli nyt hieman rytmit sekaisin.

meidän perheen rytmit ovat yleensä tällaiset.

Arkena: mies herää 6.00 aamutoimiin ja lähtee töihin 7.00 viimestään. On 45 min työmatka toiselle paikkakunnalle.

Itse herään yleensä 7.00 jos lapset menee 8.00 jos menevät 9.00 sit vasta 7.30. Ekana laitan pesukoneen päälle. Pesen pyykkiä n 3-kertta/vrk.Laitan koululaisille aamupalan, herätän 3-v jos menee päiväkotiin, kotipäivinä en pidä kiirettä.

Yöllä en oo enää joutunu syötteleen, vaan aamusyöttö on riittänyt n 7.00 -8.00 aikoihin joskus esim tänään söi 6.00 aikaan ja ajtkaa sillä maidolla vielä 4-5 h.

Lähetän koululaiset matkaan, toimin poliisina sanaharkoissa ja etsitään kadonneita penaaleja ja koulukirjoja ym...

Sit syödään 3-v kanssa, puetaan ja lähdetään yleensä pulkalla päiväkotiin. Sinne kiva kävelymatka n 15 min. Sit käydään ehkä kaupassa vauvan kans ym. Jos 3-v kotona käydään kerran viikossa äiti-lapispiirissä. Se on ollut kiva kun vauva jatkaa siellä uniaan ja saan keskittyä täysin 3-v kans piirileikkeihin.

Mun ns vapaapäivinä keitän kahvit ja katson nauhotettuja ohjelmia aamupäivällä. Siivoilen, teen ruokaa, seurustelen vauvan kans jne...Tokaluokkalisen päivät ovat lyhyitä. Pääsee useuin 12.00 sit on meidän oma aika. Jutellaan koulupäivästä, jeesaan läksyissä, yleensää ei tarvi apua. Digitaalinen kello oli melko hankala.

Viidesluokkalainen tulee yleensä 14.00 aikoihin, taas sama kuvio. Sit saattaa tulla kavereita jne..Tai menevät ulkoilemaan.Laitan 3-v nukkuun päikkäreitä, teen välipaloja ja hoidan kotia. Mies tulee väsyneenä ja nälkäsenä 16-17 välillä. Usein menee nukkuun hetkeks ja sit haluaa väsät ruoan.

Tehdään nykyään vuoronperää ja 5-luokkalinenkin haluaa jo paljon tehdä meille kaikille ruokaa.

Sit viedään reeneihin, kumpi jaksaa/haluaa. Molemmat harrastaa urheilua melko tiivisti. Yleensä reeniharrkojen välissä käydään kaupoissa.

Sit usein saunotaan ja lapset leikki keskenään. Sauna onkin meidän kahden aikuisen yhteinen juttelupaikat. Lapset ovat sen verran isoja et leikkivät porukalla ja vauva joko nukkuu sängyssään tai on sitterissä saunassa tai lasten touhuja katselmassa. Aina en uskalla oikein jättää vaikka ovatkin isoja kun leikki käy villiksi niin sitä pelkää et vauvaa ei huomata ja jalka osuu päähän tms.. Mut aika eoja tuntuvat kaikki olevan. Ihanaa sisarrakkautta, mitä itselläni ei oo ollu kun ainokainen olen ollut.

Et sellasta. 3-v meillä jää vähiten huomiolle ja yritetään sit aina viedä myös häntä puistoihin ja uimaan ym.

Kävin äsken lukemassa kotiäitiyspalstaa ja sieltä kirjotusta...mikähän se nyt olikaan... pientulonen ja lisää lapsia kuiteskin . Kotiäiti jharkitisi kolmatta lasta ja mies oli työttömänä kotona. Olipa rajuja kommentteja saanut. Osa oli sitä mieltä et oli vastuuntunnoton äiti ja pitäisi kouluttautua ym...

Joku kommentoi tätä meidän palstaa mukavaks. Mun mielestäni myös täällä on ollut hyvä ja kannustava henki!

Taidetaan olla melko samanhenkistä sakkia.

Palilaanhantaas!

Kiva kun on tullut uusiakin kirjoittajia, tervetuloa vaan mukaan!

Nyt hommiin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat